Fast fartkontrol i Øresundstunnelen
Fra : Martin Bak

Dato : 11-09-09 09:15

Det synes jeg er en fremragende ide. Der er virkelig mange, der kører som
havde de stjålet bilen dernede. Det kommer nok til at koste nogle klip i den
første periode

http://dk.oresundsbron.com/page/1502

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : folmer@rasmussen.dk

Dato : 11-09-09 09:21

On Fri, 11 Sep 2009 10:15:03 +0200, "Martin Bak"
<fornavn@fornavnefternavn.dk> wrote:

> [...]
>havde de stjålet bilen dernede. Det kommer nok til at koste nogle klip i den

I min optik ville det være mere positivt, hvis der blev indført en
minimumshastighed slige steder, og at det blev kontrolleret at det
blev overholdt.

Det er utroligt hvad turister kan finde på af mærkværdigheder, bare
fordi de skal beundre "værket".

Alternativt kunne man droppe overhalingsforbudet for lastbiler.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Martin Bak

Dato : 11-09-09 09:29

<folmer@rasmussen.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> fordi de skal beundre "værket".
>
> Alternativt kunne man droppe overhalingsforbudet for lastbiler.

Jeg forstår hvad du mener, men jeg synes ikke at langsomme bilister er et
problem i tunnellen. På selve broen ses de dog tit, men her er der som regel
rigeligt med plads til at overhale. Jeg forstår godt de særlige problemer
for lastbilerne, der jo ikke må overhale på det midterste stykke af broen.
Det er i tunellen målingerne skal laves, og det er også her problemet med de
meget hurtigtkørende biler er.

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : folmer@rasmussen.dk

Dato : 11-09-09 09:36

On Fri, 11 Sep 2009 10:28:38 +0200, "Martin Bak"
> [...]

>Det er i tunellen målingerne skal laves, og det er også her problemet med de

Du tager fejl!!

Der er overhalingsforbud på hele strækningen, lige fra sidste
frakørsel i DK og til efter betalingsanlægget, og det gælder
selvfølgelig også i modsatte retning.

Hvordan du har fået det indtryk at det kun er på toppen af broen, kan
jeg ikke vide, men uopmærksomhed er da en mulighed. Man er jo
forpligtiget til at holde øje med skiltningen der hvor man kører, også
selv om selvsamme skiltning ikke direkte kommer en selv ved. )

Desuden er der en markant mangel på vindposer på den bro. Det er
temmelig vigtigt for os der kører høje, og nogen gange lette
køretøjer, at vide hvilken vej vinden blæser.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Martin Bak

Dato : 11-09-09 09:47

> [...]
> forpligtiget til at holde øje med skiltningen der hvor man kører, også
> selv om selvsamme skiltning ikke direkte kommer en selv ved. )

Nok fordi det skilt jeg har hæftet mig mest ved, står ca. midt mellem
tunnellen og toppen af broen.

> Desuden er der en markant mangel på vindposer på den bro. Det er
> temmelig vigtigt for os der kører høje, og nogen gange lette
> køretøjer, at vide hvilken vej vinden blæser.

Det burde være en overkommelig opgave for en brancheforening, at gøre
opmærksom på et sådant forhold, og få forbedret tingenes tilstand.

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : folmer@rasmussen.dk

Dato : 11-09-09 10:22

On Fri, 11 Sep 2009 10:46:51 +0200, "Martin Bak"
> [...]

><folmer@rasmussen.dk> skrev i en meddelelse

>Nok fordi det skilt jeg har hæftet mig mest ved, står ca. midt mellem

Det forstår jeg godt. Hvad der måtte være af regulerende tiltag, samt
forbud, i selve tunnellen, er af mindre vigtighed. Man kan jo ikke
komme så meget ud af kurs i en tunnel.

>--

>Det burde være en overkommelig opgave for en brancheforening, at gøre
>opmærksom på et sådant forhold, og få forbedret tingenes tilstand.

>--

Den slags skal bare være i orden fra dag 1. Og erfaringsmæssigt er der
alligevel ikke nogen der tillægger råd og vejledning fra chauffører
nogen betydning.

Det har vist noget at gøre med, at akademikere har gået ufatteligt
længe i skole, og den slags ser ikke gerne at folk med en tussegammel
realeksamen kloger sig på noget som helst.

Og her i dette forum har vi jo længe vidst, at praktisk erfaring ikke
duer til noget som helst.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : thl

Dato : 11-09-09 14:04

> Det forstår jeg godt. Hvad der måtte være af regulerende tiltag, samt
> forbud, i selve tunnellen, er af mindre vigtighed. Man kan jo ikke
> komme så meget ud af kurs i en tunnel.

Nogen kan!

http://kortlink.dk/livevideo/6xwb

mvh

Thorbjørn

Fra : Martin [6000]

Dato : 11-09-09 10:56

> at vide hvilken vej vinden blæser.

Det behøver du vel ikke poser til - det mærker du da!

Fra : folmer@rasmussen.dk

Dato : 11-09-09 11:00

On 11 Sep 2009 09:56:27 GMT, "Martin [6000]" <martinlj@tiscali.dk>
wrote:

>Det behøver du vel ikke poser til - det mærker du da!

>--

Nej, siger du det!? .o))

Har du nogensinde været ude på Vejlefjordbroen med en spånplade på
66-68 kvadratmeter, og holdt den op mod vinden?

Det rykker.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Martin [6000]

Dato : 11-09-09 11:06

> Nej, siger du det!? .o))

Nej.. jeg skrev det

> Har du nogensinde været ude på Vejlefjordbroen med en spånplade på 66-68
> kvadratmeter, og holdt den op mod vinden?

Nja jeg må erkende det ikke er lige der jeg primært opholder mig med
spånplader

Men når jeg kører med campingswuvn (jaja) så mærker jeg hurtigt hvorfra
vinden kommer - det behøver jeg ikke vindposer for at se/mærke.

Jeg antager det er det samme i en lastvogn, men det er kun en antagelse
da jeg kun har kørt 1 meter i sådan en på en vindstille parkeringsplads.

Fra : folmer@rasmussen.dk

Dato : 11-09-09 12:02

On 11 Sep 2009 10:05:43 GMT, "Martin [6000]" <martinlj@tiscali.dk>
wrote:

>Nej.. jeg skrev det

>Nja jeg må erkende det ikke er lige der jeg primært opholder mig med
>spånplader

>--

Nej, men målene passer ca. med siden på et vogntog.

>--

>Men når jeg kører med campingswuvn (jaja) så mærker jeg hurtigt hvorfra
>vinden kommer - det behøver jeg ikke vindposer for at se/mærke.

>--

Det er bedre at være på forkant.

>--

>Jeg antager det er det samme i en lastvogn, men det er kun en antagelse
>da jeg kun har kørt 1 meter i sådan en på en vindstille parkeringsplads.

Så havde du ikke mange problemer med køre- og hviletiden? .o))

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Seth

Dato : 11-09-09 11:41

"Martin Bak" <fornavn@fornavnefternavn.dk> wrote in

> Det synes jeg er en fremragende ide. Der er virkelig mange, der kører
> som havde de stjålet bilen dernede. Det kommer nok til at koste nogle
> klip i den første periode
>
> http://dk.oresundsbron.com/page/1502

Jeg synes at de skulle frigive hastighederne på flere motorvejsstrækninger
men lige i Øresundstunellen og andre udvalgte strækninger bør man have en
fartgrænse.
I omtalte tunnel mener jeg at 130 må være maksimal hastighed, 90 minimal
hastighed og vognbaneskift forbudt.
_
Seth

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 11-09-09 04:44

On 11 Sep., 12:40, Seth <sendenemailtil...@gmail.com> wrote:
> 90 minimal hastighed

Hvad så ved kø / tæt trafik ?

--
Christian

Fra : Brian Lund

Dato : 11-09-09 11:55

Christian B. Andresen wrote:

> Hvad så ved kø / tæt trafik ?

Så kan man selvfølgelig ikke holde farten oppe...

Jeg har før passeret elbtunellen i Hamborg hvor en stemme i
højttaleranlægget konstant gentog "bitte schneller fahren"!
(Kør venligst stærkere)

Brian

Fra : folmer@rasmussen.dk

Dato : 11-09-09 12:04

On Fri, 11 Sep 2009 03:43:35 -0700 (PDT), "Christian B. Andresen"
<trav@tiscali.dk> wrote:

>Hvad så ved kø / tæt trafik ?

>--

Hvis du i en stille stund gennemlæser og gennemtænker dit indlæg igen,
hvad kommer du så frem til?

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Martin Bak

Dato : 11-09-09 11:55

"Seth" <sendenemailtilmig@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> fartgrænse.
> I omtalte tunnel mener jeg at 130 må være maksimal hastighed, 90 minimal

Det kan jo selvfølgelig diskuteres, hvad den rigtige hastighedsgrænse måtte
være. Men os der kører der jævnligt, kan konstatere, at netop på denne
strækning køres der som død-og -helvede af visse bilister, sikkert fordi de
indtil nu har kunne gøre det i sikker forvisning om, at der _aldrig_ er
hastighedskontrol i tunnelen.
Netop i tunnellen er det særlig farligt, fordi enhver form for
undvigemanøvre er udelukket, så sker der et uheld, vil det med ret stor
sikkerhed komme til at indvolvere mange biler.
Når man kører i tunnelen med de tilladte 90 km/t, og bliver passeret med
140-150 km/t eller mere, så kan det altså godt lige give et gib i en

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : folmer@rasmussen.dk

Dato : 11-09-09 12:03

On 11 Sep 2009 10:40:59 GMT, Seth <sendenemailtilmig@gmail.com> wrote:

> [...]
>fartgrænse.
>I omtalte tunnel mener jeg at 130 må være maksimal hastighed, 90 minimal

Vi er forbavsende enige.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 11-09-09 14:35

<folmer@rasmussen.dk> skrev i meddelelsen

> Vi er forbavsende enige.

Kan man godt holde de 90 op ad bakken i tunnellen i en tungtlæsset
gennembanket polsk lastbil, hva´ Folmer, kan man det, hva´, hva´, hva´??

:)

--
Per

Fra : folmer@rasmussen.dk

Dato : 11-09-09 14:42

On Fri, 11 Sep 2009 15:35:12 +0200, "Per Henneberg Kristensen"
<phkfjern@klikpost.dk> wrote:

> [...]
>
>Kan man godt holde de 90 op ad bakken i tunnellen i en tungtlæsset
>gennembanket polsk lastbil, hva´ Folmer, kan man det, hva´, hva´, hva´??

Den smule bakke er der s'gu da ingen problemer med, selv ikke for en
polsk lastbil der kører på russisk heavy-fuel.

Desuden er de temmeligt godt med, hvad angår moderne biler. Der er
ikke ret mange af det man i gamle dage forstod ved polske lastbiler
tilbage.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Ivan Madsen

Dato : 11-09-09 14:45

On Fri, 11 Sep 2009 15:41:32 +0200, folmer@rasmussen.dk wrote:

> [...]
>
>Desuden er de temmeligt godt med, hvad angår moderne biler. Der er
>ikke ret mange af det man i gamle dage forstod ved polske lastbiler

Dem har de allesammen solgt til stillads-firmaer i Danmark )

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 11-09-09 07:53

On 11 Sep., 13:04, fol...@rasmussen.dk wrote:

> Hvis du i en stille stund gennemlæser og gennemtænker dit indlæg igen,
> hvad kommer du så frem til?

At man ikke kan lovgive om minimumshastighed.

--
Christian

Fra : Martin Bak

Dato : 11-09-09 18:45

> [...]
> fartgrænse.
> I omtalte tunnel mener jeg at 130 må være maksimal hastighed, 90 minimal

Det håber jeg virkelig ikke nogensinde bliver realiseret. Med en realistisk
viden om mine medtrafikanters respekt for færdselsreglerne, så lyder sådan
en regel som det rene ragnarok.
Hvis vejbanerne blev ændret til rullebånd, så bilerne blev ført igennem
tunnelen med stillestående hjul, så ville nævnte regel måske være meget god
Alternativt et svensk kabelautoværn imellem vognbanerne, så
vognbaneskift simpelthen blev umuliggjort. Det ville sikkert kræve
adskillige hjertestarterstationer i tunnelen, dog

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Seth

Dato : 12-09-09 11:45

> [...]
> vognbanerne, så vognbaneskift simpelthen blev umuliggjort. Det ville
> sikkert kræve adskillige hjertestarterstationer i tunnelen, dog

Husk nu på at en knallert 45 ikke har hjemme på motorvejene.
_
Seth

Fra : Martin [6000]

Dato : 11-09-09 12:02

> Jeg har før passeret elbtunellen i Hamborg hvor en stemme i
> højttaleranlægget konstant gentog "bitte schneller fahren"! (Kør
> venligst stærkere)

LOL! Det' satme iorden.. 2 gear ned og afsted :D

Fra : Martin [6000]

Dato : 11-09-09 12:06

> Så havde du ikke mange problemer med køre- og hviletiden? .o))

Nix.. men imponerende køretøj sådan et vogntog med flere gear end man er
vant til

Fra : Mogens

Dato : 12-09-09 13:31

"Martin Bak" <fornavn@fornavnefternavn.dk> skrev i meddelelsen

> Det synes jeg er en fremragende ide. Der er virkelig mange, der kører som
> havde de stjålet bilen dernede.

Nej.

Fra : Martin Bak

Dato : 12-09-09 14:07

"Mogens" <no@mail.com> skrev i en meddelelse
> "Martin Bak" <fornavn@fornavnefternavn.dk> skrev i meddelelsen

> Nej.
Tak for et kvalificeret og velunderbygget indlæg. Jeg kan konstatere, at vi
har forskellig opfattelse af trafikkulturen under Øresund. Men du er måske
en af dem, der plejer at blæse forbi som en galning? Det ville forklare at
du ikke selv har konstateret vanviddet.

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Mogens

Dato : 12-09-09 14:21

> Tak for et kvalificeret og velunderbygget indlæg.

Der er da ikke en skid forskel på dit og mit indlæg - dine argumenter er da
ikke på nogen måde velunderbyggede. Du kommer som jég med en udtalelse, hvor
jeg fatter mig i korttid, mens du smører et par tillægsord what ever på.

> Jeg kan konstatere, at vi har forskellig opfattelse af trafikkulturen
> under Øresund.

Jeg tror, vi har en forskel opfattelse af "at køre som var bilen stjålet"

> Men du er måske en af dem, der plejer at blæse forbi som en galning?

Nej, dét er jeg ikke.

> Det ville forklare at du ikke selv har konstateret vanviddet.

Jeg benytter som pendler tunnelen rigtig mange gange. Jeg har ganske få
gange oplevet, at folk kører som sindsyg dernede. OG som som de skriver på
sunddebatten, kunne fartgrænsen problemfrit hæves til 110 km/t.

Du falder sikkert for den fristelse at tro på TV2 og deres serie, der
"viser" politiets i aktion. Dén viser jo absolut ikke dagligdagen dér,
forstået på den måde, at nok er der en del, som kører stærkt, men det er de
færreste, der kører som var bilen stjålet...

Fra : Martin Bak

Dato : 12-09-09 14:32

> [...]
> forstået på den måde, at nok er der en del, som kører stærkt, men det er
> de færreste, der kører som var bilen stjålet...
Jeg har ikke argumenteret for at 90 km/t er den rigtige
hastighedsbegrænsning, men det er nu engang den der gælder.

Jeg synes tit jeg oplever at folk kommer blæsende igennem tunnelen, hvilket
jeg, som jeg også tidligere har skrevet, anser for at være det glade vanvid,
de begrænsede manøvremuligheder i en tunnel taget i betragtning.

Jeg ved ikke hvad for noget TV2 fjernsyn du hentyder til, jeg ser ikke den
slags udsendelser. At "køre som man havde stjålet bilen" anser jeg for at
være en fast vendning, der betyder at man kører hensynsløst og stærkt.

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Mogens

Dato : 12-09-09 16:27

> Jeg har ikke argumenteret for at 90 km/t er den rigtige
> hastighedsbegrænsning

OK...

> [...]
> hvilket jeg, som jeg også tidligere har skrevet, anser for at være det
> glade vanvid, de begrænsede manøvremuligheder i en tunnel taget i

Ja, jeg er heller ikke tilhænger af at blive overhalet med +200 dernede,
hvilket er sket et par gange. Under 130 vil for mig være ok, hvis loven
tillod det...

> ...at man kører hensynsløst og stærkt.

Der er lige netop stor forskel på de 2 udtryk !
Du kan sagtens køre hensynsløst med 80 km/t - og tilsvarende hensynsfuldt
med 200 km/t.

Fra : Jens G

Dato : 12-09-09 15:11

On Sat, 12 Sep 2009 12:31:25 GMT, "Mogens" <no@mail.com> wrote:

>"Martin Bak" <fornavn@fornavnefternavn.dk> skrev i meddelelsen

>Nej.

Da jeg kørte over i torsdags, kom der to med mindst 130km/t.

--
Jens G
Kan anbefale IP telefoni med http://www.everlove.dk.

Fra : Mogens

Dato : 12-09-09 16:22

"Jens G" <nospam061106@kabelmail.dk> skrev i meddelelsen

> Da jeg kørte over i torsdags, kom der to med mindst 130km/t.

Wauv - det er jo for galt :)
130 er i min verden ikke at sammenligne med "at køre som bilen var stjålet"
som det gik på just nu...

Fra : Jens G

Dato : 12-09-09 18:37

On Sat, 12 Sep 2009 15:21:58 GMT, "Mogens" <no@mail.com> wrote:

>"Jens G" <nospam061106@kabelmail.dk> skrev i meddelelsen

>Wauv - det er jo for galt :)
>130 er i min verden ikke at sammenligne med "at køre som bilen var stjålet"
>som det gik på just nu...

Mindst 130.
Men jeg synes de 90km/t er passende. Det nedsætter risikoen for
alvorlige ulykker, samtidig med at man trods alt bevæger sig fremad.

Fra : Mogens

Dato : 14-09-09 15:31

> [...]

> havde de stjålet bilen dernede. Det kommer nok til at koste nogle klip i

Man har da fået mærket tunnelen op visse steder nu (hvidt kryds på
midterlinien), men strømmere var der ingen af idag. Hastigheden var generelt
stærkt reduceret, men dét holder næppe i længden. Enkelte (heriblandt på
vanlig vis taxa'er) havde fuld damp på, men nu må vi se, hvad der sker. Jeg
vil tro, de fleste pendlere sætter fartpiloten på 109 GPS-km/t (overkommelig
bøde)

Fra : Martin Bak

Dato : 19-09-09 16:20

> [...]
> (heriblandt på vanlig vis taxa'er) havde fuld damp på, men nu må vi se,
> hvad der sker. Jeg vil tro, de fleste pendlere sætter fartpiloten på 109
Kan man det? Altså i tunnelen. Min GPS virker ikke i tunnelen. Den lader
bare som om. Den siger ikke at den mister forbindelsen, men det gør den helt
tydligt, for den opdager ikke hvis farten ændrer sig. Jeg har besluttet mig
til at tro, at det er indbygget i kortet, at på den strækning kan den ikke
få sattelitforbindelse, så derfor lader den som ingenting.

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Mogens

Dato : 19-09-09 16:34

> Kan man det? Altså i tunnelen. Min GPS virker ikke i tunnelen. Den lader
> bare som om. Den siger ikke at den mister forbindelsen, men det gør den
> helt tydligt, for den opdager ikke hvis farten ændrer sig.

Jeg kører ikke med de der bærbare tingester fra Tomtom og Garmin. Begge mine
biler er udstyret med den originale navigation fra fabrikken, og den/de
virker perfekt under alle forhold - i tunneler, overskyet vejr, silende
regn, you name it...

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 19-09-09 16:36

Mogens skriver:

> [...]
> biler er udstyret med den originale navigation fra fabrikken, og den/de
> virker perfekt under alle forhold - i tunneler, overskyet vejr, silende

Fordi de kombinerer GPS positioner med bilens bevægelser.

Kalus

Fra : Mogens

Dato : 19-09-09 16:44

"Klaus D. Mikkelsen" <Er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev i meddelelsen

> Fordi de kombinerer GPS positioner med bilens bevægelser...

....ligesom speedometer/km-tæller signaler er tilknyttet samt kompas. Når man
til eksempel kører i Stockholm, er der vejforgreninger i tunnelerne, og her
annoncerer navigationen på vanlig vis, at nu skal man huske at dreje fra om
300 m til eksempel :)

Fra : Martin Bak

Dato : 19-09-09 16:50

> [...]
> man til eksempel kører i Stockholm, er der vejforgreninger i tunnelerne,
> og her annoncerer navigationen på vanlig vis, at nu skal man huske at
Ganske fikst. Det tror jeg sgu ikke min kan finde ud af. Måske vil den
annoncere, men ud fra rent gætværk. Det må afprøves en dag

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Mogens

Dato : 19-09-09 16:54

> Ganske fikst. Det tror jeg sgu ikke min kan finde ud af. Måske vil den
> annoncere, men ud fra rent gætværk. Det må afprøves en dag

Så lån en bil og tag en tur til Basel og kør en tur rundt om/i byen sydpå.
Den tur sætter enorme krav til GPS'en, fordi vejen svinger en del samt er
delvis overdækket. No problem med mine nuværende originale GPS'er - heller
ikke BMW'ens, men i de tidlige GPS-år var "Tomtom" ganske håbløs dér

Fra : Martin Bak

Dato : 19-09-09 17:03

> "Martin Bak" <fornavn@fornavnefternavn.dk> skrev i meddelelsen

> Så lån en bil og tag en tur til Basel og kør en tur rundt om/i byen sydpå.

God ide! Hvornår kan du undvære den?

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Mogens

Dato : 19-09-09 17:06

> God ide! Hvornår kan du undvære den?

Aldrig ! :)

Fra : Martin Bak

Dato : 19-09-09 17:10

> "Martin Bak" <fornavn@fornavnefternavn.dk> skrev i meddelelsen

> Aldrig ! :)
*LOL* Det regnede jeg nu heller ikke med.

--
Martin
www.martinbak.dk/