Kølervæsken der forsvandt
Fra : Morten-Kristensen

Dato : 31-07-09 20:46

Hej gruppe!

Jeg har et lille mysterium, som en herinde måske kan skinne lidt lys på.

For ca. en måned siden startede jeg min gamle Mercedes 380SEC fra 1982 (den kører næsten hver dag)
og den stod i tomgang, mens jeg var inde i garagen og hente nogle ting.
Pludselig lyder der en mærkelig hosten fra bilen og tomgangen bliver meget ujævn.
Jeg kigger ud og den står en røg(måske damp)-sky ud bag af bilen, så indkørslen bliver
næsten helt indhyldet i røg. Det har den aldrig haft tendens til før; bruger ikke en dråbe olie.
Jeg stopper motoren og ringer umiddelbart til min mekaniker. Vi aftaler, at jeg skal komme
ind med bilen, så han kan gå motoren igennem.

Hele vejen (ca. 7km) ud til mekanikeren ryger bilen voldsomt. Han har den en formiddagstid og melder at
han ikke kunne finde nogle problemer (tryktest mv.). Men mener måske at det kan være olieslagger,
som har løsnet sig og på en eller anden måde kommet ind i forbrændingskammeret.
Mekanikeren har derfor skiftet olie og filtre, og tilsat 1 liter Swedol. Han lod derefter motoren
stå i tomgang en times tid og tog så en lang tur. Og han så ingen røg fra bilen i den periode.

Jeg har så efterfølgende kun oplevet en enkelt gang (et par dage efter), hvor der kom lidt røg.
Der er nu gået en måneds tid og kom tilfældigt til at kigge på kølervæskebeholderen.
Væskestanden var noget under det den plejer, og jeg efterfyldte derfor med ca. 1 liter.
Og min tanke er nu, at det måske var kølervæske, som blev sendt ud i forbrændingssystemet.
Men hvordan kan det ske bare een gang ? Og så forsvinde igen ?

Jeg har kørt ca. 1000km siden turen hos mekanikeren.
Er der noget jeg bør være opmærksom på (udover om kølervæskestanden synker) ?
Og kan det bare være en enlig svale ?

Alle gode erfaringer vil hjælpe :)
-Morten