Brændstofforbrug på gamle motorcykler
Fra : kresten

Dato : 17-09-09 06:56

Jeg var for år tilbage den lykkelige ejer af en lille suzuki, men
måtte sælge den da jeg begyndte at studere og måtte klare mig på SU..
De faste udgifter blev simpelthen for store. Nu har min kammerat så
fortalt mig at hans vespa er næsten gratis at forsikre og betale
vægtafgift på fordi den er ældre end 35 år.

Nu er mit spørgsmål så om en 35 år gammel mc har et helt urimeligt
brændstofforbrug. Det dur jo ikke hvis jeg har råd til at forsikre
den, men ikke at hælde benzin på den.

Jeg har f.eks. kig på en suzuki GT 550 fra 74' der lige runder de 35
år. Håber der er nogen der kan sige lidt om forbruget.

Mvh Kresten
Århus

Fra : Ukendt

Dato : 17-09-09 14:42

On Thu, 17 Sep 2009 05:56:07 -0700 (PDT), kresten wrote:

> Jeg har f.eks. kig på en suzuki GT 550 fra 74' der lige runder de 35
> år. Håber der er nogen der kan sige lidt om forbruget.

Den kan med meget forsigtig kørsel holdes over 10 Km./l. :-/

Glem alt om totaktere, og økonomi i samme sætning.

Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/mc
12-6-08

Fra : Grunnet

Dato : 17-09-09 15:33

"kresten" <krestensb@gmail.com> skrev i meddelelsen
[...]

--------------------------

Vær også opmærksom på, at hvis den billige forsikring er en
veteranforsikring, kræver selskabet nok at du har et dagligt transportmiddel
og at motorcyklen ikke må benyttes som dagligt transportmiddel., men kun
lejlighedsvis.

--
Steen
GL 500 SilverWing '84

http://home11.inet.tele.dk/grunnet/ (om 2-hjulere med motor men intet om MC)

Fra : Ivar

Dato : 17-09-09 16:50

kresten skrev:

> Jeg har f.eks. kig på en suzuki GT 550 fra 74' der lige runder de 35
> år. Håber der er nogen der kan sige lidt om forbruget.

En GT550 er en totakts-motorcykel, dvs glem alt om økonomisk kørsel.
Desuden må du påregne en del vedligehold på så gammel en cykel.
Du kan gøre betydeligt mere økonomiske køb for 10.000 kr end en GT550.

Ivar Magnusson

Fra : Per

Dato : 17-09-09 19:13

kresten wrote:
> [...]
>
> Jeg har f.eks. kig på en suzuki GT 550 fra 74' der lige runder de 35
> år. Håber der er nogen der kan sige lidt om forbruget.

Køb du dig en lille 125ccm 4 takter - det kan meget bedre betale sig
ihvertfald i forhold til en GT550.

En Yamaha YBR125 http://www.yamaha-motor.dk/produkter/tilbud/ybr125.jsp
eller den tilsvarende SYM XS125 til kun 10.000 kr http://sym.dk/ nederst på
siden - de går begge uden problemer 40 km/literen og gerne langt mere.

Sådan en maskine koster stort set intet i forsikring og anskaffelse som du
kan se.

mvh. Per

Fra : Arne Lorenzen

Dato : 18-09-09 07:06

Per skrev den 17 sep 2009 i

Eller:
http://www.bilbasen.dk/brugt-motorcykel-scooter/forhandler/Hyosung-RX-
125D-_ID61834986d.htm

Fra : oz3bto

Dato : 18-09-09 19:16

"kresten" <krestensb@gmail.com> skrev i en meddelelse
[...]

----------------------------------
'

Kik efter en DT175 billig i drift og forsikring uhyggelig stabil også er
forsikringen lav.. Skulle noget gå istykker så kan du selv lave det hvis du
bare har lidt viden om motore

Har selv haft fornøjelsen af sådan en og med en haynes manual så var jeg
istand til at splitte den ad og samle den igen

Fra : kim.svensson@tdcadsl~

Dato : 19-09-09 09:46

<krestensb@gmail.com> wrote:

> [...]
>
>Jeg har f.eks. kig på en suzuki GT 550 fra 74' der lige runder de 35
>år. Håber der er nogen der kan sige lidt om forbruget.

Købte for 2 år siden en MZ es150/1
jeg har nu kørt knap 12000 km på den, 3 tændrør og et koblingskabel er
hvad den har kostet mig. ved normal kørsel er ca 30 km/l normalen, men
ved lidt omtanke er 35km/l ikke unormalt.

Den er enkel at vedligeholde, alt, jeg maner alt i reservedele kan fås
og det til en trediedel pris af billige japanerdele.

Den daglige pleje er så lidt at det ikke er værd at nævne.

Desuden er der en meget aktiv dansk klub hvor der altid er hjælp at
hente.

MVH
Kim

BMW R100RS 1977
MZ ETZ 301 Saxon Fun - Velorex 562
MZ ES 250/2 1969
MZ ES 150-1 1974
MZ TS 150 1981
MZ ETS 250 1972
MZ ETZ 408 D i støbeskeen

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 19-09-09 10:02

kim.svensson@tdcadsl.dk skrev:

> Desuden er der en meget aktiv dansk klub hvor der altid er hjælp at hente

....hvis man er medlem!
Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : kresten

Dato : 19-09-09 05:24

Tak for de mange svar. Egentlig var jeg ikke klar over at det var en 2-
takter jeg havde fundet. Det var en fejl, jeg var vist ikke så
grundig. Strengt taget har jeg ikke noget behov. Derfor skal det også
være en rigtig motorcykel, og ikke noget med to takter eller scooter,
selv om der er mange fordele for en fattigrøv som mig. Det skal være
legetøj og søndagsture. Jeg så en mulighed for at slippe om ved de
faste udgifter ved at købe en veteran(35 år).

Jeg kan fint leve med kick-start og en medtaget cykel uden alufælge,
men hvis benzinforbruget og udgifter til reperation æder besparelsen
er der jo ikke så meget ræson i ideen. Men hvis en gammel BMW fra '53
kan gå 21 km/l ser det jo helt fornuftigt ud, eller?

mvh

Fra : Armand

Dato : 23-09-09 22:52

kresten skrev:
> [...]
> er der jo ikke så meget ræson i ideen. Men hvis en gammel BMW fra '53
> kan gå 21 km/l ser det jo helt fornuftigt ud, eller?

Hvis du alligevel ikke regner med at køre andet end lidt løst
fornøjelseskørsel, kan forbruget vel i grunden være ligegyldigt :-/
Anyhow, det er de færreste motorcykler, inklusive totaggerne, der kører
kortere end nogen given bensinbil, eller sagt med andre ord: de færreste
nærmer sig end ikke 10km/l men snarere maximalt(forbrug) 14-15km/l, så
at sigte efter forbruget er spildt møje!

Driftsudgifterne:
Vægtafgiften er den samme for alle motorcykler - Den beløber sig til den
uhyrlige sum á 580,-kr!
Med en ældre og dermed formodentlig billigere motorcykel, kan
forsikrings-selskabernes uhyrlige kaskopræmier næppe være på tale og en
mindre (á slagvolumen) motorcykel er til at ansvarsforsikre for småpenge!

Summa summarum: der er frit spil for hjertet til at vælge

--
Armand.
(der såmænd selv godt kunne tænke sig at have så'en en 3½'er BMW fra

Fra : Dennis Hellan Peders~

Dato : 24-09-09 11:43

[...]

Hej .

Som andre også har været inde på, så kik efter sån' en her

http://www.dba.dk/asp/sektion/artikler/detail.asp?ArtikelId=51883

Eller

http://www.dba.dk/asp/sektion/artikler/detail.asp?ArtikelId=36324

Det kan nok ikke gøres billigere