Et Trailerspørgsmål- Om at veje ned!
Fra : Leif Langgaard

Dato : 19-07-09 16:03

Hej

Jeg har kik på en god robust boogietrailer UDEN bremser til en fornuftig
pris, men vores ene bil må kun køre med 500kg på krogen, så:

Kan traileren vejes ned fra 750kg til 500kg?

Må man køre med f.eks 100kg på en trailer med egenvægt på 220kg og en
totalvægt på 750kg efter en bil der kun må trække 500kg?

--
Leif Langgaard - www.megapixels.dk -

Fra : Armand

Dato : 19-07-09 16:19

Leif Langgaard skrev:
> [...]
>
> Må man køre med f.eks 100kg på en trailer med egenvægt på 220kg og en
> totalvægt på 750kg efter en bil der kun må trække 500kg?

Ja!
Trailerens vægt-nominering gælder kun belæsningen af dén, hvorimod
bilens tilladte træk"vægt" fremgår af reg.attetsten. Hvis ingen af de to
overskrides i praksis er der ingen problem.

Jeg var i lang tid overbevist om det modsatte p.g.a. en vedholdende
kollega, indtil jeg for tre år siden tog trailerkort til privatbilen,
hvor netop dét blev præciseret.
Jeg har med dén viden ihu brugt min private P206'er til at hente en tom
laaang 700kg's egenvægtig trailer hjem til min arbejdsplads - I sandhed
er sært skue der nok også har fået én og anden trafikant til at overveje
legimiteten deri

--
Armand.

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 19-07-09 16:24

Armand skrev:

> indtil jeg for tre år siden tog trailerkort til privatbilen

Hvorfor gør man dét?
Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Matthias H Matthies~

Dato : 19-07-09 16:40

"Hans Paulin (6310)" <me@privacy.net> skrev i meddelelsen

> Hvorfor gør man dét?
> --

Et lille tillægsspørgsmål. Er der ikke vægtafgift på en 750 kg. trailer?
Hvis jo, så kan det jo være en grund til at nedveje og undgå afgiften.
Hilsen Matthias

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 19-07-09 16:55

" Matthias H Matthiessen" <matthiessen@dioder.dk> skrev i meddelelsen

> Et lille tillægsspørgsmål. Er der ikke vægtafgift på en 750 kg. trailer?
> Hvis jo, så kan det jo være en grund til at nedveje og undgå afgiften.
> Hilsen Matthias
Jo, det koster den fyrstelige sum af 110 kr. om året.

Kurt

Fra : Jørgen L.

Dato : 19-07-09 19:15

"Hans Paulin (6310)" <me@privacy.net> skrev i meddelelsen

> Hvorfor gør man dét?
> --
> Med venlig hilsen
> Hans
Hej Hans.

For at kunne trække en stor campingvogn eller måske en heste trailer.
Eller bare det at man har en bil med totalvægt på eks. 2750 kg. der kræves
det bare for at trække en trailer, cv etc på mere end 750 kg.

--
Hilsen Jørgen
Toyota Landcruiser 3,0 D-4D & LMC Lord Ambassador 560 RD

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 19-07-09 19:53

Jørgen L. skrev:

> For at kunne trække en stor campingvogn eller måske en heste trailer.
> Eller bare det at man har en bil med totalvægt på eks. 2750 kg. der
> kræves det bare for at trække en trailer, cv etc på mere end 750 kg.

Okay - klart!
Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Armand

Dato : 19-07-09 19:17

Hans Paulin (6310) skrev:

> Hvorfor gør man dét?

Fordi mange snakker/ede om at man ville begynde at følge hårdere op på
reglen om at det alm. kørekort i grunden kun gælder op til 750kg. Dette
ud fra at især campingvogne efterhånden har eskaleret i størrelse over
denne grænse.
Ikke at jeg har bemærket at der er sket meget deromkring siden, men da
jeg for mit eget vedkommende har en bremset 950-kg's trailer hoppede jeg
på da en lokal kørelærer annoncerede at kunne trække et fuldt hold
igennem til 4.000,- pr. mand!
Kortet rækker op til fuld udnyttelse efter vogn op til 3500kg, hvilket
kan udgøre en kvalifikation i mit job som smed (hvis mester har en
større trailer/lift/mandskabsvogn at slæbe efter sin 3½ ton ladvogn) så
jeg ærgrer mig ikke over beslutningen.

--
Armand.

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 19-07-09 19:54

Armand skrev:

> [...]
> større trailer/lift/mandskabsvogn at slæbe efter sin 3½ ton ladvogn)
> så jeg ærgrer mig ikke over beslutningen.

Okay - ved ikke hvorfor det ikke faldt mig ind
Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Brian Sørup

Dato : 19-07-09 16:25

"Leif Langgaard" <langgaard@klarupnet.dx> skrev i meddelelsen
> Hej
>
> Jeg har kik på en god robust boogietrailer UDEN bremser til en fornuftig
> pris, men vores ene bil må kun køre med 500kg på krogen, så:
>
> Kan traileren vejes ned fra 750kg til 500kg?

Ja, men det er der ingen grund til - se længere nede...

> Må man køre med f.eks 100kg på en trailer med egenvægt på 220kg og en
> totalvægt på 750kg efter en bil der kun må trække 500kg?

Ja, sålænge du ikke overskrider bilens tilladte trækvægt U/Bremser er det
lovligt.
--
Brian Sørup
1998 Volvo V70 2,5t Aut.

Fra : Leif Langgaard

Dato : 19-07-09 17:46

"Brian Sørup" <camaropower454@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Ja, men det er der ingen grund til - se længere nede...

> Ja, sålænge du ikke overskrider bilens tilladte trækvægt U/Bremser er det
> lovligt.

Hej Søren, tak for svaret (også til i andre

Det vil sige at jeg må køre med en trailer med en totalvægt på 750kg, bare
jeg ikke læsser den så den totalt vejer mere end de 500kg som er max på
bilen?

Det er jo godt at vide inden der handles.

--
Leif Langgaard - www.megapixels.dk -

Fra : Brian Sørup

Dato : 19-07-09 18:45

> [...]
> jeg ikke læsser den så den totalt vejer mere end de 500kg som er max på

Det er korrekt.

> Det er jo godt at vide inden der handles.

Ja, vær også opmærksom på at hvis traileren er over 5 år gammel skal den
synes ved ejerskifte.....

Fra : claus b.p.

Dato : 20-07-09 00:53

Brian Sørup wrote:

> Ja, vær også opmærksom på at hvis traileren er over 5 år gammel skal
> den synes ved ejerskifte.....
Og da der skal betales for såvel syn som ejerskifte skal den handles til en
"god" pris, hvis der skal være fornuft i det.

/Claus

Fra : Brian Sørup

Dato : 20-07-09 12:35

"claus b.p." <cbp33@hotmail.com> skrev i meddelelsen

> Og da der skal betales for såvel syn som ejerskifte skal den handles til
> en "god" pris, hvis der skal være fornuft i det.

Du betaler *kun* for synet, du skriver bare det nye navn på synspapirerne -
så er den ged barberet.....