Solgt brugt bil, - har jeg et problem?? - ~
Fra : ulrich

Dato : 30-07-09 18:59

Et alvorligt spørgsmål til panelet.

Det drejer sig om handel med brugt bil mellem private.

For min datter har jeg gennem DBA solgt hendes 1999 VW Golf IV TDI til
en yngre mekaniker.
Den skulle bruges til daglig transport mellem hjem og arbejdsplads.

I fredags d. 24 juli kom køber ifølge med en kammerat. Han prøvekørte
bilen, undersøgte den, påtalte
nogle små skader - ridser i lakken og gav et bud på den. Prisen kr.
39.000 var imidlertid fast, så han trak sig tilbage.
10 minutter senere ringede han, accepterede, kom tilbage betalte og tog
bilen med sig.
Han fik en dags dato kvittering med bemærkningen 'som prøvet og beset'.

Så langt - så godt.

Nu til aften ringede han for at gøre mig opmærksom på, at han var
utilfreds med bilen. Klagepunkter var: Klimaanlæg
uden virkning, undervogn opslidt. Han ville derfor komme, aflevere bilen
og have sine penge tibage.

Han mener købeloven giver ham to ugers fortrydelsesret, hvilket jeg ikke
tror, når det drejer sig om handel mellem
to private parter.

Hans argument er yderligere, at jeg i DBA annoncen har anvendt vendingen
'fejlfri'.

Bilen er en 10 år gammel gulplade varebil med 275.000 km på tælleren,
synet uden anmærkning juni 2008.
- Selvfølgelig kan man påpege mange detaljer som fraviger fra nyt, men
ikke fejl som gør den uegnet til
dagligt transportmiddel. Al almindelig service, tandrem, bremser,
olieskift og lign. er overholdt.

Han truede mig! - Har jeg et problem??

Jeg sætter min lid til gode råd herinde fra,- på forhånd tak,
Palle

Fra : Martin [6000]

Dato : 30-07-09 19:06

> Har jeg et problem??

Nej.

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 30-07-09 19:10

"ulrich" <ulrich@lite.dk> wrote in

> [...]
> utilfreds med bilen. Klagepunkter var: Klimaanlæg
> uden virkning, undervogn opslidt. Han ville derfor komme, aflevere

At klimaanlægget ikke virker er et problem du burde have vidst var der og
som han sandsynligvis vil kunne kræve udbedret på din regning.

> Han mener købeloven giver ham to ugers fortrydelsesret, hvilket
> jeg ikke
> tror, når det drejer sig om handel mellem
> to private parter.

Købeloven giver ingen returret, lov om fjernhandel gør - og det er vist
ikke fjernhandel det her.

> Hans argument er yderligere, at jeg i DBA annoncen har anvendt
> vendingen
> 'fejlfri'.

Det er så også rigtig dumt at gøre...

> Han truede mig! - Har jeg et problem??

Truede med vold eller værre? I så fald er det en sag for politiet.

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 30-07-09 19:19

On Thu, 30 Jul 2009 19:59:24 +0200, "ulrich" <ulrich@lite.dk> wrote:

> Han fik en dags dato kvittering med bemærkningen 'som prøvet og beset'.
Det er en generel ansvarsfraskrivning, de er som reglen ikke det papir
værd de er skrevet på.

> Han mener købeloven giver ham to ugers fortrydelsesret, hvilket jeg ikke
>tror, når det drejer sig om handel mellem
> to private parter.
Han har ikke nogen fortrydelsret med mindre det er specifikt aftalt.

Men du bør selv læse købeloven, så står du bedre i din argumentation
overfor køber.

> Hans argument er yderligere, at jeg i DBA annoncen har anvendt vendingen
>'fejlfri'.
Hvilket du begrunder i "synet uden anmærkning" ?

> [...]
> - Selvfølgelig kan man påpege mange detaljer som fraviger fra nyt, men
>ikke fejl som gør den uegnet til dagligt transportmiddel.
Set fra et sikkerhedsmessigt udgangspunkt.

>Al almindelig service, tandrem, bremser,
>olieskift og lign. er overholdt.
Og kan dokumenteres ?

> Han truede mig! - Har jeg et problem??
Hvis truslen er at slår dig i hovedt med en stegepande og han gør
alvorg får du hovedpine og han står til en politianmeldelse.

Men hvad truede han med ?

/Hans

Fra : Ivar

Dato : 30-07-09 22:29

Hans Kjaergaard skrev:

> Det er en generel ansvarsfraskrivning, de er som reglen ikke det papir
> værd de er skrevet på.

Jo, hvis det er handel mellem to private, er den god nok. Hvis det
var et firma, måtte det ikke stille køberen ringere end købeloven.
Så der ville bemærkningen ikke være noget værd.

Andre skriver, at købeloven ikke gælder ved handel mellem private,
det er ikke helt sandt. Hvis der ikke er aftalt noget, er det
faktisk købeloven der gælder. Sælger kan dog stille køber
ringere end købelover foreskriver, og må godt sælge "som beset"

I denne sag er det problematisk for sælger, at han har skrevet
fejlfri, og bilen ikke er det.

Ivar Magnusson

Fra : Ivan Madsen

Dato : 30-07-09 19:23

> [...]

> Han mener købeloven giver ham to ugers fortrydelsesret, hvilket jeg ikke
>tror, når det drejer sig om handel mellem

Han har ikke meget at komme efter ved handel mellem to private - og de
fejl han nævner er jo ikke specielt skjulte. Det er fejl, han som
fagmand burde finde ved prøvekørslen, så den kommer han ikke langt
med.

> Hans argument er yderligere, at jeg i DBA annoncen har anvendt vendingen
>'fejlfri'.

Det er selvfølgelig ikke smart - men han har altså selv prøvet den af
og valgt at købe den. Du tvang ham ikke til at tage den med.

> [...]
>ikke fejl som gør den uegnet til
> dagligt transportmiddel. Al almindelig service, tandrem, bremser,

Det afhænger jo truslens art og vilje til at gennemføre det. Men du
får da ærgrelser af den her sag, det er der ikke megen tvivl om.

> Jeg sætter min lid til gode råd herinde fra,- på forhånd tak,
> Palle

Prøv at læse op på købeloven og spørg evt. i juragruppen - de siges at
være ret præcise i deres svar.

Fra : alexbo

Dato : 30-07-09 19:33

"ulrich" skrev

>Har jeg et problem??

Købeloven:
§ 42. Angår købet en bestemt genstand, og lider denne af en mangel, kan
køberen hæve købet eller kræve et forholdsmæssigt afslag i købesummen. Må
manglen anses som uvæsentlig, er køberen dog ikke berettiget til at hæve
købet, medmindre sælgeren har handlet svigagtigt.

§ 47. Har køberen før købets afslutning undersøgt salgsgenstanden eller uden
skellig grund undladt at efterkomme sælgerens opfordring til at undersøge
den, eller er der før købets afslutning givet ham lejlighed til at undersøge
en prøve af salgsgenstanden, kan han ikke påberåbe sig mangler, der ved
sådan undersøgelse burde være opdaget af ham, medmindre sælgeren har handlet
svigagtigt.

Der er næppe tvivl om at et defekt klimaanlæg er en mangel på en "fejlfri"
bil.
Men det kunne være blevet opdaget ved prøvekørslen.

Du kan spørge dig selv om hvordan du ville opfatte det hvis det var omvendt.
Dernæst om hvor meget du skal lægge i disse trusler, det vil være iriterende
at få smidt en brosten gennem havedøren, hver gang køber synes at du lige
skal have en lærestreg.
Hvis ikke køber er tilfreds med handelen, bør du heller ikke være det.

mvh
Alex Christensen

Fra : Peter Brandt Jørgens~

Dato : 30-07-09 19:49

"ulrich" <ulrich@lite.dk> skrev i en meddelelse

> Et alvorligt spørgsmål til panelet.
>
> Det drejer sig om handel med brugt bil mellem private.
>
> For min datter har jeg gennem DBA solgt hendes 1999 VW Golf IV TDI til
> en yngre mekaniker.
SNIP

Synes at kunne erindre noget om at når en _mekaniker_ køber en brugt bil, så
må man forvente at han ved hvad han køber, men ka' sgutte huske hvad og
hvor.....

Peter Brandt Jørgensen
peterFJERNES@peterbj.dk
www.peterbj.dk (Nu over 1000 vitser og sprogblomster!!!)

Fra : Jesper

Dato : 30-07-09 20:59

"Peter Brandt Jørgensen" <peter@FJERNESpeterbj.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> så må man forvente at han ved hvad han køber, men ka' sgutte huske hvad og

Jeg mener at huske at han (køber) har været dum nok til at påberåbe sig at
være fagmand ved at fortælle han er mekaniker. Han har godt nok købt bilen
som privatmand, men som mekaniker burde han jo vide hvad han skal undersøge
på en brugt bil. Gør han ikke det er det han problem.
Hvis ikke du (sælgeer) er indstillet på at lade handelen gå tilbage har
køber kun en vej: civilt søgsmål (tror jeg det hedder). Han vil sikkert true
dig med den helt store retsag - men det går over når han får talt med en
advokat og hører prisen samt hvad han kan få ud af det.
Truer han dig med andet så sørg for at have uvildige vidner - luk ikke op
hvis han kommer uanmeldt.
Får du nogle saftige trusler "på vidner" - så anmeld ham.
Pokker tage mig om vi skal til at være bange for sådan en klovn ! Hvis han
først skal prale me (eller måske var det egentligt en skjult trussel ?) at
være mekaniker - og bagefter true fordi han er en klamphugger, der ikke
kender sit fag, så burde han da lige have en smule undervisning i god, dansk
takt og tone.
Og andre har skrevet det læs lidt på købeloven og smid det i hovedet på
ham - han lyder ikke til at være alt for skarp, så det vil måske være nok
til at han bakker ud.

Forresten har han da ikke fundet andet end hvad han absolut skulle have
fundet inden handelen - enhver mekaniker ved at A/C kan fejle mange ting og
at en bil med det antal km på uret har kørt det den har - og derfor er
f.eks. undervogn et helt oplagt punkt at undersøge FØR køb.

For mig lyder han til at være en platugle af den grove skuffe, der prøver at
true dig til at enten lade handelen gå tilbage fordi han har fortrudt -
eller få dig til at betale reparationer, du ikk skal betale.
Lad ham ikke slippe afsted med det !

Mvh
Jesper Hedegaard
-signaturen er osse på ferie

Fra : ulrich

Dato : 30-07-09 21:22

> [...]
> så må man forvente at han ved hvad han køber, men ka' sgutte huske hvad og

Tak for saglige og kompetente svar.

'Fejlfri'? - Ja det var dumt formuleret. 'Kører fejlfrit' havde været
bedre.
- Klimaanlægget? - Jeg havde ikke brugt det, men blot checket det ved at
høre motoren
tabe omdrejninger ved aktivering.

Så jeg mener ikke at jeg har 'taget røven på ham' , som han udtrykte sig.

Alex Christensen skriver: 'Hvis køber ikke er tilfreds, bør jeg heller
ikke være det', - hvordan skal
jeg lige forstå dette?

- Og købetvang? - Nej tvært imod, - 'lad den stå' sluttede jeg med,
hvorpå han og ledsageren forlod
min adresse for dog at vende tilbage et kvarter senere og alligevel købe
bilen.

Jeg tror hans henvendelse er et smart forsøg på at få det prisafslag han
ikke opnåede ved at gøre opmærksom
de nævnte ridser i lakken.

Trusler? - Næh ikke noget korporligt, mere en antydning af 'at gå rettens
vej'.

Hvordan jeg ville ha' det, hvis stillingen var omvendt? - Hmm . ., jeg
har godt nok købt mange brugte ting
gennem et langt liv, og jeg kan bare ikke komme i tanker om tilfælde, -
når det drejer sig om køretøjer eller
maskineri, hvor jeg har reklameret. Et godt forarbejde er nok grunden.
Køber man brugt, viser der sig altid noget du ikke lige
opdagede ved besigtigelsen. Men det lærer man at leve med.

- Og dog, - Købte et brugt musikinstrument af en musiklærer. Situationen
var lidt forceret, vi på gennemrejse, sælger på vej ud
af huset. En kort demonstration og handelen afgjort.
Vel hjemme og opdagede straks mislyde. 'Kender jeg selvfølgelig intet
til', var sælgers kommentar. Så det måtte jeg leve med.

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 31-07-09 00:38

On Thu, 30 Jul 2009 22:21:38 +0200, "ulrich" <ulrich@lite.dk> wrote:

> 'Fejlfri'? - Ja det var dumt formuleret. 'Kører fejlfrit' havde været
>bedre.
Måske, men det er faktisk intetsigende.

> [...]
> tabe omdrejninger ved aktivering.
>
> Så jeg mener ikke at jeg har 'taget røven på ham' , som han udtrykte sig.
Har du kontrolleret om klimaanlæget nu også er defekt da køber
henvendte sig ?

> Alex Christensen skriver: 'Hvis køber ikke er tilfreds, bør jeg heller
>ikke være det', - hvordan skal jeg lige forstå dette?
En god handel er en handel hvor både køber og sælger er tilfredse, og
du bør først være tilfreds når køberen af din vare er det. Eller sagt
på en anden måde, lad handlen gå tilbage hvis køber ikke er tilfreds.

> Jeg tror hans henvendelse er et smart forsøg på at få det prisafslag han
>ikke opnåede ved at gøre opmærksom de nævnte ridser i lakken.
Muligt, men du kan jo ikke vide det med sikkerhed.

> Trusler? - Næh ikke noget korporligt, mere en antydning af 'at gå rettens
>vej'.
Fint nok, så kommer der kun ekstra udgifter til jer begge ud af det.

/Hans

Fra : alexbo

Dato : 31-07-09 09:38

"ulrich" skrev

> Vel hjemme og opdagede straks mislyde. 'Kender jeg selvfølgelig intet
> til', var sælgers kommentar. Så det måtte jeg leve med.

Så skulle du måske vise dig som en mere karakterfast sælger end ham.
Du syntes dengang at handelen burde været gået tilbage, det synes køber nu,
der er ikke ret meget forskel på de to handler.

mvh
Alex Christensen

Fra : Anders Majland

Dato : 31-07-09 10:44

Og som mange andre har skrevet. Købeloven gælder men man kan ved privat
handel aftale sig ud af reklamationsretten.

Hvorfor opdagede du dem ikke ved købet ?

> Så skulle du måske vise dig som en mere karakterfast sælger end ham.
> Du syntes dengang at handelen burde været gået tilbage, det synes køber
> nu, der er ikke ret meget forskel på de to handler.

Der er forskel på straks at opdage fejl og så at reklamere over dem en uge
senere. Men når sælger giver køber mulighed for at undersøge varen grundigt
før køb er det umådeligt svært efterfølgende at reklamere over det. Derfor
bør man sælger kraftigt opfordre køber til at undersøge varen (og for biler
prøvekøre den). FDM's slutseddel for private medtaget netop også disse
punkter.

Køber er mekaniker og sælger har udfra det oplyste ikke særlig forstand på
biler.
Det er aftalt "købt som beset" efter at han (med bistand fra en kammerat)
har haft lejlighed til at gå bilen igennem og kørt en prøvetur.

Jeg tvivler på at sælger kan løfte bevisbyrden for at sælger bevidst har
fortiet fejlen på klimaanlægget hvis der endda var en fejl ved
pprøvekørslen. Men det er ikke nogen skjult fejl så det burden han have
opdaget under prøveturen.

Den nedslidte undervogn burde han måske også have opdaget. Men da den er
synet uden anmærkninger inden for de sidste måneder vil han nok også få
ganske svært ved at bevise at sælger har fortiet noget der.

Og en dårlig formuleret annonce kan han ikke bruge til noget når han
efterfølgende køber den som en beset.

I en eventuel retsag vil det udover påstande om sælger ikke loyalt har
oplyst om sit kendskab til bilens stand måske også ende op med om bilens
pris svarede til bilens stand.

Jeg vil nok på pænest mulig måde bede ham om at anlægge et civilt søgsmål
hvis han vil hæve handlen.

Fra : ulrich

Dato : 31-07-09 12:36

> Og som mange andre har skrevet. Købeloven gælder men man kan ved privat
> handel aftale sig ud af reklamationsretten.

> Hvorfor opdagede du dem ikke ved købet ?

Som fortalt var situationen presset - sælger havde travlt, og jeg
savnede erfaring på området.

Jeg ville have været tilfreds, om musiklæreren havde ladet en fagmand
rette fejlen.
Iøvrigt går jeg ikke i så små sko. Har jeg været uheldig i en handel,
sætter jeg oplevelsen ind på min erfaringskonto.

> [...]
> også disse punkter.
>
> Køber er mekaniker og sælger har udfra det oplyste ikke særlig forstand på
Det jeg mangler er erfaring/forstand på er mere handelen med
biler. Det er ikke mit område.

> [...]
> pris svarede til bilens stand.
>
> Jeg vil nok på pænest mulig måde bede ham om at anlægge et civilt søgsmål

Her til morgen arrangerede jeg med et Bosch Servicecenter på købers
hjemegn rep. af
bilens klimaanlæg for min regning.
Jeg orienterede pr. telefon køber. - I dag var han, modsat i aftes,
venlig. 'Send mig kr.500, så finder jeg selv ud af det',
var hans svar.
- Så jeg tænker hans verbale overfald blot var et forsøg på at presse
mig til en dekord, - afslag i prisen.

Men vendingen 'fejlfri' vil jeg nok undgå at bruge, når eller hvis en
salgssituation skulle opstå.
Det var for ubetænksomt. Men som chauffør oplevedes ingen gener - okay,
hvis man havde haft brug
for aircondition, hvad jeg ikke havde. Men en 10 år gammel bil vil da
bære præg af brug, - og det kan
man så kalde fejl, hvis man har det på den måde.

Tak for en god diskussion,
Palle

Fra : Klaus D. Mikkelsen (~

Dato : 30-07-09 13:41

On 30 Jul., 19:59, "ulrich" <ulr...@lite.dk> wrote:

> Han truede mig! - Har jeg et problem??

I folhold til dine rettigheder - nej.

Handel mellem private er ikke omfattet af købeloven.

Om du har et problem angår vidst mest truslen.
På den anden side, har der været andre købere, så lad handlen gå
tilbage. Har i haft omkostninger ved handlen, skal køber selvfølgelig
dække dem.

Klaus

Fra : alexbo

Dato : 31-07-09 09:41

"Klaus D. Mikkelsen skrev

>Handel mellem private er ikke omfattet af købeloven.

Købeloven:
§ 1 a. Loven gælder for alle køb, bortset fra køb af fast ejendom.
Stk. 2. §§ 72-87 gælder dog kun i forbrugerkøb.
Stk. 3. §§ 5, 10 og 11, § 17, stk. 2, § 42, § 43, stk. 1 og 2, § 44, §§
47-49 og 52-54 gælder ikke i forbrugerkøb.
Stk. 4. Loven gælder ikke for køb, der er omfattet af den internationale
købelov.

Det er en misforståelse at loven ikke gælder privat handel.
Men der er paragraffer der betyder man kan aftale sig ud af visse
bestemmelser, der er paragraffer der kun gælder forbrugerkøb, der er
paragraffer der ikke gælder forbrugerkøb, der er mange muligheder.
Men loven gælder.

Man kan ikke aftale at loven ikke gælder.
Man kan heller ikke aftale at færdselsloven ikke gælder, men efter et
færdselsuheld kan man aftale at holde den udenfor, og ordne tingene selv.

mvh
Alex Christensen

Fra : Ole Boesen

Dato : 30-07-09 21:58

Der er tale om en handel mellem private og her gælder der ingen
fortrydelsesret - med mindre du har skrevet under på noget - altså levet en
skriftlig købsaftale, hvor du har givet garanti for bestemte ting. Normalt
handles en bil mellem private som "beset".

mvh

Ole Boesen

Fra : Ivar

Dato : 30-07-09 22:17

Ole Boesen skrev:

> Der er tale om en handel mellem private og her gælder der ingen
> fortrydelsesret

Det gør der heller ikke, hvis den er solgt af en ikke-privat,
medmindre sælger tilbyder det, eller den er købt via fjernhandel
(internet, postordre etc).

Ivar Magnusson

Fra : Tom

Dato : 30-07-09 22:08

> [...]
> olieskift og lign. er overholdt.
>
> Han truede mig! - Har jeg et problem??
>
> Jeg sætter min lid til gode råd herinde fra,- på forhånd tak,

Som en anden skriver, så gælder købeloven IKKE mellem private.
Det eneste han kan påråbe sig er at hvis bilen har væsentlige mangler som
køber bør have vidst og tilbageholdt, så kan han køre et civilt søgsmål. I
praksis ud fra det du siger så har han ikke noget at komme efter. Et AC som
måske har tabt lidt gas er ikke en væsentlig mangel.

Da han allerede har truet dig, synes jeg slet ikke du skal diskutere
yderligere med ham.
Hvis en køber vil ha garanti og returret osv. så må de f..... købe bilen hos
en forhandler. Sådan er det bare ikke ved privat handel.

Mener også at FDM har udgivet en piece om privat bilhandel som netop
fortæller at her gælder ingen købelov.

--
Tom

Fra : Tom

Dato : 30-07-09 22:10

"Tom" <christensen@bigfoot.com> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Som en anden skriver, så gælder købeloven IKKE mellem private.
> Det eneste han kan påråbe sig er at hvis bilen har væsentlige mangler som

Skulle selvfølgelig stå "som SÆLGER bør have vidst...."

--
Tom

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 30-07-09 23:14

Hej!

Tom wrote:
> Som en anden skriver, så gælder købeloven IKKE mellem private.

Der er sgu kommet lovgivning som giver mulighed for 14 dages returret på
handel hos f.eks. QXL med privat sælger og køber. Utroligt men sandt.

I denne bilhandel er der dog ikke noget at komme efter. Denne såkaldte
"mekaniker" burde have undersøgt bilen ordentligt og forhandlet en pris
tilsvarende. Nu kan han betragte det som lærepenge og komme videre med
sit liv.

Har du fået købt dig en E39'er efterhånden? :)

Var lige i Sverige idag og hente dele hos en hugger. I _silene_ regn.
Damn jeg var glad for min jakke med hætte... :)

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : Ivar

Dato : 30-07-09 23:29

Kim Voss Schrader skrev:

> Der er sgu kommet lovgivning som giver mulighed for 14 dages returret på
> handel hos f.eks. QXL med privat sælger og køber. Utroligt men sandt.

Nej, den lovgivning har være der længere end internettet. QXL
har bare forsøgt at "tale sig uden om".

Ivar Magnusson

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 30-07-09 23:32

Hej!

Ivar wrote:

> Nej, den lovgivning har være der længere end internettet. QXL
> har bare forsøgt at "tale sig uden om".

Da ikke mellem private? Sælger er jo også privat her.

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : Ivar

Dato : 30-07-09 23:45

Kim Voss Schrader skrev:

> Da ikke mellem private? Sælger er jo også privat her.

Det er det, der har været QXL argument, men det er i følge
en retsag forkert.

Ivar Magnusson

Fra : Tom

Dato : 31-07-09 08:49

> Har du fået købt dig en E39'er efterhånden? :)

taksator har ferie, så det trækker lidt ud, men pyt jeg kan stadig køre i
bilen, så jeg har tid nok

--
Tom

Fra : Tom

Dato : 31-07-09 08:59

> [...]
> hos en forhandler. Sådan er det bare ikke ved privat handel.
>
> Mener også at FDM har udgivet en piece om privat bilhandel som netop

Her er FDMs vejledning
http://www.fdm.dk/CmsRoot/Templates/StandardTemplates/StandardTemplate.aspx?NRMODE=Published&NRNODEGUID=%7b5060777D-9891-46A3-A9E2-60C5A1823DBA%7d&NRORIGINALURL=%2fpublic%2fbiler%2fkobogsalg%2fguidebilhandel%2fprivat%2f&NRCACHEHINT=NoModifyGuest#kobprivat

---
Tom

Fra : PMH

Dato : 31-07-09 07:07

"ulrich" <ulrich@lite.dk> skrev i en meddelelse

> Har jeg et problem??

Det vil jeg ikke mene at du har.

Hvis han finder fejl på bilen som han mener at du kendte til,
hvorfor henvender sig så ikke med det samme, hvorfor venter
han en uge..??
Der kan ske meget på en uge, hvem ved hvordan han behandler
bilen..??

Hvis du fastholder, at klimaanlægget virkede da du
afleverede bilen, så må defekten jo være kommet til, efter at
den nye ejer har overtaget bilen, det kan aldrig blive dit problem,
du har jo ikke solgt bilen med garanti..

Jeg ville bede ham om at klappe kaje, og give ham det råd,
at hvis han vil have en bil med garanti osv., så skal han købe
den af en forhandler, og betale det mere for samme bil.
Dette er netop den risiko der er ved at handle privat..

Så nej, du har ikke et problem, det har han

PMH

Fra : Jesper Pedersen

Dato : 31-07-09 01:49

>     Han mener købeloven giver ham to ugers fortrydelsesret, hvilket jeg ikke
> tror, når det drejer sig om handel mellem
>     to private parter.

Han mener forkert.

>     Hans argument er yderligere, at jeg i DBA annoncen har anvendt vendingen
> 'fejlfri'.

Fejlfri efter dit vidende som ikke fagmand. Og her er der endda en
fagmand der har set den og valgt den.

> [...]
> ikke fejl som gør den uegnet til
>    dagligt transportmiddel. Al almindelig service, tandrem, bremser,

Præcis. Fejlfri som i ingen fejl af betydning, men efter forholdende
for en ældre brugt bil.

>    Han truede mig! - Har jeg et problem?

Nej det har han. trusler er en sag for politiet.
Meddel ham at han må sagsøge dig hvis han vil have sine penge. Enhver
ret, vil mene han var fagmanden i jeres handel, han havde derfor alle
muligheder for at finde fejlene inden købet.

/
Jesper