Lambdasonde, - hvordan checke??
Fra : ulrich

Dato : 27-07-09 12:20

Hej i gruppen!

Bilsynet har målt lambda værdi på Toyota Starlet 1997 til at ligge uden
for tilladelig værdi og dermed
krævet omsyn.
Lambdasonden er helt ren - altså ikke tilsodet.
Da en sådan er ret kostbar, ville jeg gerne kunne checke den, før den
kasseres.
Mon nogen herinde kender til mulighed og måde for at checke tilstanden på
en sådan?

Jeg vil blive glad for hjælp.

Med bedste hilsen,
Palle

Fra : Tom

Dato : 27-07-09 13:59

"ulrich" <ulrich@lite.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> kasseres.
> Mon nogen herinde kender til mulighed og måde for at checke tilstanden

Mon ikke det er katalysatoren som er moden til udskiftning. Hvis det var
lambdasonden så ville bilen køre i sit nødprogram og det er man ikke i tvivl
om, for så kører den med 2.000 RPM i tomgang og bruger en h.... masse
benzin.

Man kan dog checke lambdasonden ved at måle spændingen som skal være mellem
ca. 0.3 og 0.8V når motoren har kørt sig varm.

--
Tom

Fra : Frank Leegaard

Dato : 27-07-09 16:18

Tom wrote:
> [...]
>
> Man kan dog checke lambdasonden ved at måle spændingen som skal være
> mellem ca. 0.3 og 0.8V når motoren har kørt sig varm.

De gange det har været galt på mine VWer, har det været lamdasonden. Kun ved
defekte tændkabler eller lignende er en kat røget-

--
/Frank

Fra : ulrich

Dato : 27-07-09 19:38

"Tom" <christensen@bigfoot.com> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Man kan dog checke lambdasonden ved at måle spændingen som skal være
> mellem ca. 0.3 og 0.8V når motoren har kørt sig varm.

Tak skal du ha' Tom, men målepunkter, - hvor finder jeg dem? - I boksen
formodentlig.

Palle

Fra : Henrik B.

Dato : 27-07-09 19:53

"ulrich" <ulrich@lite.dk> skrev i meddelelsen

> Tak skal du ha' Tom, men målepunkter, - hvor finder jeg dem? - I boksen
> formodentlig.

Lambda'en er samlet med et stik, et eller andet sted i motorummet. Dér kan
du måle - dog uden at pille stikket fra...

--
http://www.saabklub.dk/

Fra : Tom

Dato : 27-07-09 21:01

> "ulrich" <ulrich@lite.dk> skrev i meddelelsen

> Lambda'en er samlet med et stik, et eller andet sted i motorummet. Dér kan
> du måle - dog uden at pille stikket fra...

Ford-manden stak bare 2 spidse målepinde igennem ledningerne tæt ved sonden
og fandt ud af at der var 0V på den, dengang min blev skiftet. Tror også han
nåede at brænde sig på fingrene ved samme lejlighed

--
Tom

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 27-07-09 21:26

Tom skriver:

> Ford-manden stak bare 2 spidse målepinde igennem ledningerne tæt ved sonden
> og fandt ud af at der var 0V på den, dengang min blev skiftet. Tror også han
> nåede at brænde sig på fingrene ved samme lejlighed

Forhåbentligt gjorde han det mellem stikket og sonden og ikke ude i dit
ledningsnet?

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Tom

Dato : 27-07-09 21:43

> Tom skriver:

> Forhåbentligt gjorde han det mellem stikket og sonden og ikke ude i dit
> ledningsnet?

Jep

--
Tom

Fra : Henrik B.

Dato : 27-07-09 14:41

"ulrich" <ulrich@lite.dk> skrev i meddelelsen

> Da en sådan er ret kostbar, ville jeg gerne kunne checke den, før den
> kasseres.

Tjah, ca. 1.400,-

--
http://www.saabklub.dk/

Fra : Frank Leegaard

Dato : 27-07-09 16:13

Henrik B. wrote:
> "ulrich" <ulrich@lite.dk> skrev i meddelelsen

> Tjah, ca. 1.400,-

En uorg koster under det halve.

Til en Audi omkring 400
--
/Frank

Fra : Henrik B.

Dato : 27-07-09 17:16

"Frank Leegaard" <frankFJERN@superbruger.dk> skrev i meddelelsen

> En uorg koster under det halve.

Det ér en uoriginal...

--
http://www.saabklub.dk/

Fra : Tom

Dato : 27-07-09 17:20

> "Frank Leegaard" <frankFJERN@superbruger.dk> skrev i meddelelsen

> Det ér en uoriginal...

Så er det da bare at købe den på ebay til 51 Euro ~ 400 Kr
http://cgi.ebay.de/Lambdasonde-Lambda-Sonde-Toyota-Starlet-1-3i-16V-Neu_W0QQitemZ400050278038QQcmdZViewItemQQptZAutoteile_Zubeh%C3%B6r?hash=item5d24dace96&_trksid=p3286.c0.m14&_trkparms=65%3A12%7C66%3A2%7C39%3A1%7C72%3A1229%7C293%3A1%7C294%3A50

--
Tom

Fra : Henrik B.

Dato : 27-07-09 17:51

"Tom" <christensen@bigfoot.com> skrev i meddelelsen

> [...]
> http://cgi.ebay.de/Lambdasonde-Lambda-Sonde-Toyota-Starlet-1-3i-16V-Neu_W0QQitemZ400050278038QQcmdZViewItemQQptZAutoteile_Zubeh%C3%B6r?hash=item5d24dace96&_trksid=p3286.c0.m14&_trkparms=65%3A12%7C66%3A2%7C39%3A1%7C72%3A1229%7C293%3A1%7C294%3A50

Tjah, der er måske kvalitetsforskel, Bosch kontra kinøjser...?
Jeg har kendskab til biler, som laver unoder, hvis ikke de får en Bosch..

--
http://www.saabklub.dk/

Fra : Tom

Dato : 27-07-09 18:15

> "Tom" <christensen@bigfoot.com> skrev i meddelelsen

> Tjah, der er måske kvalitetsforskel, Bosch kontra kinøjser...?
> Jeg har kendskab til biler, som laver unoder, hvis ikke de får en Bosch..

hmm jeg havde ikke problemer da Sierra'en fik en uoriginal i, det var endda
Ford der satte den uoriginale i da de ikke lige havde en original på lager.
Virkede fint.

--
Tom

Fra : Henrik B.

Dato : 27-07-09 18:33

> hmm jeg havde ikke problemer da Sierra'en fik en uoriginal i, det var
> endda Ford der satte den uoriginale i da de ikke lige havde en original på
> lager. Virkede fint.

Nu var Sierra'en måske så heller ikke verdens mest avancerede. )
Havde den overhovedet opvarmet lambda?

--
http://www.saabklub.dk/

Fra : Tom

Dato : 27-07-09 18:43

> "Tom" <christensen@bigfoot.com> skrev i meddelelsen

> Nu var Sierra'en måske så heller ikke verdens mest avancerede. )
> Havde den overhovedet opvarmet lambda?

Aner det ikke, det var ikke mig som monterede den

--
Tom

Fra : Jens Andersen

Dato : 28-07-09 19:32

> "Tom" <christensen@bigfoot.com> skrev i meddelelsen

> Nu var Sierra'en måske så heller ikke verdens mest avancerede. )
> [...]

Alle Sierra har opvarmet lambdasonde

Fra : Frank Leegaard

Dato : 29-07-09 00:12

Jens Andersen wrote:
> "Henrik B." <saab@_nospam_tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> Alle Sierra har opvarmet lambdasonde

Alle lambdasonder er vel opvarmede. Var de også elopvarmede?

--
/Frank

Fra : Jens Andersen

Dato : 29-07-09 12:47

"Frank Leegaard" <frankFJERN@superbruger.dk> skrev i en meddelelse

> Alle lambdasonder er vel opvarmede. Var de også elopvarmede?
>
> --
> /Frank

Opvarmet, betyder underforstået elopvarmet - hvor jeg færdes, som hurtigt
kan vise sig at være helt forkert her

Fra : Kent Nielsen

Dato : 27-07-09 21:10

> [...]
> kasseres.
> Mon nogen herinde kender til mulighed og måde for at checke tilstanden

Hej Palle,
Er du 100% sikker på dit udstødningssystem er helt tæt, det skal næsten
ingen utæthed til før dit lamda-tal bliver for højt.
Den må ligge mellem lamda 0.970 og lamda 1.030 ved du hvad værdien var?

Mvh
Kent Nielsen

Fra : Henrik B.

Dato : 27-07-09 21:55

"Kent Nielsen" <virker.ikke@findes.ikke.invalid> skrev i meddelelsen

> Er du 100% sikker på dit udstødningssystem er helt tæt, det skal næsten
> ingen utæthed til før dit lamda-tal bliver for højt.

Dét burde udløse en check engine...

--
http://www.saabklub.dk/

Fra : Kent Nielsen

Dato : 27-07-09 22:19

> "Kent Nielsen" <virker.ikke@findes.ikke.invalid> skrev i meddelelsen

> Dét burde udløse en check engine...

Ikke hvis utætheden er efter KAT / Lamdasonde.
Så ved computeren ikke noget om utætheden, men målingen bliver dårlig.

Typisk sted er røret lige foran bagerste lydpotte.

Kent Nielsen

Fra : ulrich

Dato : 28-07-09 08:16

"Kent Nielsen" <virker.ikke@findes.ikke.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
> Så ved computeren ikke noget om utætheden, men målingen bliver dårlig.
>
> Typisk sted er røret lige foran bagerste lydpotte.

Så vidt jeg bemærkede var lambda tallet omkring 1.300 - eller var det
1.034?
Jeg har ikke tidligere skænket lambda værdien nogen opmærksomhed,
men mere set på CO værdien.
Udstødningssystem? - Bageste lydpotte?? - Jeg har netop skiftet denne
bageste og måtte lave en ny samling, da røret fremad var råddent. Så der er
lige et
punkt der måske - eller helt sikkert - skal optimeres.

Rigtig fint med al den info, - tak endnu engang,
Palle

Fra : Frank Leegaard

Dato : 28-07-09 10:14

ulrich wrote:
> [...]
> der er lige et
> punkt der måske - eller helt sikkert - skal optimeres.
>
> Rigtig fint med al den info, - tak endnu engang,

Prøv at blokere udstødningen bagud, med forsigtighed. Så kan du sikkert høre
hvis det fiser udstødning ud andre steder.
--
/Frank

Fra : alexbo

Dato : 28-07-09 18:22

"ulrich" <ulrich@lite.dk> skrev

> Mon nogen herinde kender til mulighed og måde for at checke tilstanden på
> en sådan?

http://www.lambdasensor.com/main/mtesting.htm
http://www.lambdasensor.com/main/mcolours.htm

mvh