Punktering med høj fart på motorvej
Fra : Frank Leegaard

Dato : 08-09-09 23:23

Har nogen af jer oplevet at dækket var til noget bagefter hvis i punkterede
med høj fart på motorvejen?

De 2 gange det er sket for mig var dækkene totalt kassable. Et forhjul og et
baghjul.

Fordækket var så kassabelt at karkassen nåede at ryge af inden bilen var
helt nede i fart. Det var helt Gøg og Gokke at se e næsten komplet dæk
overhale bilen.

Nogen der har oplevet tilsvarende?

--
/Frank

Fra : Ukendt

Dato : 09-09-09 07:01

"Frank Leegaard" <frankFJERN@superbruger.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Fordækket var så kassabelt at karkassen nåede at ryge af inden bilen var
> helt nede i fart. Det var helt Gøg og Gokke at se e næsten komplet dæk

Jeg har ikke.
Og statistisk passer det meget godt.

Fra : /HB

Dato : 09-09-09 00:46

On 9 Sep., 00:23, "Frank Leegaard" <frankFJ...@superbruger.dk> wrote:
> [...]
>
> Fordækket var så kassabelt at karkassen nåede at ryge af inden bilen var
> helt nede i fart. Det var helt Gøg og Gokke at se e næsten komplet dæk

Er det ikke en decideret eksplotion af dækket så?
Jeg har kun oplevet at punktere ved ca 130 km/t på motorvej hvor
luften sivede ud i løbet af 1 - 2 sek. Dækket så ikke ud til at fejle
noget bortset fra et lille hul fra søm eller lign. Jeg kasserede det
dog alligevel da jeg kører mange km med den fart.

--
/HB

Fra : René Løweneck

Dato : 09-09-09 07:59

Hej Frank !

> Har nogen af jer oplevet at dækket var til noget bagefter hvis i
> punkterede med høj fart på motorvejen?

Jeg var med i en Passat engang, hvor højre bagdæk punkterede ved ca.
190-195. Dækket blev på, men var ikke til pænt brug bagefter. Min søn lånte
engang min bil og venstre bagdæk eksploderede på motorvejen. Jeg ved ikke om
han kørte stærkt, men der skete stor skade på bilen - buler, smadret
baglygte osv.

Jeg tabte engang venstre forhjul ved ca. 130-140 i en Granada. Jeg måtte gå
ca. en km. efter hjulet (det føltes som 10 )), men ellers ingen skade.
Venstre bremseskive var dog banket fri for rust )
Og så tabte jeg venstre forhjul på konens 626 her i foråret. Jeg kørte meget
langsomt, 40-50, nedad på en asfalteret vej i en skovstrækning. Der skete
ironisk nok stor skade. Venstre forskærm blev krænget om til en sommerhat og
jeg forsøgte at holde bilen rimeligvis på vejen, men den skulle absolut ind
og læne sig op af autoværnet (beton). Så den blev skrabt på hele højre side
også.

René Løweneck
http://www.loweneck.dk/rene/default.asp?PG=51
Land Rover Discovery II TD5 - The best 4x4xfar

Fra : Benjamin R. Giversen

Dato : 09-09-09 09:36

René Løweneck skrev:
> [...]
> en sommerhat og jeg forsøgte at holde bilen rimeligvis på vejen, men den
> skulle absolut ind og læne sig op af autoværnet (beton). Så den blev

sidste lørdag ramte jeg sådan et baghjul der røg af en modkørendes bil.
Det pynter ikke ret meget. Nu skal min bil transporteres fra karlstadt i
sverige og til Varde for at blive repareret. Godt at det er den anden
bils forsikring der skal betale. Det bliver dyrt.

--
Nu med hjemmeside: www.brgiversen.dk
Ja tak til frivillig organdonation.

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 09-09-09 01:12

On 9 Sep., 08:58, René Løweneck <r...@loweneck.dk> wrote:
> Jeg tabte engang venstre forhjul ved ca. 130-140 i en Granada.

> Og så tabte jeg venstre forhjul på konens 626 her i foråret.

Skifter du selv dæk ?

--
Christian

Fra : René Løweneck

Dato : 09-09-09 09:45

Hej Christian !

> Skifter du selv dæk ?

LOL ))

Ja, det kunne godt se rimeligt suspekt ud )) Men jeg må desværre skuffe
dig.

Men retfærdigvis skal det dog siges, at det er over en længere årrække. Og
jeg har opholdt mig en del på diverse veje og stier. Og jo mere man opholder
sig der, jo mere usædvanligt vil man opleve. Det hænger simpelthen sammen.
Det tror jeg nok, der er flere herinde, der vil give mig ret i ))

Fra : Anders Majland

Dato : 09-09-09 08:39

> Har nogen af jer oplevet at dækket var til noget bagefter hvis i
> punkterede med høj fart på motorvejen?

Vi har haft 2 punkteringer på c5'en i år

Begge gange højre bagdæk, og begge gange var dækket kassabelt. Der var
tydeligt på karkassen at den havde været bukket sammen - der var en sort
stribe rundt

Det første var et vinterdæk der blot havde kørt 20.000km. Det andet var et
sommerdæk hvor stenen gik igennem midt i en "stribe" i mønsteret. Altså hvor
dækket var tykkest.

Jeg har også prøvet en punktering af et baghjul på en gammel golf 2. Der
opdagede jeg det først da dækket røg og fløj af i stumper ....

Sålænge man kører ligeud i en forhjulstrukket bil mærker man ikke at et
baghjul taber luft før det er for sent .... Så hvis man skal kunne nå at
redde sådan et dæk tror jeg at man skal have dæktrykssensorer monteret ...

Og til dem der taber hjul. Jeg vil gerne anbefale en momentnøgle ... En af
vennerne prøvede det også fornyligt efter at have skiftet til
reservehjulet...

/A

Fra : Henrik B.

Dato : 09-09-09 18:13

"Anders Majland" <See.Signature@Address.invalid> skrev i meddelelsen

> [...]
> sommerdæk hvor stenen gik igennem midt i en "stribe" i mønsteret. Altså

Hmmmm, hvilke fabrikat dæk taler vi om?

--
http://www.saabklub.dk/

Fra : Anders Majland

Dato : 12-09-09 17:49

> Hmmmm, hvilke fabrikat dæk taler vi om?

Sommerdækket var et michelin pilot premacy i 215/55R16 vinterdækket et
michelin alpin ?pa3?

Fra : Henrik B.

Dato : 13-09-09 21:05

> Sommerdækket var et michelin pilot premacy i 215/55R16 vinterdækket et
> michelin alpin ?pa3?

Ok - tak.

--
http://www.saabklub.dk/

Fra : Allan F

Dato : 09-09-09 11:38

> [...]
>
> Fordækket var så kassabelt at karkassen nåede at ryge af inden bilen var
> helt nede i fart. Det var helt Gøg og Gokke at se e næsten komplet dæk

I 1995 var jeg i forsvaret, og under en kolonnekørsel på den fynske motorvej
(den der går øst-vest - den anden var ikke opfundet endnu), hvor jeg lå
sidst i kolonnen med en flok soldater ombord i en Folkevogn Transporter,
splittedes højre forhjul af. Det var så pludseligt og voldsomt, at jeg kunne
mærke bilen 'dumpe ned' i højre side. Heldigvis kørte vi kun omkring 80, da
vi havde en flok lastbiler i kolonnen. Men jeg skal love for at
snorketræerne bag i bilen kunne vågne op. Jeg dyttede og blinkede med det
lange lys, men resten af kolonnen fortsatte ufortrødent. Vognkommandøren i
den bagerste lastbil var tydeligvis også faldet i søvn.

Nå, ind til siden (det var mellem Blommenslyst- og Dyrup-afkørslerne), en
blev sendt et par hundrede meter bagud med advarselstrekanten, en anden fik
besked på at finde reservehjulet frem, og vognkommandøren (en sergent) fik
besked på at fremtrylle nøglen til værktøjskassen. Selv hev jeg donkraften
frem, og begyndte at gøre klar til at hæve bilen. Resten af passagererne
blev sendt over autoværnet og op på skrænten. Hjulet blev skiftet (og det
var kun med nogle få trævler at slidbanen hang fast på fælgen - dæksiderne
var fuldstændig gennemskåret) og vi kørte videre med topfart - 121 km/t.
Resten af kolonnen var holdt ind på rastepladsen ved Langeskov. De havde
altså opdaget at vi manglede.

Allan F - dengang værnepligtig menig.

Fra : Frank Leegaard

Dato : 09-09-09 15:59

Allan F wrote:
> [...]
> bagerste lastbil var tydeligvis også faldet i søvn.
> Nå, ind til siden (det var mellem Blommenslyst- og

Min fordækspunktering var samme sted cirka - westbound.

Lige under højspændingsledningerne - i øsende regnvejr. Men et bagagerum
fyldt´med IT-grej der skulle læses ud før reservehjulet kunne fiskes frem.

--
/Frank

Fra : Seth

Dato : 09-09-09 13:21

"Frank Leegaard" <frankFJERN@superbruger.dk> wrote in

> [...]
>
> Fordækket var så kassabelt at karkassen nåede at ryge af inden bilen
> var helt nede i fart. Det var helt Gøg og Gokke at se e næsten komplet

Jeg har oplevet en motorcykelpunktering hvor dækket var brugbart
efterfølgende.
_
Seth

Fra : Mogens

Dato : 09-09-09 16:15

"Frank Leegaard" <frankFJERN@superbruger.dk> skrev i meddelelsen

> Har nogen af jer oplevet at dækket var til noget bagefter hvis i
> punkterede med høj fart på motorvejen?

140 km/t -> Klebér bagdæk -> revet over.

Fra : Simsalabim

Dato : 09-09-09 17:51

For 14 dage siden punkterede mine venners Volvo på baghjulet med en
campingvogn på trækket på den tyske Autobahn.
Vogntoget kom i slinger og røg ind i autoværnet.
Begge dele er nu erklæret totalskadet. Hastigheden var 90.
- alle 4 i bilen slap med forskrækkelsen
Desuden yderligere 2 voldsomme uheld (harmonikasammenstød) på grund af
"kikkekø"

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 14-09-09 02:18

Fra : Lars Ehlers

Dato : 14-09-09 23:22

On Wed, 9 Sep 2009 00:23:06 +0200, "Frank Leegaard"
> [...]

>Fordækket var så kassabelt at karkassen nåede at ryge af inden bilen var
>helt nede i fart. Det var helt Gøg og Gokke at se e næsten komplet dæk

Ja, jeg har oplevet nøjagtigt det samme. Mit fordæk punkterede mens
jeg kørte omkring 120 km/t, dækket blev stort set flået af og trillede
forbi mig og så ind på en mark..... Vildt syn!

Jeg fik bilen ned i fart og ind i nødsporet. Sjovt nok havde en
betjent fra highway patrol set det hele, så han parkerede bag mig og
holdt mig med selskab, mens jeg fik reservehjulet sat på. Han var
meget imponeret over min punktering

Sjovt nok, så punkterede jeg på en strækning, hvor jeg mange gange har
givet min gamle Mustang GT fuld skrue. Sent om aftenen, fire tomme
baner nordpå....en svag kurve og så lidt ned af bakke. 200 km/t blev
nået i 4. gear, men jeg fandt aldrig ud af tophastigheden.

--
Lars Ehlers
2006 Dodge Magnum R/T - 5,7 HEMI V8 - 340 HK