Kilometerafgift
Fra : Leo_Jensen

Dato : 21-09-09 02:04

Hej

En tænketank foreslår at nye biler skal have en nedsat
registringsafgift og så til gengæld betale en kilometerafgift baseret
på forseglede kilometertællere.

Jeg kunne forestille mig at denne kilometerafgift blev baseret på
bilens forbrug, og så er vi da voldsomt tæt på at en højere afgift på
brændstoffet giver samme effekt. Det fungerer bare ikke i områder i
nærheden af billig tysk/svensk benzin, men det andet virker som en
voldsomt kompliceret måde at løse det problem...

Løsningen vil også give stik modsat effekt de første år: Dem der kører
kort vil gerne have en ny bil med lav afgift, mens dem der kører langt
vil holde sig til gamle biler uden kilometerafgift..

Leo

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 21-09-09 09:17

"Leo_Jensen" <leo.5500@gmail.com> skrev i meddelelsen
Hej

En tænketank foreslår at nye biler skal have en nedsat
registringsafgift og så til gengæld betale en kilometerafgift baseret
på forseglede kilometertællere.

===

Forseglede?

Vil det sige at de vil forhindre os i - elektronisk - at indstille vores
km-tæller som det behager os??

Så skal man vist være meget dygtig :)

--
Per

Fra : Frank Leegaard

Dato : 21-09-09 16:09

Per Henneberg Kristensen wrote:
> [...]
>
> ===
>
> Forseglede?
>
> Vil det sige at de vil forhindre os i - elektronisk - at indstille

Samme tanke her. Det kræver vist on-line GPS og selv det kan og vil der da
blive snydt med.

--
/Frank

Fra : Leo_Jensen

Dato : 21-09-09 03:01

On 21 Sep., 10:17, "Per Henneberg Kristensen" <phkfj...@klikpost.dk>
wrote:
> [...]
>
> ===
>
> Forseglede?
>
> Vil det sige at de vil forhindre os i - elektronisk - at indstille vores

Vi er enige, den bliver ikke nem. Forslagsstillerne er jo nok mere
teoretikere end mekanikere...

Leo

Fra : Ukendt

Dato : 21-09-09 10:20

wrote:
> [...]
> km-tæller som det behager os??
>
> Så skal man vist være meget dygtig :)

Vi er enige, den bliver ikke nem. Forslagsstillerne er jo nok mere

Jeg ser en muligt kommende nationalsport.

I 2018 kan man så købe 8 årige repræsentantbiler med interiøret hængende i
laser men kun med 35.000 km på klokken.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger
www.frodonifinger.dk

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 21-09-09 17:24

"Frodo Nifinger" <jnisnabelatdcadsl.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
>
> Jeg ser en muligt kommende nationalsport.
>
> I 2018 kan man så købe 8 årige repræsentantbiler med interiøret hængende i

Er man smart, søger man for negativ visning hvert år. Lige som med moms -
tænk på alle de penge man kan få udbetalt hvert år :)

--
Per

Fra : Frank Leegaard

Dato : 21-09-09 16:07

Leo_Jensen wrote:
> [...]
> kort vil gerne have en ny bil med lav afgift, mens dem der kører langt
> vil holde sig til gamle biler uden kilometerafgift..

Forseglede spedometre? Aldrig har det været så let at snyde med
kilometertæller som nu. Det omstilling er klaret på 5 min.

--
/Frank

Fra : Brian H

Dato : 21-09-09 17:06

"Frank Leegaard" <frankFJERN@superbruger.dk> skrev i meddelelsen
> Forseglede spedometre? Aldrig har det været så let at snyde med
> kilometertæller som nu. Det omstilling er klaret på 5 min.

Det er nu ikke _alle_ du bare lige gør på ved... Nyeste BMW skulle være svær
at rode med.

Fra : Frank Leegaard

Dato : 21-09-09 22:15

Brian H wrote:
> "Frank Leegaard" <frankFJERN@superbruger.dk> skrev i meddelelsen
>
> Det er nu ikke _alle_ du bare lige gør på ved... Nyeste BMW skulle
> være svær at rode med.

Efter bedste overbevisning kun et spsm om tid.

--
/Frank

Fra : Tom

Dato : 21-09-09 18:46

Leo_Jensen skrev:
> [...]
> kort vil gerne have en ny bil med lav afgift, mens dem der kører langt
> vil holde sig til gamle biler uden kilometerafgift..

Bliver aldrig til noget.
Det starter med alle dem som har købt ny bil, piver over at den bliver
usælgelig pga. for høj pris.
Næste problem er at 2/3 af befolkningen ikke bor i KBH og nogle skal
endda pendle temmelig langt, så de vil pludselig ikke pendle mere og så
kan virksomhederne pive over at de ikke kan tiltrække kvalificeret
arbejdskraft.

Desuden er nedsatte afgifter bare fantasier, det bliver ALDRIG til
noget. Det pjat man laver med små el-biler der skal fritages i et par år
er også latterligt, det man sparer i afgift skal man senere betale 3
gange igen på nye Lipo-batterier til bilen

--
Tom

Fra : ShutEye

Dato : 21-09-09 22:24

<klip>
> er også latterligt, det man sparer i afgift skal man senere betale 3 gange
> igen på nye Lipo-batterier til bilen

Er det lipo de kører med sådan nogen?
Avs så! Jeg har lige givet 400,- for et 7,4V 3350mAh - hvad pokker vil det
ikke koste hvis man skal have til en hel bil :P

Fra : Tom

Dato : 21-09-09 22:31

ShutEye skrev:
> <klip>
>
> Er det lipo de kører med sådan nogen?
> Avs så! Jeg har lige givet 400,- for et 7,4V 3350mAh - hvad pokker vil det
> ikke koste hvis man skal have til en hel bil :P

Har læst priser på ca. 100.000 Kr og de holder ca. 8 år.
Så det kan jo let blive en heftig ting at holde sådan en elbil kørende

--
Tom

Fra : clausbp.

Dato : 21-09-09 23:18

Tom skrev:

> Har læst priser på ca. 100.000 Kr og de holder ca. 8 år.
> Så det kan jo let blive en heftig ting at holde sådan en elbil kørende

Foruden det ekstra der skal opkræves i CO2 afgift, da det har vist sig
at den strømm de kører på kommer fra ekstremt CO2 udslippende
kulkraftværker.

Mon det bliver et samfundsanliggende, eller en opgave for den enkelte
elbil-ejer, at finansiere den udbygning af el-nettet, som en udbredt
brug af elbiler vil fordre? Her i København er der ihvertfald ikke strøm
i MW størrelsen i overskud...

/Claus

Fra : TL

Dato : 26-09-09 03:50

On Mon, 21 Sep 2009 19:45:56 +0200, in dk.fritid.bil Tom <bmw@bmw.dk>
wrote:

> [...]
>endda pendle temmelig langt, så de vil pludselig ikke pendle mere og så
>kan virksomhederne pive over at de ikke kan tiltrække kvalificeret

Andre steder i verden er der forslag om mere differentierede
ordninger, hvor km afgiften er baseret på GPS, og kan tage hensyn til
hvor og hvornår man kører. Oversat til danske forhold ville det
betyde, at man betaler mere (pr km) for at køre på Køge Bugt
motorvejen i myldretiden end man betaler for at køre på en svagt
trafikeret landevej kl.to om natten

Fra : Leo_Jensen

Dato : 25-09-09 23:47

On 26 Sep., 04:50, TL <tl...@roadrunner.com> wrote:

> [...]
> betyde, at man betaler mere (pr km) for at køre på Køge Bugt
> motorvejen i myldretiden end man betaler for at køre på en svagt

Det var også det man ville i DK, men det ville tage sååå lang tid at
indføre, at man mente der var behov for en løsning indtil det var
klar. Man snakkede vist 2015, og det er sørme da også uforståeligt
lang tid.

Leo