Hvornår begyndte BMW's K-modeller med kat?
Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 08-10-09 19:50

Hvornår begyndte BMW's K-modeller med kat?

Og var det derefter fast udstyr?
Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 09-10-09 04:58

Hans Paulin (6310) skrev:

> Hvornår begyndte BMW's K-modeller med kat?
>
> Og var det derefter fast udstyr?

Fandt vist svaret hér:

http://de.wikipedia.org/wiki/BMW_K_1100_LT
Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 09-10-09 18:19

Hans Paulin (6310) skrev:

> Fandt vist svaret hér:
>
> http://de.wikipedia.org/wiki/BMW_K_1100_LT

Delvist fandt du svaret. K100 kunne fra cirka 1985 fås med ureguleret
katalysator.

--
MVH
Ib Jakobsen

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 09-10-09 18:57

Ib Jakobsen skrev:

> Delvist fandt du svaret. K100 kunne fra cirka 1985 fås med ureguleret
> katalysator.

Tak for uddybningen

Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Jørn

Dato : 09-10-09 22:37

> Tak for uddybningen
>
> --
> Med venlig hilsen
> Hans
> www.zofiaoghans.dk

Kat´en kommer altså først i 9/90 på 4V K modeller
Se evt. mere på www.flyingbrick.de
VH Jørn

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 10-10-09 00:29

Jørn skrev:
> "Hans Paulin (6310)" <me@privacy.net> skrev i en meddelelse

> Kat´en kommer altså først i 9/90 på 4V K modeller
> Se evt. mere på www.flyingbrick.de

Det passer ikke. Den kunne fås med ureguleret katalysator til blandt
andet det Schweitsiske marked. Og sikkert også til flere stater i USA.
Jeg har selv kørt på en 84-85 med firekantet udstødning og kat. Det
bliver også afsløret ved kik i reservedelskataloget.

--
MVH
Ib Jakobsen

Fra : Jørn

Dato : 10-10-09 08:03

"Ib Jakobsen" <senator@post.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> selv kørt på en 84-85 med firekantet udstødning og kat. Det bliver også
> afsløret ved kik i reservedelskataloget.

Tror altså ikke at der kunne være en Kat. i den firkantede udstødning fra
85. Hvad mener du med ureguleret, det er de vel egentlig alle?? Katten
består jo af en hullet keramik blok som bliver hulens varm og brænder de
skadelige dele væk.
Jeg ved godt at Schweiziske BMW´er havde 2 heste mindre, men de er fjernet i
elektronikken via omdrejningsbegrænsning.
Kunne være sjovt hvis du har nogen flere oplysninger vedrørende den tidlige
Kat.
VH Jørn

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 10-10-09 09:58

Jørn skrev:

> Tror altså ikke at der kunne være en Kat. i den firkantede udstødning fra
> 85.

Den her også en pukkel der går ind foran baghjulet som med rund
udstødning. Mener jeg meget bestemt. Jeg skal se om jeg har et billede
hvor det kan ses.

Hvad mener du med ureguleret, det er de vel egentlig alle??

Nej, da. Nyere er med reguleret katalysator. At den er reguleret betyder
der er en lambdasonde, som på en en bil, der overvåger og regulerer hele
tiden. Det har den regulerede ikke. Der stoler man på forbrændingen og
styringen rammer plet.

> Katten består jo af en hullet keramik blok som bliver hulens varm og brænder de
> skadelige dele væk.

Jo, men ikke for kold og ikke for varm. Ellers soder den til eller
smlter. Derfor er den reguleret på nyere modeller.

> Jeg ved godt at Schweiziske BMW´er havde 2 heste mindre, men de er fjernet i
> elektronikken via omdrejningsbegrænsning.

De var de også i Tyskland. Det er nu mere af forsikringsmæssige årsager.
Nogen påstår det er klaret ved et andet luftfilter. Se eventuelt:

> http://www.realoem.com/bmw/showparts.do?model=0526&mospid=47925&btnr=13_0520&hg=13&fg=20

> Kunne være sjovt hvis du har nogen flere oplysninger vedrørende den tidlige
> Kat.

Jeg har lige rodet lidt efter den på samme reservedelsside. Der nævner
de katalysator på '85 model. Der har de bare viste den runde model. Den
havde også plade i tanken så man kun kunne få en tynd tankstuds til
blyfri ned.

--
MVH
Ib Jakobsen

Fra : Jørn

Dato : 10-10-09 17:25

> [...]
> også plade i tanken så man kun kunne få en tynd tankstuds til blyfri ned.

Jeps, nøjagtigt de samme ting jeg har hæftet mig ved.
Jeg har dog aldrig set en firkantet udstødning med pukkel, men dermed ikke
sagt at den ikke findes.
Rigtigt med Lambda-sonden, men den regulerer indsprøjtningen efter den co
der måles i potten og ikke Katten der brænder ens hele tiden. Kort sagt
brænder den det der kommer forbi.
Kan også godt se at der angives en Kat-udstødning fra 85 i ETK kataloget,
men den er rund som du også selv siger.
VH Jørn

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 13-10-09 16:19

Jørn skrev:

> [...]
> Rigtigt med Lambda-sonden, men den regulerer indsprøjtningen efter den co
> der måles i potten og ikke Katten der brænder ens hele tiden. Kort sagt

Jeps. Det er nu iltindholdet den måler. Men det er en detalje.

> Kan også godt se at der angives en Kat-udstødning fra 85 i ETK kataloget,
> men den er rund som du også selv siger.

Jeg skal se om jeg rent fysisk kan komme i forbindelse med maskinen.

--
MVH
Ib Jakobsen