Hvorfor er der (stort set) ingen kanaler i~
Fra : JesperÅrhus

Dato : 14-09-09 11:48

Da jeg går og drømmer en helt del om engang i fremtiden at tage en
lang tur på de europæiske vandveje er jeg kommet til at undre mig over
hvorfor der egentlig stort set ikke er nogle kanaler i Danmark.

Er det bare fordi der ikke rigtigt er nogle steder der er langt nok
fra vandet til at det har kunnet betale sig?

Var Danmark bare bagud i forhold til andre lande, og ikke kommet i
gang da jernbanen kom på banen?

F.eks. ville det da være oplagt at man kunne sejle enten på Gudenåen,
eller på et kanalsystem forbundet med den, helt ind til Silkeborg
søerne.

Ligeledes er der heller ikke ret langt fra Hobro til Limfjorden
omkring Virksund.

En stor, gammel historisk by som Viborg kunne også forbindes til
Limfjorden med en kanal på under 10km.

Fra : Ole Pagh

Dato : 14-09-09 19:14

Det irreterer mig også grænseløst at man ikke forlængst har gravet en
kanal fra Roskilde og ud til Køge Bugt!
Så kunne man spare flere dages sejlads når man gerne ville en tur ned
til Bøgestrømmen...

Det var forøvrigt oppe som et projekt der blev omtalt i Dagbladet for
en del år siden. Så ville man på den måde ensrette den tætte transit
trafik i Øresund. Nordgående skibe skulle sejle via Øresund og
sydgående via Roskilde Fjord. Kollisionsfaren skulle deved blive stærkt
formindsket.
Artiklen var i bladet lige omkring 1. april.

--
hilsen Ole
(mail: fjern x'erne i mail adr.)

Fra : JesperÅrhus

Dato : 14-09-09 12:24

> [...]
> formindsket.
> Artiklen var i bladet lige omkring 1. april.

Hej Ole.

Hvad er det for et dagblad du tænker på? Det lyder interessant.

Er det Dagbladet Information?

Fra : Ole Pagh

Dato : 14-09-09 19:43

JesperÅrhus:

> Hej Ole.
>
> Hvad er det for et dagblad du tænker på? Det lyder interessant.
>
> Er det Dagbladet Information?
>Hehe doh - fattede først lige nu den med "1. april"

Næh... det var lokalsprøjten for Roskilde og omegn. Jeg ved ikke om
bladet overhovedet eksisterer mere.
I 80'erne skrev de også at Roskilde ville få venskabsbesøg af et større
Sovjetrussisk flådefartøj og da det nu var midt i kold-krig's tiden,
ville man forsøge sig med en charmekampagne over for de lokale
kapitalister:
Borgerne i Roskilde ville få en gratis flaske vodka, hvis de kom ned på
havnen, iført et RØDT halstørklæde den 1.april.

Avisen rapporterede nogle dage senere at der havde været
bemærkelsesværdigt mange der luskede rundt på havnen i de dage, iført
et rødt halstørklæde...

PS: Der er max. 3-4 m vanddybde i Fjordens sejlrender, så noget stort
flådefartøj kunne næppe passere.

--
hilsen Ole
(mail: fjern x'erne i mail adr.)

Fra : JesperÅrhus

Dato : 14-09-09 12:27

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 14-09-09 13:43

Jo da, vi har Frederiksholms Kanal og Thyborøn Kanal. Desuden blev
Kielerkanalen en erstatning for Eiderkanalen der oprindeligt var den
danske grænsekanal til Tyskland.

Frederiksholms Kanal er den del af kanalen omkring Slotsholmen i
København som fra Stormbroen strækker sig ned til havnen nær ved
Langebro.

I mange hundrede år var Limfjorden en lukket fjord uden forbindelse
til Vesterhavet. Landevejen mellem Ribe og Thisted gik gennem Thyborøn
og videre til Agger.

Under en kraftig stormflod i 1862 blev klitten nord for byen
gennembrudt og det indstrømmende vand skabte en bred kanal. Thyborøn
kanal var skabt og snart kunne den besejles af skibe.

Ejderkanalen, skibskanal mellem den sejlbare del af Ejderen (Voorde)
og Kielerfjorden (Holtenau), åbnet i 1784. Kanalen var et for sin tid
imponerende og avanceret stykke ingeniørarbejde, der sparede mindre
skibe den farefulde færd rundt om Skagen. Den egentlige gravede kanal
havde en længde på 33,9 km, en bredde i bunden på 15,7 m og en dybde
på 3,1 m. Skibene blev ved passage af kanalens seks sluser løftet op
til en højde af 8,6 m. Omkostningerne ved byggeriet blev meget store,
2,3 mio. rigsdaler, og svarede til 57% af statens samlede skatte- og
afgiftsindtægter i 1784. Ejderkanalen var i brug indtil 1896, da
Kielerkanalen mellem Brunsbüttel og Holtenau blev åbnet.

Kielerkanalen eller Nord-Ostsee-Kanal som forbinder Østersøen ved Kiel
med Nordsøen ved Brunsbüttel og dermed sparer skibstrafikken den lange
tur omkring Skagen. Kielerkanalen blev bygget til erstatning for den
gamle Ejder-kanal fra 1783, Kanalbyggeriet blev igangsat af
rigskansler Otto von Bismarck ud fra primært militære formål, idet den
giver kort sejltid mellem flådehavnene i Kiel og Wilhelmshaven ved
Nordsøen.

Ser du på afstandene mellem disse kanaler så svarer det meget godt til
afstanden mellem mange kanaler syd for os.

Vikingerne havde en kanal øst/vest på den nordlige del af Samsø.

Og ja vi mangler at få gravet Roskilde/Køge kanalen men vi kan dog
trøste os med at Køge bugt hænger sammen med mølleåen i det sindrige
kanalsystem rundt om København for fremskaffelse af vand ved en evt.
storbrand i hovedstaden. Kanalsystemet er en del af beredskabet.

Mvh/Harding

Fra : Andreas D

Dato : 14-09-09 21:24

Hej Harding

Harding E. Larsen skrev:
> [...]

> gennembrudt og det indstrømmende vand skabte en bred kanal. Thyborøn
> kanal var skabt og snart kunne den besejles af skibe.

Og så er der endda også en "rigtig" i fastlandet udgravet kanal oppe ved
limfjorden, nemlig Frederik d. VII's kanal. Den er vist desværre ikke
navigerbar med mast

http://www.limfjordsmuseet.dk/Arkiv/kanal.htm

Mvh.

Andreas

Fra : Steffen Skov

Dato : 16-09-09 13:57

"Harding E. Larsen" <harding@larsen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
KLIP
Vikingerne havde en kanal øst/vest på den nordlige del af Samsø.

Mvh/Harding

Det er Kanhave-kanalen gravet og træbeklædt af Vikingerne i 726. Kanalen var
ca. 11 m. bred og 500 m. lang. Vikingerne havde militærbase i den lavvandede
Stavns Fjord, så under angreb kunne de trække skibene gennem kanalen og
falde fjenden i ryggen. Det må vel være en af de første kanaler for
skibsfart? I dag ser man kun en lavning i landskabet, men det er stadig et
fascinerende sted at besøge.

Draget mellem Helgenæs og Mols trak vikingerne deres både over land, så det
er ikke en vandkanal.

Snekkeeng ved Viby syd for Århus havde vikingerne værft og gemmested for
deres skibe. Trods skibenes lille dybgang, mener nogle at adgangen hertil er
blevet uddybet.

Vikinger og Øst Jylland er meget spændende, og jeg kan anbefale en god bog
for historisk interesserede sejlere:
"Vikingernes Aros"
Moesgård Museum
www.moesmus.dk
ISBN 87-87334-62-3
98 kr 122 sider

Hilsen Steffen
--
"E´baad" Pd26 nr.18, Århus.

Fra : HAWK

Dato : 14-09-09 21:17

"JesperÅrhus" <elquapo@ofir.dk> skrev i meddelelsen
[...]

Man har faktisk "sejlet" godt til Silkeborg, men Gudenåen var for lavvandet
så på nogle af strækningerne, bl forbi Ans blev bådene trukket af
pramdragere. disse mindes stadig ved en årlig "pramdragerfest#

Fra : Andreas D

Dato : 14-09-09 21:34

Hej Jesper

HAWK skrev:

> Man har faktisk "sejlet" godt til Silkeborg, men Gudenåen var for
> lavvandet så på nogle af strækningerne, bl forbi Ans blev bådene trukket
> af pramdragere. disse mindes stadig ved en årlig "pramdragerfest#

Ja og endda store skibe, det fantastiske skib S/S Hjejlen sejlede fra
Randers til Silkeborg, efter hun var blevet bygget hos B&B (Hun er så
gammel at Wain ikke var kommet til, værftet hed Baumgarten & Burmeister
!). Det gik vist ikke helt let, men fantastisk historie.
http://www.hjejlen.com/historie/gammelartikel.jpg

En tur med hende kan virkelig anbefales, selv når man normalt er til
vindkraft!

Mvh.

Andreas

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 14-09-09 14:22

Jeg manglede den vigtigste kanal: Christianshavns kanal

Deltag i bevaringen af denne levende maritime bevaringsværdige kanal:

http://danskebaadejere.dk/Nyheder/Generelle%20nyheder/Broer%20i%20København.aspx

Mvh/Harding

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 17-09-09 14:21

Godt du fik denne kanal med, så nu kan Jesper Århus godt belave sig på
at sejle på danske kanaler og det uden kanalførerbevis, ATIS, AIS, og
børstige slusevagter.

Kanalen har jeg passeret mange gange om sommeren når vi skulle over og
bade på vestsiden

Mvh/Harding

Fra : SørenH

Dato : 18-09-09 09:38

JesperÅrhus skrev bl.a.:
> Da jeg går og drømmer en helt del om engang i fremtiden at tage en
> lang tur på de europæiske vandveje er jeg kommet til at undre mig over
> hvorfor der egentlig stort set ikke er nogle kanaler i Danmark.

I Danmark har vi kyststrækninger rundt om og ind i mellem i rigt mål, så
det har aldrig kunnet betale sig at investere store summer i længere
kanalbyggerier. F.eks. blev tømmer til flåden hugget i de store
sydsjællandske skove og udskibet til København fra havnene på Sjællands
sydkyst.
Desuden har vi aldrig haft sværindustri eller råstofindvinding som har
krævet indlandske vandveje.
Netop hjemkommet efter 2 år på de europæiske vandveje har jeg
konstateret at stort set al flod/kanal-transport er råstoffer eller
affald, og det er jo logisk, at kanaltransport er uegnet til
færdigforarbejdede produkter, - især i vore dage hvor alt er
just-in-time produktion.

Hvis man skal opleve de spændende og fredelige kanalstrækninger i Europa
skal man ikke vente for længe!
Når kommerciel trafik ophører eller er reduceret til meget lille
tonnage, så lader landene strækningerne forfalde, og styrter en sluse
eller bro sammen er det ikke sikkert at strækningen blir genåbnet.
Især Frankrig har nedprioriteret voldsomt i de senere år.
F.eks. står der om Canal de Bourgogne at den officielle vanddybde er
1,80 - dog 1,40 på tunnelstrækningen øverst - men vi som blot stikker
1,25 gik på grund mange steder undervejs, og en engelsk sejlerbekendt på
1,40 returnerede næste halvvejs efter at være trukket af mange gange.

Der er allerede givet eksempler på at vi osse i DK har små kanaler,
selvom den vigtigste er glemt, - Næstved kanal (som vi bor lige ned til)
der sammen med Karrebæksminde fjord er en smuk strækning, bortset fra at
man effektivt har blokeret for fri sejlads midt på kanalstrækningen med
en svingbro, som kun åbnes for lystsejlads 2 gange om dagen!

Nævnes bør vel osse indsejlingen til Skælskør, som i gravede og
naturlige render snor sig gennem et smukt og alsidigt landskab.

Mvh
SørenH
s/y Marie af Næstved

Fra : Ukendt

Dato : 22-09-09 07:14

> [...]
> omkring Virksund.
>
> En stor, gammel historisk by som Viborg kunne også forbindes til

"Lidt" kan man da:
http://www.wayfarer.dk/Images/2008/himmelbjergtur/index.html

Mvh
Allan

Fra : JesperÅrhus

Dato : 22-09-09 00:26

> "Lidt" kan man da:http://www.wayfarer.dk/Images/2008/himmelbjergtur/index..html
>
> Mvh
> Allan

Hej Allan.

Ja, der er faktisk meget sejlads på Silkeborg Søerne og
omkringliggende åer, også med mast. Så vidt jeg har fundet ud af har
Silkeborg endda Danmarks første sejlklub. Det er bare ærgerligt at man
ikke kan sejle fra havet og derind. Man skal enten have båden på
trailer eller leje en båd i søerne.

Fra : Peter Lauridsen

Dato : 22-09-09 23:58

> [...]
> lang tur på de europæiske vandveje er jeg kommet til at undre mig over
> hvorfor der egentlig stort set ikke er nogle kanaler i Danmark.

Vi har da Esrum kanal og Væltningen der udmunder ved Dronningmølle,
Kanhave Kanalen tværs over Samsø og Frederik den VII's kanal ved
Løgstør.
De er alle nedlagte i dag. Kun Frederik VII's kanal er sejlbar men
lukket i den ene ende.
Falsterbokanalen og Kielerkanalen er vel nærmeste anvendelige i
nabolandene.

Hilsen Peter