Hjælp søges til regnestykke :-)
Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 20-09-09 07:34

Min ene simmering i forgaffelen er utæt, så jeg har købt nye sammen med
beskyttelsesbælge og ny olie.

Haynes foreskriver 15W netop til min model (antidive med luft) men dét havde
min pusher ikke; kun 5, 20 og 30W.

Jeg skal bruge knap 1/2 liter tilsammen til de to ben og har 1 liter 5W og
1/2 liter 30W til formålet.

Hvordan skal jeg blande de 2 kvaliteter for at opnå 1/2 liter 15W?

Det er 40 år siden jeg sidst modtog undervisning på netop dét område så jeg
kan ikke huske hvordan jeg kommer derhen andet end via et koordinatsystem
hvilket ikke er helt så nøjagtigt som en formel, så please!?
Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Jan Bachman

Dato : 20-09-09 09:38

Jeg prøver at lægge hovedet på blokken

3dl 5W + 2 dl 30W = 5 dl 15W

3*5 + 2*30 = 5*15

/Jan

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 20-09-09 09:48

Jan Bachman skrev:

> Jeg prøver at lægge hovedet på blokken
>
> 3dl 5W + 2 dl 30W = 5 dl 15W
>
> 3*5 + 2*30 = 5*15

Foreløbig tak for dit bud

Jeg venter med at blande olien indtil alle hardcore-læserne har haft
mulighed for evt. at protestere
Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : ib tinning

Dato : 20-09-09 11:27

hvorfor skulle der komme indsigelser når Jan har ret
5x15 =75
(3x5)+(2x30) =75

mvh ib

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 20-09-09 12:46

ib tinning skrev:

> hvorfor skulle der komme indsigelser når Jan har ret
> 5x15 =75
> (3x5)+(2x30) =75

Hvis jeg havde en kvart liter 0W og blandede det med en kvart liter 30W
ville vi ende på en halv liter 15 W.

Men jeg bruger ikke 0W men derimod 5W så jeg tilføjer blandingen "styrke";
derfor skal 5W repræsenteres med en mindre mængde end i ovennævnte
regnestykke, siger min kone...
Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 20-09-09 13:02

Hans Paulin (6310) skrev:

> Men jeg bruger ikke 0W men derimod 5W så jeg tilføjer blandingen
> "styrke"; derfor skal 5W repræsenteres med en mindre mængde end i
> ovennævnte regnestykke, siger min kone...

We rest our case
Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Armand

Dato : 23-09-09 23:29

Hans Paulin (6310) skrev:

> [...]
>
> Men jeg bruger ikke 0W men derimod 5W så jeg tilføjer blandingen "styrke";
> derfor skal 5W repræsenteres med en mindre mængde end i ovennævnte

Hvilket jég sagtens kan følge og derfor undrer mig over at ingen har
kommenteret :-/
50/50 af 0W og 30W MÅ give 15W
Ovennævnte overstiger 50/50 fordelingen såvel i mængde og viskositet :-|

--
Armand.

Fra : Christian Bøge Mikke~

Dato : 23-09-09 23:36

> [...]
> kommenteret :-/
> 50/50 af 0W og 30W MÅ give 15W
> Ovennævnte overstiger 50/50 fordelingen såvel i mængde og viskositet :-|

Næh..

Klart at mere end halvdelen af olien skal være 5W for at få mindre 30W.. det
er jo netop det at der kommer mindre 30W i blandingen, som giver plads til
5W istedet for 0W =)

Fra : Jan Bachman

Dato : 24-09-09 07:07

On Thu, 24 Sep 2009 00:28:50 +0200, Armand <armand@mc-chaufforerne.dk>
wrote:

>Hvilket jég sagtens kan følge og derfor undrer mig over at ingen har
>kommenteret :-/
>50/50 af 0W og 30W MÅ give 15W
>Ovennævnte overstiger 50/50 fordelingen såvel i mængde og viskositet :-|

Jeg er enig i at 50/50 af 0W/30W giver 15W.

Derimod giver 50/50 af 5W/30W på min lommeregner 17,5W. For at få at
få det reduceret til 15W, så er man nødt til at tilføje mere af den
svage styrke. Og så havner vi i sidste ende på forholdet 3:2.

/Jan

Fra : Armand

Dato : 24-09-09 15:26

Jan Bachman skrev:

> [...]
> få det reduceret til 15W, så er man nødt til at tilføje mere af den
> svage styrke. Og så havner vi i sidste ende på forholdet 3:2.

Åh ja!
Men selv de W17½ opnået gennem 50/50 af 30W og 05W burde være brugbart,
medmindre at Paulin tidligere har følt at 'Zukiens forgaffen var hård
mod håndleddene :-/

--
Armand.

Fra : Simon

Dato : 20-09-09 15:37

Jan Bachman wrote:

> 3dl 5W + 2 dl 30W = 5 dl 15W

Udregningen er rigtig, ja - men min første indskydelse var om man nu tør
tro på, at blandingens viskositet faktisk følger denne simple (lineære) lov?

Så fandt:
1. Een som siger at det gør den *ikke*, iflg. instruktion på bagsiden
(post #2).. http://www.tlplanet.com/forums/showthread.php?s=&threadid=24869

2. Een som siger at det *er* så simpelt.
http://www.gasgas.com/Pages/Technical/trials-suspension-tips.html (næsten
nederst)

3. Og endelig en virkelig feinschmeker som siger, at identiske W-tal fra
forskellige mærker ikke engang er ens i virkeligheden......
http://www.peterverdonedesigns.com/lowspeed.htm

- så bland du bare, så ender du nok nogenlunde i nærheden!

--
Simon, Århus
Kawa ER-6n '07

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 20-09-09 16:01

Simon skrev:

> - så bland du bare, så ender du nok nogenlunde i nærheden!

Det var min forgaffelolie-pusher der selv foreslog det sidste gang jeg købte
hvor han heller ikke havde 15W, så jeg var i det mindste i god tro
Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Steen Gruby

Dato : 20-09-09 19:16

On Sun, 20 Sep 2009 17:01:28 +0200, "Hans Paulin \(6310\)"
<me@privacy.net> wrote:

Hej Hans.

>Det var min forgaffelolie-pusher der selv foreslog det sidste gang jeg købte
>hvor han heller ikke havde 15W, så jeg var i det mindste i god tro

Jans opstilling er i orden - Jeg husker det som forholdsregning
Jeg har siddet og tumlet lidt med at stille den op på en brøkstreg,
men det kan jeg tilsyneladende ikke huske

Jeg har også, for længe siden, kigget på det med forgaffelolie.
Ved et tilfælde havde jeg en liter automatgear olie (ATF) stående til
min bil, så fra tanken om at benytte det til handling var der ikke
langt.
Surprise ---- Det virker fint.
Jeg har benyttet ATF olie til forgaflen til mine MC siden.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 20-09-09 19:27

Steen Gruby skrev:

> Hej Hans.

Hej Gruby!

> Jans opstilling er i orden - Jeg husker det som forholdsregning
> Jeg har siddet og tumlet lidt med at stille den op på en brøkstreg,
> men det kan jeg tilsyneladende ikke huske

Min hukommelse er heller ikke hvad den har været; hvis den nogensinde *har*
været det...!?

> [...]
> langt.
> Surprise ---- Det virker fint.
> Jeg har benyttet ATF olie til forgaflen til mine MC siden.

Jeg har noget hypoidolie stående fra dengang jeg satte en ny pakdåse i
Granadaens bagtøj

....men jeg må nok hellere lade den stå
Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Christian Bøge Mikke~

Dato : 20-09-09 19:34

"Steen Gruby" <oz9zi@virker.ikke> skrev i en meddelelse

> Jans opstilling er i orden - Jeg husker det som forholdsregning
> Jeg har siddet og tumlet lidt med at stille den op på en brøkstreg,
> men det kan jeg tilsyneladende ikke huske

Jeg ved ikke hvordan det er med olie, men havde det været %'er, så passer
det fint..

Så ville:

5W indeholde 50 ml/l eller 5 ml/dl
15W indeholde 150 ml/l eller 15 ml/dl
30W indeholde 300 ml/l eller 30 ml/dl

og da ½ liter 15W så ville indeholde 75 ml, så passer det fint med 3 dl 5W
a' 5 ml stk (15 ml) + 2 dl 30W a' 30 ml stk (60 ml)..

Fra : Hekto

Dato : 22-09-09 14:40

On 20 Sep., 20:34, "Christian Bøge Mikkelsen" <c...@mail.dk> wrote:

> [...]
>
> og da ½ liter 15W så ville indeholde 75 ml, så passer det fint med 3 dl 5W
> a' 5 ml stk  (15 ml) + 2 dl 30W a' 30 ml stk (60 ml)..

Foresvæver mig at det er noget med 1/x+1/y=1/Z Men måske jeg har
været for dybt begravet i elektronik?

--
/Hekto

Fra : Steen Gruby

Dato : 22-09-09 21:45

On Tue, 22 Sep 2009 13:40:03 -0700 (PDT), Hekto <hektoblast@gmail.com>
wrote:

Hej Hekto

>Foresvæver mig at det er noget med 1/x+1/y=1/Z Men måske jeg har
>været for dybt begravet i elektronik?

Det er modstande i parallel, hvor læresætningen at resultatet altid
bliver mindre end den mindste
Den opgave her er forholdsregning, hvor Jan's opstilling er 100%
korrekt.
Der må dog findes en anden måde at klare den på rent matematisk, som
f.eks en 2' grads ligning.

Fra : Knud Dam

Dato : 22-09-09 22:06

> Den opgave her er forholdsregning, hvor Jan's opstilling er 100%
> korrekt.
> Der må dog findes en anden måde at klare den på rent matematisk, som
> f.eks en 2' grads ligning.

Hej Steen

Jeg er også helt enig i Jans udregning.

Matematisk kunne det se sådan ud, hvilket i princippet er det samme, som Jan
kommer frem til.

X = antal deciliter med 5W olie. (5-X er dermed antal deciliter med 30W
olie)

X*5 + (5-X)*30 = 5*15

5X + 150 - 30X =75

75 = 25X

X = 3

Mvh.

KD

Fra : TA

Dato : 24-09-09 17:24

"Hans Paulin (6310)" <me@privacy.net> wrote in message
> [...]
> kan ikke huske hvordan jeg kommer derhen andet end via et koordinatsystem
> hvilket ikke er helt så nøjagtigt som en formel, så please!?

Man kan ikke blande olier alene ud fra deres SAE vægt (såsom 5W, 30W etc) da
SAE vægten ikke er et mål for oliens kinematiske viskositet, men derimod et
spænd af viskositeter. Olier med samme SAE vægt kan derfor sagtens have
forskellig viskositet, hvilket "Simons" link også viser. Den kinematiske
viskositet måles i cSt (centistokes [mm^2/s]).

Man kan heller ikke blande olier udfra simpel lineær forholdsregning, da den
kinematiske viskositet stiger logaritmisk med SAE vægten.

Det er derfor nødvendigt først at finde den kinematiske viskositet for de
givne olier ved en kendt temperatur, og derefter blande dem så der opnåes en
viskositet svarende til den ønskede SAE 15W vægt.

For SAE vægtene gælder der:
5W: 3.8 - 4.1 @ 100 gr C (givet)
15W: 5.6 - ? @ 100 gr C (ønsket)
30W: 11.5 - ? @ 100 gr C (givet)

Ved indsætning i en beregner [1] med KV1 = 4, KV2 = 12 og Final KV = 6 ved
en temperatur på 40 gr C ses, at olierne ca skal blandes med 61% 5W og 39%
30W. Det ville være en god ide at finde de manglende øvre værdier for 15W og
30W og finjustere resultatet derefter.

Det havde dog været langt lettere at købe den rigtige olie

--
TA

[1]
<http://www.rohmax.com/rohmax/en/customerservices/calculationtools/baseoilmi
xtures/>

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 24-09-09 18:24

TA skrev:

snip

> [...]
> 61% 5W og 39% 30W. Det ville være en god ide at finde de manglende
> øvre værdier for 15W og 30W og finjustere resultatet derefter.

Tak!

> Det havde dog været langt lettere at købe den rigtige olie

Forretningen har ikke haft noget 15W de sidste år og ejeren der er
mc-mekaniker foreslog selv at jeg sku blande det
Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Simon

Dato : 24-09-09 18:31

TA wrote:
> Man kan heller ikke blande olier udfra simpel lineær forholdsregning,

> ses, at olierne ca skal blandes med 61% 5W og 39% 30W.

Det må dog i virkelighedens verden siges at være så rigeligt tæt på det
3:2 = 60:40 forhold, som den grovere/simple beregning gav os .... :)

--
Simon, Århus
Kawa ER-6n '07

Fra : Jan Bachman

Dato : 24-09-09 22:01

On Thu, 24 Sep 2009 18:23:36 +0200, "TA" <not@active.invalid> wrote:

<snip indsigt>

>Det havde dog været langt lettere at købe den rigtige olie

Tak skæbne! Jeg omformulerer lige mit 3:2 bud til to skvæt 5W og én
pøs 30W

/Jan

Fra : TA

Dato : 28-09-09 19:59

"TA" <not@active.invalid> wrote in message

> [...]
> 30W. Det ville være en god ide at finde de manglende øvre værdier for 15W

I forlængelse af foregående indlæg er jeg kommet frem til en ligning, der er
i nær overensstemmelse med de to beregnere på linket
<http://www.rohmax.com/rohmax/en/customerservices/calculationtools/baseoilmi
xtures/>.

A er andelen af den ene olie med kinematisk viskositet KV1 cSt
B er andelen af den anden olie med kinematisk viskositet KV2 cSt
KVF er den kinematiske viskositet af blandingen

I: A + B = 1
II: A * log(KV1) + B * log(KV2) = log(KVF)

Den første beregner giver viskositeten af blandingen, KVF, og kan beregnes
ved en mindre omskrivning af II som:

FV = antilog([A * log(KV1) + B * log(KV2)])

Den anden beregner giver andelene, A og B, af to basisolier for at få en
blanding med viskositeten KVF. Med B = 1 - A bliver II:

A * log(KV1) + (1-A) * log(KV2) = log(KVF)

A og B bliver derfor:

A = [log(KVF) - log(KV2)] / [log(KV1) - log(KV2)]
B = 1 - A

Ligningerne tager dog ikke hensyn til temperaturen, som dog heller ikke
betyder så meget.

--
TA

Fra : Armand

Dato : 25-09-09 00:34

Hans Paulin (6310) skrev:
> Min ene simmering i forgaffelen er utæt, så jeg har købt nye sammen med
> beskyttelsesbælge og ny olie.

Har du husket at nærkigge glidebøsningerne i den aldrende 'Zukis teleskop?
Intet der ligner messing/bronze må kigge igennem den mørke
teflon-belægning :-|

--
Armand.

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 25-09-09 05:08

Armand skrev:

> Har du husket at nærkigge glidebøsningerne i den aldrende 'Zukis
> teleskop?

Nej, dét har jeg ikke.

Sidder de øverst?

Kommer de med op når man trækker "benet" op af "røret"?

Satser på at gå i gang i weekenden.

> Intet der ligner messing/bronze må kigge igennem den mørke
> teflon-belægning :-|

Fint nok!
Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Armand

Dato : 25-09-09 11:47

Hans Paulin (6310) skrev:

> Nej, dét har jeg ikke.
>
> Sidder de øverst?
>
> Kommer de med op når man trækker "benet" op af "røret"?

I hvert teleskop sidder der:
- En i yderrøret lige under pakdåsen hvor coating'en selvsagt(?) sidder
indvendig!
- En på inderrøret allernederst, hvor coating'en selvsagt(?) sidder
udvendigt!
Den nederste følger med inderrøret, derved at den sidder solidt klemt
omkring dette i en bred neddrejning, hvorimod den øverste oftets bliver
siddende i yderrøret efter adskillelse, men til gengæld er let at pille op!

> Satser på at gå i gang i weekenden.

God arbejdslyst!

--
Armand.

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 25-09-09 13:58

Armand skrev:

snip

> [...]
> omkring dette i en bred neddrejning, hvorimod den øverste oftets
> bliver siddende i yderrøret efter adskillelse, men til gengæld er let

Godt!

Så slipper jeg ikke så nemt som jeg havde håbet på.

Er spændt på om der osse er knækket en fjeder for jeg synes at jeg har
usædvanlig lidt frigang (85 mm) selvom jeg har trukket inderbenene så langt
ned som muligt...

> God arbejdslyst!

Tak!

Har varmet op med at skifte bremse- og koblingsvædske (men ikke
blinklysvædske!) på husets to biler...
Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 25-09-09 17:54

Hans Paulin (6310) skrev:

> Satser på at gå i gang i weekenden.

Så kom jeg da så langt før min bedre halvdel lagde beslag på min tid:

http://www.zofiaoghans.dk/MC1b.JPG/MC1b-full;init:.JPG

http://www.zofiaoghans.dk/MC2b.JPG/MC2b-full;init:.JPG

Nu skal jeg bare ha løsnet de 2 unbracobolte i bunden af gaffelbenene

Mener at have haft dem af (uden de store sværdslag) da jeg skiftede pakdåser
for 10 år siden.
Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 25-09-09 20:14

Hans Paulin (6310) skrev:

> Nu skal jeg bare ha løsnet de 2 unbracobolte i bunden af gaffelbenene

For at få noget modhold anbefaler Haynes:

"In most cases an improviced holding tool can be made by grinding a coarse
taper at the end of a wodden dowel"; kan det passe at de mener et kileformet
"kosteskaft"?:

(Babelfish: "In den meisten Fällen kann ein improvisiertes Holdingwerkzeug
hergestellt werden, indem man einen groben Kegelzapfen am Ende eines wodden
Dübels reibt"

Har svært ved at tro på dét kan holde

Kan først få fat i min luftnøgle i morgen; er der ikke nogen der har pillet
boltene ud med en sådan?
Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Armand

Dato : 25-09-09 22:28

Hans Paulin (6310) skrev:

> [...]
> taper at the end of a wodden dowel"; kan det passe at de mener et kileformet

Det er ofte ikke meget slup der skal til for at sagerne drejer med
rundt, og derfor modsat: ofte ikke meget modhold der skal til for at
kunne løsne bolten!
Af samme grund lykkes det oftest at løsne den før teleskopet adskilles
og fjederen(s modhold) fjernes, men dét er lidt sent nu, kan jeg se på
tragt-opstillingen!

--
Armand.

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 26-09-09 05:03

Armand skrev:

> Af samme grund lykkes det oftest at løsne den før teleskopet adskilles
> og fjederen(s modhold) fjernes, men dét er lidt sent nu, kan jeg se på
> tragt-opstillingen!

Satser på min luftnøgle

Noget sideværts slør har jeg allerede konstateret; spændt på om stumperne
kan skaffes og hvad de koster
Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 26-09-09 07:47

Hans Paulin (6310) skrev:

> Satser på min luftnøgle

Var så ikke nok; måtte ty til en spids pind og arbejde en del med dén før
jeg fik den 1. dims ud

Efterfølgende kunne jeg så se at en 22 mm. bolt med en "næsten fastsvejset"
møtrik passede ned i dén, så næste ben var piece of cake!

Første ben ser sådan ud:

http://www.zofiaoghans.dk/MC3b.JPG/MC3b-full;init:.JPG

så nu venter jeg på at min 'pusher står op
Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Ukendt

Dato : 26-09-09 09:09

On Sat, 26 Sep 2009 08:46:51 +0200, Hans Paulin (6310) wrote:

> Første ben ser sådan ud:
>
> http://www.zofiaoghans.dk/MC3b.JPG/MC3b-full;init:.JPG

Ikke for at strø salt, men når delene er kørt så langt ud, så er der slidt
meget materiale af indvendigt i yderrøret. Nye bøsninger retter kun lidt op
på det problem, og sluppet vil stadig være markant værre end ny.

Orla Pedersen
http://www.tfv-org.dk
http://www.tfv-org.dk/general/clearout oprydning, opdateret 2-11-08

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 26-09-09 11:50

Orla Pedersen skrev:

> [...]
> slidt meget materiale af indvendigt i yderrøret. Nye bøsninger retter
> kun lidt op på det problem, og sluppet vil stadig være markant værre

Okay - tak for input

Ved ikke hvad nye rør koster men tror det løber op

Kunne godt leve med køreegenskaberne som de var før så det bliver nok ved
dét
Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Armand

Dato : 26-09-09 18:48

Hans Paulin (6310) skrev:
> [...]

Rart at se bekræftet at jeg ikke uberettiget spurgte til
glidebøsningerne

Det er ikke umuligt at trimme teleskopets slup v.h.a. folie eller
søgeblade under glideringene- For aldrende motorcykler er dét snarere en
kunst frem for fusk!
Men da givet slid vil forekomme på yderrørets nederste 15-cm vil man
ikke kunne suplere for dét, men kun trimme så glideringen passer
strammest muligt i det øverste stykke af yderrøret således at
spillerummet dér ikke bidrager til balladen!

Først senere vil det vise sig om overfladen i slidområdet er af sådan
beskaffenhed at det rasper belægningen af den nymonterede lejering!

> Kunne godt leve med køreegenskaberne som de var før så det bliver nok ved
> dét

1100'eren har haft sine problemer med at køre ligeud og folietricket
tillærte jeg mig faktisk ved adskilelse af forgaflen på netop sådan en
ged, hvor tidligere ejer havde optimeret med messingfolie under
glideringene!

--
Armand.

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 26-09-09 20:32

Armand skrev:

> Rart at se bekræftet at jeg ikke uberettiget spurgte til
> glidebøsningerne

Så længe du ikke spør til bagsvingeren!

> [...]
>
> Først senere vil det vise sig om overfladen i slidområdet er af sådan
> beskaffenhed at det rasper belægningen af den nymonterede lejering!

Don't make me cry!

> [...]
> tillærte jeg mig faktisk ved adskilelse af forgaflen på netop sådan en
> ged, hvor tidligere ejer havde optimeret med messingfolie under

Ikke delikat!
Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Armand

Dato : 26-09-09 21:16

Hans Paulin (6310) skrev:

> Ikke delikat!

Man må sno sig, som ålen sagde (aprospos om at "åle"!)

--
Armand.

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 26-09-09 21:52

Armand skrev:

> Man må sno sig, som ålen sagde (aprospos om at "åle"!)

Havde folie rundt om et baghjulsleje engang - sådan apropos; dét var
rigeligt!
Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Hekto

Dato : 25-09-09 15:21

On 25 Sep., 21:13, "Hans Paulin \(6310\)" <m...@privacy.net> wrote:

> [...]
>
> Har svært ved at tro på dét kan holde
>
> Kan først få fat i min luftnøgle i morgen; er der ikke nogen der har pillet

Det nævnte 'specialværktøj' har da virket i flere tilfælde.

--
/Hekto

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 26-09-09 05:00

Hekto skrev:

> Det nævnte 'specialværktøj' har da virket i flere tilfælde.

Ok

Synes bare det er lidt ulækkert med "smuller" inde i forgaflen

....og regnede med at det ikke holdt
Hans
www.zofiaoghans.dk