Kraftigere motor i Smart
Fra : Mogens

Dato : 13-08-09 16:22

Fra : Andersen [3650]

Dato : 13-08-09 17:01

Mogens tastede følgende:
> 192 hk i en Smart!!
> www.youtube.com/watch?v=A_GUnmViNlE&feature=related

Hvor SMART ser man så ud når det er gået galt?!?!

Andersen [3650]

andersen snabela nospam prik danmark

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 13-08-09 18:11

"Andersen [3650]" <FJERNandersen@FJERNnospam.dk> skrev i meddelelsen
> Mogens tastede følgende:
>
> Hvor SMART ser man så ud når det er gået galt?!?!

Smarten er en af de biler som man ikke kommer så meget til skade i ..

Du vil befinde dig fysisk bedre end ved at køre i en 10 år gammel bil.

--
Per

Fra : Anders Majland

Dato : 13-08-09 19:19

> Smarten er en af de biler som man ikke kommer så meget til skade i ..
> Du vil befinde dig fysisk bedre end ved at køre i en 10 år gammel bil.

Den model de har mod'et i video'en er den første udgave fra 1999 - Ups den
er sørme ved at være 10år gammel ...

Den nye model fåes med op til 98hk standard (turbo benziner)

--
anders dot majland at jyde dot dk
2009 Smart ForTwo 0,8 CDI Pure Komfort

Fra : Henrik B.

Dato : 13-08-09 22:03

"Per Henneberg Kristensen" <phkfjern@klikpost.dk> skrev i meddelelsen

> Smarten er en af de biler som man ikke kommer så meget til skade i ..

Ikke korrekt. Ja, den er sikker i forhold til størrelse og vægt, og den
holder faconen ved uheld, men kroppen er problemet - den klarer ikke de høje
belastninger så godt.

--
http://www.saabklub.dk/

Fra : Anders Majland

Dato : 14-08-09 09:01

> Ikke korrekt. Ja, den er sikker i forhold til størrelse og vægt, og den
> holder faconen ved uheld

Ikke for at ødelægge en god discussion med facts:
2000: http://www.euroncap.com/tests/smart_city_coupe_2000/29.aspx
2007: http://www.euroncap.com/tests/smart_fortwo_2007/303.aspx

Den er blevet sikrere ved modelskiftet i 2007
I 2007 er den testet uden sideairbags da det er extraudstyr og villle nok
have skrabt et par point mere sammen

Men heller ingen tvivl om at en IQ klarer sig bedre i test (vel eneste
anden bil der kommer tæt på i størrelse)

En 2005 Citroen C1 klarer sig ringere i testen end en 2007 smart

/A

Fra : Henrik B.

Dato : 14-08-09 15:41

"Anders Majland" <See.Signature@Address.invalid> skrev i meddelelsen
> [...]

Det gør du så heller ikke. )

> [...]
> have skrabt et par point mere sammen
>
> En 2005 Citroen C1 klarer sig ringere i testen end en 2007 smart

Ingen tvivl om at den klarer sig godt, i forhold til størrelse og vægt, som
jeg tidligere sagde. Problemet er dog netop dens lave vægt og stærkt
begrænsede deformationszone. Ovenstående er et godt eksempel på, at EuroNCAP
i nogle tilfælde er misvisende, sammenlignet med virkeligheden. I
virkelighedens verden ville en stor del af kollisionskræfterne, p.g.a.
Smart'ens lave vægt, blive overført til Smart'en, som så vil blive udsat for
en større belastning, end hvad EuroNCAP testen antyder.
Derudover vil man hurtigt nå sikkerhedsburet, som ikke må deformeres for at
beskytte. Det gør at de resterende kollisionskræfter bliver overført til
fører + passager i stedet = dårligt for kroppen.

--
http://www.saabklub.dk/

Fra : Mogens

Dato : 14-08-09 15:45

> [...]
> at beskytte. Det gør at de resterende kollisionskræfter bliver overført
> til fører + passager i stedet = dårligt for kroppen.

Henrik - se nu den video hvor en Smart kører frontalt sammen med en MB
S-klasse. Billederne taler for sig selv, så man ser, hvor effektiv
deformationszoner og opbygning er udført på bilen. Se også det clip, hvor
Topgear tester Smart'en mod en mur. Bilen er helt suveræn, og det er ganske
rigtigt kun menneskets indre styrke, skadeomfang er afhængig af.

Fra : Henrik B.

Dato : 14-08-09 15:58

"Mogens" <no@mail.com> skrev i meddelelsen

> Henrik - se nu den video hvor en Smart kører frontalt sammen med en MB
> S-klasse. Billederne taler for sig selv, så man ser, hvor effektiv
> deformationszoner og opbygning er udført på bilen.

Jeg siger jo netop at sikkerhedsburet opfylder sit formål. Det uheldeige er
at man hurtigt når "buret". Og i mødet med S-klassen nåes "buret", hvorefter
det er S-klassens blødere deformationszone som redder skærene. Er
hastigheden bare en smule højere, vil S-klassen sikkerhedsbur komme med i
ligningen. Det vil ikke være godt for Smart'en(s passagerer).

> Se også det clip, hvor Topgear tester Smart'en mod en mur. Bilen er helt
> suveræn, og det er ganske rigtigt kun menneskets indre styrke, skadeomfang
> er afhængig af.

Har set det, og det bekræfter endnu engang hvad jeg siger: Sikkerhedsburet
er konstrueret korrekt! Men, som de også sagde i Fifth Gear, så ville
menneskene i Smart'en være døde, hvis det havde været virkelighed. Netop
p.g.a. de store kollisionskræfter som overføres til dem, da der ikke er mere
deformationszone at give af.

--
http://www.saabklub.dk/

Fra : KASO

Dato : 16-08-09 06:41

> [...]
> Topgear tester Smart'en mod en mur. Bilen er helt suveræn, og det er
> ganske rigtigt kun menneskets indre styrke, skadeomfang er afhængig af.

Henrik B. og jeg har langt fra altid været enige mht. sikkerhed og
EuroNCAP - men her må jeg give ham helt ret. EuroNCAP viser en kollision
svarende til at man kører ind i en bil af samme størrelse. I virkelighedens
verden vil "modstanderen" normalt være en hel del større end en Smart - og
der vil udløses langt større kræfter. "Buret" holder ganske godt - men
kollisionszonerne er så kort, at opbremsningen sker meget "brutalt", så
personerne i bilen udsættes for (for) voldsomme G-kræfter.

Den seneste Smart har fået 4 stjerner - det samme har min MB Viano. Skulle
de 2 biler støde sammen, er jeg ikke i tvivl om, hvor jeg helst vil opholde
mig.

Fra : folmer@rasmussen.dk

Dato : 14-08-09 15:52

On Thu, 13 Aug 2009 23:02:32 +0200, "Henrik B."
<saab@_nospam_tdcadsl.dk> wrote:

> [...]
>holder faconen ved uheld, men kroppen er problemet - den klarer ikke de høje

Er det sådan, at du prøver at bilde mig ind, at kroppen bliver
belastet hårdere ved en kollision i en Smart, end i en SAAB?

Ved samme hastighed, selvfølgelig.

Uanset hvilken bil du befinder dig i, vil kroppen hænge i
sikkerhedsselen og blive ens belastet.

Så kan der være specielle situationer, hvor f.eks. en lastbil har
nemmere ved bare at køre hen over Smart'en osv.osv., men ved en
frontalkollision hvor deformationszonerne har virket efter hensigten,
og man hænger i selen, er det s'gu da ligemeget hvilken bil man sidder
i.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Henrik B.

Dato : 14-08-09 16:06

<folmer@rasmussen.dk> skrev i meddelelsen

> Er det sådan, at du prøver at bilde mig ind, at kroppen bliver
> belastet hårdere ved en kollision i en Smart, end i en SAAB?
>
> Ved samme hastighed, selvfølgelig.

Jep!

> Uanset hvilken bil du befinder dig i, vil kroppen hænge i
> sikkerhedsselen og blive ens belastet.

Ikke korrekt! Det giver en KÆMPE forskel om du har en deformationszone der
er 50 cm, eller en der er 110 cm. Den største belastning kommer på kroppen,
når man når sikkerhedsburet (A-stolpen).

> frontalkollision hvor deformationszonerne har virket efter hensigten,
> og man hænger i selen, er det s'gu da ligemeget hvilken bil man sidder
> i.

Problemet med Smart'en er netop at deformationszonen er så kort, så du
hurtigt når sikkerhedsburet (A-stolpen), hvorefter bilen ikke (bør) giver
efter mere. Når den nåes, så bliver resten af kollisionskræfterne overført
til menneskene. Hvor tror du det sker først - i en Smart med 50 cm
kollisionszone, eller i en Saab med en kollisionzone på 1 meter?
Det er korrekt at kører begge biler ind i en mur med 50 km/t, vil
belastningen være den samme - forudsat at Smart ikke løber tør for
kollisionszone. Mødes de to frontalt derimod, så taber Smart'en, da den skal
optage langt størstedelen af de samlede kollisionskræfter, p.g.a. Saab'ens
højere vægt. Det er ikke noget jeg har bestemt, det har fysikkens love...
)

--
http://www.saabklub.dk/

Fra : KASO

Dato : 16-08-09 06:45

> [...]
> skal optage langt størstedelen af de samlede kollisionskræfter, p.g.a.
> Saab'ens højere vægt. Det er ikke noget jeg har bestemt, det har fysikkens

Nu er der jo mange, der gerne vil blæse på loven. Det her er så en af de
love, man ikke kan blæse på

Det er korrekt, at grundet den korte deformationszone, bliver personerne
inden i Smart'en udsat for større G-kræfter end de har godt af. De bliver
reelt se bremset ned på den halve afstand ifht. Saab'en i eksemplet - og
dermed udsat for de dobbelte G-kræfter. Det er ikke sundt ....

Fra : Armand

Dato : 14-08-09 16:28

folmer@rasmussen.dk skrev:

> [...]
> frontalkollision hvor deformationszonerne har virket efter hensigten,
> og man hænger i selen, er det s'gu da ligemeget hvilken bil man sidder

Pointen er vist at Smart'en holder til mere end den menneskelige krop!
Top-gears test á motorvejshastighed ind i en dobbelt-række af
"Engell-klodser" klarer Smart'en uden at blive krøllet helt sammen - men
føreren ville ikke have overlevet den kraftige decelleration!

Topgear sammenlignede forøvrigt med en lidt ældre Astra, der på det
nærmeste krøllede sammen

--
Armand.

Fra : Henrik B.

Dato : 14-08-09 16:48

> Pointen er vist at Smart'en holder til mere end den menneskelige krop!

*Thumbs up* Yessir.....

--
http://www.saabklub.dk/