Pakning til blæserkontakt i Felicia?
Fra : Christian Madsen

Dato : 24-07-09 13:23

Hej Gruppe,

Jeg skal ha skiftet min blæserkontakt, da den nuværende slår til for
sent (~105°). Har også fået købt en, men tøver lidt med at skifte, da
jeg er bange for om kontakten er sat på med en pakning og jeg så
risikerer at kølesystemet bliver utæt efter udskiftningen hvis jeg
ikke har en ny pakning at sætte i samtidig.

Har prøvet at google "felicia radiator fan switch gasket" og finder
intet, så det virker som om at der ingen pakning er, men vil lige
prøve her inden at jeg laver en brøler og bilen kommer til at stå og
vente på ny pakning...

Håber at I kan hjælpe mig.

Mhv,
Christian

Fra : Armand

Dato : 25-07-09 12:37

Christian Madsen skrev:
> Hej Gruppe,
>
> Jeg skal ha skiftet min blæserkontakt, da den nuværende slår til for
> sent (~105°). Har også fået købt en, .........

Sådan helt uden for emne: Hvilken temeperatur står at læse på dén?
Og hvor sidder den monteret??

Når jeg spørger skyldes det at 105° ikke nødvendigvis er højt alt efter
hvor den er monteret.
På en af mine motorcykler var der et to-kreds blæser system hvor
blæseren, under drift, tændte svarende til lidt før rødt felt, men også
ved lavere temperatur når tændingen slukkedes (så kølerens indhold blev
efterkølet før næste start).
De to kontakter/følere der styrede dét var en 95°'s monteret i køleren
(á efterkøling) og en 110°'s der sad monteret i termostathuset.
I henhold til sidstnævnte er 105° ikke decideret varm :-/

> men tøver lidt med at skifte, da
> jeg er bange for om kontakten er sat på med en pakning og jeg så
> risikerer at kølesystemet bliver utæt efter udskiftningen hvis jeg
> ikke har en ny pakning at sætte i samtidig.

Hvis det er sådan en blyants-tynd sag er der pakkende konisk rørgevind
på, men et par omviklinger med teflontape vil gavne pålideligheden af
tætningen!

--
Armand.

Fra : John N. H.

Dato : 25-07-09 13:09

"Christian Madsen" skrev i en meddelelse:

Jeg skal ha skiftet min blæserkontakt, da den nuværende slår til for
sent (~105°).

Hvordan udleder du, at 105° er for sent? Sidder med en Haynes til
Felicia, jeg kan ikke se, der er nævnt noget om temperaturer. Men der er
beskrevet en test-procedure, der fortæller, hvorledes switch og blæser
kan testes.

[...]

Jo, Haynes beskriver tydeligt, at man ved udskiftning eller genmontering
af switch skal udskifte pakningen (washer) med en ny.

John
; -))

Fra : Christian Madsen

Dato : 25-07-09 12:51

On 25 Jul., 13:36, Armand <arm...@mc-chaufforerne.dk> wrote:
> Christian Madsen skrev:> Hej Gruppe,

> Sådan helt uden for emne: Hvilken temeperatur står at læse på dén?
> Og hvor sidder den monteret??

Den sidder på siden af køleren midt på.

Fra : Christian Madsen

Dato : 25-07-09 13:06

On 25 Jul., 14:08, "John N. H." <gan...@invalid.dk> wrote:
> [...]
> Felicia, jeg kan ikke se, der er nævnt noget om temperaturer. Men der er
> beskrevet en test-procedure, der fortæller, hvorledes switch og blæser

Jeg udleder det af to grunde:
1) På erstatnings delen står der 92°-97°
2) Når den slår til, koger vandet allerede (løber ud i
ekspansionstanken)

> [...]
>
> Jo, Haynes beskriver tydeligt, at man ved udskiftning eller genmontering
> af switch skal udskifte pakningen (washer) med en ny.

Hmm... Så må jeg jo på jagt efter en sådan eller forsøge mig med
flydende pakning, paktape eller pakgarn. Eller begge dele - holde skal
det, da bilen skal køre hver dag.

Fra : Armand

Dato : 25-07-09 22:24

Christian Madsen skrev:

> Jeg udleder det af to grunde:
> 1) På erstatnings delen står der 92°-97°
> 2) Når den slår til, koger vandet allerede (løber ud i
> ekspansionstanken)

Et tæt kølekredsløb burde kunne holde kogegrænsen helt op imod 120°, så
er du sikker på at dit problem ikke er at systemet er trykløst??

--
Armand.

Fra : N/A

Dato : 28-07-09 21:18

Fra : N/A

Dato : 25-07-09 22:24

Fra : Christian Madsen

Dato : 28-07-09 12:24

> Et tæt kølekredsløb burde kunne holde kogegrænsen helt op imod 120°, så
> er du sikker på at dit problem ikke er at systemet er trykløst??

Hej Armand, er ikke sikker på om det er trykløst. Men det skulle jo
også hjælpe når blæseren slår rettidigt til...

-Christian

Fra : Armand

Dato : 28-07-09 21:18

Christian Madsen skrev:
>>> 2) Når den slår til, koger vandet allerede (løber ud i
>
> Hej Armand, er ikke sikker på om det er trykløst. Men det skulle jo
> også hjælpe når blæseren slår rettidigt til...

Der findes ikke trykløse kølekredsløb - Der hvor jeg ville hen var at
dit kølekredsløb kunne være utæt hvorved at kølevandet koger inden de
105° hvor kontakten ellers vil starte blæseren!

--
Armand.

Fra : N/A

Dato : 04-08-09 22:47

Fra : Christian Madsen

Dato : 28-07-09 12:27

> Hmm... Så må jeg jo på jagt efter en sådan eller forsøge mig med
> flydende pakning, paktape eller pakgarn. Eller begge dele - holde skal
> det, da bilen skal køre hver dag.

Fandt ved nærmere eftersyn ud af at erstatningskontakten faktisk
inkluderer en flad (aluminiums?) ring med en rille præget hele vejen
rundt. Antager at denne er pakningen og giver det et forsøg fredag
aften - så har jeg hele weekenden til at rette op på misæren hvis det
viser sig at jeg er gået galt i byen.

1000 tak for alle de gode svar.

-Christian

Fra : Christian Madsen

Dato : 04-08-09 11:15

On 28 Jul., 22:18, Armand <arm...@mc-chaufforerne.dk> wrote:

> [...]
> dit kølekredsløb kunne være utæt hvorved at kølevandet koger inden de
> 105° hvor kontakten ellers vil starte blæseren!

Ah. Helt sikkert en mulighed. Det viste sig nemlig også at den ny
kontakt slår til ved nøjagtigt samme temperatur (på termometer i
dashboard) som den gamle så der var slet ingen grund til at skifte
den. Istedet skal jeg have skiftet temperatur sensor, termostat og
fundet ud af hvorfor væsken koger for tidligt (mon ikke at der er en
overtryksventil ved tilbageløbet til ekspansionstanken).

Så kampen fortsætter...

-C

Fra : Armand

Dato : 04-08-09 22:47

Christian Madsen skrev:

> [...]
> kontakt slår til ved nøjagtigt samme temperatur (på termometer i
> dashboard) som den gamle så der var slet ingen grund til at skifte

Hæ!
Min krystalkugle var nu også ganske velpudset dén dag

> Istedet skal jeg have skiftet temperatur sensor, termostat og
> fundet ud af hvorfor væsken koger for tidligt (mon ikke at der er en
> overtryksventil ved tilbageløbet til ekspansionstanken).

Jup!
Der er nok dér hvis ikke du kan se nogen lækage andetsteds!
Medmindre at der, ligesom på min P405, ikke er nogen
ekspansions-beholder og ekspansionen kun varetages af en luftlomme i
Køleren :-/

--
Armand