Pas på, hvis du låner en bil...
Fra : Mogens

Dato : 03-09-09 17:09

http://politiken.dk/tjek/bilerogmc/article781036.ece
En bilsamler tilbød en af løbets deltagere at køre en kort tur i dennes Alfa
Romeo RC38, en nærmest uvurderlig bil fra tiden omkring Første verdenskrig.
Første runde på banen gik fint, men da bilen skulle køres på plads igen, tog
den utrænede chauffør fejl af pedalerne.

Det gav nogle buler i Alfa Romeo'ens frontparti og mindre skader på et par
andre biler. "Intet problem. Det klarer forsikringen", sagde Alfa
Romeo-ejeren, og den uheldige bilist troede dermed, at sagen var slut.

Men bilen var stærkt underforsikret, og reparationen i England viste sig
mere omfattende end ventet. Så derfor afsendte Alfa Romeo'ens ejer en
regning til den uheldige bilist: 711.000 kroner at betale her og nu. Hele
reparationen havde endda kostet 870.000 kroner.

Fra : Brian H

Dato : 03-09-09 19:03

"Mogens" <no@mail.com> skrev i meddelelsen
> [...]
> regning til den uheldige bilist: 711.000 kroner at betale her og nu. Hele
> reparationen havde endda kostet 870.000 kroner.

Ham får da aldrig en rød reje.

Fra : Mogens

Dato : 03-09-09 19:11

"Brian H" <brian@something.com> skrev i meddelelsen

> Ham får da aldrig en rød reje.

Jow:
Sagen kørte frem og tilbage mellem de to parter i flere år, indtil bilens
ejer pludselig præsenterede et forslag til forlig: 235.000 kroner.

Sammen med diverse sagsomkostninger betød det dog, at den uheldige bilist
måtte betale 470.000 kroner for køreturen, der varede få minutter. Han ville
egentlig godt have prøvet sagen ved retten, men frygtede, at det så ville
trække ud i flere år, inden der kunne komme en afgørelse.

Den uheldige bilist har følgende kommentar i MG-bladet:
»Jeg synes, at sagen skulle frem, for der er al mulig grund til at advare
mod flinke mænd, der synes, man skal prøve deres bil«.

Fra : Nicolai

Dato : 03-09-09 19:25

> [...]
> »Jeg synes, at sagen skulle frem, for der er al mulig grund til at advare
> mod flinke mænd, der synes, man skal prøve deres bil«.

Hvor mange har en lille halv million til en lille fejl?

Fra : Brian H

Dato : 03-09-09 20:50

> [...]
> »Jeg synes, at sagen skulle frem, for der er al mulig grund til at advare
> mod flinke mænd, der synes, man skal prøve deres bil«.

Han havde ikke fået en krone i Danmark. Det er ejerens fejl, at han ikke har
forsikret bil tilstrækkeligt.

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 03-09-09 23:31

Brian H skrev:

> Han havde ikke fået en krone i Danmark.

"Det var i hvert fald, hvad der skete efter en episode under Fanø-løbet for
historiske biler i 2004,"
Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Brian H

Dato : 04-09-09 07:51

"Hans Paulin (6310)" <me@privacy.net> skrev i meddelelsen

> "Det var i hvert fald, hvad der skete efter en episode under Fanø-løbet
> for historiske biler i 2004,"

Jeg læste slet ikke artiklen, prisern lød til at være engelske pund
konverteret til danske kroner.
Jeg synes stadig at det er helt forrykt at han betalte / skulle betale...

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 04-09-09 09:50

Brian H skrev:

> Jeg synes stadig at det er helt forrykt at han betalte / skulle
> betale...

Verden er af lave...
Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Niels Bengaard

Dato : 04-09-09 15:59

> Verden er af lave...

Tja, hvis man har lavet skade på anden mands ejendom kan ejeren da altid
anlægge civilt søgsmål, det er der intet nyt i.
Her har man så indgået forlig udenom domstolene. Det gør man vel kun hvis
ens advokat mener det er smartest.

Mvh Niels

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 04-09-09 18:39

Niels Bengaard skrev:

> [...]
> altid anlægge civilt søgsmål, det er der intet nyt i.
> Her har man så indgået forlig udenom domstolene. Det gør man vel kun

Måske et valg mellem pest eller kolera?

Alligevel mener jeg stadig at "Verden er af lave..." forstået på dén måde at
man i et stadig hurtigere tempo bliver vidne til daglige begivenheder som
før blot forekom i science fictions- eller horrorromaner...
Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Ukendt

Dato : 03-09-09 22:03

> [...]
> regning til den uheldige bilist: 711.000 kroner at betale her og nu. Hele
> reparationen havde endda kostet 870.000 kroner.

og jeg tænker : HVAD kan frembringe den pris. 870.000 / 500kr/time = MANGE
timer ---- jeg formoder ikke at man kan købe originale dele hvis den er så
gammel.

Fra : Mogens

Dato : 04-09-09 06:21

<tp> skrev i meddelelsen

> og jeg tænker : HVAD kan frembringe den pris. 870.000 / 500kr/time =
> MANGE timer ---- jeg formoder ikke at man kan købe originale dele hvis den
> er så gammel.

Sådan en bil repareres på et specialværksted for gamle biler. Alt bliver
lavet i hånden, hvorfor der går mange timer med det. Jeg arbejder som chef
for nogle stykker (karrosseriværksteder), og du ville blive noget overrasket
over, hvad håndarbejde timemæssigt løber op i...

Fra : Armand

Dato : 03-09-09 23:33

Mogens skrev:
> [...]
> regning til den uheldige bilist: 711.000 kroner at betale her og nu.
> Hele reparationen havde endda kostet 870.000 kroner.

En Alfa Romeo RC38???

Sådan et lille radiostyret stykke legetøj kan da ikke koste en
tusindedel i indkøb??

Mon ikke at der drejer sig om en 8C fra '38 :-/
Motorjournalister, altså :-|

--
Armand.