|
| 840 Km i tyskland Fra : Tom |
Dato : 30-08-09 21:00 |
|
Hejsa
Skulle et stykke syd for Hannover i dag og hjem igen. Havde vundet 4 BMW
aluvælge på ebay og så en mulighed for at få prøvet bimmeren på motorvej
for første gang.
ÆV ÆV ÆV hvor der er mange biler i tyskland. Gennemsnitshastigheden til
Hannover blev kun 85 Km/t pga. stop&go på 3x5-10 Km. TRÆLS at køre i 1.
gear i flere timer.
På vejen hjem var det heller ikke meget bedre, shyt der er bare FOR
mange biler i tyskland, fuldstændig umuligt at få den op på
tophastighed, der var bare for meget trafik hele vejen. Igen med masser
af bilkøer hvor man spilder timer i 1. gear.
Eneste lille fornøjelse jeg havde, var at jeg faktisk ikke mødte en
eneste bil som kunne/ville følge med i mellemaccelerationerne, ahhh hvor
sjovt endelig at ha fået en bil der trækker rigtig godt med de 330 Nm.
Nok sidste gang jeg gider køre SÅ mange Km i et stræk uden pauser,
tankning, mad eller drikke. Tog 9 timer at køre de 840 Km og der blev
spildt mindst 2-3 timer i bilkøer.
--
Tom
| |
Hans Paulin \(6310\) (30-08-2009)
| Kommentar Fra : Hans Paulin \(6310\) |
Dato : 30-08-09 21:05 |
|
Tom skrev:
> Nok sidste gang jeg gider køre SÅ mange Km i et stræk uden pauser,
> tankning, mad eller drikke. Tog 9 timer at køre de 840 Km og der blev
> spildt mindst 2-3 timer i bilkøer.
Var (som tidligere skrevet) det samme da jeg en uge inde i industriferien
skulle fra Broager til Brørup; kom 1½ time for sent! Der var Stau en god del
af vejen!
--
Med venlig hilsen
Hans
www.zofiaoghans.dk
| |
Anders Houmark (31-08-2009)
| Kommentar Fra : Anders Houmark |
Dato : 31-08-09 00:36 |
|
"Tom" <bmw@bmw.dk> skrev i en meddelelse
news:4a9ada30$0$36558$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> Hejsa
>
> Skulle et stykke syd for Hannover i dag og hjem igen. Havde vundet 4 BMW
> aluvælge på ebay og så en mulighed for at få prøvet bimmeren på motorvej
> for første gang.
> ÆV ÆV ÆV hvor der er mange biler i tyskland. Gennemsnitshastigheden til
> Hannover blev kun 85 Km/t pga. stop&go på 3x5-10 Km. TRÆLS at køre i 1.
> gear i flere timer.
> På vejen hjem var det heller ikke meget bedre, shyt der er bare FOR mange
> biler i tyskland, fuldstændig umuligt at få den op på tophastighed, der
> var bare for meget trafik hele vejen. Igen med masser af bilkøer hvor man
> spilder timer i 1. gear.
> Eneste lille fornøjelse jeg havde, var at jeg faktisk ikke mødte en eneste
> bil som kunne/ville følge med i mellemaccelerationerne, ahhh hvor sjovt
> endelig at ha fået en bil der trækker rigtig godt med de 330 Nm.
>
> Nok sidste gang jeg gider køre SÅ mange Km i et stræk uden pauser,
> tankning, mad eller drikke. Tog 9 timer at køre de 840 Km og der blev
> spildt mindst 2-3 timer i bilkøer.
Hvilken model har du fået? BMW Diesel med 330nm, er det en 330D?
Jeg kørte selv hjem i går morges fra Østrig, ca. 1250km.. var hjemme kl. 4
om natten efter ca. 18 timers køretur på motorcykel. Der var vejarbejde i
store områder, kø i flere områder..
Jeg nåede at køre i regnvejr store dele af turen, heldigvis var jeg helt tør
pga. godt regntøj og vandtætte, men kolde, handsker
Der var dælme mange store krydsermissi.....^sølvgrå Mercedes/BMW/Audi som
kom kørende for fuld fart forbi, og gav mig følelsen af at holde stille,
selvom jeg flere steder lå på 160-180km/t og fulgte trafikken i
midtersporet..
Køerne var for mig ikke så trælse, ALLE var flinke til at lade mig køre op
mellem rækkerne, for pokker det er rart!
En ting der ikke var så rar var, at min forlygtepære sprang på autobahn.
Motorcyklen har kun en! Det er MEGET mørkt når kun positionslyset virker,
jeg var nødt til at følge efter en lastbil indtil næste tankstation hvor jeg
kunne få en pære.. brugte en time på at skifte pæren, og gav til sidst op
med at få monteret klipsen som holder pæren fast.. og brugte 1 meter gaffa
tape! Utroligt at det holdte helt fra Hamburg til min destination ca. 444km
væk :)
Fedt nok at din bil kan køre så langt uden tankning. Min motorcykel ligger
på ca. 200-222km på en tankfuld, mindrer hvis man giver den kniven og kører
200+.. Så det går faktisk stærkere at ligge på 160 end at ligge på 260, når
man indregner tankninger osv :D
Du bør spise lidt og holde nogle pauser næste gang, drik lidt
gatorade/powerade og så videre.. så føles sådan en tur ikke såå hård igen :P
Mvh Anders
| |
Mogens (31-08-2009)
| Kommentar Fra : Mogens |
Dato : 31-08-09 05:17 |
|
"Anders Houmark" <no@email.available.dk> skrev i meddelelsen
news:teidnelv-LwokQbXnZ2dnUVZ8mudnZ2d@giganews.com...
> Hvilken model har du fået? BMW Diesel med 330nm, er det en 330D?
Hallo - en 330d nøjes ikke med 330 nm men 410 nm.
330nm har en 320d E46 med 150 hk
www.superchips.co.uk
| |
Anders Houmark (31-08-2009)
| Kommentar Fra : Anders Houmark |
Dato : 31-08-09 10:09 |
|
"Mogens" <no@mail.com> skrev i en meddelelse
news:_8Imm.11146$U5.149514@newsb.telia.net...
> "Anders Houmark" <no@email.available.dk> skrev i meddelelsen
> news:teidnelv-LwokQbXnZ2dnUVZ8mudnZ2d@giganews.com...
>
>> Hvilken model har du fået? BMW Diesel med 330nm, er det en 330D?
>
> Hallo - en 330d nøjes ikke med 330 nm men 410 nm.
> 330nm har en 320d E46 med 150 hk
> www.superchips.co.uk
Wow, det er dælme pænt klaret i forhold til så "få" hk. Det overrasker mig
en smule, plejer normalt mest at kigge MC motorer, og der bliver der typisk
ikke præsteret så mange nm i forhold til hk
| |
Tom (31-08-2009)
| Kommentar Fra : Tom |
Dato : 31-08-09 11:10 |
|
"Anders Houmark" <no@email.available.dk> wrote in message
news:teidnelv-LwokQbXnZ2dnUVZ8mudnZ2d@giganews.com...
> Hvilken model har du fået? BMW Diesel med 330nm, er det en 330D?
Som Mogens skriver er det 320d. Det rykker pænt meget, men pludselig så
"dør" motoren når man nærmer sig de 4.500 RPM nok derfor der kun er 150 HK.
> Jeg kørte selv hjem i går morges fra Østrig, ca. 1250km.. var hjemme kl. 4
> om natten efter ca. 18 timers køretur på motorcykel. Der var vejarbejde i
> store områder, kø i flere områder..
> Jeg nåede at køre i regnvejr store dele af turen, heldigvis var jeg helt
> tør pga. godt regntøj og vandtætte, men kolde, handsker
Ja, det var lidt underligt det vejr. Godt jeg sad i tørvejr
> Der var dælme mange store krydsermissi.....^sølvgrå Mercedes/BMW/Audi som
> kom kørende for fuld fart forbi, og gav mig følelsen af at holde stille,
> selvom jeg flere steder lå på 160-180km/t og fulgte trafikken i
> midtersporet..
Prøvede også at holde mig til ydersporet hele tiden og måtte da kun vige
pladsen nogle få gange
men som sagt, så gik det heller ikke hurtigt i ydersporet hverken om
formiddagen eller eftermiddagen.
> Køerne var for mig ikke så trælse, ALLE var flinke til at lade mig køre op
> mellem rækkerne, for pokker det er rart!
ja det er så en fordel ved MC
> Fedt nok at din bil kan køre så langt uden tankning. Min motorcykel ligger
> på ca. 200-222km på en tankfuld, mindrer hvis man giver den kniven og
> kører 200+.. Så det går faktisk stærkere at ligge på 160 end at ligge på
> 260, når man indregner tankninger osv :D
> Du bør spise lidt og holde nogle pauser næste gang, drik lidt
> gatorade/powerade og så videre.. så føles sådan en tur ikke såå hård igen
> :P
jeg var alene i bilen, så plejer jeg ikke at holde pauser, men næste gang
skal der vist lidt proviant med. Havde regnet med at tage turen på en 6
timer da min GPS sagde 8 timer.....men der havde jeg fuldstændig forregnet
mig :o/
--
Tom
| |
Henrik B. (04-09-2009)
| Kommentar Fra : Henrik B. |
Dato : 04-09-09 22:24 |
|
"Tom" <tom@dr.dk> skrev i meddelelsen
news:4a9ba190$0$56790$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Prøvede også at holde mig til ydersporet hele tiden og måtte da kun vige
> pladsen nogle få gange
Jeg synes nu ellers at der efterhånden er en del diesella'er i Tyskland, som
hænger pænt på - altså intil 200 - 210 km/t, så går det helt kolde.
--
http://www.saabklub.dk/
| |
Ukendt (31-08-2009)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 31-08-09 07:53 |
|
"Tom" <bmw@bmw.dk> skrev i en meddelelse
news:4a9ada30$0$36558$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> Eneste lille fornøjelse jeg havde, var at jeg faktisk ikke mødte en eneste
> bil som kunne/ville følge med i mellemaccelerationerne
Du bør nok prioritere ordet 'ville' da der
helt sikkert er tilsvarende motoriserede
køretøjer på dên strækning...
| |
Tom (31-08-2009)
| Kommentar Fra : Tom |
Dato : 31-08-09 10:58 |
|
">>Eque<<" <-> wrote in message
news:4a9b7351$0$36586$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>
> "Tom" <bmw@bmw.dk> skrev i en meddelelse
> news:4a9ada30$0$36558$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>
>> Eneste lille fornøjelse jeg havde, var at jeg faktisk ikke mødte en
>> eneste bil som kunne/ville følge med i mellemaccelerationerne
>
> Du bør nok prioritere ordet 'ville' da der
> helt sikkert er tilsvarende motoriserede
> køretøjer på dên strækning...
jeps, men de gad åbenbart ikke og dem som gerne ville de kunne ikke. Der var
et par MB og Audi som sikkert har haft flere heste de havde kunnet få glæde
af til tophastighed, men kunne se i bagspejlet at de gav op i
accelerationer. De har jeg aldrig oplevet med mondeo'en
--
Tom
| |
Ukendt (01-09-2009)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 01-09-09 22:28 |
|
Tom wrote:
> jeps, men de gad åbenbart ikke og dem som gerne ville de kunne ikke.
> Der var et par MB og Audi som sikkert har haft flere heste de havde
> kunnet få glæde af til tophastighed, men kunne se i bagspejlet at de
> gav op i accelerationer. De har jeg aldrig oplevet med mondeo'en
Hvordan kunne du se at de gav op, og ikke bare kørte normalt? Det er jo ikke
alle der hamrer speederen i bund og fortsætter indtil
omdrejningsbegrænseren, bare fordi man får fri bane forude, vel?
| |
Fly Christensen (05-09-2009)
| Kommentar Fra : Fly Christensen |
Dato : 05-09-09 13:16 |
|
On Mon, 31 Aug 2009 11:58:13 +0200, "Tom" <tom@dr.dk> wrote:
>jeps, men de gad åbenbart ikke og dem som gerne ville de kunne ikke. Der var
>et par MB og Audi som sikkert har haft flere heste de havde kunnet få glæde
>af til tophastighed, men kunne se i bagspejlet at de gav op i
>accelerationer. De har jeg aldrig oplevet med mondeo'en
Og det undrer dig med din 1,8'er gamle konstruktion?
Fly
| |
Tom (05-09-2009)
| Kommentar Fra : Tom |
Dato : 05-09-09 19:19 |
|
Fly Christensen skrev:
> On Mon, 31 Aug 2009 11:58:13 +0200, "Tom" <tom@dr.dk> wrote:
>
>
>> jeps, men de gad åbenbart ikke og dem som gerne ville de kunne ikke. Der var
>> et par MB og Audi som sikkert har haft flere heste de havde kunnet få glæde
>> af til tophastighed, men kunne se i bagspejlet at de gav op i
>> accelerationer. De har jeg aldrig oplevet med mondeo'en
>
> Og det undrer dig med din 1,8'er gamle konstruktion?
jada, efter 9 år i mondeo'en har jeg næsten glemt alt omkring overhaling
af biler større end en Fiat Panda
--
Tom
| |
Hans Mouridsen (31-08-2009)
| Kommentar Fra : Hans Mouridsen |
Dato : 31-08-09 11:25 |
|
Hej
">>Eque<<" <-> skrev i en meddelelse
news:4a9b7351$0$36586$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> Du bør nok prioritere ordet 'ville' da der
> helt sikkert er tilsvarende motoriserede
> køretøjer på dên strækning...
Ja da er efterhånden rigtig mange biler på vejene med +300 NM
Mvh
Hans
| |
Frank Leegaard (31-08-2009)
| Kommentar Fra : Frank Leegaard |
Dato : 31-08-09 15:49 |
|
Hans Mouridsen wrote:
> Hej
>
> ">>Eque<<" <-> skrev i en meddelelse
> news:4a9b7351$0$36586$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>
>> Du bør nok prioritere ordet 'ville' da der
>> helt sikkert er tilsvarende motoriserede
>> køretøjer på dên strækning...
>
> Ja da er efterhånden rigtig mange biler på vejene med +300 NM
>
De fleste nyere dieseler med over 100KW er da deroppe.
--
/Frank
| |
Brian H (31-08-2009)
| Kommentar Fra : Brian H |
Dato : 31-08-09 21:04 |
|
"Hans Mouridsen" <hom@FJERNMIGpc.dk> skrev i meddelelsen
news:4a9ba507$0$284$14726298@news.sunsite.dk...
> Hej
>
> ">>Eque<<" <-> skrev i en meddelelse
> news:4a9b7351$0$36586$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>
>> Du bør nok prioritere ordet 'ville' da der
>> helt sikkert er tilsvarende motoriserede
>> køretøjer på dên strækning...
>
> Ja da er efterhånden rigtig mange biler på vejene med +300 NM
Man skulle måske starte en rundspørge i gruppen:
Hvem har mener end 300Nm under hjelmen
:)
| |
Kim Voss Schrader (31-08-2009)
| Kommentar Fra : Kim Voss Schrader |
Dato : 31-08-09 21:35 |
|
Hej!
Brian H wrote:
....
> Man skulle måske starte en rundspørge i gruppen:
> Hvem har mener end 300Nm under hjelmen
> :)
Så skal det være med rigtigt brændstof, og ikke det der stinkende
diesel-fidus :)
--
Mvh, Kim Voss Schrader (280Nm bensin-moment)
| |
John Sahl (31-08-2009)
| Kommentar Fra : John Sahl |
Dato : 31-08-09 21:37 |
|
Brian H wrote:
> Man skulle måske starte en rundspørge i gruppen:
> Hvem har mener end 300Nm under hjelmen
Min Uno smed da 300Nm sidst den blev målt og skulle da gerne have mere når
den nye motor samles
--
John Sahl
Racing on the streets is like competing in the special olympics - it doesn't
matter if you win, you're still a retard.
| |
Frank Leegaard (31-08-2009)
| Kommentar Fra : Frank Leegaard |
Dato : 31-08-09 22:13 |
|
Brian H wrote:
> "Hans Mouridsen" <hom@FJERNMIGpc.dk> skrev i meddelelsen
> news:4a9ba507$0$284$14726298@news.sunsite.dk...
>> Hej
>>
>> ">>Eque<<" <-> skrev i en meddelelse
>> news:4a9b7351$0$36586$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>>
>>> Du bør nok prioritere ordet 'ville' da der
>>> helt sikkert er tilsvarende motoriserede
>>> køretøjer på dên strækning...
>>
>> Ja da er efterhånden rigtig mange biler på vejene med +300 NM
>
> Man skulle måske starte en rundspørge i gruppen:
> Hvem har mener end 300Nm under hjelmen
> :)
Her..
--
/Frank
| |
Klaus D. Mikkelsen (31-08-2009)
| Kommentar Fra : Klaus D. Mikkelsen |
Dato : 31-08-09 22:30 |
|
Brian H skriver:
>
> Man skulle måske starte en rundspørge i gruppen:
> Hvem har mener end 300Nm under hjelmen
Hep, 320Nm i firmaslæden og kun 250 i privatslæden. Forventer "kun"
240Nm i næste privatslæde.
Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Min egen hjemmeside - så længe det varer inden TDC lukker ned for den:
http://home6.inet.tele.dk/moppe
| |
Mogens (01-09-2009)
| Kommentar Fra : Mogens |
Dato : 01-09-09 04:23 |
|
"Brian H" <brian@something.com> skrev i meddelelsen
news:4a9c2cb0$0$288$14726298@news.sunsite.dk...
> Hvem har mer end 300Nm under hjelmen...
350 Nm i firmaslæde (diesel) og 560 Nm privat (benzin)
| |
Per Henneberg Kriste~ (01-09-2009)
| Kommentar Fra : Per Henneberg Kriste~ |
Dato : 01-09-09 06:53 |
|
"Brian H" <brian@something.com> skrev i meddelelsen
news:4a9c2cb0$0$288$14726298@news.sunsite.dk...
> Man skulle måske starte en rundspørge i gruppen:
> Hvem har mener end 300Nm under hjelmen
> :)
Jeg har målt min til 340Nm. Til gengæld gider jeg ikke ligge og kører om kap
med tungere biler :)
--
Per
Sælges: Arkivskabe i forskellige farver og størrelser fra 400,- kr.
| |
Torben Scheel (01-09-2009)
| Kommentar Fra : Torben Scheel |
Dato : 01-09-09 07:53 |
|
Brian H wrote:
> Man skulle måske starte en rundspørge i gruppen:
> Hvem har mener end 300Nm under hjelmen
> :)
Hmm. Audien har 216.
Jeg glæder mig over redline ved 7000 i bilen, og N/A sparket ved 4000rpm
: http://www.scheel.net/old/audi/7A.jpg
Dieselmoment er konstrueret til at trække campingvogne rundt på vejene
og dermed genere ellers fredelige medtrafikanter, eller at fragte polske
tennissokker til Kiruna - ingen af delene interesserer mig synderligt
--
vh
Torben
| |
Jensen (01-09-2009)
| Kommentar Fra : Jensen |
Dato : 01-09-09 10:23 |
|
On Mon, 31 Aug 2009 22:04:04 +0200, "Brian H" <brian@something.com> wrote:
>Man skulle måske starte en rundspørge i gruppen:
>Hvem har mener end 300Nm under hjelmen
>:)
Tjah, Matrix'en har 141 Nm ved 4500 o/m...
Og min Yamaha Aerox RR har vist 3 Nm ved 6000 o/m.
--
Thomas
| |
TL (01-09-2009)
| Kommentar Fra : TL |
Dato : 01-09-09 12:50 |
|
On Mon, 31 Aug 2009 22:04:04 +0200, in dk.fritid.bil "Brian H"
<brian@something.com> wrote:
>Hvem har mener end 300Nm under hjelmen
400nm - benzin - fra ~1700rpm til ~6000rpm.
| |
Henrik B. (04-09-2009)
| Kommentar Fra : Henrik B. |
Dato : 04-09-09 22:22 |
|
"Brian H" <brian@something.com> skrev i meddelelsen
news:4a9c2cb0$0$288$14726298@news.sunsite.dk...
> Man skulle måske starte en rundspørge i gruppen:
> Hvem har mener end 300Nm under hjelmen
Mine seneste to biler har haft:
- ca. 420 Nm.
- 470 Nm.
Og det vel at mærke på det rigtige brændstof. )
--
http://www.saabklub.dk/
| |
Frank Leegaard (05-09-2009)
| Kommentar Fra : Frank Leegaard |
Dato : 05-09-09 13:40 |
|
Henrik B. wrote:
> "Brian H" <brian@something.com> skrev i meddelelsen
> news:4a9c2cb0$0$288$14726298@news.sunsite.dk...
>
>> Man skulle måske starte en rundspørge i gruppen:
>> Hvem har mener end 300Nm under hjelmen
>
> Mine seneste to biler har haft:
>
> - ca. 420 Nm.
> - 470 Nm.
>
> Og det vel at mærke på det rigtige brændstof. )
"Har haft" tæller ligesom ikke helt.
--
/Frank
| |
Leo_Jensen (03-09-2009)
| Kommentar Fra : Leo_Jensen |
Dato : 03-09-09 06:59 |
|
On 3 Sep., 14:41, "Hans Mouridsen" <h...@FJERNMIGpc.dk> wrote:
> "TL" <tl...@roadrunner.com> skrev i en meddelelsenews:m0ts959fgcghltep7aecpb0r18jpdcfr8i@4ax.com...
>
> > On Wed, 2 Sep 2009 05:48:59 -0700 (PDT), in dk.fritid.bil Leo_Jensen
> > <leo.5...@gmail.com> wrote:
>
> >>Fin vogn. Den flade momentkurve er vel resultat af at transmissionen
> >>ikke kan håndtere mere end de 400 Nm, det er jo ikke specielt
> >>naturligt for en benzinmotor at trække som en el-motor, men det føles
> >>nok meget rart...
>
> > Jeg har ikke en stand forskid på mange af de tekniske detaljer. Jeg
> > nyder bare mit bedste og dyreste legetøj :)
>
> Det er vel fordi det er en motor med biturbo?
>
> Mvh
> Hans
En motor med turbo er ikke født med en flad momentkurve, men den er
nem at regulere ind til det.
Efterfølgende er det så nemt at chiptune ved at ændre denne
regulering, så man kan få revet kobling, gearkasse og drivaksler i
stykker...
Leo
| |
Leo_Jensen (01-09-2009)
| Kommentar Fra : Leo_Jensen |
Dato : 01-09-09 01:54 |
|
On 31 Aug., 22:34, Kim Voss Schrader <usen...@mumbojumbo.dk> wrote:
> Hej!
>
> Brian H wrote:
>
> ...
>
> > Man skulle måske starte en rundspørge i gruppen:
> > Hvem har mener end 300Nm under hjelmen
> > :)
>
> Så skal det være med rigtigt brændstof, og ikke det der stinkende
> diesel-fidus :)
>
> --
> Mvh, Kim Voss Schrader (280Nm bensin-moment)
Helt enig. Og i øvrigt en lidt uheldig grænse at sætte...
MVH Leo (298 Nm - benzin)
| |
Leo_Jensen (01-09-2009)
| Kommentar Fra : Leo_Jensen |
Dato : 01-09-09 01:55 |
|
On 1 Sep., 08:53, Torben Scheel <torben_sch...@hotmail.com> wrote:
> Brian H wrote:
> > Man skulle måske starte en rundspørge i gruppen:
> > Hvem har mener end 300Nm under hjelmen
> > :)
>
> Hmm. Audien har 216.
>
> Jeg glæder mig over redline ved 7000 i bilen, og N/A sparket ved 4000rpm
> : http://www.scheel.net/old/audi/7A.jpg
>
> Dieselmoment er konstrueret til at trække campingvogne rundt på vejene
> og dermed genere ellers fredelige medtrafikanter, eller at fragte polske
> tennissokker til Kiruna - ingen af delene interesserer mig synderligt
>
> --
> vh
> Torben
LOL Og enig...
Leo
| |
Leo_Jensen (01-09-2009)
| Kommentar Fra : Leo_Jensen |
Dato : 01-09-09 02:04 |
|
On 30 Aug., 21:59, Tom <b...@bmw.dk> wrote:
> Hejsa
>
> Skulle et stykke syd for Hannover i dag og hjem igen. Havde vundet 4 BMW
> aluvælge på ebay og så en mulighed for at få prøvet bimmeren på motorvej
> for første gang.
> ÆV ÆV ÆV hvor der er mange biler i tyskland. Gennemsnitshastigheden til
> Hannover blev kun 85 Km/t pga. stop&go på 3x5-10 Km. TRÆLS at køre i 1.
> gear i flere timer.
> På vejen hjem var det heller ikke meget bedre, shyt der er bare FOR
> mange biler i tyskland, fuldstændig umuligt at få den op på
> tophastighed, der var bare for meget trafik hele vejen. Igen med masser
> af bilkøer hvor man spilder timer i 1. gear.
> Eneste lille fornøjelse jeg havde, var at jeg faktisk ikke mødte en
> eneste bil som kunne/ville følge med i mellemaccelerationerne, ahhh hvor
> sjovt endelig at ha fået en bil der trækker rigtig godt med de 330 Nm..
>
> Nok sidste gang jeg gider køre SÅ mange Km i et stræk uden pauser,
> tankning, mad eller drikke. Tog 9 timer at køre de 840 Km og der blev
> spildt mindst 2-3 timer i bilkøer.
>
> --
> Tom
Hmmm, det kan jeg da ikke lige genkende. Jeg kørte fra Sölden i
sydvest-Østrig i går morges (mandag) kl. 7.30 og var i Middelfart kl.
18.15.
1175 km på lidt under 11 timer
Det er først vel omkring 150 km bjerg/landeveje over Fernpaß til
Füssen (nej, det går ikke stærkt, lastbiler...) og derefter bare
7'eren hjem.
Der var let trafik fra Hannover og op, men intet kritisk. Passerede
Hamborg kl. 16.00, no problem. Syd for Kirchheim kunne man køre lige
så stærkt som man ville/turde, temmelig fri bane over vel 350-400 km.
Bilen: En halvgammel C5 Stc 2.0 HDI med 110 hk med 4 mand og 4 cykler
på krogen. Marchtempo 160-170 km/t. Forbrug omkring 12 km/l.
Det er ikke min bil, så jeg behøves ikke pynte på tallene...
Momentet er helt sikkert ikke over 300 Nm, den kunne ikke holde de 160
km/t på bakkerne...
Leo
| |
Leo_Jensen (01-09-2009)
| Kommentar Fra : Leo_Jensen |
Dato : 01-09-09 07:22 |
|
On 1 Sep., 13:50, TL <tl...@roadrunner.com> wrote:
> On Mon, 31 Aug 2009 22:04:04 +0200, in dk.fritid.bil "Brian H"
>
> <br...@something.com> wrote:
> >Hvem har mener end 300Nm under hjelmen
>
> 400nm - benzin - fra ~1700rpm til ~6000rpm.
Tja, hvis den så også vejer under 1300 kg har man da en sjov bil...
Leo
| |
TL (01-09-2009)
| Kommentar Fra : TL |
Dato : 01-09-09 14:42 |
|
On Tue, 1 Sep 2009 06:21:48 -0700 (PDT), in dk.fritid.bil Leo_Jensen
<leo.5500@gmail.com> wrote:
>On 1 Sep., 13:50, TL <tl...@roadrunner.com> wrote:
>> On Mon, 31 Aug 2009 22:04:04 +0200, in dk.fritid.bil "Brian H"
>>
>> <br...@something.com> wrote:
>> >Hvem har mener end 300Nm under hjelmen
>>
>> 400nm - benzin - fra ~1700rpm til ~6000rpm.
>
>Tja, hvis den så også vejer under 1300 kg har man da en sjov bil...
1550kg, shjv
| |
Leo_Jensen (01-09-2009)
| Kommentar Fra : Leo_Jensen |
Dato : 01-09-09 08:42 |
|
On 1 Sep., 15:42, TL <tl...@roadrunner.com> wrote:
> On Tue, 1 Sep 2009 06:21:48 -0700 (PDT), in dk.fritid.bil Leo_Jensen
>
> <leo.5...@gmail.com> wrote:
> >On 1 Sep., 13:50, TL <tl...@roadrunner.com> wrote:
> >> On Mon, 31 Aug 2009 22:04:04 +0200, in dk.fritid.bil "Brian H"
>
> >> <br...@something.com> wrote:
> >> >Hvem har mener end 300Nm under hjelmen
>
> >> 400nm - benzin - fra ~1700rpm til ~6000rpm.
>
> >Tja, hvis den så også vejer under 1300 kg har man da en sjov bil...
>
> 1550kg, shjv
Det går nok endda. Må man spørge hvad det er for en... ?
Leo
| |
TL (02-09-2009)
| Kommentar Fra : TL |
Dato : 02-09-09 12:13 |
|
On Tue, 1 Sep 2009 07:42:11 -0700 (PDT), in dk.fritid.bil Leo_Jensen
<leo.5500@gmail.com> wrote:
>On 1 Sep., 15:42, TL <tl...@roadrunner.com> wrote:
>> On Tue, 1 Sep 2009 06:21:48 -0700 (PDT), in dk.fritid.bil Leo_Jensen
>>
>> <leo.5...@gmail.com> wrote:
>> >On 1 Sep., 13:50, TL <tl...@roadrunner.com> wrote:
>> >> On Mon, 31 Aug 2009 22:04:04 +0200, in dk.fritid.bil "Brian H"
>>
>> >> <br...@something.com> wrote:
>> >> >Hvem har mener end 300Nm under hjelmen
>>
>> >> 400nm - benzin - fra ~1700rpm til ~6000rpm.
>>
>> >Tja, hvis den så også vejer under 1300 kg har man da en sjov bil...
>>
>> 1550kg, shjv
>
>Det går nok endda. Må man spørge hvad det er for en... ?
BMW 335i Coupe (E92). Den flade momentkurve er en ren fornøjelse. Man
behøver ikke geare ned for at mærke sparket bagi når man putter lidt
mere vægt på speederfoden.
| |
Leo_Jensen (02-09-2009)
| Kommentar Fra : Leo_Jensen |
Dato : 02-09-09 06:49 |
|
On 2 Sep., 13:12, TL <tl...@roadrunner.com> wrote:
> On Tue, 1 Sep 2009 07:42:11 -0700 (PDT), in dk.fritid.bil Leo_Jensen
>
>
>
>
>
> <leo.5...@gmail.com> wrote:
> >On 1 Sep., 15:42, TL <tl...@roadrunner.com> wrote:
> >> On Tue, 1 Sep 2009 06:21:48 -0700 (PDT), in dk.fritid.bil Leo_Jensen
>
> >> <leo.5...@gmail.com> wrote:
> >> >On 1 Sep., 13:50, TL <tl...@roadrunner.com> wrote:
> >> >> On Mon, 31 Aug 2009 22:04:04 +0200, in dk.fritid.bil "Brian H"
>
> >> >> <br...@something.com> wrote:
> >> >> >Hvem har mener end 300Nm under hjelmen
>
> >> >> 400nm - benzin - fra ~1700rpm til ~6000rpm.
>
> >> >Tja, hvis den så også vejer under 1300 kg har man da en sjov bil....
>
> >> 1550kg, shjv
>
> >Det går nok endda. Må man spørge hvad det er for en... ?
>
> BMW 335i Coupe (E92). Den flade momentkurve er en ren fornøjelse. Man
> behøver ikke geare ned for at mærke sparket bagi når man putter lidt
> mere vægt på speederfoden.- Skjul tekst i anførselstegn -
>
> - Vis tekst i anførselstegn -
Fin vogn. Den flade momentkurve er vel resultat af at transmissionen
ikke kan håndtere mere end de 400 Nm, det er jo ikke specielt
naturligt for en benzinmotor at trække som en el-motor, men det føles
nok meget rart...
Leo
| |
TL (02-09-2009)
| Kommentar Fra : TL |
Dato : 02-09-09 14:34 |
|
On Wed, 2 Sep 2009 05:48:59 -0700 (PDT), in dk.fritid.bil Leo_Jensen
<leo.5500@gmail.com> wrote:
>Fin vogn. Den flade momentkurve er vel resultat af at transmissionen
>ikke kan håndtere mere end de 400 Nm, det er jo ikke specielt
>naturligt for en benzinmotor at trække som en el-motor, men det føles
>nok meget rart...
Jeg har ikke en stand forskid på mange af de tekniske detaljer. Jeg
nyder bare mit bedste og dyreste legetøj :)
| |
Hans Mouridsen (03-09-2009)
| Kommentar Fra : Hans Mouridsen |
Dato : 03-09-09 13:41 |
|
"TL" <tl_dp@roadrunner.com> skrev i en meddelelse
news:m0ts959fgcghltep7aecpb0r18jpdcfr8i@4ax.com...
> On Wed, 2 Sep 2009 05:48:59 -0700 (PDT), in dk.fritid.bil Leo_Jensen
> <leo.5500@gmail.com> wrote:
>
>>Fin vogn. Den flade momentkurve er vel resultat af at transmissionen
>>ikke kan håndtere mere end de 400 Nm, det er jo ikke specielt
>>naturligt for en benzinmotor at trække som en el-motor, men det føles
>>nok meget rart...
>
> Jeg har ikke en stand forskid på mange af de tekniske detaljer. Jeg
> nyder bare mit bedste og dyreste legetøj :)
Det er vel fordi det er en motor med biturbo?
Mvh
Hans
| |
Armand (03-09-2009)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 03-09-09 22:44 |
|
Hans Mouridsen skrev:
> "TL" <tl_dp@roadrunner.com> skrev i en meddelelse
> news:m0ts959fgcghltep7aecpb0r18jpdcfr8i@4ax.com...
>>
>
> Det er vel fordi det er en motor med biturbo?
>
Hvorfor skulle det være bedre med to turboer?
Bi-turbo er blot et salgsnavn der viser at motoren såvel er med turbo,
som at den er en V-motor :-|
--
Armand.
| |
Armand (03-09-2009)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 03-09-09 23:01 |
|
Armand skrev:
> Hans Mouridsen skrev:
>> "TL" <tl_dp@roadrunner.com> skrev i en meddelelse
>> news:m0ts959fgcghltep7aecpb0r18jpdcfr8i@4ax.com...
>>>
>>
>> Det er vel fordi det er en motor med biturbo?
>>
> Hvorfor skulle det være bedre med to turboer?
> Bi-turbo er blot et salgsnavn der viser at motoren såvel er med turbo,
> som at den er en V-motor :-|
>
- - - Og sådan var min overbevisning indtil det gik op for mig at Bimsen
er en række sekser der vitterligt har to turboer!
Den jævne fordeling af udstødnings-pulserne mellem 3 cylindre á 270°
forskydning og kortere manifold må være forklaringen på dén konstruktion!?
Men én turbo på dén motor burde kunne levere det samme ladetryk med
samme respons!
--
Armand.
| |
Andreas M. Hansen (04-09-2009)
| Kommentar Fra : Andreas M. Hansen |
Dato : 04-09-09 05:40 |
|
> Den jævne fordeling af udstødnings-pulserne mellem 3 cylindre á 270°
> forskydning og kortere manifold må være forklaringen på dén konstruktion!?
> Men én turbo på dén motor burde kunne levere det samme ladetryk med samme
> respons!
>
Nu er en del bi turbo'er (jeg aner ikke om det er sådan på BMW'en) jo
konstrueret noget anderledes.
Der er ofte tale om en lille mølle, som reagerer lynhurtigt ved lave
omdrejninger, og så en stor mølle som rigtigt kan levere tryk, når der er
kommet omdrejnnger på. De to møller supplerer altså hinandens svagheder - og
man kan vælge en rigtig lille mølle som reagerer på næsten ingenting, og en
stor mølle som absolut intet kan før der kommer seriøst blæs på.
mvh
Andreas M. Hansen
| |
Mogens (04-09-2009)
| Kommentar Fra : Mogens |
Dato : 04-09-09 06:27 |
|
"Andreas M. Hansen" <nokke99@hotmail.com> skrev i meddelelsen
news:4aa09a3e$0$36585$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> Nu er en del bi turbo'er (jeg aner ikke om det er sådan på BMW'en) jo
> konstrueret noget anderledes.
> Der er ofte tale om en lille mølle, som reagerer lynhurtigt ved lave
> omdrejninger, og så en stor mølle som rigtigt kan levere tryk, når der er
> kommet omdrejnnger på. De to møller supplerer altså hinandens svagheder -
> og man kan vælge en rigtig lille mølle som reagerer på næsten ingenting,
> og en stor mølle som absolut intet kan før der kommer seriøst blæs på.
Læs om 335i hér: http://bilmagasinet.dk/article/19567
Han svømmer helt over vedr. kræfterne
Hér står lidt mere om motorens fordele:
www.edmunds.com/insideline/do/Drives/FullTests/articleId=117669
There can be no doubt that BMW's new twin-turbo 3.0-liter straight-6 engine,
complete with direct injection and a high 10.2:1 compression ratio, is
impressive. Two smaller snails were assigned to only three cylinders each so
they'd spin up faster, reducing lag and increasing torque at low engine
speeds. Boy, does it work, as this beastie is rated at 300 hp at 5,800 rpm
and 300 pound-feet of torque spreading from 1,400-5,000 rpm. In a rear-drive
coupe weighing in at 3,579 as-tested pounds, that sounds about right - for
5.5-second 0-60 bursts, that is.
| |
Andreas M. Hansen (04-09-2009)
| Kommentar Fra : Andreas M. Hansen |
Dato : 04-09-09 21:47 |
|
> Hér står lidt mere om motorens fordele:
> www.edmunds.com/insideline/do/Drives/FullTests/articleId=117669
> There can be no doubt that BMW's new twin-turbo 3.0-liter straight-6
> engine, complete with direct injection and a high 10.2:1 compression
> ratio, is impressive. Two smaller snails were assigned to only three
> cylinders each so they'd spin up faster, reducing lag and increasing
> torque at low engine speeds. Boy, does it work, as this beastie is rated
> at 300 hp at 5,800 rpm and 300 pound-feet of torque spreading from
> 1,400-5,000 rpm. In a rear-drive coupe weighing in at 3,579 as-tested
> pounds, that sounds about right - for 5.5-second 0-60 bursts, that is.
OK - det viser sig jo så at BMW'en satser på to små parallele turbo'er -
modsat sekventielle turbo'er som jeg beskrev...
Altså der anvendes to små turbo'er som tager ouputtet fra 3 cylindre hver -
Men iflg. anmeldelsen virker det jo også fint
mvh
Andreas M. Hansen
| |
Klaus D. Mikkelsen (04-09-2009)
| Kommentar Fra : Klaus D. Mikkelsen |
Dato : 04-09-09 17:39 |
|
"Andreas M. Hansen" skriver:
>
> Der er ofte tale om en lille mølle, som reagerer lynhurtigt ved lave
> omdrejninger, og så en stor mølle som rigtigt kan levere tryk, når der er
> kommet omdrejnnger på. De to møller supplerer altså hinandens svagheder - og
> man kan vælge en rigtig lille mølle som reagerer på næsten ingenting, og en
> stor mølle som absolut intet kan før der kommer seriøst blæs på.
Som med VAG's 1,4 TSI 160 HK, her er bdet blot turbo og kompressor.
Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Min egen hjemmeside - så længe det varer inden TDC lukker ned for den:
http://home6.inet.tele.dk/moppe
| |
Henrik B. (04-09-2009)
| Kommentar Fra : Henrik B. |
Dato : 04-09-09 22:30 |
|
"Andreas M. Hansen" <nokke99@hotmail.com> skrev i meddelelsen
news:4aa09a3e$0$36585$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> Nu er en del bi turbo'er (jeg aner ikke om det er sådan på BMW'en) jo
> konstrueret noget anderledes.
> Der er ofte tale om en lille mølle, som reagerer lynhurtigt ved lave
> omdrejninger, og så en stor mølle som rigtigt kan levere tryk, når der er
> kommet omdrejnnger på. De to møller supplerer altså hinandens svagheder -
> og man kan vælge en rigtig lille mølle som reagerer på næsten ingenting,
> og en stor mølle som absolut intet kan før der kommer seriøst blæs på.
Nej, endnu er det rent faktisk kun ganske, ganske få bi-turbo biler, som er
konstrueret på dén måde. De fleste bi-turbo biler har som i BMW'ens
tilfælde, to lige "store" møller. En anden variant er som Saab laver det på
deres V6-turbo, som har en såkaldt twin-scroll turbo. D.v.s. to
udstødningshuse på samme aksel, som så driver ét trykhus. Det giver samme
fordele som en bi-turbo, men er langt billigere at producere og
vedligeholde...
--
http://www.saabklub.dk/
| |
Armand (04-09-2009)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 04-09-09 22:51 |
|
Henrik B. skrev:
>
>
> Nej, endnu er det rent faktisk kun ganske, ganske få bi-turbo biler, som
> er konstrueret på dén måde. De fleste bi-turbo biler har som i BMW'ens
> tilfælde, to lige "store" møller. En anden variant er som Saab laver det
> på deres V6-turbo, som har en såkaldt twin-scroll turbo. D.v.s. to
> udstødningshuse på samme aksel, som så driver ét trykhus. Det giver
> samme fordele som en bi-turbo, men er langt billigere at producere og
> vedligeholde...
>
Vil det sige at Saab ikke bruger én turbo for hver cylinderrække på V6'eren?
--
Armand.
| |
Henrik B. (04-09-2009)
| Kommentar Fra : Henrik B. |
Dato : 04-09-09 23:46 |
|
"Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i meddelelsen
news:4aa18bad$0$36565$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> Vil det sige at Saab ikke bruger én turbo for hver cylinderrække på
> V6'eren?
Jep, det benytter én turbo med to huse, hvor hvert hus drives af hver 3
cyl...
Du kan fonemme de to kamre hér:
| |
Henrik B. (04-09-2009)
| Kommentar Fra : Henrik B. |
Dato : 04-09-09 23:47 |
| | |
Armand (05-09-2009)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 05-09-09 00:14 |
| | |
Leo_Jensen (05-09-2009)
| Kommentar Fra : Leo_Jensen |
Dato : 05-09-09 07:57 |
|
On 5 Sep., 14:39, "Frank Leegaard" <frankFJ...@superbruger.dk> wrote:
> Henrik B. wrote:
> > "Brian H" <br...@something.com> skrev i meddelelsen
> >news:4a9c2cb0$0$288$14726298@news.sunsite.dk...
>
> >> Man skulle måske starte en rundspørge i gruppen:
> >> Hvem har mener end 300Nm under hjelmen
>
> > Mine seneste to biler har haft:
>
> > - ca. 420 Nm.
> > - 470 Nm.
>
> > Og det vel at mærke på det rigtige brændstof. )
>
> "Har haft" tæller ligesom ikke helt.
>
> --
> /Frank
Hvis jeg skulle beskrive min 2CV's moment ville 'har haft 39 Nm' eller
'er opgivet til 39 Nm' nok være mere korrekt end ' har 39 Nm'
Leo
| |
Frank Leegaard (05-09-2009)
| Kommentar Fra : Frank Leegaard |
Dato : 05-09-09 19:09 |
|
Leo_Jensen wrote:
> On 5 Sep., 14:39, "Frank Leegaard" <frankFJ...@superbruger.dk> wrote:
>> Henrik B. wrote:
>>> "Brian H" <br...@something.com> skrev i meddelelsen
>>> news:4a9c2cb0$0$288$14726298@news.sunsite.dk...
>>
>>>> Man skulle måske starte en rundspørge i gruppen:
>>>> Hvem har mener end 300Nm under hjelmen
>>
>>> Mine seneste to biler har haft:
>>
>>> - ca. 420 Nm.
>>> - 470 Nm.
>>
>>> Og det vel at mærke på det rigtige brændstof. )
>>
>> "Har haft" tæller ligesom ikke helt.
>>
>> --
>> /Frank
>
> Hvis jeg skulle beskrive min 2CV's moment ville 'har haft 39 Nm' eller
> 'er opgivet til 39 Nm' nok være mere korrekt end ' har 39 Nm'
>
> Leo
Netop. Dels "har haft" som i foregående biler, samt "har haft" da den endnu
kørte som den skulle.
Derfor duer udtrykket IMHO ikke ret godt til at beskrive noget om nutiden.
--
/Frank
| |
|
|