Saxo dør ved kontrollampe for elektronisk ~
Fra : Begbie

Dato : 22-08-09 05:19

Jeg oplever en periodisk fejl hvor bilen mister alt strøm, og
overnævnte lampe lyse. (Indtil videre?) Kan jeg altid tænde bilen igen
umiddelbart efter, og køre videre.

Det sker fra tid til anden. Instruktionsbogen siger at det er tegn på
funktionsfejl i indsprøjtnings eller tændingssystemet, og at man skal
søge det nærmeste værksted :-/

Er der noget jeg kan gøre selv inden jeg aflægger et besøg på et
værksted?

Jeg har kiggede på de sikringer som kunne være relevant, men har ikke
kunne se noget mystisk, og har på fornemmelse at det alligevel er det
forkerte sted at kigge.

Fra : alexbo

Dato : 22-08-09 12:44

"Begbie" skrev

>Jeg oplever en periodisk fejl hvor bilen mister alt strøm, og
>overnævnte lampe lyse. (Indtil videre?) Kan jeg altid tænde bilen igen
>umiddelbart efter, og køre videre.

Hvad helt præcist er "mister alt strøm", går lys og radio ud,
er det hele helt dødt og så sidder du der og venter og så pludselig kommer
der liv og du starter bilen og kører.

mvh
Alex Christensen

Fra : Begbie

Dato : 22-08-09 08:15

On 22 Aug., 13:43, "alexbo" <ale...@email.dk> wrote:
> [...]
>
> Hvad helt præcist er "mister alt strøm", går lys og radio ud,
> er det hele helt dødt og så sidder du der og venter og så pludselig kommer

Ja, det er som du beskriver - lys og radio går ud, motoren stopper.
Derefter slår jeg nøglen fra tænding også tilbage igen for at starte
bilen, og kører videre...

Fra : alexbo

Dato : 22-08-09 17:22

"Begbie" skrev i

>Ja, det er som du beskriver - lys og radio går ud, motoren stopper.
>Derefter slår jeg nøglen fra tænding også tilbage igen for at starte
>bilen, og kører videre...

Jeg tror den er gal med din tændingskontakt, prøv at lirke lidt med den når
bilen er startet, om du kan få bilen til at slukke ved det, uden helt at
dreje nøglen.

Det er i hvert ikke indsprøjtningssystemet der får radioen til at slukke.

mvh
Alex Christensen

Fra : Begbie

Dato : 22-08-09 11:25

On 22 Aug., 18:21, "alexbo" <ale...@email.dk> wrote:
> [...]
> dreje nøglen.
>
> Det er i hvert ikke indsprøjtningssystemet der får radioen til at slukke.

Det vil jeg prøve... Jeg kan tilføje at det typisk sker ved lave
omdrejninger, når jeg har koblet ud eller er i frigear (evt. omkring
en rundkørsel(!)).

Bilen har fornylig fået skiftet tændrør, så jeg regner ikke med at det
kan spille ind, men igen, jeg ved ikke om det er relevant.

Fra : Per Jensen

Dato : 23-08-09 11:27

Begbie skrev:
> [...]
> umiddelbart efter, og køre videre.
>
> Er der noget jeg kan gøre selv inden jeg aflægger et besøg på et

Defekt tændingsbundstykke.

Der sidder intet "relæ" der kan slkke lys og radioen, det er kun
kontakten i tændingen der styrer dét, så det er der fejlen er.

// Per.

Fra : Begbie

Dato : 23-08-09 12:42

On 23 Aug., 12:27, Per Jensen <n...@removethepigzapro.dk> wrote:

> Defekt tændingsbundstykke.
>
> Der sidder intet "relæ" der kan slkke lys og radioen, det er kun
> kontakten i tændingen der styrer dét, så det er der fejlen er.
>
> // Per.

Jeg beklager meget, men jeg tror beskrev fejlen forkert tidligere (jeg
var ude og køre tidligere idag, og oplevet det et par gange, så nu
står det friskere i erindingen).

Bilen dør, men det mister _ikke_ strøm, der er stadig lys og radio.

Det sker som sagt kun i frigear eller ved udkobling, dvs. meget lave
omdrejninger... Det får mig til at tænke at det indsprøjningssystem.
Men hvor og hvordan?

Fra : claus.b.p.

Dato : 23-08-09 21:41

"
[...]

Der er en del fejlmuligheder, så du skal på værksted og få udlæst fejlkoder.
Forhåbentlig kan det så fortælle hvor fejlen er.

/Claus

Fra : Begbie

Dato : 02-09-09 13:01

On 23 Aug., 22:40, "claus.b.p." <cb...@hotmail.com> wrote:

> [...]
> Der er en del fejlmuligheder, så du skal på værksted og få udlæst fejlkoder.
> Forhåbentlig kan det så fortælle hvor fejlen er.

Skidt i karburatoren viste det sig at være.