Lastbilchauffører på amfetamin?
Fra : Seth

Dato : 19-09-09 22:53

Venner af mig har brugt nogle år på at hitch hike gennem både Europa og
Afrika.
Der findes lande hvor denne kultur er uddøende eller allerede borte p.g.a.
risikoen ved at tage blaffere op og også pg.a. risikoen ved at møde en
bilist med skumle bagtanker.

For mine venners vedkommende har en gentagen oplevelse været at
lastbilchauffører der er stoppet inden for Europas grænser for at tage dem
op eller som allerede befandt sig på en rasteplads spurgte til om en af dem
ville tage rattet i en tid så lastbilchaufføren kunne hvile imens.

Ved flere lejligheder blev det afsløret at chaufførerne havde taget
amfetamin for at kunne holde sig vågen og køre længere.
Da en af mine venner er uddannet til at arbejde med narkobelastet klientel
og har stor erfaring i at detektere hvorvidt personer har taget det ene
eller andet stof var der ofte heller ingen tvivl selvom chaufførerne ikke
sagde noget om det.
Jeg skal ikke kunne stå inde for eksakte statistiske oplysninger om hvor
mange af dem der stoppede der var påvirkede.
Blot at de berettede at det skete hyppigt.

Dette fænomen...... er det også hyppigt forekommende i Danmark?
_
Seth

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 20-09-09 07:00

On 19 Sep 2009 21:52:42 GMT, Seth <sendenemailtilmig@gmail.com> wrote:

>Jeg skal ikke kunne stå inde for eksakte statistiske oplysninger om hvor
>mange af dem der stoppede der var påvirkede.
>Blot at de berettede at det skete hyppigt.
Der berettes også om at piloter under anden verdenskrig tog
tilsvarende stoffer for at holde sig vågne, så det er ikke noget nyt.

En sang der hedder "Six days on the road" nævner også "små hvide
piller", nok også omtalte stof, og det indtages tilsyneladende af
sangens hovedperson som jo er lastbilschauffør.

>Dette fænomen...... er det også hyppigt forekommende i Danmark?
Skal vi ikke håbe på at de danske / europæiske køre/hvile-tids
bestemmelser gør at det ikke er nødvendigt, således at det forbrug der
måtte være svare til det der benyttes af dem der køre personbil ?

Ligeså er politiet blevet bedre til at dekteterer når de møder en der
er på narkotiske stoffer, de fanger tilsyneladende nogen en gang
imellem, og det høret vi ikke om for år tilbage.

/Hans

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 20-09-09 10:04

Hans Kjaergaard <hans.k2teknik@post5.tele.dk> wrote in

> Der berettes også om at piloter under anden verdenskrig tog
> tilsvarende stoffer for at holde sig vågne, så det er ikke noget nyt.

Og også i moderne tider - jagerpiloter i krigszoner der tager "opkvikkende"
piller når de skal på missioner og så snart de er landet igen og skal sove
ryger der er beroligende piller ned så de kan få lukket øjnene. Den
historie læste jeg om i forbindelse med nogle "friendly fire" uheld i Irak
hvor der var nogen der mente at netop stofferne kunne være årsag til at
piloterne skød på de forkerte.

Fra : Armand

Dato : 08-11-09 03:05

Henrik Stidsen skrev:
> [...]
> piller når de skal på missioner og så snart de er landet igen og skal sove
> ryger der er beroligende piller ned så de kan få lukket øjnene.

Tidligere(?) regnede den israelske hær med at kunne mobilisere på 3
dage, hvorfor det var op til stående styrke at holde sig i gang på speed
i samme periode i tilfælde af et overraskelsesangreb.

--
Armand.

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 20-09-09 07:05

Seth <sendenemailtilmig@gmail.com> wrote in

> Dette fænomen...... er det også hyppigt forekommende i Danmark?

Nej.

--
I remember when sex was safe and flying dangerous
I miss those days

Fra : ulrich

Dato : 20-09-09 13:10

"Seth" <sendenemailtilmig@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> Blot at de berettede at det skete hyppigt.
>
> Dette fænomen...... er det også hyppigt forekommende i Danmark?

Min nabo's foretrukne feriemål sidst i 1960'erne var Gardasøen.
Hertil kørte han med fuldt lastet - 4 personer + telt og bagage på taget -
Fiat 600
i et stræk. Kneb det at holde sig vågen tog han en 'ferietablet'.
Jeg kender ikke dette medikament, men det var, så vidt jeg ved, ikke
ualmindeligt
på den tid.

Palle

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 20-09-09 13:13

ulrich skrev:

> kender ikke dette medikament

Amf.

> , men det var, så vidt jeg ved, ikke
> ualmindeligt
> på den tid.

Osse en god del år før den tid.
Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : folmer@rasmussen.dk

Dato : 20-09-09 13:46

> [...]

>Der findes lande hvor denne kultur er uddøende eller allerede borte p.g.a.
>risikoen ved at tage blaffere op og også pg.a. risikoen ved at møde en

Ikke tale om, at jeg ville tage en blaffer op.

Den sidste jeg havde "fornøjelsen" af, ville i løbet af en halv time
bestemme, hvilken musik der skulle spilles, røg det meste af en af
mine pakker cigaretter, og kunne ikke brygge ordentlig kaffe.

Slut med det! v

> [...]

>op eller som allerede befandt sig på en rasteplads spurgte til om en af dem
>ville tage rattet i en tid så lastbilchaufføren kunne hvile imens.

Det ville under ingen omstændigheder forekomme i min lastbil.

> [...]

>Blot at de berettede at det skete hyppigt.
>
>Dette fænomen...... er det også hyppigt forekommende i Danmark?

Nej, det er det ikke. Når svenskerne afholder razziaer sker det ikke
så sjældent at de finder en østeuropæer eller to der har forgrebet sig
på vodkaen, men stoffer har jeg kun hørt om ved meget sjældne
lejligheder.

Koffein undtaget.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Brian

Dato : 20-09-09 16:32

"Seth" <sendenemailtilmig@gmail.com> skrev i meddelelsen

> Dette fænomen...... er det også hyppigt forekommende i Danmark?

Om det er hyppigt forekommende, ved jeg ikke - men sidste år oplevede jeg
sådan et tågehorn i Portugal. Han var dansker, og kørte for en dansk
vognmand.

Min kollega og jeg spottede det straks, og prøvede at tale lidt med ham. Han
fortalte at han havde slæbt lastbilen alene til Portugal med start Fredag
eftermiddag, og ankomst ved Porto Mandag middag. Søndag kunne han ingen
steder køre, da der var et eller andet hejs i Frankrig der forhindrede ham.
Om det er en realistisk tid eller ej, ved jeg ikke. Han havde noget fusk med
at han havde en usynlig makker med, hvor han så kunne forlænge hans køretid
på den måde. Blev han stoppet i en kontrol, ville historien lyde at makkeren
lige var stået af og taget hjem.

Om det er en plausibel historie, eller et forsøg på pral, ved jeg ikke - det
var bare hvad han fortalte os.

Vi gjorde desværre intet ved vores mistanke, hvilket jeg har fortrudt mange
gange siden.

/Brian