Lidt om omdrejninger og brændstofforbrug
Fra : Ivar

Dato : 31-07-09 15:24

Når man taler om bilers brændstofforbrug, bruger vi her i landet
enheden km/l. Det er praktisk når man taler om bilers brændstofforbrug,
men ønsker man en nærmere analyse af hvad motoren bruger, bør
man se på motorens specifikke forbrug. Der bruges normalt enheden
gram pr. kilowatt-time. Altså hvor meget brændstof skal der
bruges pr. time for hver kilowatt. ( 1kW = 1,36 hk).

Ligesom med hk og moment opgives ofte kun det bedste tal for
en motor. Nederst på denne side kan man se en tabel med nogle tal
for forskellige motorer:
http://en.wikipedia.org/wiki/Brake_specific_fuel_consumption
Typiske værdier er 300 g/kWh for benzin motorer og 230 til 260
for diesel-motorer. En totakts skibsdiesel kan komme helt ned på
155 g/kWh.

Som ved hk- eller moment-angivelser er værdien for et bestemt
omdrejningstal. Ved hk og moment er den bedste værdi selvfølgelig
ved fuld gas, det er det ikke ved det specifikke forbrug. Det
er heller ikke ved mindste gas, der er der simpelthen for lidt
nytteeffekt, så det specifikke forbrug er højt. Det er altså
et sted imellem (del-gas).

Man beskriver normalt hvor meget gas motoren får ved at angive
motorens effektive middeltryk. Det er en teoretisk enhed, der
simplificeret kan beskrives som det gennemsnitlige tryk over
stemplet. Enheden er normal bar. En motor kan præstere det samme
med et middeltryk på 5 bar ved 4000 omdr/min, som ved 10 bar
og 2000 omdr/min. Det eneste der kræves er et gearskift, med
en udveksling 1:2.

På linket jeg gav tidligere er der også et diagram, der viser det
specifikke forbrug for en bestemt 3 cylindret diesel på 1500 ccm.
Det kan ses at motoren giver det bedste specifikke forbrug (206)
ved 2250 omdr/min ved rimelig god gaspedal (cirka 15 bar).
Hvis man kører lige præcis der, vil forbruget øges både
hvis man gear op eller ned. Hvis man vælger et højere gear, vil
omdrejningstallet falde, og middeltrykket stige, Det modsatte
vil ske hvis man gearer ned, altså højere omdrejninger og lavere
middeltryk. I begge tilfælde vil man øge forbruget af brændstoffet
(kortere på literen)

Nu har man ikke altid brug for den effekt, hvor motoren arbejder
mest effektivt. Nogle gange skal man bruge mere, og ofte mindre.
Man må ikke glemme at effekttab til vindmodstand osv. er større
ved større hastigheder, så selvom en motor har højere specifikt
forbrug ved fx 15 hk end 50 hk, er bilen stadig mest økonomisk
ved den lave hastighed.

På denne side er der nogle forbrugsdiagrammer for forskellige
motorer. (Bemærk, at der ikke altid bruges de samme enheder)
http://ecomodder.com/wiki/index.php/Brake_Specific_Fuel_Consumption_(BSFC)_Maps
Prøv fx at se på en motor som Honda 1.0 Insight, den har laveste
specifikke forbrug ved 8 bar lige under 4000 omdr/min.
Nederst er der en VW 2.0 TDI.

Jeg håber alle der har læst ovenstående nu forstår, at lavt
omdrejningstal ikke altid er ensbetydende med bedre økonomi.
Man hører det igen og igen som et faktum, at lavere omdrejninger
betyder bedre økonomi, det gør det altså ikke altid.

Ivar Magnusson

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 31-07-09 19:37

Ivar skrev:

> [...]
> Man hører det igen og igen som et faktum, at lavere omdrejninger
> betyder bedre økonomi, det gør det altså ikke altid.

Det er nok en almindelig holdning at lave omdrejninger giver lavt
forbrug. Sidder man og regner på en motor og dens effekt kan det af gode
grunde være svært at få den parameter med der hedder friktionstab over
hele omdrejningsområdet.

Som et lille paradoks kan jeg huske at de første Nissan Micra der kom
til landet fik forbedret deres km/l ved at give dem lavere gearing i
differentialet. Så det kan gå begge veje.

--
MVH
Ib Jakobsen