Installation Kabola Fyr
Fra : Havblik

Dato : 09-09-09 09:13

Jeg er i gang med at installere et Kaboa fyr. Selve fyret, radiatorer,
skorsten m.m. er monteret, men jeg kunne godt bruge lidt kyndig hjælp
når selve fyret skal justeres og startes op. Nogen der kender nogen?

Fra : Henrik Kolle Rasmuss~

Dato : 09-09-09 17:43

det kan alle olifyrsmontører

--
Med Venlig Hilsen
Henrik Kolle Rasmussen

Fra : Havblik

Dato : 09-09-09 12:31

Tak for din hurtige respons på min forespørgsel.

Det er korrekt, har jeg fået at vide, at kabola fyret er som et
"normalt" fyr til et hus, dog ret lille ca. 10 kw. Og derfor burde en
v v s er kunne klare det. Jeg tænkte blot, at der kunne være nogle
specielle forhold når det drejede sig om en båd.

Bl.a. er der nogen der har talt om luftindtag til motorrum. Andre har
fortalt at vandmængden skal være 3 x fyrets kapacitet, her altså ca.
30 l.

Jeg er (absolut) ikke tekniker, men spørger og lytter.

For mig ville det være mest praktisk hvis det var en i der boede i
Kbh., men båden kan jo flyttes.

Fra : Henrik Kolle Rasmuss~

Dato : 10-09-09 19:56

Faktisk er det bedst at tage indsugningsluften fra det fri, da et oliefyr
kan forurene ( CO ) gennem insugningen.
Du skal dog huske at have rigelig ventilation hvis du tager
forbrændingslufen fra båden et hul eller åbning på ca. 75cm2 burde være ok.
Da vandindholdet i din kedel og radiatorer et meget lille, bygger man ofte
en bufferbeholder på kedlen. Det er bare en dunk vand således at oliekedlen
har mere vand at arbejde med.
Det er for at undgå at fyret starter og stopper hele tiden.
Det er samme princip man bruger i villakedler og varmepumper.
Så spørg du bare din lokale vvs mand.

Fra : Havblik

Dato : 11-09-09 06:37

Hej Henrik,

Er det korrekt forstået at hvis man laver et direkte luftindtag til
motorrummet, hvor fyret står, så mener du at det skal være ca 9 cm på
hver led, (Hvis man forestiller sig at det er et firkantet
luftindtag)?

Umiddelbar ville jeg være ked af at lave et sådan et hul i f.eks.
siden af båden.

Venligst,

Søren

Fra : Henrik Kolle Rasmuss~

Dato : 12-09-09 20:55

Der skal luft til forbrænding om du vil det eller ej
Det kan tages gennem naturlig ventilation ( revner og sprækker ) eller du
kan føre luftindtaget til det fri.
Det er bedst at føre det ud, da det så ikke er sandsynligt at der vil være
fare for forgiftninger.
Forbrændig kan ved en ikke fuldstændig forbrænding udvikle den farlige CO,
En ikke fuldstændig forbrænding sker hvis der ikke er O2 nok = luft.
Prøv feks. at se en brændeovn som bliver kvalt, den soder og brænder dårligt
det samme gør et oliefyr.
Jeg går ud fra at du har et ventilationshul i dit motorrum, derfor kan
indsugningen føres derud.
Det kan jo laves på mange måder.
--
Med Venlig Hilsen