Tage tromlebremsen af på en matiz
Fra : Dak

Dato : 08-08-09 11:43

Kan det passe at jeg bare skal bruge vold til at tage tromlebremsen af
på min matiz? Eller skal man skrue de 4 små møtrikker/bolte af som
sidder bagved? Umiddelbart så ville min vurdering være at de 4 bolte
holder på selve bremsemekanismen inde i tromlen.

--
Dak
"Daewoo Matiz 0.8 '99"

Fra : Martin Bak

Dato : 08-08-09 16:59

"Dak" <dak_n@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> min matiz? Eller skal man skrue de 4 små møtrikker/bolte af som sidder
> bagved? Umiddelbart så ville min vurdering være at de 4 bolte holder på

Det har du sikkert ret i. Du skal nok lede efter et sted hvor du kan
tilbagejustere bremsebakkerne, så tromlen går fri. Sikkert et hul, evt med
en gummiprop, bag på pladen ved hjulet.

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Dak

Dato : 09-08-09 09:38

> Det har du sikkert ret i. Du skal nok lede efter et sted hvor du kan
> tilbagejustere bremsebakkerne, så tromlen går fri. Sikkert et hul, evt med
> en gummiprop, bag på pladen ved hjulet.

kan godt finde inspektionshullet men det kan jeg jo kun se den ene
bremsebakke. Kan man løsne dem begge ved kun at løsne den ene? :-/

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 09-08-09 10:35

Dak skrev:

> Kan man løsne dem begge ved kun at løsne den ene? :-/

De kan forskydes sideværts som en samlet enhed - de hænger sammen med et par
fjedre.

Måske kan du få tromlen af uden at løsne en bakke; dét kommer lidt an på
hvor slidt tromlen er.

Er den slidt vil der være et mere eller mindre dybt spor dér hvor bakkerne
kører; de går ikke helt ud til den inderste kant på tromlen, og der vil
derfor opstå en kant af materiale og rust som skal passere forbi bakkerne
når du trækker tromlen af.

Når jeg selv har pillet tromler af har jeg gerne slået *forsigtigt* på
tromlens sider (hele vejen rundt) med en stor "bolschehammer" (en hammer med
et nylonhovede) for at løsne den.
Hans
www.zofiaoghans.dk