/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Konsekvens af for lidt olie, men stadig ol~
Fra : Ukendt


Dato : 16-09-09 17:48

Hej, hvad er konsekvensen af at køre med for lidt olie på vognen.

Eksempelvis:
Specificeret oliemængde: 2,5 - 3,5L
Aktuel oliemængde: 2L

Der er tryk på oliepumpen.

Jeg gætter på at alle dele i en motor som kræver smøring får olie via pumpen
og der derfor ikke sker noget?
(Er cylindervæggen stænksmurt?)

Mvh Kim


 
 
Tom (16-09-2009)
Kommentar
Fra : Tom


Dato : 16-09-09 17:59

KimT skrev:
> Hej, hvad er konsekvensen af at køre med for lidt olie på vognen.
>
> Eksempelvis:
> Specificeret oliemængde: 2,5 - 3,5L
> Aktuel oliemængde: 2L
>
> Der er tryk på oliepumpen.
>
> Jeg gætter på at alle dele i en motor som kræver smøring får olie via
> pumpen og der derfor ikke sker noget?
> (Er cylindervæggen stænksmurt?)
>
> Mvh Kim

Der er ikke sket en hujende f*s
Har selv gjort det 2 gange hvor der max har været 1L olie tilbage på
mondeo'en. Normalt brugte den INTET olie, men hvis den fik tæsk på de
tyske motorveje, så kunne den godt bruge noget. Min olietrykslampe har
heller ikke lyst og lige så længe er der ingen fare ved det.

--
Tom

Leo_Jensen (17-09-2009)
Kommentar
Fra : Leo_Jensen


Dato : 17-09-09 05:41

On 16 Sep., 18:59, Tom <b...@bmw.dk> wrote:
> KimT skrev:
>
> > Hej, hvad er konsekvensen af at køre med for lidt olie på vognen.
>
> > Eksempelvis:
> > Specificeret oliemængde: 2,5 - 3,5L
> > Aktuel oliemængde: 2L
>
> > Der er tryk på oliepumpen.
>
> > Jeg gætter på at alle dele i en motor som kræver smøring får olie via
> > pumpen og der derfor ikke sker noget?
> > (Er cylindervæggen stænksmurt?)
>
> > Mvh Kim
>
> Der er ikke sket en hujende f*s  
> Har selv gjort det 2 gange hvor der max har været 1L olie tilbage på
> mondeo'en. Normalt brugte den INTET olie, men hvis den fik tæsk på de
> tyske motorveje, så kunne den godt bruge noget. Min olietrykslampe har
> heller ikke lyst og lige så længe er der ingen fare ved det.
>
> --
> Tom

Jeg kan høre når min 2CV trænger til olie. Der er 2½ liter på den, og
en ½ liter mellem mærkerne, og hvis den kommer alt for langt under
minimumsmærket ændrer lydbilledet sig. Det er dog ikke noget man
bemærker før den bliver fyldt op...
Olietrykslampen tænder ikke, heller ikke i sving, før niveauet er
betydeligt længere nede.

Jeg vil derfor nok mene, at for lavt niveau er noget skidt, også selv
om der ikke er lys i motorskiftlampen. Andre kalder den
olietrykslampen...

Leo

Per Jensen (16-09-2009)
Kommentar
Fra : Per Jensen


Dato : 16-09-09 18:03

KimT wrote:
> Hej, hvad er konsekvensen af at køre med for lidt olie på vognen.
>
> Jeg gætter på at alle dele i en motor som kræver smøring får olie via
> pumpen og der derfor ikke sker noget?
> (Er cylindervæggen stænksmurt?)
>

Der sker formodentlig intet ved det. Den ekstra oliemængde bruges hvis
der laves en hård opbremsning, hvor at olien slynges ud i siden af
bundkarret, eller hvis du kører på en skråning, hvor at olien flytter
sig til en af siderne.

Langt mere farligt er for meget olie, så slemmes olien op til en skum
der kan lave seriøst rav i smøresystemet.

// Per.

claus.b.p. (17-09-2009)
Kommentar
Fra : claus.b.p.


Dato : 17-09-09 11:50


"Per Jensen" <news@removethepigzapro.dk> skrev i meddelelsen
news:6Z6dneoYeIilhyzXnZ2dnUVZ8i9i4p2d@giganews.com...
> KimT wrote:
>> Hej, hvad er konsekvensen af at køre med for lidt olie på vognen.
>>
//
>
> Der sker formodentlig intet ved det. Den ekstra oliemængde bruges hvis der
> laves en hård opbremsning, hvor at olien slynges ud i siden af bundkarret,
> eller hvis du kører på en skråning, hvor at olien flytter sig til en af
> siderne.
>
Olien er derudover med til at køle, og opsuge urenheder. Begge dele vil få
reduceret effekt med for lidt olie, men jeg ville antage at risikoen for
skade ville være større i bytrafik/køkørsel end ved motorvejskørsel.

/Claus

PS: Du sparer jo et olieskift nu.


Per Henneberg Kriste~ (21-09-2009)
Kommentar
Fra : Per Henneberg Kriste~


Dato : 21-09-09 13:04

"claus.b.p." <cbp33@hotmail.com> skrev i meddelelsen
news:4ab2143b$0$285$14726298@news.sunsite.dk...
>
> "Per Jensen" <news@removethepigzapro.dk> skrev i meddelelsen
> news:6Z6dneoYeIilhyzXnZ2dnUVZ8i9i4p2d@giganews.com...
>> KimT wrote:
>>> Hej, hvad er konsekvensen af at køre med for lidt olie på vognen.
>>>
> //
>>
>> Der sker formodentlig intet ved det. Den ekstra oliemængde bruges hvis
>> der laves en hård opbremsning, hvor at olien slynges ud i siden af
>> bundkarret, eller hvis du kører på en skråning, hvor at olien flytter sig
>> til en af siderne.
>>
> Olien er derudover med til at køle, og opsuge urenheder. Begge dele vil få
> reduceret effekt med for lidt olie, men jeg ville antage at risikoen for
> skade ville være større i bytrafik/køkørsel end ved motorvejskørsel.

Jeg har lige været en tur på padborg park. Med _mindst_ 7 liter i tanken
begyndte min bil at mangle brændstof når jeg kørte ud af sving og det
fortsatte et stykke ud af ligeudstrækningen. Overført til motoren havde der
ikke været olie nok til oliesumpen og dermed til smøring af topstykke m.m.

Det er første gang jeg har haft problemer med brændstofforsyningen på netop
den bil (men det har været et Golf II og III problem (især efter chipning)
ved accelleration).

>
> /Claus
>
> PS: Du sparer jo et olieskift nu.



oz3bto (17-09-2009)
Kommentar
Fra : oz3bto


Dato : 17-09-09 15:45


"KimT" <detsortehul"snabela"hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:4ab116d8$0$282$14726298@news.sunsite.dk...
> Hej, hvad er konsekvensen af at køre med for lidt olie på vognen.
>
> Eksempelvis:
> Specificeret oliemængde: 2,5 - 3,5L
> Aktuel oliemængde: 2L
>
> Der er tryk på oliepumpen.
>
> Jeg gætter på at alle dele i en motor som kræver smøring får olie via
> pumpen og der derfor ikke sker noget?
> (Er cylindervæggen stænksmurt?)
>
> Mvh Kim


Passaterne render af og til tør for olie når afløsere køre i dem i en uges
tid .. Har endnu ikke set en død af det



Klaus G. (17-09-2009)
Kommentar
Fra : Klaus G.


Dato : 17-09-09 15:52

> Passaterne render af og til tør for olie når afløsere køre i dem i en
> uges tid .. Har endnu ikke set en død af det
Hvis den køre tør for olie, så lyser den røde lampe. Hvis det bare er gult,
så er det "kun" en niveau måler.

Sker førstnævnte, så tror jeg ikke at den holder ret længe.


--
Klaus G. aka. Seth-Enoch // SukkerFri
www.seth-enoch.dk



oz3bto (17-09-2009)
Kommentar
Fra : oz3bto


Dato : 17-09-09 16:59


"Klaus G." <klaus_godt@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:4ab24cfa$0$289$14726298@news.sunsite.dk...
>> Passaterne render af og til tør for olie når afløsere køre i dem i en
>> uges tid .. Har endnu ikke set en død af det
> Hvis den køre tør for olie, så lyser den røde lampe. Hvis det bare er
> gult, så er det "kun" en niveau måler.
>
> Sker førstnævnte, så tror jeg ikke at den holder ret længe.
>
>
> --
> Klaus G. aka. Seth-Enoch // SukkerFri
> www.seth-enoch.dk
>


Ja der er kommet en gul i de nyere modeller men i de gamle var der kun den
røde og en passat tdi kan åbenbart godt tåle at komme så langt ned uden at
dø men man skal selvfølgelig ikke fortsætte når den begynder at lyse



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177501
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408527
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste