|
| Elefantvædeløb direkte ulovligt? Fra : Ukendt |
Dato : 21-09-09 02:24 |
|
I Tyskland er man begyndt på noget interessant.
En chauffør af en varevogn blev idømt bøde og 2 klip i kørekortet for at
have overhalet andre bilister for langsomt på motorvejen.
Politiets begrundelse var, at overhalingen tog for lang tid. Den varede over
3,5 km, hvoraf de 2,5 km flyttede varevognen sig ikke nævneværdigt i
yderbanen i forhold til dem han ville overhale. Der blev også lagt vægt på,
at der var temmelig meget trafik på tidspunktet, og det blev klart nævnt at
man skulle kunne overhale med mindst 10 km/t hastighedsforskel. Og at det
gjaldt for både PKW og LKW (altså både person- og lastbiler).
Det er vist kun i 50% af tilfældende, at man ser lastibler overhale andre
lastbiler med mindst 10 km/t hastighedsforskel. Gælder tilsvarende regler i
Danmark?
En lastbilchauffør udtalte forleden i Ekstra Bladet, at "elefanvædeløb" kun
var for sjov fordi man kedede sig og for at vise at ens MAN/MB/Scania/DAF
var hurtigere end kollegaernes.
| |
Armand (25-09-2009)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 25-09-09 00:30 |
|
Jørgen F. skrev:
> I Tyskland er man begyndt på noget interessant.
> En chauffør af en varevogn blev idømt bøde og 2 klip i kørekortet for at
> have overhalet andre bilister for langsomt på motorvejen.
> Politiets begrundelse var, at overhalingen tog for lang tid. Den varede over
> 3,5 km, hvoraf de 2,5 km flyttede varevognen sig ikke nævneværdigt i
> yderbanen i forhold til dem han ville overhale. Der blev også lagt vægt på,
> at der var temmelig meget trafik på tidspunktet, og det blev klart nævnt at
> man skulle kunne overhale med mindst 10 km/t hastighedsforskel. Og at det
> gjaldt for både PKW og LKW (altså både person- og lastbiler).
>
> Det er vist kun i 50% af tilfældende, at man ser lastibler overhale andre
> lastbiler med mindst 10 km/t hastighedsforskel. Gælder tilsvarende regler i
> Danmark?
>
> En lastbilchauffør udtalte forleden i Ekstra Bladet, at "elefanvædeløb" kun
> var for sjov fordi man kedede sig og for at vise at ens MAN/MB/Scania/DAF
> var hurtigere end kollegaernes.
>
Tidligere var der i færdselsloven en passus om at man skulle trække helt
til højre og om nødvendigt gøre holdt, for at lade sig passere. Lidt af
dén ånd kunne nok være tiltrængt i såvel færdselsloven, som blandt
trafikanterne!
IMO burde man tillægge den overhalede skylden for væddeløbet: Hvis
han/hun lettede speederpresset bare en anelse ville overhalingen glide
helt anderledes og bødeansvar herfor kunne måske gøre noget ved sagen :-/
--
Armand.
| |
Mogens (25-09-2009)
| Kommentar Fra : Mogens |
Dato : 25-09-09 19:36 |
|
"Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i meddelelsen
news:4abc00db$0$56786$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> IMO burde man tillægge den overhalede skylden for væddeløbet: Hvis han/hun
> lettede speederpresset bare en anelse ville overhalingen glide helt
> anderledes
Hvis nu lastbilerne overholdt fartgrænsen på de 80 km/t, var der overhovedet
ikke noget problem, idet hastighedsreserven af fartbøllerne blandt truckere
kunne anvendes til en hurtig passage !
| |
Christian B. Andrese~ (25-09-2009)
| Kommentar Fra : Christian B. Andrese~ |
Dato : 25-09-09 01:51 |
|
On 21 Sep., 03:24, "Jørgen F." <ingen mail> wrote:
> Det er vist kun i 50% af tilfældende, at man ser lastibler overhale andre
> lastbiler med mindst 10 km/t hastighedsforskel. Gælder tilsvarende regler i
> Danmark?
5%
--
Christian
| |
|
|