Det kan ingen være tjent med!
Fra : folmer@rasmussen.dk

Dato : 31-07-09 14:49

Jeg var lige en tur ovre i det sydvestjyske i går, i embeds medfør.

der var som sædvanligt i den kommune, en smule sidevind, og der var
selvfølgelig også et anseeligt antal campingvogne ude at køre.

Da jeg så svingede fra i Varde, ad rute 11, for at komme over til
motorvejen ved Jels-krydset, kørte der sådan en polyesterekvipage to
biler foran mig.

Det gik med adstadige 75 km/t., indtil han kom fri af noget
bevoksning. Så gik der lidt slinger i foretagendet.

Efter over nogle 100 meter at have foretaget sig alt det forkerte, for
at få ro på igen, fik han endelig styr på arrangementet.

For at han nu ikke skulle komme i uføre igen, satte han farten ned til
60 km/t. Det udløste straks 3 hasarderede overhalinger, og nogle halve
forsøg på det samme!

Forbyd dog lortet. Det er helt åbenlyst, at temmeligt mange ikke har
det fjerneste styr på hvad de er i gang med.

Så kan de ikke holde tempo, når terrænet er lidt ujævnt, for så falder
nipsen ned fra amagerhylden. Så kan de ikke bakke lidt, hvis de er
kommet lidt ud af kurs, eller der opstår en pludselig hindring.

Og således kunne man blive ved i dagevis.

Det kan s'gu godt være at det går ud over enkelte der har styr på
sagerne, men man forbyder jo også tobaksrygning stort set alle steder,
til trods for, at det langtfra er alle rygere der får lungecancer.

Der er ingen, hverken privatbilister eller erhvervs-ditto, der kan
være tjent med at have disse amatører kørende på offentlig vej.

Både Falck og Dansk Vejhjælp er helt sikkert behjælpelige med at få
skidtet transporteret ud til en hvilken som helst campingplads efter
eget ønske.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 31-07-09 15:02

<folmer@rasmussen.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
>
> Der er ingen, hverken privatbilister eller erhvervs-ditto, der kan
> være tjent med at have disse amatører kørende på offentlig vej.

Jo da, benzinstationer og campingforhandlere lever fedt af det.

Sidstnævnte i hvert fald i perioder :)

--
Per

Fra : folmer@rasmussen.dk

Dato : 31-07-09 15:08

On Fri, 31 Jul 2009 16:01:54 +0200, "Per Henneberg Kristensen"
<phkfjern@klikpost.dk> wrote:

><folmer@rasmussen.dk> skrev i meddelelsen

>Jo da, benzinstationer og campingforhandlere lever fedt af det.
>
>Sidstnævnte i hvert fald i perioder :)

>--

Benzinstationerne vil ikke komme til at mangle noget, da
gennemsnitshastigheden efter bortfjernelsen af polyesterboligerne,
vil stige betydeligt for den øvrige trafik, med et dertil hørende
merforbrug til følge.

Campingforhandlere bør omskoles til almindelige brugtbilskrejlere. Det
burde kunne fikses hos AOF på en uges tid. ,-)

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Kim Kristensen

Dato : 31-07-09 08:21

On 31 Jul., 15:49, fol...@rasmussen.dk wrote:
> [...]
>
> Både Falck og Dansk Vejhjælp er helt sikkert behjælpelige med at få
> skidtet transporteret ud til en hvilken som helst campingplads efter

Jamen hasaderede overhalinger er vist allerede forbudt

Med venlig hilsen Kim

Fra : folmer@rasmussen.dk

Dato : 31-07-09 15:26

On Fri, 31 Jul 2009 07:21:12 -0700 (PDT), Kim Kristensen
<kim01@kristensen.tdcadsl.dk> wrote:

>Jamen hasaderede overhalinger er vist allerede forbudt

>--

Man kan lige så godt tage fat ved ondets rod, og forbyde årsagen til
det.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 31-07-09 15:31

folmer@rasmussen.dk skrev:

> Man kan lige så godt tage fat ved ondets rod, og forbyde årsagen til
> det.

Kan du ikke bare være glad for at der er nogen du kan overhale på
anstændig tid i din bette lastbil?

Fra : folmer@rasmussen.dk

Dato : 31-07-09 15:49

On Fri, 31 Jul 2009 16:31:28 +0200, Thorbjørn Ravn Andersen
<nospam0002@gmail.com> wrote:

>Kan du ikke bare være glad for at der er nogen du kan overhale på
>anstændig tid i din bette lastbil?

>--

Teoretisk set skulle det jo ikke opbyde nogen problemer, men der er jo
mange der gerne vil til fadet, og der bliver kørt tæt, for ikke at
misse chancen, og dermed er det straks en længere kolonne der skal
overhales. no good.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 31-07-09 15:38

On Fri, 31 Jul 2009 16:25:58 +0200, folmer@rasmussen.dk wrote:

>Man kan lige så godt tage fat ved ondets rod, og forbyde årsagen til
>det.
Tage fat ved roden, den store rod vel at mærke, og forbyde bilisterne
? cykellisterne og fodgængere vil elske det.

/Hans

Fra : folmer@rasmussen.dk

Dato : 31-07-09 15:51

On Fri, 31 Jul 2009 18:37:41 +0400, Hans Kjaergaard
<hans.k2teknik@post5.tele.dk> wrote:

>Tage fat ved roden, den store rod vel at mærke, og forbyde bilisterne
>? cykellisterne og fodgængere vil elske det.

>--

Hvis ikke det var fordi det er mig inderligt imod, at gøre noget der
kunne glæde netop disse to grupper af trafikanter, så var det i orden
med mig. .o))

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Frank Leegaard

Dato : 31-07-09 17:31

folmer@rasmussen.dk wrote:

> Hvis ikke det var fordi det er mig inderligt imod, at gøre noget der
> kunne glæde netop disse to grupper af trafikanter, så var det i orden
> med mig. .o))

Er du inde på at sveller og skinner igen skal pryde det g(d)anske land?

Rent Co2 mæssigt er der ingen tvivl om at containere på togvogne ville være
vejen frem.

--
/Frank

Fra : folmer@rasmussen.dk

Dato : 31-07-09 20:31

Er der også plads til dem på skinnerne?

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Armand

Dato : 31-07-09 20:57

folmer@rasmussen.dk skrev:

> Er der også plads til dem på skinnerne?

Næppe, og hvem gider vente på dem?
Skinnefrembragt gods bevæger sig gennem Europa med et snit på 30km/t
mellem leverandør og modtager!
Det tog mig godt tyve timer at blive fragtet de små 1300 km fra Trieste
til Hamburg med autozug i bededagene!

--
Armand.

Fra : folmer@rasmussen.dk

Dato : 31-07-09 21:06

On Fri, 31 Jul 2009 21:56:56 +0200, Armand <armand@mc-chaufforerne.dk>
wrote:

> [...]
>mellem leverandør og modtager!
>Det tog mig godt tyve timer at blive fragtet de små 1300 km fra Trieste

Kan jeg evt. få rettighederne til at citere dit udsagn, hver gang
emnet bliver bragt på bane?

Det er nemlig sådan, at der er en større menighed, der gerne vil af
med lastbilerne, ikke for miljøets skyld, men kun for at kunne komme
til at køre hurtigere.

Jeg prøver på pædagogisk vis at overbevise dem om, at der ikke rigtigt
er noget alternativ til lastbilerne, men mine ord har kun ringe vægt
hos disse mennesker. .o))

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Armand

Dato : 31-07-09 21:21

folmer@rasmussen.dk skrev:

> [...]
>
> Jeg prøver på pædagogisk vis at overbevise dem om, at der ikke rigtigt
> er noget alternativ til lastbilerne, men mine ord har kun ringe vægt

Jég synes egentlig også at der er for mange lastbiler på vejene (som
tilsyneladende er anlagt ud fra devisen at mellemby's gods skal med
jernbanen), ikke mindst med tanke på alle dem der "kører i ballast".

Men til regnskabet med jernbanegodsets transport-tid hører jo også noget
asfalt-fragt til/fra jernbanen!

Det paradoksale er at efterhånden som motorvejene er ved at stoppe til i
(tung?) trafik forsøger man at lokke mellemdistance-rejsende på
jernbanen v.h.a. højhastigheds-tog - Som så får fortrinsret til
skinnerne frem for godstogene, som derved kommer til at holde endnu mere
og afvente frit spor

--
Armand.

Fra : folmer@rasmussen.dk

Dato : 31-07-09 21:28

On Fri, 31 Jul 2009 22:21:12 +0200, Armand <armand@mc-chaufforerne.dk>
wrote:

> [...]
>tilsyneladende er anlagt ud fra devisen at mellemby's gods skal med
>jernbanen), ikke mindst med tanke på alle dem der "kører i ballast".

Tro mig, eller lad være, men jeg synes også at der er horribelt mange
lastbiler på vejene.

Jeg véd bare, at der ikke er noget alternativ som det ser ud i dag.

>--

>Men til regnskabet med jernbanegodsets transport-tid hører jo også noget
>asfalt-fragt til/fra jernbanen!

>--

Naturligvis.

> [...]

>jernbanen v.h.a. højhastigheds-tog - Som så får fortrinsret til
>skinnerne frem for godstogene, som derved kommer til at holde endnu mere

Jaja, og længden på godstogene er afmålt efter peronnernes længde på
stationerne, da det jo ikke kan nytte noget, at sådan en togstamme
stikker ud i den ene ende, når ekspressen kommer farende.

det er ikke nemt at være lastbilhader idag, hvis man skal have
fornuftige argumenter og alternativer.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Frank Leegaard

Dato : 01-08-09 00:08

folmer@rasmussen.dk wrote:

> [...]
> stikker ud i den ene ende, når ekspressen kommer farende.
>
> det er ikke nemt at være lastbilhader idag, hvis man skal have

Jeg er bestemt ikke lastbilhader. Nogle ting vil bare være bedre og mere
rationelle med tog end med lastbil. At det ikke rigtigt er muligt i dag som
det ser ud, er jeg da helt på det rene med. Det bar mit indlæg så også præg
af.

--
/Frank

Fra : Mogens

Dato : 02-08-09 06:51

> Tro mig, eller lad være, men jeg synes også at der er horribelt mange
> lastbiler på vejene.
> Jeg véd bare, at der ikke er noget alternativ som det ser ud i dag.

Jow, skinnetrafik.

> Naturligvis.

Nope, miljøhensyn og trafikale tilstande tæller efterhånden højere...

> Jaja, og længden på godstogene er afmålt efter peronnernes længde på
> stationerne, da det jo ikke kan nytte noget, at sådan en togstamme
> stikker ud i den ene ende, når ekspressen kommer farende.

Det er helt forkert - godstogslængden har intet med perronlængde at gøre. Et
godstog skal ikke anvende perronen til en hujende fis

Fra : Finn Guldmann

Dato : 02-08-09 19:00

Mogens skrev:

> Det er helt forkert - godstogslængden har intet med perronlængde at
> gøre. Et godstog skal ikke anvende perronen til en hujende fis

Men den skal stadig kunne holde sig indenfor de sporskifte der ligger
med en afstand bestemt af -perronen.

Det er vist i omegnen af 800 m en togstamme kan være lang, i Danmark.

--
MVH Finn Guldmann
www.guldfinn.dk

Fra : folmer@rasmussen.dk

Dato : 07-08-09 19:57

On Sun, 02 Aug 2009 05:51:06 GMT, "Mogens" <no@mail.com> wrote:

>Det er helt forkert - godstogslængden har intet med perronlængde at gøre. Et
>godstog skal ikke anvende perronen til en hujende fis

>--

Når de skal vige, mener du måske ikke, at det gør noget at de rager
lidt ud på hovedsporet i begge ender, når "lyneren" kommer?

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Ivan Madsen

Dato : 07-08-09 19:59

On Fri, 07 Aug 2009 20:56:50 +0200, folmer@rasmussen.dk wrote:

>Når de skal vige, mener du måske ikke, at det gør noget at de rager
>lidt ud på hovedsporet i begge ender, når "lyneren" kommer?

Jow, men DSB er faktisk så smarte, så deres vigespor er nogenting
længere end perronerne. Faktisk noget i retning af 800-1000 m.

Fra : folmer@rasmussen.dk

Dato : 07-08-09 20:00

On Sun, 02 Aug 2009 05:51:06 GMT, "Mogens" <no@mail.com> wrote:

>Nope, miljøhensyn og trafikale tilstande tæller efterhånden højere...

>--

Ja for satan! .o))

Det er jo naturligvis derfor alle de store speditører hyrer
østeuropæiske lastbiler, der kun opfylder Euro 3 normen.

Det ville være ønskeligt, at dine fødder kunne nå jorden, når vi
debatterer, ellers kan du godt komme til at lyde lidt højtravende, og
det véd vi jo godt at du ikke er.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Mogens

Dato : 08-08-09 07:51

> On Sun, 02 Aug 2009 05:51:06 GMT, "Mogens" <no@mail.com> wrote:

> Det ville være ønskeligt, at dine fødder kunne nå jorden, når vi
> debatterer, ellers kan du godt komme til at lyde lidt højtravende

Hva mener du?

> Når de skal vige, mener du måske ikke, at det gør noget at de rager
> lidt ud på hovedsporet i begge ender, når "lyneren" kommer?

Jow, det betyder faktisk en del, men perronlængden er ikke betydende i den
sammenhæng. Og det forstår du sikkert godt - nu :)

Fra : Frank Leegaard

Dato : 01-08-09 00:05

Armand wrote:

> [...]
> mellem leverandør og modtager!
> Det tog mig godt tyve timer at blive fragtet de små 1300 km fra
> Trieste til Hamburg med autozug i bededagene!

Jeg tror en del varer er bedøvende ligeglad om de er 2 eller 4 dage
undervejs fra Italien.

--
/Frank

Fra : Armand

Dato : 01-08-09 00:56

Frank Leegaard skrev:

> Jeg tror en del varer er bedøvende ligeglad om de er 2 eller 4 dage
> undervejs fra Italien.

Og jeg véd at producenterne helst så dem leveret dagen før afsendelse,
så regningen kan blive sendt hurtigst muligt!

--
Armand.

Fra : Frank Leegaard

Dato : 01-08-09 10:26

Armand wrote:

> Og jeg véd at producenterne helst så dem leveret dagen før afsendelse,
> så regningen kan blive sendt hurtigst muligt!

Din kendskab til det merkantile område er stærkt begrænset kan jeg forstå.
Hvornår regningen afsendes og skal betales, klares da let og élegant rent
aftalemæssigt.

I forvejen eksisterer der et utal af varianter. Som regel sendes regningen
sammen med varen. Der er dermed fakturadato sammen med afsendelse. Kun helt
på røven firmaer yder ikke en vis kredit.

Et firma vil da skide på en eller 2 rentedage. En langt større post på
budgettet er fragt. Kan det minimeres, er der penge at spare.

--
/Frank

Fra : Volger Garfield

Dato : 02-08-09 00:31

On Sat, 1 Aug 2009 11:26:16 +0200, "Frank Leegaard"
> [...]

>Hvornår regningen afsendes og skal betales, klares da let og élegant rent

Ja du vil vel helst sende regningen, inden varen er leveret.

>Et firma vil da skide på en eller 2 rentedage. En langt større post på
>budgettet er fragt. Kan det minimeres, er der penge at spare.

Du glemmer bare, at en for lang leveringstid kan betyde mistede
kunder. Deadlines er til for at overholdes.

Volger

Fra : Frank Leegaard

Dato : 01-08-09 00:03

folmer@rasmussen.dk wrote:

> Er der også plads til dem på skinnerne?

Hvis der skal nye skinner ned, kan der vel laves plads i så fald ...

--
/Frank

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 01-08-09 11:51

folmer@rasmussen.dk wrote in

> Er der også plads til dem på skinnerne?

Rygterne vil vide at der planlægges container-tog fra havnen i Århus og til
København - så der må jo være plads og behov for det.

Fra : Armand

Dato : 01-08-09 12:15

Henrik Stidsen skrev:
> folmer@rasmussen.dk wrote in

> Rygterne vil vide at der planlægges container-tog fra havnen i Århus og til
> København - så der må jo være plads og behov for det.

Man har måske foranlediget af samme ide, talt om en ny bro-forbindelse
tværs over det nordlige Lillebælt, hvis ikke ligefrem direkte mellem
øastjylland og Kalundborg-egnen.
Under alle omstændigheder er lillebæltsbroen, og dermed også de samme to
spor tværs over Fyn, hårdt belastet af den internationale trafik der
efter Storebætsforbindelsen tager over Fyn istedet for over Rødby!
42km godstog ekstra, var tallet dengang og under den nyligt overståede
højkonjektur har det sikkert bygget sig yderligere op.

Men hvorfor ikke sejle "københavner-containere" direkte til København
istedet for at omlade dem til tog eller lastvogn for at køre dem
yderligere 350km??

--
Armand.

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 01-08-09 14:07

Armand <armand@mc-chaufforerne.dk> wrote in

> Man har måske foranlediget af samme ide, talt om en ny bro-forbindelse
> tværs over det nordlige Lillebælt, hvis ikke ligefrem direkte mellem
> øastjylland og Kalundborg-egnen.

Sidstnævnte er måske nok den bedste løsning - hvis den bliver til både bil
og tog bliver trekantsområdet og vejlefjordbroen tiltrængt aflastet.

> Men hvorfor ikke sejle "københavner-containere" direkte til København
> istedet for at omlade dem til tog eller lastvogn for at køre dem
> yderligere 350km??

Det kunne man sikkert også sagtens men jeg tror ikke de store containerbåde
kan få økonomi i at stoppe både i KBH og Århus.

Fra : Ukendt

Dato : 31-07-09 15:44

<folmer@rasmussen.dk> wrote in message

> Man kan lige så godt tage fat ved ondets rod, og forbyde årsagen til
> det.

Den er jeg med på, men kan vi ikke tage Lastbiler og traktorer med i pakken?

Kasper

Fra : folmer@rasmussen.dk

Dato : 31-07-09 15:55

On Fri, 31 Jul 2009 16:43:57 +0200, "Kasper" <Tjae> wrote:

><folmer@rasmussen.dk> wrote in message

>Den er jeg med på, men kan vi ikke tage Lastbiler og traktorer med i pakken?

>--

For min skyld ingen alarm, især ikke med traktorerne.

Hvad lastbilerne angår, bliver det nok for besværligt.Prøv at kigge
dig omkring i hjemmet, og peg så på bare én ting, der ikke på et eller
andet tidspunkt har været transporteret på en lastbil.

Forsyningssituationen ville blive overordentlig mangelfuld på
ufatteligt kort tid, men kan vi leve med det, er det OK med mig.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Frank Leegaard

Dato : 31-07-09 17:33

folmer@rasmussen.dk wrote:

> [...]
> dig omkring i hjemmet, og peg så på bare én ting, der ikke på et eller
> andet tidspunkt har været transporteret på en lastbil.

De ufattelig lange stræk burde så nok fragtes på tog og skib.

> Forsyningssituationen ville blive overordentlig mangelfuld på
> ufatteligt kort tid, men kan vi leve med det, er det OK med mig.

Nu rullede samfundet jo også tilbage i 30erne og 40erne.

--
/Frank

Fra : Martin Vollert

Dato : 31-07-09 18:26

Frank Leegaard havde fået den ide at fortælle:

> Nu rullede samfundet jo også tilbage i 30erne og 40erne.

Ja men der var folk heller ikke så snot forkælet som de er i dag.

--
Hilsen Martin.
http://vollert.dk

Fra : Frank Leegaard

Dato : 01-08-09 00:10

Martin Vollert wrote:
> Frank Leegaard havde fået den ide at fortælle:

> Ja men der var folk heller ikke så snot forkælet som de er i dag.

Fordi jernbanenettet blev udvidet ville det jo bestemt ikke betyde at
lastbiler ville være eller kunne overflødiggøres. En del fragt er bare ikke
ikke vigtig hvorvidt det når frem et par dage før eller siden. Det er bare
et spsm om planlægning.

--
/Frank

Fra : Martin Vollert

Dato : 01-08-09 00:24

> [...]
> bare ikke ikke vigtig hvorvidt det når frem et par dage før eller
> siden. Det er bare et spsm om planlægning.

Ja det kræver jo så at staten ikke sælger deres gods på skinner til et firma
som kun vil køre med tog på bestemte strækninger hvis de er garenteret en
vis % retur læs for profit.
Der hvor jer arbejder DK's største jern grossist fik vi før i tiden det
meste af vores jern på skinner, så solgte staten dsb gods til Rallion også
var det slut med det, de ville kun komme hvis der var retur læs, nu holder
der nok 8-10 lastbiler (det er nok en fordobling) hverdag fra Polen,
Tyskland osv, dog får vi så også nu store partier med skib men så skal der
også købes ind i en anden mængde før det kan betale sig.
I Køge oprettede vi en ny afd. der blev lagt skinner ind til huset og
bogmesteren var og klippe snoren over og det hele, et par dage efter
meddelte Rallion at de ikke kunne se noget profit i turen dertil alligevel
og sporet har endnu aldrig været brugt...

Fra : Frank Leegaard

Dato : 02-08-09 14:42

Martin Vollert wrote:
> [...]
> meddelte Rallion at de ikke kunne se noget profit i turen dertil
> alligevel og sporet har endnu aldrig været brugt...`

Enig - At få et stort firma til at pleje samfundsinteresser er umuligt, Se
bankerne nu og deres nøl som betyder yderligere konjunkturenedgang.

--
/Frank

Fra : Finn Guldmann

Dato : 31-07-09 21:07

Frank Leegaard skrev:
> De ufattelig lange stræk burde så nok fragtes på tog og skib.

Jamen lad endelig banerne transportere alt det gods de kan magte.

Det vil ikke gøre den store forskel for lastbilerne.

Og kunne du samtidig arrangere det så det gods de overtog blev taget fra
de der østeuropæiske biler der ligger og laver vores arbejde, er jeg
sikker på du ikke skal høre noget fra hverken Folmer eller mig.

> Nu rullede samfundet jo også tilbage i 30erne og 40erne.

Du skal egentlig være glad for at det der er en påstand uden hold i
virkeligheden.

Men stopper lastbilerne nøjes vi ikke med at være tilbage i
mellemkrigsårene.

(Fandt du i øvrigt noget i dit hjem der ikke har været kørt på lastbil?)

Fra : folmer@rasmussen.dk

Dato : 31-07-09 21:13

On Fri, 31 Jul 2009 22:07:17 +0200, Finn Guldmann <n@a.invalid> wrote:

> [...]
>de der østeuropæiske biler der ligger og laver vores arbejde, er jeg
>sikker på du ikke skal høre noget fra hverken Folmer eller mig.

Ikke det fjerneste. .o))

>--

transport af gods på lastbiler, danske eller udenlandske, med dansk
arbejdskraft ombord, er i stærk afvikling.

På et tidspunkt i nær fremtid, vil det være sådan, at når
lastbilhaderne skal hakke på os, skal det foregå i nyhedsgrupper, på
et slavisk sprog.

De går svære tider imøde. .o))

Han leder nok stadigvæk.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Frank Leegaard

Dato : 01-08-09 00:14

folmer@rasmussen.dk wrote:

> [...]
>
> På et tidspunkt i nær fremtid, vil det være sådan, at når
> lastbilhaderne skal hakke på os, skal det foregå i nyhedsgrupper, på

Lastbiler er da uundværlige. De er bare ikke uundværlige til de lange stræk.
Der er skib og tog meget bedre.

Find i stedet på noget som ikke kan leveres en del af vejen på alternative
måder.

> Han leder nok stadigvæk.

Argumentet er verdens dårligste. I bruger en nuværende situation til at sige
at det ikke kan blive anderledes.

Fuldstændig mangel på udsyn og fremsyn.

--
/Frank

Fra : Finn Guldmann

Dato : 01-08-09 03:40

Frank Leegaard skrev:
> Find i stedet på noget som ikke kan leveres en del af vejen på alternative
> måder.

Hvis "alternative måder" omfatter alt andet end lastbiler kunne du jo
blive sat til at hente dine friske grønsager ude på markerne, på cykel.
Men det ville nå gøre det ret meget mindre attraktivt at bo i større byer.

Så snakker vi frisk frugt og grønt, ja alt det der bliver kaldet 'fersk
varer', fra danske producenter, er der ligesom ikke andre muligheder.

Snakker vi 'sydfrugter', fra Italien og Spanien, er eneste alternative
mulighed fly.

Vi er så tæt på grænsen at "friske" 'sydfrugter' i Stockholm er noget
andet end friske 'sydfrugter' i Danmark.

Tog ville slet ikke kunne være med.

> Argumentet er verdens dårligste. I bruger en nuværende situation til at sige
> at det ikke kan blive anderledes.
> Fuldstændig mangel på udsyn og fremsyn.

Jeg vil så tillade mig at hævde at det er dig der mangler "udsyn og
fremsyn".

Du har ikke sat dig ind i hvad der skal til for at banerne kan overtage
blot en synlig del af det der bliver transporteret på lastbilerne.

Snakker vi Europa, vil der blive brug for højhastigheds linjer i stil
med dem der bruges til TGV, ICE m.v., men udelukkende beregnet til
godstog. Og de skal begynde nede midt i Italien og Spanien og fortsætte
helt op, gennem alle landene. Og så skal der være tilsvarende linjer på
tværs flere steder der op ad.

Det vil være virkelig mange mia. Øvro der bliver brug for, for at det
projekt skulle kunne gennemføres.

Men problemets løsning er ganske enkel og ligger lige for.

Du indfører blot, i hele EU, at privatbiler ikke må køre mellem 0600 og
0900, og igen mellem 1500 og 1800, på hverdage, medmindre der er to
eller flere personer i bilen.

Resten af tiden er der kun problemer for "+25%-bilisterne".

Det bliver blot aldrig til noget. For det vil være kernevælgerne det vil
komme til at gå ud over. Og den slags kan man jo ikke.

Fra : Anders Majland

Dato : 31-07-09 19:03

> Man kan lige så godt tage fat ved ondets rod, og forbyde årsagen til
> det.

Så skulle man måske også forbyde alle lastbiler der ikke holdt 89km/t på
landevej ?

Fra : folmer@rasmussen.dk

Dato : 31-07-09 20:34

On Fri, 31 Jul 2009 20:02:45 +0200, "Anders Majland"
<See.Signature@Address.invalid> wrote:

>Så skulle man måske også forbyde alle lastbiler der ikke holdt 89km/t på
>landevej ?

>--

Set fra et sikkerhedsmæssigt synspunkt, ville det faktisk være
fornuftigt. Kører man de 70 km/t. man må, går personbilerne helt
grassat.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Martin [6000]

Dato : 31-07-09 15:59

> Det gik med adstadige 75 km/t., indtil han kom fri af noget bevoksning.
> SÃ¥ gik der lidt slinger i foretagendet.

Det tror da pokker.. han kørte jo hele 5 km/t for hurtigt! Sådan en
fartpsykopat..

> Forbyd dog lortet. Det er helt åbenlyst, at temmeligt mange ikke har det
> fjerneste styr på hvad de er i gang med.

Forbyde er måske så meget sagt, men hvis nu folk gad laste deres vogne
korrekt, køre med korrekt dæktryk (hvilket jeg tror meget få campister
fatter) samt montere slingretræk så ville det hjælpe gevaldigt.

Vores Knaus slingrer ikke uanset hastighed - ok har ikke testet mere end
til 130 km/t men den ligger klippestabilt, uanset om det er sidevind,
medvind eller modvind.

> Der er ingen, hverken privatbilister eller erhvervs-ditto, der kan være
> tjent med at have disse amatører kørende på offentlig vej.

Tja det er vel ikke kun CV-kørsel de ikke magter så?

Bortset fra det.. så er det rart når lastbilchaufutterne gider blinke éen
ind når man har overhalet og vogntoget er forbi - hjælpen ryger også den
anden vej, blink blink bagefter som tak - rart!

Fra : folmer@rasmussen.dk

Dato : 31-07-09 16:18

On 31 Jul 2009 14:59:18 GMT, "Martin [6000]" <martinlj@tiscali.dk>
wrote:

> [...]
>ind når man har overhalet og vogntoget er forbi - hjælpen ryger også den
>anden vej, blink blink bagefter som tak - rart!

Det gider vi for så vidt godt, meeeen.........

De fleste af os husker stadig med gru en episode henne i tyskland for
nogle år siden.

Wolfgang Eberhardt Stackenmühle var ved at blive overhalet af en
lastbil, og det var han ikke helt tilfreds med. Herr Stackenmühle
indledte derefter en heftig blinken med overhalingslyset, hvorefter
lastbilchaufføren naturligvis pr. refleks trak ind igen!

Det kunne ingen af de implicerede ret godt være tjent med.

Herr Stackenmühle, fordi hans ferie tog en brat afslutning, fordi hans
vogntog gik temmeligt meget i stykker, og lægerne havde et farligt hyr
med at få hans blodtryk sænket så meget, at den værste eksplosionsfare
var overstået.

Lastbilchaufføren, fordi han kørte på rutinen, og det skal man ikke
når der er amatører involveret. Iøvrigt heller ikke under andre
omstændigheder.

Wolfgang Eberhardt Stackenmühle er blot min måde at sige en tysker på.

Derfor er vi lidt forsigtige med det blinkeri.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Frank Leegaard

Dato : 31-07-09 17:34

Martin [6000] wrote:

> [...]
>
> Vores Knaus slingrer ikke uanset hastighed - ok har ikke testet mere
> end til 130 km/t men den ligger klippestabilt, uanset om det er

Har mødt en del som dig. De står der og ser betuttede ud ved siden af en
stak der med lethed kan være i trailer.

--
/Frank

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 31-07-09 16:22

folmer@rasmussen.dk wrote in

> Forbyd dog lortet. Det er helt åbenlyst, at temmeligt mange ikke har
> det fjerneste styr på hvad de er i gang med.

Jeg syns der var engang man snakkede om at indføre krav om trailerkørekort
uanset hvilket påhæng man ønskede at have på - det ku da sikkert løse de
fleste af problemerne hvis man gjorde det ordentligt.

Fra : folmer@rasmussen.dk

Dato : 31-07-09 16:39

On 31 Jul 2009 15:22:03 GMT, Henrik Stidsen <inbox@henrikstidsen.dk>
wrote:

> [...]
>uanset hvilket påhæng man ønskede at have på - det ku da sikkert løse de
>fleste af problemerne hvis man gjorde det ordentligt.

Det ville da være bedre end ingenting.

Man skal lige huske at få køre- og hviletiderne med i pakken.

Jeg kan fanneme ikke forstå, at der er så mange campingvogne ude at
køre om natten. Følger de reglerne, bør de gøre som os, sove om dagen,
men jeg har mine berettigede tvivl.

Hvad slags ferie ville det iøvrigt være?

Ved nærmere eftertanke, kan man lige så godt montere tachograph i alle
køretøjer, og lade de nuværende regler gælde.

Hold da kæft et spektakel det ville udløse. )

Ret beset er der ikke så stor forskel på hvem der kører langt og
længe. Farligt må det jo være efter alle omstændigheder. Siger de
kloge.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Frank Leegaard

Dato : 31-07-09 17:39

folmer@rasmussen.dk wrote:

> [...]
>
> Jeg kan fanneme ikke forstå, at der er så mange campingvogne ude at
> køre om natten. Følger de reglerne, bør de gøre som os, sove om dagen,

Husk på at der er der ingen nærig vognmand der kigger på antallet af
chauffører.

> [...]
>
> Ret beset er der ikke så stor forskel på hvem der kører langt og
> længe. Farligt må det jo være efter alle omstændigheder. Siger de

40 tons klasker bare lidt mere end 1½

--
/Frank

Fra : Martin Vollert

Dato : 31-07-09 18:29

Frank Leegaard havde fået den ide at fortælle:

> 40 tons klasker bare lidt mere end 1½

Tjaa men det er jo lige meget hvis det er de 1½ tons der falder i søvn og
derved skaber ulykken som de 40 tons skal undgå.

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 31-07-09 19:28

"Martin Vollert" <mit fornavn@ertele.dk> wrote in

> Tjaa men det er jo lige meget hvis det er de 1½ tons der falder i søvn
> og derved skaber ulykken som de 40 tons skal undgå.

Men det kunne jo også være en lille bitte hun på 500g der skabte ulykken og
så er det jo ligemeget hvem der sover og hvem der er vågen... Uanset hvad,
større vægt, større potientale for skader når det går galt.

Fra : Martin Vollert

Dato : 31-07-09 20:05

Henrik Stidsen havde fået den ide at fortælle:

jamen skriver jeg andet ??

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 31-07-09 20:43

> jamen skriver jeg andet ??

Næ, men det virker bare lidt som om du modsiger pointen :)

Fra : Martin Vollert

Dato : 31-07-09 20:50

Henrik Stidsen havde fået den ide at fortælle:
> "Martin Vollert" <mit fornavn@ertele.dk> wrote in

> Næ, men det virker bare lidt som om du modsiger pointen :)

Tjaa hvis du mener at en bil på 1½tons ikke er farlig så gør jeg nok.

Fra : folmer@rasmussen.dk

Dato : 31-07-09 20:41

On 31 Jul 2009 18:27:38 GMT, Henrik Stidsen <inbox@henrikstidsen.dk>
wrote:

> [...]
>så er det jo ligemeget hvem der sover og hvem der er vågen... Uanset hvad,
>større vægt, større potientale for skader når det går galt.

Det kan ikke nytte noget at gøre vægten til et mantra. Dagligdagen
viser, at de fleste bliver dræbt af biler der vejer under 2 tons.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Frank Leegaard

Dato : 01-08-09 00:20

folmer@rasmussen.dk wrote:

> Det kan ikke nytte noget at gøre vægten til et mantra. Dagligdagen
> viser, at de fleste bliver dræbt af biler der vejer under 2 tons.

Sikkert. En anden grund til at statistikken ser sådan ud, er sikkert fordi
vi har skrappe køre- hviletidsregler, så du leverer jo sådan set selv
argumentet.

--
/Frank

Fra : Finn Guldmann

Dato : 01-08-09 04:00

Frank Leegaard skrev:
> Sikkert. En anden grund til at statistikken ser sådan ud, er sikkert fordi
> vi har skrappe køre- hviletidsregler, så du leverer jo sådan set selv
> argumentet.

Og med det der leverer du jo selv argumentet til Folmers påstand om at
indføre køre/hviletidsreglerne for alle biler.

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 01-08-09 11:34

Finn Guldmann <n@a.invalid> wrote in

> Og med det der leverer du jo selv argumentet til Folmers påstand om at
> indføre køre/hviletidsreglerne for alle biler.

Det vil jo nok kræve en undersøgelse af hvor mange uheld der sker med
bilister der IKKE måtte have kørt på ulykkestidspunktet hvis der havde
været køre/hviletids regler. Jeg tror det bliver meget meget meget få.

Fra : Finn Guldmann

Dato : 01-08-09 13:21

Henrik Stidsen skrev:
> Det vil jo nok kræve en undersøgelse af hvor mange uheld der sker med
> bilister der IKKE måtte have kørt på ulykkestidspunktet hvis der havde
> været køre/hviletids regler. Jeg tror det bliver meget meget meget få.

For at det ville hjælpe noget skulle andre aktiviteter jo regnes med.

F.eks. er; 'På arbejde torsdag, pakke CV det halve af natten til fredag,
på arbejde fredag, slutte med feriebajer, hjem og samle familien, og så
non-stop til Italien,' vist meget typisk.

Det er vist også mest nede i Kassel bakkerne eller på Brennero det går
galt for dem.

Men med den mængde apparater der skulle laves fandt de jo nok ud af at
gøre dem lidt mere sofistikerede. Sådan noget med at inden du kunne køre
skulle du indtaste dit bankkontonummer, og så blev fartbøderne trukket
automatisk.

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 01-08-09 14:08

> For at det ville hjælpe noget skulle andre aktiviteter jo regnes med.

Tjaa, blander tachodimsen sig i hvad du laver når du har dine hvilepauser?

Fra : Finn Guldmann

Dato : 01-08-09 19:19

Henrik Stidsen skrev:
> Tjaa, blander tachodimsen sig i hvad du laver når du har dine hvilepauser?

I princippet ja.

Lige nu holder jeg ferie. Det blander den sig også i. Ikke sådan at jeg
skal rende rundt med en dims, men når jeg kommer til en skal den slags
oplyses.

Den tid jeg bruger på at bevæge mig fra mit hjem og til min lastbil skal
også registreres og regnes med. Det betragtes som arbejdstid.

Og der er flere af den slags ting hvor man tager sig til hovedet og
tænker "Det kan ikke være rigtig", men jo, det er rigtig.

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 02-08-09 00:22

> Den tid jeg bruger på at bevæge mig fra mit hjem og til min lastbil skal
> også registreres og regnes med. Det betragtes som arbejdstid.

Men på en arbejdsdag, når du sidder og holder en pause iflg. reglerne - så
blander den sig vel ikke i om du sover, spiller tetris på mobilen eller
læser en bog om avanceret biokemi?

Og en ting er tiden på vej til arbejde - men hvad med om du har været vågen
hele natten, er du forpligtet til at sove indtil du skal på arbejde?

Eller kort sagt: hvor specifikke er reglerne om hvad du må lave når du ikke
kører?

Fra : Finn Guldmann

Dato : 02-08-09 04:58

Henrik Stidsen skrev:
> [...]
> hele natten, er du forpligtet til at sove indtil du skal på arbejde?
> Eller kort sagt: hvor specifikke er reglerne om hvad du må lave når du ikke

Så længe det ikke har, eller kan have, karakter af arbejde er reglerne
ligeglade med hvad jeg laver i mine pauser.

Der står i dem at jeg skal have adgang til en seng når jeg holder
dagligt hvil, men det er ikke også nævnt at jeg skal være i den.

Det med at være træt regner de åbenbart med er styret af færdselslovens
almindelige regler om at man ikke må køre hvis man er træt.

Jeg tror nok jeg må slå min græsplæne. Men hvis jeg begynder at reparere
på mit eget hus skal jeg faktisk oplyse til min vognmand hvor lang tid
jeg har brugt på det så han kan trække tiden fra den tid jeg har jeg må
arbejde i løbet af ugen.

Hvis jeg deltager som frivillig leder i en af de lokale foreninger skal
den tid også regnes med i opgørelsen af min arbejdstid.

Så, som chauffør, kan man ikke bruge sin fritid til ret meget andet end
at sidde på sin r*v og kede sig, uden at det skal registreres.

Men for at vende tilbage til det Folmer var inde på med at indføre
reglerne for privatbilister vil det jo så indebære at der ikke kan blive
ret meget tid til at køre sydpå om fredagen i den sidste uge inden ferien.

Efter en arbejdsuge på 37 timer, plus den tid der er brugt på at køre
frem og tilbage på arbejde vil der ikke gå ret mange timer før første
loft på 48 timer er nået.

Der er et loft mere ved 60 timer. Men de timer der bruges udover de 48
skal kompenseres indenfor 4 måneder. Og det kan ikke foregå i ferietid.

Fra : Mogens

Dato : 02-08-09 07:02

"Finn Guldmann" <n@a.invalid> skrev i meddelelsen

> Så, som chauffør, kan man ikke bruge sin fritid til ret meget andet end at
> sidde på sin r*v og kede sig, uden at det skal registreres.

Du fantaserer da vist en del i denne ferietid. Hvis alle dine opremsninger
var et lovmæssigt krav, ville det indgå i den undervisning, man fik ifm.
erhvervelse af kørekort til lastbil. Det gør det ikke - altså er dine
opremsninger af fri fantasi

Fra : Henrik B.

Dato : 02-08-09 11:44

"Mogens" <no@mail.com> skrev i meddelelsen
> [...]
> var et lovmæssigt krav, ville det indgå i den undervisning, man fik ifm.
> erhvervelse af kørekort til lastbil. Det gør det ikke - altså er dine

Og det ved du de ikke gør - fordi?

--
http://www.saabklub.dk/

Fra : Mogens

Dato : 02-08-09 19:55

> Og det ved du de ikke gør - fordi?

Mit lastvognskørekort er af nyere dato - derfor.

Fra : Henrik B.

Dato : 02-08-09 20:00

> "Henrik B." <saab@_nospam_tdcadsl.dk> skrev i meddelelsen

> Mit lastvognskørekort er af nyere dato - derfor.

Og hvad er nyere dato? For det betegner jeg også mit som, men dog før alle
de skide stramninger blev aktuelle...

--
http://www.saabklub.dk/

Fra : Finn Guldmann

Dato : 02-08-09 19:05

Mogens skrev:
> [...]
> man fik ifm. erhvervelse af kørekort til lastbil. Det gør det ikke -
> altså er dine opremsninger af fri fantasi

Jeg syntes du skulle tage dig sammen og læse reglerne inden du udtaler
dig om dem.

Og hvis du så fortolker dem med de briller på at du skal finde ud af
hvor langt du kan strække reglerne til skade for chaufførene begynder du
at nærme dig det reelle billede.

For, for en hel del myndigheds personer går det ud på altid at kunne
finde en grund til at stikke en lastbilchauffør en bøde. (Her tænkes
ikke specifik på danske forhold. Men danske myndigheder følger hurtig
efter når de se hvad kollegerne i andre lande får ud af reglerne.)

Fra : alexbo

Dato : 02-08-09 19:26

"Finn Guldmann" skrev

> Jeg syntes du skulle tage dig sammen og læse reglerne inden du udtaler dig
> om dem.

Det er et af dine standardsvar når nogen tvivler på dine mærkelige påstande,
du selv henviser aldrig til hvor vi kan læse noget vi kan blive klogere af.

Reglerne er at arbejdstid fra anden arbejdsgiver skal tælle med.
Arbejdsgiveren skal skriftligt bede dig oplyse, om du har andet arbejde som
lønmodtager og omfanget heraf. Du har pligt til at besvare denne anmodning
skriftligt.

Kan du finde noget med at male dit eget hus eller spille fodbold med den
lokale klub så må du gerne linke til de bestemmelser.

mvh
Alex Christensen

Fra : Finn Guldmann

Dato : 02-08-09 23:49

alexbo skrev:
> Det er et af dine standardsvar når nogen tvivler på dine mærkelige påstande,
> du selv henviser aldrig til hvor vi kan læse noget vi kan blive klogere af.

Naturligvis er et et standart svar. for det meste af det jeg skriver
står jo der.

Men på den anden side ved jeg godt at det er en kedelig tendens jeg har
med at ødelægge en god debat med fakta.

> [...]
> lønmodtager og omfanget heraf. Du har pligt til at besvare denne anmodning

Hvis reglerne var så enkle at der blev skelnet mellem om jeg fik løn for
det eller ej ville mange ting være meget lettere.

Men så nemt må det naturligvis ikke være. Så der hor der skilles er hvor
aktiviteten KAN have karakter af arbejde. Det betyder ikke noget om
ingen, overhovedet har den pågældende aktivitet som lønnet arbejde. Blot
at myndighederne MENER den KAN have karakter af arbejde er det deres
fortolkning der er gældene. Indtil en eller anden går i retten på det og
får dens fortolkning af sagen.

Desværre forholder det sig sådan at den enkelte sag ikke får lov at
danne præcedens. Der skal flere sager til før vi kommer så langt at en
frifindelse, af chaufføren, i en sag også får betydning for andre
chauffører med tilsvarende aktiviteter.

> Kan du finde noget med at male dit eget hus eller spille fodbold med den
> lokale klub så må du gerne linke til de bestemmelser.

At male huse er der jo folk der har som lønnet erhverv, hvorfor den ikke
er svær at blive dømt for.

Omkring fodbolden snakker jeg ikke om at spille med på et hold, men om
at fungere som træner for microputterne. (Noget der i mit tilfælde ville
have mest karakter af at være legeonkel, da jeg ikke har for fem øre
forstand på sprot.)

Nu har det at navigere rundt i retsafgørelser altid været sort sol for
mig. Så hvis du kender til et sted hvor det er gjort nemt at søge, vil
jeg gerne vide det. Også til senere brug.

Fra : Frank Leegaard

Dato : 02-08-09 14:49

Finn Guldmann wrote:

> Og med det der leverer du jo selv argumentet til Folmers påstand om at
> indføre køre/hviletidsreglerne for alle biler.

Jeg indrømmer villigt at jeg tror jeg har været mere til fare i trafikken de
gange jeg har været træt, end de gange (som er aldrig) hvor jeg kørt sprit.

En powernap på en ½ time har dog gjort mirakler, Det har så ikke
nødvendigvis været et udslag af køre hviletid, men andre detaljer.

Den gode Folmer og dig mangler at sandsynliggøre at
privatbilismekørehviletid er praktisk mulig.

Der er jo heller ingen der kan se om trucker Guldmann har hængt hele natten
på usenet.

--
/Frank

Fra : Finn Guldmann

Dato : 02-08-09 19:11

Frank Leegaard skrev:
> [...]
> privatbilismekørehviletid er praktisk mulig.
> Der er jo heller ingen der kan se om trucker Guldmann har hængt hele natten

Alene en registrering af det der lader sig registrere ville være et
skridt på vejen.

Og så tror jeg på at alene installationen af en registreringsdims i
bilerne vil få en hel masse mange mennesker til at tænke sig om en
ekstra gang inden de går igang med noget de ikke er helt sikker på
holder vand.

Fra : Frank Leegaard

Dato : 01-08-09 00:17

Martin Vollert wrote:
> Frank Leegaard havde fået den ide at fortælle:

> Tjaa men det er jo lige meget hvis det er de 1½ tons der falder i
> søvn og derved skaber ulykken som de 40 tons skal undgå.

Nu "fylder" en havareret personbil jo altså en del mindre end et
lastbilvogntog. Det faktum er vel ikke forbigået din opmærksomhed?

--
/Frank

Fra : Martin Vollert

Dato : 01-08-09 00:34

Frank Leegaard havde fået den ide at fortælle:

> Nu "fylder" en havareret personbil jo altså en del mindre end et
> lastbilvogntog. Det faktum er vel ikke forbigået din opmærksomhed?

Og hvad har det med sagen at gør ??
En personbil er ligeså farlig uden føre som en lastbil og kan være skyld i
ligeså store skader, de sidste dødsulykker som jeg har hørt om med flere
dræbte på en gang var såmænd personbiler, 2 piger i Aalborg her i ugen, for
noget tid siden var der nogle børn og en mor som blev dræbt nord for Randers
og ja så var der jo også ham gutten som ville køre hjem til sjælland i den
forkerte retning på motorvejen og slog en 4 menesker ihjel syd for kolding.
Så kom ikke og sig at en person bil ikke gør skade det er nok den der er
skyld i flest dødsfald, også set ifh. til antal og kørte kilometer.

Fra : Frank Leegaard

Dato : 02-08-09 14:51

Martin Vollert wrote:
> [...]
> person bil ikke gør skade det er nok den der er skyld i flest
> dødsfald, også set ifh. til antal og kørte kilometer.

Dit svar er totalt uden logisk sans.

--
/Frank

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 02-08-09 15:49

"Frank Leegaard" <frankFJERN@superbruger.dk> skrev i meddelelsen

> Dit svar er totalt uden logisk sans.

Det er kun fordii han ikke ved at et dødsoffer i trafikken er betydeligt
billigere end en invalid ..

--
Per

Fra : Martin Vollert

Dato : 03-08-09 16:52

Per Henneberg Kristensen havde fået den ide at fortælle:

> Det er kun fordii han ikke ved at et dødsoffer i trafikken er
> betydeligt billigere end en invalid ..

tjoo men jeg forstår nu ikke lige hvor du vil hen med det ??

Fra : Martin Vollert

Dato : 03-08-09 16:50

Frank Leegaard havde fået den ide at fortælle:

> Dit svar er totalt uden logisk sans.

Jamen hvad syntes du da ikke at forstå ?? er det at en bil er ligeså farlig
som en lastbil du ikke forstår.

Fra : folmer@rasmussen.dk

Dato : 31-07-09 20:39

On Fri, 31 Jul 2009 18:39:12 +0200, "Frank Leegaard"
<frankFJERN@superbruger.dk> wrote:

>Husk på at der er der ingen nærig vognmand der kigger på antallet af
>chauffører.

>--

Du har lidt misforstået emnet.

Jeg spørger til, hvad slags ferie det er at køre om natten og sove om
dagen, medmindre man også kører om dagen. Så nærmer det sig en
forbrydelse.

>--

>40 tons klasker bare lidt mere end 1½

>--

Det er skideligegyldigt. 1 ulykke er 1 ulykke for meget. Langt de
fleste dræbte i trafikken bliver dræbt af køretøjer der vejer under 2
tons.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 31-07-09 20:44

> Jeg spørger til, hvad slags ferie det er at køre om natten og sove om
> dagen,

Det er vel "på vej til ferie" og "der er køligt om natten og jeg glemte at
købe aircon til bilen" ?

Fra : folmer@rasmussen.dk

Dato : 31-07-09 20:57

On 31 Jul 2009 19:44:04 GMT, Henrik Stidsen <inbox@henrikstidsen.dk>
wrote:

>folmer@rasmussen.dk wrote in

>Det er vel "på vej til ferie" og "der er køligt om natten og jeg glemte at
>købe aircon til bilen" ?

>--

Synes du selv at det er en god begrundelse at komme med, lige efter at
man har klasket et par cyklister, eller hvad der nu kan ske+

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 01-08-09 11:38

> Synes du selv at det er en god begrundelse at komme med, lige efter at
> man har klasket et par cyklister, eller hvad der nu kan ske+

Næ, men ofte er det begrundelsen for at køre de lange ture om natten
istedet for om dagen.

Fra : Martin Vollert

Dato : 31-07-09 20:48

folmer@rasmussen.dk havde fået den ide at fortælle:

> Det er skideligegyldigt. 1 ulykke er 1 ulykke for meget. Langt de
> fleste dræbte i trafikken bliver dræbt af køretøjer der vejer under 2
> tons.

Jamen det er jo så træls at skal se indad

Fra : Frank Leegaard

Dato : 01-08-09 00:22

folmer@rasmussen.dk wrote:

> Du har lidt misforstået emnet.
>
> Jeg spørger til, hvad slags ferie det er at køre om natten og sove om
> dagen, medmindre man også kører om dagen. Så nærmer det sig en
> forbrydelse.

og du forstår ikke at jeg fortæller at antallet af chauffører i CV-vogntoget
sagtens kan være 2 eller flere.

> Det er skideligegyldigt. 1 ulykke er 1 ulykke for meget. Langt de
> fleste dræbte i trafikken bliver dræbt af køretøjer der vejer under 2
> tons.

Naturligvis gør de det. Antallet af personbiler er jo også en del højere end
antallet af lastbiler.

--
/Frank

Fra : Martin Vollert

Dato : 01-08-09 00:38

Frank Leegaard havde fået den ide at fortælle:

> Naturligvis gør de det. Antallet af personbiler er jo også en del
> højere end antallet af lastbiler.

Nåå jamen så er det jo ok.. Eller.

Fra : Finn Guldmann

Dato : 31-07-09 21:14

Henrik Stidsen skrev:
> Jeg syns der var engang man snakkede om at indføre krav om trailerkørekort
> uanset hvilket påhæng man ønskede at have på - det ku da sikkert løse de
> fleste af problemerne hvis man gjorde det ordentligt.

Definer "hvis man gjorde det ordentligt".

Et trailerkørekort beviser kun at man har bestået en prøve. Der følger
ikke automatisk erfaring med.

Fra : folmer@rasmussen.dk

Dato : 31-07-09 21:18

On Fri, 31 Jul 2009 22:14:27 +0200, Finn Guldmann <n@a.invalid> wrote:

>Definer "hvis man gjorde det ordentligt".
>
>Et trailerkørekort beviser kun at man har bestået en prøve. Der følger
>ikke automatisk erfaring med.

>--

Du véd godt at erfaring ikke kan bruges til en hujende fis, herinde.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Finn Guldmann

Dato : 01-08-09 03:48

folmer@rasmussen.dk skrev:
> Du véd godt at erfaring ikke kan bruges til en hujende fis, herinde.

Alt er relativt. At du har siddet bag et lastbilrat i 30-40 år er ikke
erfaring du kan bruge til noget, men bruger du 5-10 timer på et erhverve
dig et trailer kørekort til dit store lokum af en CV har du åbenbart
erhvervet dig den nødvendige erfaring til at kunne kalde dig
'superbilist'.

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 01-08-09 11:50

> Definer "hvis man gjorde det ordentligt".

Knallertkørekort er det modsatte af "gjort ordentligt", alle består bare de
er mødt op til undervisningen - at gøre det ordentligt er ordentlig
undervisning, køreteknisk anlæg, teori om hvordan man pakker trailer osv.
Kort sagt, man skal klædes ordentligt på til de situationer man kan komme
ud i når man kører med trailer.

> Et trailerkørekort beviser kun at man har bestået en prøve. Der følger
> ikke automatisk erfaring med.

Næ, men hvis man lærer nogle køreteknikker og nogle teorier om læsning af
trailer så vil man nok undgå mange af problemerne.

Fra : Martin [6000]

Dato : 31-07-09 17:19

> Det gider vi for så vidt godt, meeeen.........

Jeg oplever det ihvertfald tit, men primært DK/DE - jeg synes ikke rigtig
de forstår det i Frankrig?

> [...]
> indledte derefter en heftig blinken med overhalingslyset, hvorefter
> lastbilchaufføren naturligvis pr. refleks trak ind igen!

Okay træls misforståelse..

> Derfor er vi lidt forsigtige med det blinkeri.

Jeg forstår dig/jer. Jeg praktiserer det selv og får pænt tak tilbage og
omvendt den anden vej. Ingen problemer pt.

Fra : Martin [6000]

Dato : 31-07-09 17:59

> Har mødt en del som dig.

Har du?

>De står der og ser betuttede ud ved siden af en
> stak der med lethed kan være i trailer.

Lad nu være med at gøre dig dum.

Fra : Anders Majland

Dato : 31-07-09 19:02

> Forbyd dog lortet. Det er helt åbenlyst, at temmeligt mange ikke har
> det fjerneste styr på hvad de er i gang med.

Jeg er en af de moderate ... Istedet for forbud vil jeg blot kræve
hængerkort til påhæng over 750kg. Og så håber at en del af pensum bliver
noget med hvorledes man ikke er til gene for den øvrige trafik foruden
selvfølgelig håndteringen af vogntoget ...

/A

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 31-07-09 21:22

"Anders Majland" <See.Signature@Address.invalid> skrev i meddelelsen

> [...]
> noget med hvorledes man ikke er til gene for den øvrige trafik foruden
> selvfølgelig håndteringen af vogntoget ...

Hvordan er det egentlig med lastbilchauffører - tager de ikke kørekort til
hænger med en 4-hjulet hænger - men 99% af dem ender op med at køre med en
sættevogn? Det er jo den modsatte verden, når man skal bakke ... :)

--
Per

Fra : folmer@rasmussen.dk

Dato : 31-07-09 21:32

On Fri, 31 Jul 2009 22:22:23 +0200, "Per Henneberg Kristensen"
<phkfjern@klikpost.dk> wrote:

> [...]
>hænger med en 4-hjulet hænger - men 99% af dem ender op med at køre med en
>sættevogn? Det er jo den modsatte verden, når man skal bakke ... :)

Jo, men man kan jo sige, at man aflægger prøve i den sværeste
kombination. .

Jeg ved ikke om det er ændret, men da jeg aflagde prøve, måtte der
heller ikke være splitgear og den slags vanskelige sager at arbejde
med.

Det kunne man lære når man kom ud for sig selv, og virkelig skulle
lære at køre lastbil.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Henrik B.

Dato : 31-07-09 21:37

> [...]

> Jeg ved ikke om det er ændret, men da jeg aflagde prøve, måtte der
> heller ikke være splitgear og den slags vanskelige sager at arbejde

Det er der skam masser af i dag - og ihvertfald de seneste 10 - 15 år. Den
Velo jeg tog pappet i, havde 12 gear (inkl. de 6 halve).

--
http://www.saabklub.dk/

Fra : folmer@rasmussen.dk

Dato : 31-07-09 21:46

On Fri, 31 Jul 2009 22:37:01 +0200, "Henrik B."
<saab@_nospam_tdcadsl.dk> wrote:

><folmer@rasmussen.dk> skrev i meddelelsen

>Det er der skam masser af i dag - og ihvertfald de seneste 10 - 15 år. Den
>Velo jeg tog pappet i, havde 12 gear (inkl. de 6 halve).

>--

Så er der jo ikke noget at sige til, at man ikke blev så dygtig som
man troede. )

Nå, men vi skulle i hvert fald påse, at der ikke var udstikkende
fliser i trærattet, da det kunne være fælt distraherende hvis man fik
jawwet sådan en ka'l op i fingrene under kørslen.

Karbidlygterne var heller ikke særligt chaufførvenlige. .o))

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Armand

Dato : 31-07-09 22:29

folmer@rasmussen.dk skrev:

> [...]
> med.
>
> Det kunne man lære når man kom ud for sig selv, og virkelig skulle

Jeg "fik" mit store kørekort under min værnepligt i '80 og i de J6'ere
man kørte i dengang var mellemgearene decideret nødvendige!

--
Armand.

Fra : Finn Guldmann

Dato : 01-08-09 03:53

Per Henneberg Kristensen skrev:
> Hvordan er det egentlig med lastbilchauffører - tager de ikke kørekort
> til hænger med en 4-hjulet hænger - men 99% af dem ender op med at køre
> med en sættevogn? Det er jo den modsatte verden, når man skal bakke ... :)

Sådan var det engang. I dag kan du få et hængerkørekort eller et
sættevognskørekort.

Paradokset opstår når du bliver sendt ud og køre med kærre. Officielt er
det en hænger, men reelt skal den køres (og bakkes) mere som en trailer.

Og nej, jeg har ikke læst de specifikke regler. Mit kort gælder til
begge dele. Selvom jeg vil betragte mig selv som farlig hvis jeg bliver
sendt ud og køre med hænger.

Fra : Martin [6000]

Dato : 31-07-09 19:52

> Så skulle man måske også forbyde alle lastbiler der ikke holdt 89km/t på
> landevej ?

Dvs. ingen? De får sq fuld skrue hver og en.

Fra : Martin [6000]

Dato : 31-07-09 20:40

Den Fri, 31 Jul 2009 21:02:58 +0200 skrev Martin Vollert:

> Martin [6000] havde fået den ide at fortælle:

> Tjaa og sjovt nok bliver de stadig overhalet af personbiler ??

Ja men det hænger sammen med at ikke mange gider køre 80 på landevejen OG
at det er træls at ligge bag en lastvogn med "ingen udsigt". De har det
også med at smide med sten og en forrude er dyr.

Fra : Martin [6000]

Dato : 31-07-09 21:14

> Men ellers hvis du ikke kan se forbi en lastbil eller du får stenslag,
> kunne det være fordi du ikke holder din bremseafstand.

Du driller nu, ikke sandt?

Spørg lige dig selv hvad der sker hvis du holder sikkerhedsafstand til en
lastbil... nemlig - wupti ind foran ryger 3 biler "der lige kan være der".

Så derfor holder jeg mig enten endnu længere i bag eller også er jeg
røget forbi - uanset hastighed på lastvognen.

Bortset fra det kan du sagtens få stenslag med din sikkerhedsafstand
intakt

Fra : Seth

Dato : 31-07-09 21:15

folmer@rasmussen.dk wrote in news:mjs575pcd2sqfinolah576l632c20l02gv@
4ax.com:

> [...]
>
> Både Falck og Dansk Vejhjælp er helt sikkert behjælpelige med at få
> skidtet transporteret ud til en hvilken som helst campingplads efter

Det handler mere om at der findes for manger personer i trafikken som
ikke burde beholde deres kørekort end at som sådan er farligt at køre med
trailer eller campingvogn.
_
Seth

Fra : folmer@rasmussen.dk

Dato : 31-07-09 21:22

On 31 Jul 2009 20:14:35 GMT, Seth <sendenemailtilmig@gmail.com> wrote:

>Det handler mere om at der findes for manger personer i trafikken som
>ikke burde beholde deres kørekort end at som sådan er farligt at køre med
>trailer eller campingvogn.

>--

Den første del af dit udsagn er vi helt enige i, men en
trailer/campingvogn er altså ikke helt ufarlig i ukyndiges hænder.

A'propos den første del af dit skriv, er du så klar over, at hver gang
man laver en undersøgelse af hvordan folk ser sig selv som bilister,
svarer mellem 80 og 90%, at de anser sig for at være bedre bilister
end gennemsnittet.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Seth

Dato : 31-07-09 21:32

> [...]
> man laver en undersøgelse af hvordan folk ser sig selv som bilister,
> svarer mellem 80 og 90%, at de anser sig for at være bedre bilister

Jo mere man ved og mestrer, jo mere bliver man klar over hvor meget man
ikke ved og ikke kan.
_
Seth

Fra : Martin [6000]

Dato : 31-07-09 21:33

> Du véd godt at erfaring ikke kan bruges til en hujende fis, herinde.

Kilde tak!

Fra : folmer@rasmussen.dk

Dato : 31-07-09 21:42

On 31 Jul 2009 20:33:26 GMT, "Martin [6000]" <martinlj@tiscali.dk>
wrote:

>Kilde tak!

>--

Der findes nok ikke kildemateriale om det mere, men i gamle dage, da
der stadig var gang i den herinde, og vi som kører lastbil som
sædvanligt fik så ørerne blafrede, kom jeg til at nævne, at erfaring
ikke var nogen skade til.

Det var tilfældigvis en aften, hvor flertallet af skribenterne ikke
var så gamle. )

Så kan det kun gå galt.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Martin [6000]

Dato : 31-07-09 21:46

> [...]
> skade til.
>
> Det var tilfældigvis en aften, hvor flertallet af skribenterne ikke var

ROFL

Fra : Henning Præstegaard

Dato : 31-07-09 22:04

<folmer@rasmussen.dk> skrev i meddelelsen ...

> Forbyd dog lortet. Det er helt åbenlyst, at temmeligt mange ikke har
> det fjerneste styr på hvad de er i gang med.

Hørt!

> [...]

> Både Falck og Dansk Vejhjælp er helt sikkert behjælpelige med at få
> skidtet transporteret ud til en hvilken som helst campingplads efter

Lige min ord.

mvh
Henning

Fra : folmer@rasmussen.dk

Dato : 31-07-09 22:17

Tak for supporten.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Mogens

Dato : 02-08-09 07:07

> Tak for supporten.

Jep, den forblev i ental

Fra : folmer@rasmussen.dk

Dato : 07-08-09 20:08

On Sun, 02 Aug 2009 06:06:47 GMT, "Mogens" <no@mail.com> wrote:

><folmer@rasmussen.dk> skrev i meddelelsen

>Jep, den forblev i ental

>--

Jeg har ikke behov for mere. Mod dig kæmper selv guderne forgæves.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Mogens

Dato : 08-08-09 07:52

> Jeg har ikke behov for mere. Mod dig kæmper selv guderne forgæves.

Vi kæmper overhovedet ikke. Smil lidt mere - det er week-end :)

Fra : Per

Dato : 01-08-09 14:32

> [...]
>
> Både Falck og Dansk Vejhjælp er helt sikkert behjælpelige med at få
> skidtet transporteret ud til en hvilken som helst campingplads efter

En gang fordomme af værste skuffe.

Er disse pro'er bedre?

Jeg kan oplyse fra min tur idag:

1. Ved lyskrydset til motorvejen, skal lastbilen svinge, men han
overser nærmest en cyklist og stoppe i sidste øjeblik fordi han skal
snakke i mobil og ryge, samtidig med at skal om hjørnet og holde øje
med trafikken. Det gik ikke så godt.

2. På vej fra ud på amager motorvejen over til Helsingør motorvejen
ligger lastbilen sig i overhalingsbanen, fordi han skal ligeud ud om
3½ til 4 km, selvom der ikke er ret meget trafik. Det er virklig noget
der fremmer trafikken og viser en PRO der har styr på det.

3 Og så er der lige elefant væddeløbene, hvor de lige kan overhale med
2 km/t, hvor der meget trafik. Det er virkelig noget der fremmer
trafiken.

Nu er motorvejen heldigvis ikke kun til lastbilerne.

Fra : CL

Dato : 02-08-09 02:06

<folmer@rasmussen.dk> wrote in message

> Forbyd dog lortet. Det er helt åbenlyst, at temmeligt mange ikke har
> det fjerneste styr på hvad de er i gang med.

Det bedste ville være at alle køretøjer over 3500kg og som ikke
er fritaget fra at have tarcograf indstalleret (eksl busser) kun må være
på vejene mellem kl 18-06.
Det vil så betyde at der skal laves flere/støre rastepladser men det er
en billig måde at få mere plads på vejene
Carsten Larsen
PS:Ang læsning/tømning af vogne så er det en lille udfordring at løse.

Fra : Martin Vollert

Dato : 02-08-09 02:33

CL havde fået den ide at fortælle:
> [...]
> Carsten Larsen
> PS:Ang læsning/tømning af vogne så er det en lille udfordring at løse.

Tjaa ellers kunne man fjerne alt privat person trafik med mindre der er
mindst 2 personer i bilen fra motorvejen fra 06 til 18, se det ville
virkelig batte noget..

Fra : Finn Guldmann

Dato : 02-08-09 05:05

CL skrev:
> [...]
> Det vil så betyde at der skal laves flere/støre rastepladser men det er
> en billig måde at få mere plads på vejene

Du tænker som en tysker.

I deres store bog står der at alle trafikale problemer er lastbilernes
skyld. Incl. dem de har om søndagen - hvor lastbilerne ikke må køre.

Og så er det bare sådan, også selvom virkeligheden viser noget andet.

Skal vi have gjort noget ved trængslerne på vejene skal der gøres noget
overfor antallet af personbiler.

Et passende sted at starte ville være at gøre noget ved alle de biler
der kører frem og tilbage til byerne med kun en person i.

Og det vil oveni købet være billigere end dit forslag.

> PS:Ang læsning/tømning af vogne så er det en lille udfordring at løse.

Der har været tanker fremme, hos politikerne, om at få lagt store dele
af lastbilernes kørsel om til natkørsel. Men det strandede vist på at
afsenderene og modtagerne ikke var villige til at betale det der koster
at betjene lastbilerne udenfor normal arbejdstid.

Fra : Mogens

Dato : 02-08-09 07:12

> Du tænker som en tysker.

Du tænker vel slet ikke? :)

> I deres store bog står der at alle trafikale problemer er lastbilernes
> skyld. Incl. dem de har om søndagen - hvor lastbilerne ikke må køre.

Det har du næppe ret i - at de opfatter køerne om søndagen som lastbilernes
skyld.

> Og så er det bare sådan, også selvom virkeligheden viser noget andet.

Ja virkeligheden udviser det faktum, at det ulig er 15 gange nemmere at
befærde sig om søndagen, fordi den tunge trafik er markant mindre.

> Skal vi have gjort noget ved trængslerne på vejene skal der gøres noget
> overfor antallet af personbiler.

Vås

> Et passende sted at starte ville være at gøre noget ved alle de biler der
> kører frem og tilbage til byerne med kun en person i.

Fri offentlig transport kunne være et positiv aktiv på trafikmængden

> [...]
> afsenderene og modtagerne ikke var villige til at betale det der koster at
> betjene lastbilerne udenfor normal arbejdstid.

Det tror jeg ikke du har ret i - det var kørslen, der skulle ligge om natten
og ikke betjeningen
(mange kan jo finde ud af det allerede)

Fra : Finn Guldmann

Dato : 02-08-09 18:57

Mogens skrev:
> Du tænker vel slet ikke? :)

Mon ikke der sker lidt på ribberne?

> Det har du næppe ret i - at de opfatter køerne om søndagen som
> lastbilernes skyld.

Når de forsøger at bekæmpe søndagskøerne med overhalingsforbud for
lastbilerne syntes der at være noget der halter ved den logik.

> Ja virkeligheden udviser det faktum, at det ulig er 15 gange nemmere at
> befærde sig om søndagen, fordi den tunge trafik er markant mindre.

Det kan du mene så længe du vil. Din mening ændrer blot ikke på det
faktum at hvis du lægger længden af køerne om søndagen sammen kan den
nemt være længere end den samlede længde af køerne på flere hverdage.

> Vås

Det kan du selv være.

Men du kan ikke komme udenom at de tider hvor der er mest trængsel på
Køge Bugt at morgen og aften, når personbilerne er på vej til eller fra
Kbhstrup.

Lastbilerne holder sig fra det vejstræk i så vid udstrækning de
overhovedet kan komme til det. Så de store antal lastbiler kører før
eller efter køen om morgenen. Om eftermiddagen er det lidt anderledes,
for hvem vil ikke gerne hjem til Jylland hvis det lader sig gøre. Så at
overnatte på Fyn, for at Kbhstrupperne kan få deres køkørsel i fred er
ligesom ikke en valgmulighed. (Reglerne du ved.)

Tilbage er der derfor kun, for personbilerne, at indse at det er dem
selv og deres antal der er problemet. Og at det er dette der skal gøres
noget ved.

> Fri offentlig transport kunne være et positiv aktiv på trafikmængden

Det hjælper ikke så meget at gøre tog og bus gratis. De skal også passe
sammen.

Selvom man gør det gratis er der ingen sjov ved at skulle stå og vente i
flere halve timer fordi man skal skifte mellem to tog eller mellem tog
og bus.

> Det tror jeg ikke du har ret i - det var kørslen, der skulle ligge om
> natten og ikke betjeningen
> (mange kan jo finde ud af det allerede)

Og hvordan havde du tænkt dig at nogen skulle have råd, eller lyst, til
at køre på den måde?

Hvad godt skulle der komme ud af at jeg så skulle køre fra Padborg
mellem 1800 og 0300 for at være i Køge, holde der og få læsset af og så
vente (12 timer) til 1800 før jeg kan komme videre?

Men jeg kan trøste dig med at der faktisk foregår kørsel om natten. Og
mere end de fleste regner med.

F.eks. er den mælk du drikker kørt ud om natten.

Derudover har nogle distributions selskaber indført natkørsel. Men det
er mellem lagre. Ikke ud til slutmodtageren

Og så er der nogle af forretningskæderne der "kører" med natbokse. Det
foregår typisk ved at lagerindgangen er delt op så chaufføren kan lukke
sig ind i den første del og stille de varer han har med, uden at kunne
komme ind i resten af lager eller butik.

Fra : Mogens

Dato : 02-08-09 20:04

> Det kan du mene så længe du vil. Din mening ændrer blot ikke på det faktum
> at hvis du lægger længden af køerne om søndagen sammen kan den nemt være
> længere end den samlede længde af køerne på flere hverdage.

Jeg taler om, at der er langt hurtigere at køre gennem Tyskland, når
lastbilerne holder stille. Sådan er dét.

> Men du kan ikke komme udenom at de tider hvor der er mest trængsel på Køge
> Bugt at morgen og aften, når personbilerne er på vej til eller fra
> Kbhstrup.

Jeg taler generelt - du taler om et mindre specifikt vejafsnit...

> [...]
> flere halve timer fordi man skal skifte mellem to tog eller mellem tog og

Ude på landet kan det muligvis være sådan, men det er ikke tilfældet nærmere
"byen"

> Og hvordan havde du tænkt dig at nogen skulle have råd, eller lyst, til at
> køre på den måde?

Det sker allerede for nogen, Finn

> Hvad godt skulle der komme ud af at jeg så skulle køre fra Padborg mellem
> 1800 og 0300 for at være i Køge, holde der og få læsset af og så vente (12
> timer) til 1800 før jeg kan komme videre?

At du ikke genere bilisterne på vejen, fordi trængslen bliver mindre...

> Men jeg kan trøste dig med at der faktisk foregår kørsel om natten. Og
> mere end de fleste regner med.

Hvorfor stiller du så spørgsmålet før - citat: "Og hvordan havde du tænkt
dig at nogen skulle have råd, eller lyst, til at køre på den måde"?

> F.eks. er den mælk du drikker kørt ud om natten.

Jeg er da hamrende ligeglad, hvor gammel mælken er, blot den ikke er over
sidste salgsdag/anvendelsesdag

Fra : Finn Guldmann

Dato : 03-08-09 00:12

Mogens skrev:
> Jeg taler om, at der er langt hurtigere at køre gennem Tyskland, når
> lastbilerne holder stille. Sådan er dét.

Og du har naturligvis siddet søndag efter søndag og lyttet med til at nu
har de opgivet at melde om køer under 10 km's længde fordi det så
ville blive een lang kømelding hvis de skulle have alle med?

Du skal lige huske på at dels har jeg kørt dernede, og hold weekends på
tyske rastepladser hvor der ikke har været ret meget andet at lave end
at sidde og lytte til radioen, og har også fået lov at opleve hvor
besværlig det er at komme op gennem Tyskland med et læs ferskvarer på en
søndag mere en nok for mig. Og dels bor jeg ikke længere væk fra landet
end at jeg kan høre deres radio herhjemme, hvis det er det jeg vil.

Og så fandt jeg også engang (har ikke kunnet finde den igen, så de er
nok ophørt med at lave den) et købarometer hvor man kunne se at samtlige
søndage i juli og august var sorte. Noget der betød næsten total
lammelse med køer.

Så selvom du har en anden mening om hvem der skaber problemerne må du
efterhånden indse at jeg ikke udtaler mig på baggrund af enkeltstående
hændelser, men på en del års erfaringer. (Men nu har vi jo tidligere
fået klarlagt at chauffører ikke kan samle erfaringer om noget som
helst.)

> Jeg taler generelt - du taler om et mindre specifikt vejafsnit...

Jeg snakker om at begrænse privatbilismen tre timer om morgenen og tre
timer om eftermiddagen til biler med mere end en person i.

Købe Bugt er kun brugt som eksempel.

> Ude på landet kan det muligvis være sådan, men det er ikke tilfældet
> nærmere "byen"

Skal du have pendlerne over i den kollektive skal du stille det op så de
kan bruge det hele vejen hjemmefra og ind til arbejdet.

> Det sker allerede for nogen, Finn

Giver dig eksempler på det længere nede.

> At du ikke genere bilisterne på vejen, fordi trængslen bliver mindre...

Vil du betale mig løn for at holde og vente i 12 timer før jeg må køre
videre?

Og så er det din påstand at det ville lette noget af betydning at holde
lastbilerne væk fra vejene i myldretiderne.

Du burde sættes til at filme Køge Bugt en morgen, mellem 0600 og 0900.
Et kamera over hvert spor.

Så skulle du efterfølgende lave en optælling af hvor mange;
- lastbiler
- personbiler
- personbiler med kun en person i
der passerede.

Jeg er sikker på du ville få dig en ubehagelig overraskelse.

> Hvorfor stiller du så spørgsmålet før - citat: "Og hvordan havde du
> tænkt dig at nogen skulle have råd, eller lyst, til at køre på den måde"?

Fordi jeg forstår på det du skriver at det er AL godstransport du vil
have flyttet til natkørsel.

Og det er der ingen der vil have råd til.

> Jeg er da hamrende ligeglad, hvor gammel mælken er, blot den ikke er
> over sidste salgsdag/anvendelsesdag

Det står du så ret alene med. De fleste vil have deres friskvarer så
friske som muligt.

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 02-08-09 08:49

On Sun, 2 Aug 2009 03:06:14 +0200, "CL" <ff@ff.ff> wrote:

> [...]
>Det vil så betyde at der skal laves flere/støre rastepladser men det er
>en billig måde at få mere plads på vejene
Det går jo ud over specifikt udvalgte grupper som vil kunne føle sig
forfordelt, det går ikke.

Noget med at dem med lige nummere på nummerpladen må køre på lige
datoer og dem med ulige mummer på nummerpladen kører på ulige datoer.

Alle ramt lige hårdt i den store ligheds navn.

/Hans

Fra : CL

Dato : 02-08-09 22:42

"Hans Kjaergaard" <hans.k2teknik@post5.tele.dk> wrote in message

> Det går jo ud over specifikt udvalgte grupper som vil kunne føle sig
> forfordelt, det går ikke.

Nu er det jo i et demokrati vi lever i så flertalet bestemmer og tænker vi
at det galdt i hele europa så ville chauførende lige pludselig få en fast
arbejdstid som helt sikkert ville gavne deres helbred.
Og en sidegevinst er så også at det var slut med at kunne køre
mere end 12 timer i træk.(nogle påstår at visse øst chaufører
skider høj og flot på køre tid og køre 16-18 timer)

> Noget med at dem med lige nummere på nummerpladen må køre på lige
> datoer og dem med ulige mummer på nummerpladen kører på ulige datoer.
>
> Alle ramt lige hårdt i den store ligheds navn.

Glem det de er de nemmeste at lave regler for og dem der giver de færeste
gener for resten af samfundet.
Carsten Larsen

Fra : folmer@rasmussen.dk

Dato : 07-08-09 20:18

On Sun, 02 Aug 2009 11:48:57 +0400, Hans Kjaergaard
> [...]

>datoer og dem med ulige mummer på nummerpladen kører på ulige datoer.
>
>Alle ramt lige hårdt i den store ligheds navn.

Det har man bl.a. forsøgt sig med i Mexico City. Det eneste man fik ud
af det var, at de velbjergede bare købte 2 biler med lige og ulige
endetal, sååååeee deeeet.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Jesper Lauridsen

Dato : 18-08-09 22:49

On Fri, 31 Jul 2009 15:49:08 +0200, folmer@rasmussen.dk wrote:

>Da jeg så svingede fra i Varde, ad rute 11, for at komme over til
>motorvejen ved Jels-krydset, kørte der sådan en polyesterekvipage to
>biler foran mig.
[...]
>Forbyd dog lortet. Det er helt åbenlyst, at temmeligt mange ikke har
>det fjerneste styr på hvad de er i gang med.

Jeg er mere bekymret over den lastbilchauffør der ikke alene tror han
kan komme til Jels ad den vej, men også der venter ham en motorvej når
han når frem.