GPS Sateæitter
Fra : Torben Pd 57 Sirius

Dato : 23-09-09 13:48

Hej NG
Jeg har hørt (et rygte) at amerikanerne ikke vil/ har råd til at
vedligeholde de satelitter som vores GPS idag får deres data fra.
Og at det derfor om et år eller 2 vil give mere og mere unøjagtige
GPS'ere,
Er der nogen af jer andre der har hørt dette, og i så fald hvad er så
løsningen.

Hilsen
Torben
Pd 57 Sirius

Fra : Ole Pagh

Dato : 24-09-09 06:50

Torben Pd 57 Sirius skrev den 2009-09-23:
> [...]
> GPS'ere,
> Er der nogen af jer andre der har hørt dette, og i så fald hvad er så

Løsningen er at lade være at høre på den slags vandrehistorier eller
konspirationsteorier.

GPS (NAVSTAR) som vi i dag kender det er en helt vital del af deres og
NATOs militære navigationssystem og det giver de ikke op. Vi civilister
har så kun adgang til en lille del af systemet, men det er
tilstrækkeligt.

Der er andre systemer, i drift eller på vej - det russiske GLONASS er i
drift (noget mere ustabilt end NAVSTAR) og det fælleseuropæiske system
GALILEO som desværre lider af den typiske europæiske 'fejl' at landene
ikke rigtig kan blive enige om financieringen.

En af de ting som måske kan have næret det falske rygte er at USA i
foråret opsendte en helt ny GPS satellit, som havde en denmostrations
enhed med til en ny frekvens (L5) og denne enhed så har vist sig at
forstyrre de nuværende signaler på en måde så usikkerheden på
positionsberegningen blev noget større end spec.
Denne satellit (PRN01) er derfor ikke endnu sat i drift (de arbejder på
en 'work around' så satelliten kan anvendes). Der er bl.a. derfor i
øjeblikket 1 - 2 satellitter mindre i drift end ønskeligt, men det
betyder i praksis intet, da der er over de 24 satellitter i brug som er
systemets norm for at dække globalt.

--
hilsen Ole
(mail: fjern x'erne i mail adr.)

Fra : Ole Pagh

Dato : 24-09-09 07:17

Det kunne være følgende fra det _stokkonservative_ Fox News:
http://www.foxnews.com/story/0,2933,520636,00.html

Fox News og deres ligesindede mener jo at Obama hellere vil bruge
pengene til "ligegyldige" sundhedsreformer, opkøb af fallerede
bilfabrikker etc. end militæret og derved sætte USA's sikkerhed på
spil!

Nå- men det hører vist mere til i en politik gruppe end i en
sejladsgruppe :/

--
hilsen Ole
(mail: fjern x'erne i mail adr.)

Fra : Lindstroem

Dato : 24-09-09 17:37

Faktisk har en ministeriel enhed i USA, formentlig i et forsøg på at hæve
budgetterne, officielt udtrykt bekymring for, at gamle satellitter, der
"dør", ikke erstattes af nye satellitter, med deraf følgende manglende
GPS-dækning

Se link fra inquirer:
http://www.theinquirer.net/inquirer/news/1137416/gps-threatened-satellite-failures

mvh Lindstroem

Fra : Ole Pagh

Dato : 24-09-09 18:29

Lindstroem kom med følgende:
> [...]
> budgetterne, officielt udtrykt bekymring for, at gamle satellitter, der
> "dør", ikke erstattes af nye satellitter, med deraf følgende manglende

Det er nogenlunde samme indhold som i mit link fra Fox News.
De henviser til en artikel i PC World:
http://www.pcworld.com/businesscenter/article/165126/gps_system_could_begin_to_fail_within_a_year.html

Lige under overskriften står:
Editor's Note: The U.S. Air Force has responded to concerns raised in
this article.
Det gør de her:
http://www.pcworld.com/article/165305/air_force_responds_to_gps_outage_concerns.html

Citat:
"Bottom line: The Air Force says everything is covered, but if that had
been true all along this flap would not have occurred. Because GPS is
considered vital to national security, plus its wide use by business
and consumers, it is reasonable to expect whatever funds necessary will
be spent to keep GPS as operational as possible."
Citat slut.

Mon så ikke den ged er barberet.
PS: Jeg har tilladt mig at rette emnet for slåfjel.

--
hilsen Ole
(mail: fjern x'erne i mail adr.)

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 24-09-09 07:09

Den Wed, 23 Sep 2009 12:48:29 -0700 skrev Torben Pd 57 Sirius:

> Hej NG

> og i så fald hvad er så
> løsningen.
>
> Hilsen
> Torben
> Pd 57 Sirius

Løsningen fandt Molboerne for længe siden - de skar mærker i rælingen

Ellers kunne det jo også være, at bolværksmatroserne må sætte sig ind i
et glimrende redskab, der kaldes søkort - og lære at navigere efter det.

--
Karl Erik.

Fra : clausbp.

Dato : 24-09-09 23:50

Karl Erik Christensen skrev:

> Løsningen fandt Molboerne for længe siden - de skar mærker i rælingen
>
> Ellers kunne det jo også være, at bolværksmatroserne må sætte sig ind i
> et glimrende redskab, der kaldes søkort - og lære at navigere efter det.

Så kan vi jo samtidig afskaffe de væmmelige motorer, og nøjes med at
sejle for sejl og årer. Hvorfor også bruge så mange resourcer på
vejrudsigter; nedlæg DMI, Vejr2 og alle de andre vejrstationer, - og
når vi nu er ved det, så nedlæg VHF systemerne, Lyngby Radio, DR og alle
de andre nymodens unødvendigheder! Lad sømænd være mænd, og nonner noget
der går i kloster....

Og så vågnede jeg, til clockradioens meddelelser om kø på Motorring 3.
Men drøm du bare videre, Karl Erik.

Mvh. Claus

Fra : JesperÅrhus

Dato : 24-09-09 05:06

> [...]
> øjeblikket 1 - 2 satellitter mindre i drift end ønskeligt, men det
> betyder i praksis intet, da der er over de 24 satellitter i brug som er

Bliver Galileo kompatibelt med de nuværende GPS'er? Jeg har forsøgt at
finde ud af det, men syntes der er lidt modstridende oplysninger om
det.

Fra : Ole Pagh

Dato : 24-09-09 12:49

JesperÅrhus tastede følgende:

> Bliver Galileo kompatibelt med de nuværende GPS'er? Jeg har forsøgt at
> finde ud af det, men syntes der er lidt modstridende oplysninger om
> det.
Tjaa... Godt spørgsmål!

Så vidt jeg husker, skal det sende på de samme frekvenser, men de må jo
være kodet anderledes for ikke at sammenblande de 2 systemer.
Galileo skulle vist derudover også sende nogle andre signaltyper, der
umiddelbart skulle give mulighed for at positionere i 'sub-meter'
området. Dette dog kun mod betaling.

Mon ikke det bliver sådan at når Galileo systemet er ved at være
operationelt, eller man i det mindste har en dato for det, så begynder
chip-fabrikanterne at indbygge den software i GPS modtagerne, så bil-
eller bådnavigatoren kan skifte mellem begge systemer.

Der står sikkert noget om det her, hvis man ellers orker at bladre
gennem de hundredevis af artikler:
http://www.insidegnss.com/galileo

--
hilsen Ole
(mail: fjern x'erne i mail adr.)

Fra : Christian Stidsen

Dato : 24-09-09 15:06

> [...]
> chip-fabrikanterne at indbygge den software i GPS modtagerne, så bil-
> eller bådnavigatoren kan skifte mellem begge systemer.

Jeg tror du har ret i dette. Til almindelig brug i biler og både vil der
bliver lavet modtagere der kan skifte mellem systemerne alt efter hvad man
ønsker at arbejde med.
Til mere avanceret brug bliver det modtagere der kan kombinere systemerne,
og derved opnå en meget bedre position.
I dag findes der modtagere der kan anvende både GPS og GLONASS på samme tid.
Om det egentlig giver en bedre nøjagtighed ved jeg ikke, men man vil til
enhver tid (måske) være sikret et større antal synlige satellitter, og det
vil unægtelig give en bedre position.
- dertil komme så alt det andet isenkram der forbedrer positionen, men det
er en større historie! :)

Christian

Fra : Kent Friis

Dato : 26-09-09 17:50

Den Wed, 23 Sep 2009 12:48:29 -0700 (PDT) skrev Torben Pd 57 Sirius:
> [...]
> GPS'ere,
> Er der nogen af jer andre der har hørt dette, og i så fald hvad er så

Den lidt længere udgave af historien, er at man ikke laver nye
satellitter af den gamle model til at erstatte de der trænger til
udskiftning, fordi man er igang med en ny model.

Der er altså et par af de ældste satellitter der får lov at gå et
par måneder over "mindst holdbar til". Til gengæld bliver de udskiftet
med splinternye topmoderne satellitter i stedet for en ny magen
til den gamle.

Mvh
Kent
--