Partikelfilter...
Fra : Mogens

Dato : 12-09-09 16:47

Egentligt underligt at ingen hérinde IMO har reageret på det faktum, at
dieselbiler skal ha monteret partikelfilter (eller betale en extra-skat) pr
1. januar 2010. Min Leon 2.0 TDI PD DPF 170 FR (dét hedder den sgu) er født
med partikelfilter, men det er vist de færreste dieselbiler i DK, der er det
:)

Tilsyneladende er der problemer med godkendelserne:
www.dinepenge.dk/bil/artikel/dieselbilister-pa-herrens-mark

Fra : Nicolai

Dato : 12-09-09 16:57

> [...]
> født med partikelfilter, men det er vist de færreste dieselbiler i DK, der

Det er de fleste nyere :) Min Golf5 fra 2007 er også.

Fra : Tom

Dato : 12-09-09 16:59

Mogens skrev:
> [...]
> pr 1. januar 2010. Min Leon 2.0 TDI PD DPF 170 FR (dét hedder den sgu)
> er født med partikelfilter, men det er vist de færreste dieselbiler i

hmm hvad lægger du i ordet "partikelfilter", min BMW 320d fra 2004 har 2
katalysatorer i serie

Får i øvrigt den ene skiftet på garantien da den er begyndt at rasle som
bare f.

--
Tom

Fra : Hans Mouridsen

Dato : 12-09-09 17:34

Hej

"Tom" <bmw@bmw.dk> skrev i en meddelelse

> hmm hvad lægger du i ordet "partikelfilter", min BMW 320d fra 2004 har 2
> katalysatorer i serie

Katalysatoren oxiderer CO til CO2, og et partikkelfilter fjerner som odret
også hentyder til - partikler

> Får i øvrigt den ene skiftet på garantien da den er begyndt at rasle som
> bare f.

Ahh nice med garanti :)

Mvh
Hans

Fra : Mogens

Dato : 12-09-09 19:10

"Hans Mouridsen" <hom@FJERNMIGpc.dk> skrev i meddelelsen

> Katalysatoren oxiderer CO til CO2, og et partikkelfilter fjerner som odret
> også hentyder til - partikler

He he jep -

> Ahh nice med garanti :)

Men han kommer til at betale afgiften, medmindre han monterer
partikelfilter. Og da han ska ha bilen i mange år, må dét være vejen frem...

Fra : Tom

Dato : 12-09-09 20:23

Mogens skrev:
> [...]
>
> Men han kommer til at betale afgiften, medmindre han monterer
> partikelfilter. Og da han ska ha bilen i mange år, må dét være vejen

Jep, læste at den forreste katalysator udskiftes med et partikelfilter
for ca. 4000 Kr.

--
Tom

Fra : Mogens

Dato : 12-09-09 20:35

"Tom" <bmw@bmw.dk> skrev i meddelelsen

> Jep, læste at den forreste katalysator udskiftes med et partikelfilter for
> ca. 4000 Kr.

Så ska du huske at købe den rigtige udgave af partikelfiltret med indbygget
katalysator. Man kan få begge udgaver - med og uden katalysator !

/Mogens
som har monteret rigtig mange partikelfiltre i firmaets vognpark

Fra : Tom

Dato : 12-09-09 20:46

Mogens skrev:
> [...]
>
> /Mogens
> som har monteret rigtig mange partikelfiltre i firmaets vognpark

Ja, det må jeg sætte mig ind i når først vi kommer dertil at afgiften
skal betales. Indtil da vælger jeg at svine miljøet.

--
Tom

Fra : Erik B. Hansen

Dato : 15-09-09 22:16

Tom <bmw@bmw.dk> wrote in

> Indtil da vælger jeg at svine miljøet.

fantastisk indstilling

--
vh, Erik BH - der har partikelfilter

Fra : Tom

Dato : 15-09-09 22:27

Erik B. Hansen skrev:
> Tom <bmw@bmw.dk> wrote in

> fantastisk indstilling

ja jeg er ikke hellig....tager heller ikke cyklen

--
Tom

Fra : Brian

Dato : 16-09-09 15:17

"Erik B. Hansen" <erik@børstingMedOEistedetforø.dk> skrev i meddelelsen

> fantastisk indstilling

Eller også er Tom bare ikke hjernevasket. Der skal (også) sættes ind andre
steder, end bare privatbilismen.

For 3 uger siden fløj jeg fra Billund til Düsseldorf. Vi var 3 betalende
personer i flyet (Dornier 328) og 3 besætningsmedlemmer. Turen tog knap 1½
time.
Et par dage senere fløj jeg fra Düsseldorf (i en anden anledning) til Tivat
i Montenegro i en Fokker 100, hvor vi var 13 betalende personer ombord. Dén
tur tog knap 2½ time

Jeg tør ikke tænke på hvor meget grisseri der udledes, og hvor mange træer
der dræbes, for så relativ lidt flytten rundt på folk.

> vh, Erik BH - der har partikelfilter

Så er det jo nemt at være frelst

/Brian

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 16-09-09 15:23

Brian skriver:

> Jeg tør ikke tænke på hvor meget grisseri der udledes, og hvor mange træer
> der dræbes, for så relativ lidt flytten rundt på folk.

Træer der dræbes?

Nej omvendt. træerne lever netop af Co2 (kuldioxid) og laver den om til
ilt.

Så skal træerne blive grønnere og have mere at leve af, er det med at få
udledt noget Co2!

Klaus

Fra : Brian

Dato : 16-09-09 19:12

"Klaus D. Mikkelsen" <Er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev i meddelelsen

> Træer der dræbes?
>
> Nej omvendt. træerne lever netop af Co2 (kuldioxid) og laver den om til
> ilt.

Nå for dælen. Jeg havde sjovt nok fået det indtryk at alt liv på jorden
døde, hvis vi ikke alle skiftede til en +20km/l dødtrist bil.

> Så skal træerne blive grønnere og have mere at leve af, er det med at få
> udledt noget Co2!

Will do!

/Brian

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 16-09-09 19:18

Brian skriver:

> Nå for dælen. Jeg havde sjovt nok fået det indtryk at alt liv på jorden
> døde, hvis vi ikke alle skiftede til en +20km/l dødtrist bil.

LOL, næh du, den store synder er at alt for meget skov nedlægges. Det er
"jordens lunger", som opsuger Co2. Så plant et træ og kør som et sving.

Klaus

Fra : Erik B. Hansen

Dato : 16-09-09 20:26

"Brian" <nej@tak.du> wrote in

> Så er det jo nemt at være frelst

Præcis. Men jeg tog et aktivt valg om at tilkøbe partikelfilter til få
tusinde. Dem der tuder nu over at de fravalgte den procentvise latterligt
lave ekstra udgift til partikelfilter har jeg ikke rigtig ondt af.

Jeg vil dog sige at jeg pricipielt synes det er noget rod at indføre
afgifter bagud, men skal der reformeres på bil-området må man gå i gang.

Dem der købte bil lige op til seneste afgiftsomlægning tabte jo rask væk
10000 eller mere over natten - det er jo også en slags afgift om du vil.

--
vh, Erik BH

Fra : KASO

Dato : 12-09-09 19:25

"Mogens" <no@mail.com> skrev i meddelelsen
> [...]
> er det :)
>
> Tilsyneladende er der problemer med godkendelserne:

Iflg. rygterne koster det pt. 7-10.000kr. at få eftermonteret filter pt..
Det kan formentlig betale sig at betale de 1.000kr. i afgift et år eller 2
mens prisen på filteret falder. (Spørgsmålet er også, hvor mange år et
filter holder - så kan man jo regne på, om det kan betale sig at montere...)

Fra : Hans Mouridsen

Dato : 12-09-09 19:41

Hej

"KASO" <SUK@nospam.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
> mens prisen på filteret falder. (Spørgsmålet er også, hvor mange år et
> filter holder - så kan man jo regne på, om det kan betale sig at

Ja det sikkert ikke svare sig, og et eftermonteret filter er heller ej ret
effiktivt i forhold til et fabriksmonteret.

Mvh
Hans

Fra : /HB

Dato : 13-09-09 03:29

On 12 Sep., 20:25, "KASO" <S...@nospam.invalid> wrote:

> [...]
> filter holder - så kan man jo regne på, om det kan betale sig at montere...)

Jeg så skrevet et sted at een havde fået det monteret på sin BMW i
Tyskland til ca. 7000kr. og at det holdt ca 80000km. Det er sjov
læsning for dem der pendler meget
Finder jeg det - kommer der selvf. et link

--
/HB

Fra : Mogens

Dato : 13-09-09 11:47

"/HB" <henrikub@gmail.com> skrev i meddelelsen

> Jeg så skrevet et sted at een havde fået det monteret på sin BMW i
> Tyskland til ca. 7000kr. og at det holdt ca 80000km. Det er sjov
> læsning for dem der pendler meget

Rolig nu - det er et spørgsmål om vedligehold. Et filter kan ikke bare
sættes på og så kører man derudaf - det skal vedligeholdes...

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 13-09-09 11:53

> Rolig nu - det er et spørgsmål om vedligehold. Et filter kan ikke bare
> sættes på og så kører man derudaf - det skal vedligeholdes...

På et tysk forum hvor jeg læser med, snakkes der ofte om at DPF skal
regeneres ved at der åbenbart skal køres en tur på autobahn med høj fart -
for at brænde filteret rent (Freibrenn-fahren) - er det det du mener ?''mvh

Andreas M. Hansen

Fra : Mogens

Dato : 13-09-09 12:09

"Andreas M. Hansen" <nokke99@hotmail.com> skrev i meddelelsen

> På et tysk forum hvor jeg læser med, snakkes der ofte om at DPF skal
> regeneres ved at der åbenbart skal køres en tur på autobahn med høj fart -
> for at brænde filteret rent (Freibrenn-fahren) - er det det du mener ?

Leverandøren siger, at fremgangsmåden du beskriver er forkert og ikke giver
et godt resultat. Jeg har ikke fremgangsmåden ved mig lige nu...

Fra : Hans Mouridsen

Dato : 13-09-09 15:18

Hej

"Mogens" <no@mail.com> skrev i en meddelelse
> "Andreas M. Hansen" <nokke99@hotmail.com> skrev i meddelelsen

> Leverandøren siger, at fremgangsmåden du beskriver er forkert og ikke
> giver et godt resultat. Jeg har ikke fremgangsmåden ved mig lige nu...

På min 207'er fungerer det som Andreas skriver. Man hører et relæ der bliver
aktiveret, hvorefter forbrugsmåleren giver negativt udslag.

Dette sker kun, ved længere ture, og især på motorvej. Har hørt at det er et
problem, hvis man sjældent kører lange ture, og filteret dermed aldrig opnår
den temperatur der skal til. Så får man fejlmeldinger på partikelfilteret,
og man skal på værksted, for at få aktiveret renseprocessen manuelt...

Mvh
Hans

Fra : Hans Mouridsen

Dato : 13-09-09 12:00

Hej

> Rolig nu - det er et spørgsmål om vedligehold. Et filter kan ikke bare
> sættes på og så kører man derudaf - det skal vedligeholdes...

Et eftermonteret filter er typisk passivt, og kræver ingen veligehold.

Mvh
Hans

Fra : Mogens

Dato : 13-09-09 12:08

> Et eftermonteret filter er typisk passivt, og kræver ingen veligehold.

Ikke desto mindre foreskriver leverandøren, at vedligehold skal foregå. Man
holder jo øje med et filters tilstand ved en modtryksmåling (tunge
køretøjer)

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 13-09-09 16:11

Mogens skriver:

> Rolig nu - det er et spørgsmål om vedligehold. Et filter kan ikke bare
> sættes på og så kører man derudaf - det skal vedligeholdes...

Hvad gør man hos VAG?

Klaus

Fra : Mogens

Dato : 13-09-09 16:26

> Hvad gør man hos VAG?

Jeg havde tænkt mig at spørge indtil emnet ifm. service den 21/9.
Jeg oplever jo "dagligt" hvad et manglende vedligehold kan betyde...

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 13-09-09 16:29

Mogens skriver:

> Jeg havde tænkt mig at spørge indtil emnet ifm. service den 21/9.
> Jeg oplever jo "dagligt" hvad et manglende vedligehold kan betyde...

Lad os høre hvad de mener....

Klaus

Fra : Mogens

Dato : 21-09-09 18:46

> Lad os høre hvad de mener....

"Vor erfaring med partikelfilter er ikke stor, men jeg vil tro, at vi ikke
gør noget ved filtret. Den renser sig selv, vil jeg tro, men jeg undersøger
sagen..."

Fra : Brian

Dato : 21-09-09 19:01

"Mogens" <no@mail.com> skrev i meddelelsen

> "Vor erfaring med partikelfilter er ikke stor, men jeg vil tro, at vi ikke
> gør noget ved filtret. Den renser sig selv, vil jeg tro, men jeg
> undersøger sagen..."

Det er da forhåbentligt ikke en udtalelse fra et aut. værksted ?

/Brian

Fra : Mogens

Dato : 21-09-09 19:04

"Brian" <nej@tak.du> skrev i meddelelsen

> Det er da forhåbentligt ikke en udtalelse fra et aut. værksted ?

Dette var ordene, men værkføreren havde heller ikke været der så længe :)

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 13-09-09 16:34

Mogens skriver:

> Jeg havde tænkt mig at spørge indtil emnet ifm. service den 21/9.
> Jeg oplever jo "dagligt" hvad et manglende vedligehold kan betyde...

<http://www.volkswagen.de/vwcms/master_public/virtualmaster/de3/metacontent/Technik_Lexikon/dieselpartikelfilter.popup.html>

Klaus

Fra : Mogens

Dato : 13-09-09 16:46

<http://www.volkswagen.de/vwcms/master_public/virtualmaster/de3/metacontent/Technik_Lexikon/dieselpartikelfilter.popup.html>

Rigtig godt link, Klaus.
I mit tilfælde vil jeg tro, at de vil henholde sig til dén anvisning. At
mine motorvejs-km med relativ høj fart bør rense filteret. Virkeligheden er
imidlertid en anden - ved jeg fra vor leverandør. Nu ser vi, hvad der sker
:)

Fra : Lars Peter Larsen

Dato : 15-09-09 19:08

Mogens wrote:
> "/HB" <henrikub@gmail.com> skrev i meddelelsen

> Rolig nu - det er et spørgsmål om vedligehold. Et filter kan ikke bare
> sættes på og så kører man derudaf - det skal vedligeholdes...

Jeg er også Pendler - godt 60.000 km om året i en Lupo 3L.
Det er flot klaret med 1000,- kr i dummebøde om året fordi jeg
foretræker at køre i en lille bil der skåner miljøet ved et minimalt
brændstof-forbrug, og så er der endda 2 katalysatorer/filtre i den
hvilket begrænser forureningen til at den kan få den grønne
miljøplakette i Tyskland. (Euronorm-4 ?)

Jeg kan mægtig godt tænke mig at få undersøgt om de to "filtre" der
sidder på udstødningen har den fornødne filtervirkning til at den kan
fritages for afgift og hvis ikke, om det så er muligt at udskifte det
ene med et af de "rigtige" filtre..

På den anden side forventer jeg at have bilen 5 - 6 år endnu og hvis et
filter kun kan holde til 100.000 km, kan det sådan set være lige meget
selvom jeg kunne få det eftermonteret for omkring 500 Euro i Tyskland.

Hvorfor kan vores folkevalgte ikke komme op med noget mere kreativt - De
kunne f.eks skele til Tyskland hvor staten støtter udskiftning af
bilparken til mindre forurenende og mere miljøvenlige biler og giver
tilskud til montering af filter hvor det mangler.. Det bringer forresten
også flere i arbejde for nogen skal jo lave det.
Her et rigtigt godt formål at bruge den opkrævede afgift til...

/Lars

Fra : Tom

Dato : 13-09-09 17:14

/HB skrev:

> Jeg så skrevet et sted at een havde fået det monteret på sin BMW i
> Tyskland til ca. 7000kr. og at det holdt ca 80000km. Det er sjov
> læsning for dem der pendler meget
> Finder jeg det - kommer der selvf. et link

Tja, hvis det forholder sig sådan, så bliver det jo meget billigere at
lade værre med at montere filteret og bare nøjes med at betale lidt mere
til staten.

--
Tom

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 13-09-09 17:16

Tom skriver:

> Tja, hvis det forholder sig sådan, så bliver det jo meget billigere at
> lade værre med at montere filteret og bare nøjes med at betale lidt mere
> til staten.

Sådan kommer det da til at gå i 95% af tilfældene.

Klaus (diesel med kat - uden filter)

Fra : Mogens

Dato : 13-09-09 17:18

> Sådan kommer det da til at gå i 95% af tilfældene.

Jep - helt enig. Med en lav afgift på 1.000 kr er der ingen "forretning" i
at montere et filter, selvom man vil beholde bilen i mange år, IMO

Fra : Mogens

Dato : 13-09-09 17:19

> Jep - helt enig. Med en lav afgift på 1.000 kr er der ingen "forretning" i
> at montere et filter, selvom man vil beholde bilen i mange år, IMO...

Medmindre næste step er afgifter / bompenge i byerne mv.

Fra : /HB

Dato : 13-09-09 11:06

On 13 Sep., 12:47, "Mogens" <n...@mail.com> wrote:

> Rolig nu - det er et spørgsmål om vedligehold. Et filter kan ikke bare
> sættes på og så kører man derudaf - det skal vedligeholdes...

Som sagt var det noget jeg havde læst et sted. Hvordan han havde
vedligeholdt det ved jeg ikke. Min bil renser partikelfiltret
automatisk, men det holder skam heller ikke evigt.

--
/HB

Fra : Per

Dato : 12-09-09 13:29

On 12 Sep., 17:47, "Mogens" <n...@mail.com> wrote:
> [...]
> med partikelfilter, men det er vist de færreste dieselbiler i DK, der er det

Så længe afgiften er på 1000 kr, tror jeg det er de færreste der vil
bruge penge på et filter.

Men hvis der også i DK bliver indført miljøzoner eller at beløbet
sættes op, så vil er sker mere.

/Per

Fra : Mogens

Dato : 12-09-09 20:32

"Per" <internet@wolfsdorf.dk> skrev i meddelelsen

> Så længe afgiften er på 1000 kr, tror jeg det er de færreste der vil
> bruge penge på et filter.
> Men hvis der også i DK bliver indført miljøzoner eller at beløbet
> sættes op, så vil er sker mere.

Jeg tror ikke, det lave niveau holder - nu skal de først igang, hvorefter
prisen sikkert vil stige...

Fra : Henrik B.

Dato : 13-09-09 21:15

> Jeg tror ikke, det lave niveau holder - nu skal de først igang, hvorefter
> prisen sikkert vil stige...

Jep, staten finder lynhurtigt ud af, hvilken herlig ny pengemaskine dét
er...
Fan'me godt man sværger til benzindrift.

--
http://www.saabklub.dk/

Fra : JBH

Dato : 12-09-09 21:08

> [...]
> er det :)
>
> Tilsyneladende er der problemer med godkendelserne:

Det er noget forbandet svineri at indføre den slags strafafgifter med
tilbagevirkende kraft, overfor folk som i god tro har købt dieselbiler fordi
de kører længere på literen end bensinbiler. Man burde istedet for
afgiftsmessigt tilgodese personbiler med partikelfilter.

Det er efter min mening blot en skjult skat (hvem sagde skattestop), pakket
ind i noget miljøhalløj, så den er spiselig. I Dk. er den
partikelforurening som nyere private personbiler som folk typisk bruger til
og fra arbejde ikke noget i forhold til den partikelforurening som den
erhvervsmessige transport udgør. Trafikken i de få storbyer vi har i Dk, kan
reguleres med bompenge og parkeringsafgifter.....

mvh
JBH
(Som har udskiftet dieselbilen)

Fra : Nicolai

Dato : 12-09-09 21:15

> erhvervsmessige transport udgør. Trafikken i de få storbyer vi har i Dk,
> kan reguleres med bompenge og parkeringsafgifter.....

Er det bedre?

Fra : JBH

Dato : 12-09-09 21:53

"Nicolai" <spam2005@nifo.dk> skrev i en meddelelse

> Er det bedre?

Det var den nemme måde at begrænse biltrafikken på og der er jo et
alternativ i form af et velfungerende offentligt transportsystem. Andre
lande har indført (forurenings) restriktioner på hvilke biler som må køre i
de belastede storbyer. Det kunne også være en mulighed, men med den gamle
udslidte vognpark vi har i DK. vil mange biler nok slet ikke kunne få lov
til at køre i storbyerne.

mvh
JBH

Fra : Ole Gaarde Kristense~

Dato : 12-09-09 22:15

"JBH" <skodkontoen@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Det var den nemme måde at begrænse biltrafikken på og der er jo et
> alternativ i form af et velfungerende offentligt transportsystem.

Og en kedelig måde at ramme dem der ikke har andre muligheder end at tage
bilen.
Velfungerende offentligt trasnportsystem er kun for alvor forbeholdt de helt
store byer.

> [...]
> gamle udslidte vognpark vi har i DK. vil mange biler nok slet ikke kunne

Og synes jeg har læst at den slet ikke er så udslidt som vi tror.
Nogen der kan hjælpe med et link?

Ole Gaarde Kristensen
Taxavognmand i Næstved

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 12-09-09 22:22

Ole Gaarde Kristensen skriver:

> Og synes jeg har læst at den slet ikke er så udslidt som vi tror.
> Nogen der kan hjælpe med et link?

Der findes ikke en egentlig statestik der kan hjælpe os...

Klaus

Fra : Ole Gaarde Kristense~

Dato : 12-09-09 22:27

> Ole Gaarde Kristensen skriver:

> Der findes ikke en egentlig statestik der kan hjælpe os...

OK. Synes bare jeg kan huske en historie om at det slet ikke stod så slemt
til.
Mener det var i forbindelse med omtale af tyskernes skrotpræmie, hvor man
det så i en bisætning nævnte den danske bilpark.
Må se om jeg kan støve den frem i morgen.

Ole Gaarde Kristensen
Taxavognmand i Næstved

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 12-09-09 22:35

Ole Gaarde Kristensen skriver:

> OK. Synes bare jeg kan huske en historie om at det slet ikke stod så slemt
> til.

Nej, det kommer frem her en gang i mellem at vi har den ældste bilpark i
Europa - hvad vidst ikke helt passer.

> Mener det var i forbindelse med omtale af tyskernes skrotpræmie, hvor man
> det så i en bisætning nævnte den danske bilpark.

Jeg har et par gange linket til en undersøgelse fra spanske
bilproducenter, der tidligere har været brugt i noget EU undersøgelse.
Jeg har skrevet om det her i gruppen......

Klaus

Fra : Henrik B.

Dato : 13-09-09 21:18

"Ole Gaarde Kristensen" <netpost98@hotmail.com> skrev i meddelelsen

> Og en kedelig måde at ramme dem der ikke har andre muligheder end at tage
> bilen.
> Velfungerende offentligt trasnportsystem er kun for alvor forbeholdt de
> helt store byer.

Tjah, offentligt er ikke altid bedre, tag f.eks. DSB som har dispensation
til fortsat at køre med de gamle MR-tog, som sviner som ind i helv***...

--
http://www.saabklub.dk/

Fra : Frank Leegaard

Dato : 12-09-09 22:11

Nicolai wrote:

> Er det bedre?

Jeps .. JBH bor på landet

--
/Frank

Fra : JBH

Dato : 13-09-09 04:29

"Frank Leegaard" <frankFJERN@superbruger.dk> skrev i en meddelelse

> Jeps .. JBH bor på landet

Kan "Fronken" ikke nøjes med at holde sine personangreb og sit lort ovre i
dk.politik ?

/JBH

Fra : Frank Leegaard

Dato : 13-09-09 10:35

JBH wrote:
> "Frank Leegaard" <frankFJERN@superbruger.dk> skrev i en meddelelse

> Kan "Fronken" ikke nøjes med at holde sine personangreb og sit lort
> ovre i dk.politik ?

og et humoristisk indslag skulle nu være et personangreb?

Tag dig nu sammen.

--
/Frank

Fra : Ole Gaarde Kristense~

Dato : 12-09-09 21:58

> I Dk. er den partikelforurening som nyere private personbiler som folk
> typisk bruger til og fra arbejde ikke noget i forhold til den
> partikelforurening som den erhvervsmessige transport udgør.
Men den erhversvmæssige transport *bliver* også ramt.
Busser skal have partikelfiltre hvis de vil køre bestemte steder, og vi
andre er nu kraftigt begrænset i vores valg af køretøjer pga nye
miljøregler.
Jeg mener faktisk at det nærmest alene har politisk signalværdi at tvinge
taxaerne til mere miljørigtige biler når man ved at der er ca. 6.000 taxaer
i DK, mens der pr. 1-1 2009 var 383.921(1) diesel-personbiler i DK (hvor
taxaerne formentlig er medregnet).
Ja vi kører mere end gennemsnittet, og selvfølgelig skal man starte et sted.
Jeg mener dog stadig at når man både indfører miljøkrav og ændrer
registreringsafgiften (som man også gør på taxaer fra 1-1 2010) alene ud fra
en idé om at dyre biler forurener mere, så er der nogen der ikke har gjort
deres hjemmearbejde godt nok.
Heldigvis er der i den endelige bekendtgørelse lavet nogen lempelser i
forhold til store vogne med handicapindretning (liftvogne). Ellers var de
ganske enkelt forsvundet fra taxaselskaberne.

Der er nu desværre nok ingen tvivl om at det er den slags der skal til. Det
er fint nok der kommer nogle regler, for af frivillighedens vej sker det
meget meget langsomt (det burde jo så være sket skulle man mene).
Jeg snakker med mange kollegaer, og de nye regler har virkelig sat gang i
meget. Dels har en masse skulle ud og købe ny bil inden reglerne indføres,
og dels er mange nu tvunget til at tage et mere "fornuftigt" valg.
Fornuftigt er reelt først i anførselstegn efter 1-1 2010 hvor nye
afgiftsregler f.eks. vil få antallet af Mercedes-taxaer til at falde fordi
"den samme bil" bliver en del dyrere - også selvom den opfylder de nye
skrappere miljøkrav - for en dyr bil sviner mere og derfor skal den være
dyrere, så vi køber billigere biler der sviner mindre. Ja jeg har svært ved
at se logikken

Jeg er spændt på at se om man stiller tilsvarende krav til andre faggrupper.
<fri fantasi on>
Det må svære slut med anlægsgartnerens havemaskiner uden partikelfiltre, og
de skal tvinges til at købe billigere maskiner vha afgifter på de dyre.
Tømrerens elværktøj skal fremover være af den billige slags. For den dyre
sviner mere.
Pølsevogne skal belægges med miljøafgift og emissionskrav (kun fra motoren
naturligvis).
Køer skal betale CO2-afgift pr. kg. gumlet foder.
Cykler skal pålægges miljøafgift da nogen ender i havnen, og dermed truer
vandmiljøet.
<fri fantasi off>

Måske man skulle til at overveje en cykeltaxa. Der er ikke krav om taxameter
eller andre snærende kontrolforanstaltninger, og så ville det være godt for
figuren

(1) Se evt. http://www.statistikbanken.dk/statbank5a/default.asp?w=1280

Ole Gaarde Kristensen
Taxavognmand i Næstved

Fra : oz3bto

Dato : 13-09-09 17:47

"Ole Gaarde Kristensen" <netpost98@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Måske man skulle til at overveje en cykeltaxa. Der er ikke krav om
> taxameter eller andre snærende kontrolforanstaltninger, og så ville det

I Billund regner div vognmænd med at der nok vil komme henad 50% flere
liftvogne på gaden istedet for små vogne
Jeg er sku spændt på hvad vi skal til at køre i fremover
Nu har vi heldigvis 3 biler der er klar til udskiftning hvilket sker over de
næste 2 mdr og der vil blive indkøbt tilsvarende (1 volvo og 2 x passat )

Fra : Ole Gaarde Kristense~

Dato : 14-09-09 18:21

"oz3bto" <no@in.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Nu har vi heldigvis 3 biler der er klar til udskiftning hvilket sker over
> de næste 2 mdr og der vil blive indkøbt tilsvarende (1 volvo og 2 x

Interessant - så er de jo også uden afgift lige pludselig, men kan så ikke
køres fri.
Så er spørgsmålet bare om der er kørsel til dem, og til fornuftige priser.
Ellers kan det jo sådan set være ligemeget.

Ole Gaarde Kristensen
Taxavognmand i Næstved

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 12-09-09 21:57

Mogens skriver:

> Egentligt underligt at ingen hérinde IMO har reageret på det faktum, at
> dieselbiler skal ha monteret partikelfilter (eller betale en extra-skat) pr
> 1. januar 2010.

Det har nu været oppe et par gange. Men som en kollega siger:

Okay, nu skal vi betale fordi vi forurener (han har en Golf II 1,6 med
oliebrænder), det betyder vel også at den dobbelte grøn ejer afgift
(vægtafgift) vi betaler fordi vi forurener, falder bort?

Klaus

Fra : Mogens

Dato : 13-09-09 06:44

> [...]

> oliebrænder), det betyder vel også at den dobbelte grøn ejer afgift
> (vægtafgift) vi betaler fordi vi forurener, falder bort?

Nøh, hvorfor skulle den det?

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 13-09-09 07:26

Mogens skriver:

> Nøh, hvorfor skulle den det?

Man kan vel ikke have en dobbelt afgift fordi man forurener og så en
afgift fordi man forurener?

Klaus

Fra : Jan Vennike

Dato : 13-09-09 07:57

> Mogens skriver:

> Man kan vel ikke have en dobbelt afgift fordi man forurener og så en
> afgift fordi man forurener?

Det har politikkerne sørme ikke nogen problemer med.

Alene det at man stadig betaler CO2 afgift på strøm produceret på
vindmøller, fortæller at det mere handler om at kradse penge ind end
rimelighed i afgifts- og skattesystemet.

--
Jan

(Remove the cat in my mail to reach me)

Fra : Frank Leegaard

Dato : 13-09-09 08:57

Klaus D. Mikkelsen wrote:
> Mogens skriver:

> Man kan vel ikke have en dobbelt afgift fordi man forurener og så en
> afgift fordi man forurener?

Jow netop. Den slags dieselbiler burde pålægges særligt store afgifter. Jeg
kan forstå du ikke har kørt bag en for nyligt der har accelleret.

--
/Frank

Fra : Tom

Dato : 13-09-09 09:22

Frank Leegaard skrev:

> Jow netop. Den slags dieselbiler burde pålægges særligt store afgifter. Jeg
> kan forstå du ikke har kørt bag en for nyligt der har accelleret.

Sjovt nok kan jeg ikke se hvad det får omtalte biler til at forurene
MINDRE, at ejeren skal betale ekstra til staten?
Så da hellere at man kom med konkrete LØSNINGER på forureningen i stedet
for bare at kradse penge ind.
I øvrigt er regeringen også ved at træde sig selv over fødderne på at
overgå sig selv med klimatiltag. Vi skulle også til at ha filter på
vores brændeovne og jeg ved ikke alt hvad.

I dag er det faktisk billigere for mig at flyve til hovedstaden end at
tage bilen. Et fly forurener vel 10 gange mere end en bil, så jeg ved
snart ikke hvad Connie Hedegaard reelt går efter? At de store skibe der
læsser mere ufiltreret dieselos ud i atm. end hele danmark samlede
udledning har heller ingens bevågenhed, da disse skibe jo plejer at
sejle under et eller andet bannanrepubliks flag.
Vores kulkraftværker sviner mere end noget andet, men så køber vi jo
bare et par kvoter i ulandene.
Reelt set er politikere ligeglade med miljø og klima, det drejer sig
bare nye påskud for at få flere penge i statskassen.

--
Tom

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 13-09-09 09:47

> [...]
> MINDRE, at ejeren skal betale ekstra til staten?
> Så da hellere at man kom med konkrete LØSNINGER på forureningen i stedet

Næhh, det har du da helt ret i - hellere gøre som tyskerne - nemlig helt
forbyde biler uden partikelfilter i byerne.
En ekstra afgift fjerner jo ingen partikler

> I dag er det faktisk billigere for mig at flyve til hovedstaden end at
> tage bilen. Et fly forurener vel 10 gange mere end en bil, så jeg ved

Lige netop partikler udleder Cimber nok ikke så meget af - og hvis de gør,
så bliver de jo udledt i 5 km's højde - og blandet godt og grundigt op med
luften.
Det er straks noget andet med alle de partikler som en diselbil i køkørsel
gennem byen udleder - de bliver indåndet i stor stil.

mvh

Andreas M. Hansen

Fra : Frank Leegaard

Dato : 13-09-09 08:58

Klaus D. Mikkelsen wrote:
> Mogens skriver:

> Man kan vel ikke have en dobbelt afgift fordi man forurener og så en
> afgift fordi man forurener?

Særligt de ældre dieselbiler burde betale langt mere endnu.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 13-09-09 16:12

Frank Leegaard skriver:

> Jeg kan forstå du ikke har kørt bag en for nyligt der har accelleret?

Ork jo, sidst var det en mondeo med partikelfilter.

Der så nu ud til at komme rigeligt med partikler ud - røgen var
ihvertfald sort.

Klaus

Fra : Mogens

Dato : 13-09-09 16:27

> Ork jo, sidst var det en mondeo med partikelfilter.
> Der så nu ud til at komme rigeligt med partikler ud - røgen var
> ihvertfald sort.

Det er underligt, fordi jeg synes, mange dieselbiler ryger, når der bliver
gået til den. Også VAG'er, men folk der kører bag mig siger, at min Leon TDI
ikke ryger overhovedet, selvom der bliver gået til den...

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 13-09-09 16:30

Mogens skriver:

> Det er underligt, fordi jeg synes, mange dieselbiler ryger, når der bliver
> gået til den. Også VAG'er, men folk der kører bag mig siger, at min Leon TDI
> ikke ryger overhovedet, selvom der bliver gået til den...

Så kører du med høje omdrejninger.....

Klaus

Fra : Mogens

Dato : 13-09-09 16:38

> Så kører du med høje omdrejninger.....

Jeg kører den, som specifikationerne angiver det. Altså mellem 2.500 og
4.200 omdr., hvor der iflg. bogen er max power for pengene. Der står godt
nok 350 Nm fra 1.800 omdr., men der sker altså for lidt ved så lave omdr. -
når der virkelig skal ske noget
www.seat.dk/Global/Leon/MY09%20Pris_Quickguide%20Leon%20januar%202009%20(902)%20Inet.pdf

Fra : oz3bto

Dato : 13-09-09 17:52

> [...]
> 4.200 omdr., hvor der iflg. bogen er max power for pengene. Der står godt
> nok 350 Nm fra 1.800 omdr., men der sker altså for lidt ved så lave

Har du prøvet at tage tid på det ? ..

Indtil 130km så er en passat TDI ihvertfald en del kvikkere under 3000rpm
som over

Fra : Mogens

Dato : 13-09-09 18:24

"oz3bto" <no@in.dk> skrev i meddelelsen

> Har du prøvet at tage tid på det ? ..

Ja den er langsommere, hvis ikke jeg "starter" ved 2.500 omdr. Under sker
der ingenting, hvilket er lig med langsommere :)

> Indtil 130km så er en passat TDI ihvertfald en del kvikkere under 3000rpm
> som over

Du taler sikkert om en 140 hk's 8V - min er en TDI 170 16V

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 13-09-09 18:47

oz3bto skriver:

> Indtil 130km så er en passat TDI ihvertfald en del kvikkere under 3000rpm
> som over

170HK?

Næppe.....

http://www.superchips.co.uk/curves/passat2ltdi140.pdf

http://www.superchips.co.uk/curves/vag20tdi170.pdf

Klaus

Fra : Henrik B.

Dato : 13-09-09 21:22

> Det er underligt, fordi jeg synes, mange dieselbiler ryger, når der bliver
> gået til den. Også VAG'er, men folk der kører bag mig siger, at min Leon
> TDI ikke ryger overhovedet, selvom der bliver gået til den...

Fordi du kører standard. Mange andre kører jo rundt med amatørtuninger....

--
http://www.saabklub.dk/

Fra : KimH

Dato : 13-09-09 21:45

> [...]
> gået til den. Også VAG'er, men folk der kører bag mig siger, at min Leon
> TDI ikke ryger overhovedet, selvom der bliver gået til den...

Tror nu heller ikke en TDI med dpf må/kan ryge , partikelfilteret vil blive
sodet til hvis motoren kører for fed , hvis den ryger tager filteret jo ikke
partiklerne

Mvh KimH

Fra : Hans Mouridsen

Dato : 14-09-09 11:14

Hej

"KimH" <kimho@c.dk> skrev i en meddelelse

> Tror nu heller ikke en TDI med dpf må/kan ryge , partikelfilteret vil
> blive sodet til hvis motoren kører for fed , hvis den ryger tager filteret
> jo ikke partiklerne

Hvis man kigger i ustødningen på en bil med partikelfilter, vil man heller
ikke kunne se sod - kan kan man ihvertfald ikke på min HDI med FAP.

Mvh
Hans

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 14-09-09 14:12

"Frank Leegaard" <frankFJERN@superbruger.dk> skrev i meddelelsen

> Særligt de ældre dieselbiler burde betale langt mere endnu.
>
> Jeg kan forstå du ikke har kørt bag en for nyligt der har accelleret?

Jeg kører normalt maks. 1.500 omdrejninger. Der sendes sort røg ud, når jeg
accellerer op til 4.000 omdrejninger - første gang. De efterfølgende gange
ser jeg ikke noget i bakspejlet.

Det sorte røg kan altså være udtryk for at man kører sparsomt (det er vist
derfor vi kører diesel?).

--
Per

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 14-09-09 04:22

On 13 Sep., 08:25, "Klaus D. Mikkelsen"
<Er.du.saa.k...@du.kan.finde.den> wrote:
> Mogens skriver:

> Man kan vel ikke have en dobbelt afgift fordi man forurener og så en
> afgift fordi man forurener?

Vent og se

--
Christian

Fra : Mogens

Dato : 13-09-09 12:32

> [...]

> født med partikelfilter, men det er vist de færreste dieselbiler i DK, der
> er det Tilsyneladende er der problemer med godkendelserne:

Hér står noget om vedligeholdelse af filtrene:
www.fstyr.dk/sw24442.asp

Fra : oz3bto

Dato : 13-09-09 17:39

> [...]
> er det :)
>
> Tilsyneladende er der problemer med godkendelserne:

Nu err det sådan at hvis man montere partikelfilter så midster man km/l..
en hel del enda.. En volvo V70 uden filter køre uden problemer 16-17km/l En
med filter kommer ikke over 15km/l og helst kun 12-13km/l

Så skal der altså ikke køres ret langt før den tusse er tjent hjem

Fra : KimH

Dato : 13-09-09 20:49

> [...]
> En med filter kommer ikke over 15km/l og helst kun 12-13km/l
>
> Så skal der altså ikke køres ret langt før den tusse er tjent hjem

En Golf V 2,0 TDI går 18,2 km/ltr både med og uden dieselpartikelfilter ,
har selv en Golf 2,0 TDI med DPF

Mvh. KimH

Fra : Veset

Dato : 14-09-09 08:22

On Sat, 12 Sep 2009 15:47:01 GMT, "Mogens" <no@mail.com> wrote:

> [...]
>:)
>
>Tilsyneladende er der problemer med godkendelserne:

Så godt det stod i det nyeste FDM blad (side 15), at det rammer alle
diesel personvogne, men der stod så også at alle diesel varebiler
indregistreret fra d. 22/4-09 og frem bliver ramt af afgiften. Hvad
med dem indregget før denne dato, de slipper ??

--
Veset
VW Touran Van 2.0 TDI TL 2005

Fra : Martin [6000]

Dato : 16-09-09 06:17

> ja jeg er ikke hellig....tager heller ikke cyklen

Er man hellig hvis man tager cyklen eller blot bevist om sit helbred?

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 16-09-09 12:55

"Martin [6000]" skriver:

> Er man hellig hvis man tager cyklen eller blot bevist om sit helbred?

Pyha det bliver en lang da så.

Sådan som i dag Hammel - Karup - Herning - Hee - Karup - Hammel......

Klaus

Fra : Martin [6000]

Dato : 16-09-09 13:48

> Sådan som i dag Hammel - Karup - Herning - Hee - Karup - Hammel......

Ikke pive.. afsted ;)

Fra : Martin [6000]

Dato : 16-09-09 16:29

> Man kan ikke køre bil og pege på at man er miljøbevidst.

Det kan vi ikke være helt uenige i.

Men som daglig cyklist må jeg tit lægge øre til "hellig" og "cykel" i
forskellige sammenhæng og ganske tit og ofte endda samme sætning.

Og hvis det er noget jeg er, så er det sq ikke hellig hvad angår bil og
miljø...

Jeg forstår blot ikke at de 2 ord (hellig og cykel) så tit hænger sammen
i en bilverden (hvor folk tit ikke kunne drømme om at røre en cykel - det
var jo noget man brugte indtil man fyldte 14 og fik knallert og senere
bil og siden har man ikke rørt det og undrer sig over den dunk der hænger
på bugen, men det er så en helt anden snak)

Nå.. sidespring!

Fra : Martin [6000]

Dato : 16-09-09 16:58

> Saab beviste ellers det modsatte, engang i starten af 90'erne, hvor man
> fremviste Trionic-motorstyringens forcer. Man lød en Saab 9000 køre
> gennem London. Det som kom ud af udstødningen på dén, var renere end den
> omgivende luft (ihvertfald på de stoffer man målte på!).

Jeg sad og tænkte nøjagtig det samme, men tænkte du måtte have æren - det
er trods alt dit felt

Fra : Martin [6000]

Dato : 16-09-09 17:18

> Jep, det fede er det klip, hvor de viser, at Trionic er i stand til at
> rense udstødningen på en totakter - helt! Dét er sgu imponerende...

Nemlig :D

Fra : Martin [6000]

Dato : 16-09-09 17:37

Den Wed, 16 Sep 2009 16:25:26 +0000 skrev Mogens:

> "Martin [6000]" <martinlj@tiscali.dk> skrev i meddelelsen

> Man skal vist være Saab-fanatik for at hoppe på dén vogn

Det var ikke mig der skrev det og det er ikke mig der er saab-
fanatiker

Fra : Martin [6000]

Dato : 17-09-09 04:49

Den Wed, 16 Sep 2009 20:19:00 +0200 skrev Henrik B.:

> "Martin [6000]" <martinlj@tiscali.dk> skrev i meddelelsen

> Ej heller jeg. )

I know

Fra : Martin [6000]