"Armand" skrev
> Når man ikke kan læse må man kigge billeder :-|
> Hvis du havde ulejliget dig med at læse samme sides afsnit
Når man ikke ved hvordan tingene hænger sammen, må man læse eller kigge
billeder, og uden egenviden bliver man et nemt offer for fejl.
Jeg læste ikke noget det behøver jeg ikke, jeg ved hvordan tingene hænger
sammen, jeg ledte bare efter en letforståelig tegning.
Jeg var ikke sikker på at billedet af den eksploderede gearkasse var
forståeligt.
Desværre var selv den enkle tegning for vanskelig, nogen har skrevet noget
sludder.
Men måske vil du ikke lære noget, men Niels vil måske gerne vide hvordan
tingene hænger sammen i hans gearkasse.
Den orange aksel på tegningen er indgangsakslen, den der hedder "main drive
gear", på dansk ofte kaldet højgearsaksel,
den gule er "main shaft" , på dansk hovedaksel
og den grå er "countershaft gear", på dansk bundhjul.
Når motoren kører og koblingen er sluppet kører "main shaft gear" rundt,
tandhjulet på det trækker countershaft med rundt, det er en stor blok så
alle tandhjul trækkes med og selvfølgelig med samme omdrejningstal.
de trækker så alle tandhjulene på mainshaft, da de ikke sidder fast snurrer
de bare rundt med forskelligt omdrejningstal.
Når man vil i første skubber man "first and second gear synchroniser hub"
ind mod "first gear", derved låses gearhjulet fast i "main shaft" og bilen
kører.
Tandhjulene til andet og tredie snurrer bare rundt på "main shaft" uden at
have fat.
Andet gear kommer ved at flytte hubben fra første hjul til andet, så låses
det og første løber frit.
Tredie gear ved at flytte "third and top gear synchroniser" for at låse
"third gear",
Fjerde gear ved at flytter hubben hen og låse "main drive gear" sammen med
"main drive".
Du fremturer med påstande om noget du med sikkerhed ikke har haft i
hænderne,
Linkene er en Alfa gearbox i levende live og eksploderet.
Det viser et eftermonteret femte gear, gearkassen startet er født som 4
gears og så
har man udvidet den med et femte gear anbragt bagerst.
Ofte er disse eftermonterede et overgear, tophastigheden er i fjerde, men et
højt femte sikrer lave omdrejninger ved høj men rolig hastighed.
Her er det tydeligt at tandhjulet på bundhjulet er væsentligt større end på
hovedakslen, det er et meget højt gear.
Første gear er rimeligt lavt mens de tre andre gear ligger meget tæt,
gearkassen er designet til at køre i mellemområdet, mellem 60-120 op og ned
af bjerge og på snoede veje, og så et femte gear oveni for at kunne holde ud
at køre 160 på motorvejen.
http://www.alfabb.com/bb/forums/attachments/giulia-gta-gta-1300-jr-gtam-1965-1975/140205d1243201153-sequential-gearbox-foto-cambio-1-web-alfa-bb.jpg
http://www.alfaholics.com/admin/templates/images/gearbox.jpg
mvh
Alex Christensen