Motorstop - Volvo Penta MD17C (saltvandskø~
Fra : Torben Bach

Dato : 23-09-09 16:36

Netop hjemkommet fra en fantastisk 10 dages tur i flot sommervejr vil jeg
høre, om der her i gruppen er nogen, der har oplevet det samme som mig i
forbindelse med nævnte Volvo Penta MD17C, der er saltvandskølet.

Det skal nævnes, at jeg har monteret en 3-bladet skrue, sådan at jeg nu
"kun" kan køre max. ca. 2100 omdrejninger mod tidligere ca. 2700
omdrejninger med en 2-bladet skrue.

Til sagen: Undervejs fra Sjælland til Århus - nærmere betegnet sidste etape
på ca. 10 sømil i Århus Bugten for motor med 14 m/s lige i snuden,
besluttede jeg at øge omdrejningerne fra 1500 til 1900, sådan et vi
teoretisk skulle kunne nå frem inden solnedgang.
Efter ca. 15 minutter døde motoren - standsede ganske enkelt uden
forudgående varsler i form at host/grynt.

Gode råd var dyre. Vi satte sejl og skulle til at krydse ind, men efter ca.
5 minutter prøvede jeg at starte motoren. Den startede som sædvanlig, så vi
fortsatte for motor og uden sejl med 1500 omdrejninger, men det bevirkede,
at vi ikke nåede i havn før solnedgang, så det var lidt specielt at gå ind i
en "fremmed" havn i mørke, men den side at sagen gik fint takket være en
masse gadelys på kajen.

Spørgsmålet er så, om der er indbygget en eller anden form for sikring, der
gør, at motoren stopper, når feks. olien bliver for varm (der var ingen
indikationer på temperaturmåleren, da motoren stoppede).

Vi havde en fart at ca. 4,5 kn, men ved møde med store bølger, så sagde det
klap, og vi kom direkte ned på en fart af 1 kn.

Efterfølgende afprøvede jeg motoren i Mariager Fjord i vindstille og absolut
fladt vand - 1900 omdrejninger - motorstop efter ca. 1 kvarter !?

Jeg har i dag tjekket brændstoffilter for vand og snavs, men fandt ingen af
delene.

På forhånd tak, hvis nogen kan give en plausibel forklaring.

--
\\\\////
(@@)

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 23-09-09 10:58

Hej Torben,

Først så skal propelleren være sådan dimmensioneret at du med en
langsom tiltagende gasregulering kan få motoren op op dens max
omdrejninger. Kan du ikke dette er propelleren forkert i stigning.
Er der ikke nogle flere filtre i strengen end barebrændstoffilteret?
Der må også være et forfilter i fødepumpen og hvad med filtre der
indeholder en vandudskiller.
Er der gennem tiden opsamlet snavs og vand i tanken kan det flyde ind
i flitrene som næsten pakkes til.
Ved lave omdrejninger kan dieseltilførslen være tilstrækkelig men ved
højere omdrejninger kører motoren kun så længe den kan suge diesel fra
strengen. Er filtrene tilstoppede med en lind grød af vand og
partikler, i daglig omtales det som dieselpest, vil gennemstrømningen
ikke være god nok og motoren vil stoppe. Efter et stykke tid vil den
kunne startes igen uden problemer.
Med nedsat belastning af motoren kan den køre med med "full load"
optræder problemet.
Det er ikke alene nok at kunne køre med 1900 RPM det skal også være
med belastning.
En dieselmotor regulerer sin brændstoftilførsel med pumpen der igen
reguleres af en centrifugal regulator.
Bestemmer du 1900 RPM, vil centrifugalregulatoren tilsikre
omdrejningstallet og regulere pumpens levering af brændstof herefter.
Kan systemet ikke levere, ja så dør hesten. Sådan er det altid når man
glemmer at fodre den.
Du skal også checke rør/slanger og om vandet står op i tanken til et
sådant niveau at sugerørets indsugningssted af brændstof ligger i
denne zone, for motoren kan ikke køre på vand.

Der er ingen temperatursikring der evt. skulle stoppe motoren.
Ingen indikationer på temperatur måleren? Vil det sige at den viste 0
eller max eller...?

Har du flere oplysninger som evt. kan give et hint.

Mvh/Harding

Fra : Poul Bak

Dato : 23-09-09 19:17

Jeg havde nøjagtig samme problem efter at have monteret dobbelt filter med
omkoblingsventil.
Motoren gik fint ved normale omdr. men ved høje og under belastning døde den
efter nogle min.
Nu var jeg så heldig at jeg kunne med sikkerhed sige at det havde med de
nylig monteret filtre at gøre , hvilket gjore fejlsøgningen nemmere, dog
uden at være let.
Det viste sig at en af slangerne var klippet lidt skrå af således at
spændbånd havde et par milimeter hvor der ikke var slange under i hele
spændbåndes brede, dette bevirkede at motoren under hård belastning kunne
trække falsk luft ind her og gik i stå, et par minutter efter kunne den
startes igen og bare men ikke belastede den hårdt gik det fint.
Et nyt lige klip af slange og har ikke haft problemer siden, så mit foreslag
vil være, se efter om der er steder motoren kan komme til at trække falsk
luft, prøv dig evnt. frem med en slange ned i en spand med diesel, så slut
den til fra motoren og trinvis bagud mod tank, så skal du nok finde det.

MVH

Poul Bak

P.s. et godt tov til pælen og du kan sagtens belaste motoren i havn, hvis du
lige har tjekket de både der ligger bag dig først.

Fra : Torben Bach

Dato : 24-09-09 13:39

Torben Bach wrote:
Klip

> På forhånd tak, hvis nogen kan give en plausibel forklaring.

Foreløbig takker jeg for 2 stk. bidrag til fejlfinding.

Jeg mangler at tjekke slangeforbindelser samt at tjekke selve dieseltanken.
Filtre mv. er ikke svinet til med snavs eller vand.
Med hensyn til temperaturmåleren, så viste den ved begge motorstop ikke
noget unormalt. Viseren stod midt i det grønne felt.

\\\\////
(@@)
Torben