Hvorfor knækker noten på en påhængsmotor??
Fra : Lars Hansen

Dato : 09-09-09 20:19

Hejsa

Jeg har sammen med en kammerat hovedrenoveret en gammel Johnson Seahorse 25
hestes påhængsmotor. Med gammel skal forstås GAMMEL, da den er fra omkring
midt 70´erne.
Men da vi startede den op første gang kørte den (ikke godt) men gik
pludselig ud. Efterfølgende start lod sig ikke gøre da den havde revet noten
på krumtappen over. Altså noten der holder svinghjulet i position.
Ny not er nu indkøbt og vi startede motoren op igen her til aften. Den kørte
i nogle minutter og gik så ud, igen med en knækket not........
Svinghjulet støder ikke på spolerne, så det er ikke det der gør det.

Men, hvad kan det så være???
Forkert tændingstidspunkt eller hvad???

Mvh og på forhånd tak.
Lars Hansen

Fra : Ivar

Dato : 09-09-09 20:48

Lars Hansen skrev:

> Ny not er nu indkøbt og vi startede motoren op igen her til aften.

Passer noten præsist?

Ivar Magnusson

Fra : Lars Schmidt

Dato : 10-09-09 06:24

Hejsa, svinghjulet sidder løst på akslen, noten kan ikke holde kræfterne,
kun styre . Konussen og tilspændingsmomentet skal passe.
venlig hilsen Lars

Fra : Lars Hansen

Dato : 15-09-09 07:19

"Lars Hansen" <Lars@oland.danmark> skrev i en meddelelse
> [...]
> kørte i nogle minutter og gik så ud, igen med en knækket not........
> Svinghjulet støder ikke på spolerne, så det er ikke det der gør det.

Jeg takker for jeres svar. Ingen tvivl om at problemet har været at
svinghjulet ikke er spændt godt nok fast.
Konussen passer for det er de original dele, men vi har ikke spændt
svinghjulet MEGET fast af frygt for at det ikke kom af igen........

Vi prøver at spænde det ordentlig fast næste gang, måske Joachim B. Olsen
har tid til at kigge forbi....

Mvh
Lars Hansen