salg af mc
Fra : b_lind@post5.tele.dk

Dato : 09-09-09 07:02

Har solgt min mc. Vedkommende der kom fra den anden ende af landet
syntes at der var for langt at køre, så jeg beskrev cyklen for ham som
jeg oplever den og sendte ham en masse billeder i høj opløsning så han
kunne zoome ind på detaljer på cyklen. Ud fra dette besluttede han at
købe cyklen og han sendte et transportfirma efter cyklen. I
mellemtiden overførte han pengene til min konto.

Nu er problemet at han ekstrem perfektionist - forventer åbenbart at
den er som ny selv om den er 15 år gammel. Jeg syntes selv jeg er
rimelig perfektionist (har ofte af andre fået at vide at jeg er
perfektionist) - man han topper da godt nok. Omtaler b.la at der er
lidt rust på hornet og at der er lidt ridser i styrdæmpere (vægtene
for enden af styret).

Nu vil han have afslag på 4000 eller handlen retur - dette nægter jeg
da jeg har en slutseddel med hans underskrift på, hvor der står at han
køber cyklen som beset og uden garanti.

Hvad mener i - hvad ville i gøre??

Fra : Thomas Jensen

Dato : 09-09-09 14:18

> [...]
>
>Nu vil han have afslag på 4000 eller handlen retur - dette nægter jeg
>da jeg har en slutseddel med hans underskrift på, hvor der står at han

synes 4000,- lyder af meget men hvad kostede mcén ?, og hvad brokker han
sig ellers over ?

Da han selv vælger at købe via billeder og har accepteret den er købt som
beset, ville jeg ikke lade handlen gå retur.
Kun hvis du bevidst har tilbageholdt information omkring standen vil jeg
mene en sådan handel skal gå retur.
Så de ting han har brokket sig over, er de at se på billederne du har sendt
ham ?

Thomas Jensen
Yamaha FZS600 1998 + DT125R
http://dfmc.dk/?id=11

Fra : Torben Scheel

Dato : 09-09-09 14:23

b_lind@post5.tele.dk wrote:

> Hvad mener i - hvad ville i gøre??

Snakke med ham og måske tilbyde en symbolsk godtgørelse (hvis han havde
noget at have det i). Da jeg solgte en XJ600 og det bagefter blev
opdaget at generatoren var tilsluttet forkert (nyere motor - lang
historie) og en schnabel laderegulator skulle til, betalte jeg 500,- som
en slags halv skade. Jeg vidste ikke at der var et problem, men var
godtnok imponeret af lysmængden Der brændte heldigvis ikke noget af.

--
vh
Torben

Fra : b_lind@post5.tele.dk

Dato : 09-09-09 07:46

On Sep 9, 3:18 pm, "Thomas Jensen" <tho...@thomas-jensen.dk> wrote:

> [...]

> mene en sådan handel skal gå retur.
> Så de ting han har brokket sig over, er de at se på billederne du har sendt

Jeg har ikke tilbageholdt information -
jeg havde feks beskrevet at der var nogle stenslag på tanken men eller
var tanken pæn - han siger så at der er ridser (ja self. er der ganske
små vaskeridser på en tank der er 15 år)
Det samme med sideskjolde - havde beskrevet at der var nogle
slidmærker fra den tidligere ejers sidetasker hvorpå han tager
mikroskopet frem og finder nogle små ridser (så mener jeg bare - hvis
man skal helt derned i detaljer så må manden jo selv bevæge sig herop)
Nogle af tingene kan man se på billederne men de små ridser kan man
self. ikke se.

men for pokker - jeg har kørt mc i 32 år og haft 23 forskellige mcer
selv så jeg ved godt hvordan en velholdt mc ser ud og suzukien var pæn
- men folk opfatter forskelligt...

P.S det er en suzuki xv800 til 19000,- u/afgift.

Fra : Anders Majland

Dato : 09-09-09 15:30

> [...]
> man skal helt derned i detaljer så må manden jo selv bevæge sig herop)
> Nogle af tingene kan man se på billederne men de små ridser kan man

Hvis mc'en var som ny i et og alt og der så var nogle små ridser kunne man
måske argumentere for at det var en mangel. Hvor langt har den kørt ?

Men du har beskrevet standen som fin og nævnt nogle stenslag og slidmærker
fra sidetasker. Så kan andre mindre fejl/ridser vel næppe have nogen større
indflydelse på vurderingen af standen og prisen - og da slet ikke svarende
til 4000kr eller 20% af prisen...

Så medmindre du har reklameret for den som "mint / showroom condition" så
har han imho kun noget at brokke sig over hvis standen ikke svare det til
beskrevne og alder / km. Og der lyder det til at du har dokumenteret standen
ganske omhyggeligt.

Jeg ville nok på en pæn måde skriftligt bede ham rende og hoppe

/A

PS Ved ikke om det kan være problemer i formuleringen "som beset og uden
garanti" når køber ikke har hverken set eller prøvekørt den. Men som jeg
husker det skal sælger blot tilbyde køber at undersøge / prøvekøre for at
ansvarsfraskrivelsen holder vand.

Fra : Søren Ottosen

Dato : 09-09-09 15:42

>P.S det er en suzuki xv800 til 19000,- u/afgift.

Hej er det ikke VX 800 du mener? Fed cykel iøvrigt, men er bedst til at
køre lige ud.

Søren

Fra : Thomas Jensen

Dato : 09-09-09 15:59

> [...]
> - men folk opfatter forskelligt...
>
> P.S det er en suzuki xv800 til 19000,- u/afgift.

ud fra hvad du beskriver og til den pris ville jeg ikke lade handlen gå
tilbage. det er ca 20% han vil have i afslag det er jo lidt til grin.
Så ville nok bare henvise til "købt som beset" på en pæn måde

Thomas Jensen
Yamaha FZS600 1998 + DT125R 1994
http://dfmc.dk/?id=11

Fra : N/A

Dato : 10-09-09 09:40

Fra : Matthias H Matthies~

Dato : 09-09-09 15:32

<b_lind@post5.tele.dk> skrev i meddelelsen
[...]

Hvis du har fået pengene fra ham, så ville jeg ikke gøre mere.
Sig til ham, at hvis han er utilfreds, så må han kontakte en advokat.
Du har solgt som beset og jeg vil mene du står meget stærk i en evt.
retssag.
Har du ikke fået pengene, så ville jeg nok tage kontakt til en advokat og få
ham til at bedømme handlen.
Jeg tror køber i dette tilfælde kun er ude på at få prisen trykket længere
ned. Havde den ikke haft de fejl han påpeger, så havde han sikkert fundet et
par andre.
Så mit råd er, at du bør holde fast i handlen uden prisafslag.
Hilsen Matthias

Fra : N/A

Dato : 09-09-09 15:59

Fra : mille63

Dato : 10-09-09 01:41

On Sep 9, 4:58 pm, Thomas Jensen <oelhun...@hotmail.com> wrote:

> [...]
> tilbage. det er ca 20% han vil have i afslag det er jo lidt til grin.
> Så ville nok bare henvise til "købt som beset" på en pæn måde

Han bliver han bliver åbentbart ved med at sende mail om at han vil
have handlen
ophævet eller have 4000 i nedslag.... fik lige en ny her til morgen!

Han begynder også at true lidt (mellem linjerne)" - skrev b.la
Jeg, mine kolleger og Venneforeningen omkring museet er rolige og
besindige mennesker, men på et tidspunkt knækker linen
Hvad syntes du/i jeg skal gøre

Kan jeg sende ham nogle paragrafer så han er klar over hvordan hans
situation ser ud??

mvh b.l

Fra : H. P. Holm

Dato : 10-09-09 08:55

mille63 skrev:

> Han bliver han bliver åbentbart ved med at sende mail om at han vil
> have handlen
> ophævet eller have 4000 i nedslag.... fik lige en ny her til morgen!

Du har sendt samme klagesang til dk.videnskab.jura nyhedsgruppen
uden at gøre opmærksom på det, så jeg vil ikke bruge tid på dig.

Fra : Torben Scheel

Dato : 10-09-09 09:40

mille63 wrote:

> [...]
> Jeg, mine kolleger og Venneforeningen omkring museet er rolige og
> besindige mennesker, men på et tidspunkt knækker linen

Jeg ville nok kontakte politiet. Truslerne får det til at ligne gemen
afpresning.

Jeg ved ikke hvad en custom maskine er værd, men personligt ville jeg
nok ikke give 19k for en 15 år gammel uden afgift. Slet ikke ubeset.

--
vh
Torben

Fra : Thomas Jensen

Dato : 10-09-09 09:46

> [...]
>Hvad syntes du/i jeg skal gøre
>
>Kan jeg sende ham nogle paragrafer så han er klar over hvordan hans

skrive pænt tilbage med referencer til hvordan privatkøb fungerer, når der
er skrevet "købt som beset" og så ellers sagligt argumenterer for at han har
set/oplyst de fejl han refererer til.

Lad det være ham der er usaglig og truende, ikke dig.

Thomas Jensen
Yamaha FZS600 1998
http://dfmc.dk/?id=11

Fra : Futte & Co.

Dato : 09-09-09 13:58

mille63 skrev:

> [...]
> Jeg, mine kolleger og Venneforeningen omkring museet er rolige og
> besindige mennesker, men på et tidspunkt knækker linen

Send ham en mail hvor du tilbyder at lade handelen gå tilbage. Han kan
bare stille cyklen i din indkørsel, og at du kun beregner en minimal
leje pr. dag han har haft den. Hvis han spørger hvad lejen er, henviser
du til http://www.aagesen.dk/rent_1.asp - hvorefter du skriver at du kun
beregner den mindste sats, eller hvad du nu synes.
På den måde er det op til køber at vælge løsningen.
Husk endelig at gennemgå cyklen for nye skader inden du betaler restbeløbet.

Hvad er det for et museeum han støtter?
Hvis du sender dem en mail med kopi af hans slet skjulte trusler, er jeg
sikker på venneforeningen kalder ham til orden.

--

Jørgen, Brøndby
http://dfmc.dk/?id=70

Fra : mille63

Dato : 10-09-09 02:31

On Sep 10, 9:55 am, "H. P. Holm" <B...@mogensen.mail.dk> wrote:

> Du har sendt samme klagesang til dk.videnskab.jura nyhedsgruppen
> uden at gøre opmærksom på det, så jeg vil ikke bruge tid på dig..

jeg var ikke klar over at man skulle gøre opmærksom på dette -
beklager

Jeg spørger i dette forum også fordi det kunne være der sad folk her,
der selv eller kender nogen der har været ude for det samme !

mvh b.l

Fra : IT PR0

Dato : 10-09-09 10:21

mille63 skrev:

> [...]
>
> Jeg spørger i dette forum også fordi det kunne være der sad folk her,
> der selv eller kender nogen der har været ude for det samme !

Krydspost til begge (max 4) grupper hvis det er relevant alle steder.

Du har allerede fået flere gode svar.
Det eneste uklare punkt er, om du har fået alle pengene?

Krydspostet til dk.fritid.motorcykel og dk.videnskab.jura

Fra : kalle

Dato : 10-09-09 10:56

Gælder købeloven ved handler mellem private?
Jeg vil gerne have en præcisering af hvilke regler der gælder for handel
mellem private.

Der foregår jo en del handel mellem private f. eks gennem Den Blå Avis eller
lignende og jeg er flere gange stødt på den opfattelse, at når det drejer
sig om handel mellem private så gælder købeloven ikke. Man har som køber i
sådan en handel ingen rettigheder.

Jeg vil mene at handel mellem private er omfattet af købeloven, men at de
særlige bestemmelser omkring returret og fortrydelsesret ikke gælder
medmindre andet er aftalt.

Som eksempel kunne tages at en sælger sælger en defekt varer. Køber modtager
varen og konstaterer at varen er defekt samme dag som vedkommende modtager
den (f. eks når han åbner pakken). Køber kan dokumentere at varen er defekt
ved modtagelsen (f. eks billeder eller via testprogrammer til en computer)
og såfremt sælger ikke kan dokumentere at varen ikke var defekt ved
afsendelsen er det hermed sandsynliggjort at varen var defekt på
salgstidspunktet. Der er f. eks ingen skader på emballagen. Og det er f. eks
heller ikke en vare som ville kunne tænkes at tage skade af en måske lidt
hårdhændet håndtering af Postdanmark. Hvis sælger så er blevet gjort
opmærksom på defekten i god tid mener jeg at køber har ret til at enten: 1.
forlange nedslag i prisen eller 2. ophæve købet

Det er op til køberen at bestemme hvad han vil i situationen.

Er dette en korrekt opfattelse ? eller hvilke rettigheder har man som køber.

Hvis det ydermere tænkes at den defekte vare er en del af et sæt og at det
er gjort klart af køber på skrift inden handlen at vedkommende kun er
interesseret i handlen såfremt alle dele kan købes samlet. Det kunne f. eks
være at køber har købt fire letmetal fælge til sin bil og det viser sig at
en af fælgene er defekte. Kan køber så kræve at sælger tager alle fire fælge
tilbage ? Eller kan sælger nøjes med at refundere prisen for en fælg ? Det
skal her siges at fælgene kun kan købes to og to. Så køber ville skulle ud
og investere i to nye fælge såfremt han går med til dette (og gerne vil
kunne køre i sin bil på forsvarlig vis). Han vil derfor ende med fem fælge i
alt.

Findes der en klar udlæggelse af hvilke regler der gælder for salg mellem
private. Her tænker jeg på noget man kunne sættet på et website hvor der
bliver handlet meget mellem private. Således at køber og sælger ved hvad de
har at rette sig efter ?

Svar:
Købelovens almindelige regler gælder for handel mellem private, men reglerne
om forbrugerkøb gælder ikke. Det betyder, at det som udgangspunkt er aftalen
mellem de private, der indeholder de vilkår, der gælder for det pågældende
køb, fx at en vare er købt som beset eller med diverse mangler. Eller sagt
på anden vis, så kan private udmærket aftale noget andet end det, der
fremgår af købelovens almindelige regler, for de gælder kun, såfremt
parterne ikke har aftalt noget andet.
Købeloven giver ingen fortrydelses- eller returret - heller ikke når
forbrugere køber varer i en butik, dvs. efter købelovens regler om
forbrugerkøb. I stedet indeholder købeloven regler om, hvad en køber har af
muligheder, hvis der er mangler ved en vare, fx at få et nedslag i prisen
eller ophæve købet. Men - og med stort: MEN - når det gælder handler mellem
private, er der ingen lette løsninger som Forbrugerklagenævnet, hvis
parterne efterfølgende bliver uenige. I stedet må den utilfredse part
anlægge en egentlig retssag, og det vil som oftest ikke være den økonomiske
risiko værd.

I en sag om fx brugte fælge vil de færreste private løbe procesrisikoen,
hvis der er tale om et køb til nogle få hundrede eller et par tusinde
kroner. Alene advokatudgiften kan let løbe op i 15.000 til 20.000 kr.

Desuden er der ofte et stort bevismæssigt problem ved køb mellem private,
for der foreligger sjældent en detaljeret skriftligt købsaftale. Og
mundtlige aftaler er ikke noget værd rent bevismæssigt.

Lad mig tage dit eksempel, for her vil du som køber af en genstand fra en
anden privat person kunne ophæve handlen og kræve dine penge retur, hvis der
er en væsentlig mangel ved genstanden. Men når der er tale om en brugt
genstand, som du fx har købt via en annonce i Den Blå Avis, skal det afgøres
efter en særlig skala, hvad der anses for en væsentlig mangel. Nemlig en
skala, der tager udgangspunkt i, hvad du kan forvente at få af fx brugte
fælge til den pågældende pris.

Er der efter denne skala en væsentlig mangel ved en fælg, og har sælgeren
ikke taget et forbehold, fx købt som beset, kan den private køber ophæve
hele købet. Men det store problem opstår, hvis sælgeren ikke vil være med
til det, for så har køberen kun mulighed for at komme videre med sagen via
en egentlig retssag.

Som køber får du en langt bedre beskyttelse ved at handle via butikker -
også når det gælder brugte genstande. Købelovens regler om forbrugerkøb kan
nemlig ikke fraviges til skade for dig som forbruger, og der er forskellige
klagenævn, fx Forbrugerklagenævnet.

Med venlig hilsen

Erik Frodelund

Fra : ulrich

Dato : 10-09-09 19:56

[...]

Hvis du i din beskrivelse af motorcyklen har været ærlig, har han ikke noget
at ha' sin reklamation i.
- Og har du modtaget betalingen, så ignorer hans henvendelser og belav
dig på 'is i maven' holdning.
Omvendt, - kan han pege på væsentlige skjulte fejl? - Så få en mindelig
ordning
og betal ham en fornuftig dekord. - Ikke noget med et afslag på flere
tusinde
kroner, men et beløb dækkende udbedring af pågældende mangel ved køretøjet.

Så kan begge være tilfredse,
Palle

Fra : S.B.

Dato : 12-09-09 07:29

"ulrich" <ulrich@lite.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> tusinde
> kroner, men et beløb dækkende udbedring af pågældende mangel ved

Forstår slet ikke en mand der hænger sig så meget i bagateller vil købe en
MC "ubeset"
Min tanke var, at der allerede fra hans side af af var planlagt at skulle
have nogen af pengene retur, inden han købte den
Søren

Fra : Ralph Køster

Dato : 12-09-09 15:09

Efter som køber ikke selv hentede MC, er vi så ikke ude i den nye lov om at
private også har 14 dages returret på ting
købt over nettet??

I så fald har køber lov til at levere tilbage uden dagsleje af maskinen.

Ved ikke om loven kan gøres gældende her.

Ralph.

Fra : Jesper Pedersen

Dato : 11-09-09 01:41

> [...]
> Hvad syntes du/i jeg skal gøre
>
> Kan jeg sende ham nogle paragrafer så han er klar over hvordan hans

Nemt. Du skriver nu til ham, at du lader sagen overgå til
myndighederne (politiet), og han hører noget igen når du har fået svar
derfra.
Og så forholder du dig ellers rolig. Og hvis der så stadig komemr
trusler, så er det bare at gå til politiet med dem.

/
Mvh
Jesper

Fra : mille63

Dato : 12-09-09 11:03

On Sep 12, 4:08 pm, "Ralph Køster" <G...@grip.now> wrote:
> Efter som køber ikke selv hentede MC, er vi så ikke ude i den nye lov om at
> private også har 14 dages returret på ting
> købt over nettet??

det gælder så vidt jeg ved ikke når det er privat handel...

Fra : MKS - 74

Dato : 12-09-09 19:22

On Sat, 12 Sep 2009 10:03:01 -0700 (PDT), mille63
<b_lind@post5.tele.dk> wrote:

>det gælder så vidt jeg ved ikke når det er privat handel...

I har begge ret/ikke ret afhængig af hvordan man ser på det . Sagen
er at Sø- og Handelsretten har afsagt en dom (i en sag anlagt af
forbrugerombudsmanden mod QXL), hvori det hedder at når salget
formidles via et auktionssite (erhvervsdrivende), så bliver det
aftalelovens bestemmelser om fjernsalg der gælder og dermed 14 dages
returret, også selvom det er handel mellem 2 privatpersoner (hvor der
i udgangspunktet ikke er returret i handler mellem private).

Det er så op til en vurdering, hvornår der er tale om reel formidling,
QXL er indlysende omfattet, DBA f.eks derimod nok næppe (de mener ikke
selv de er, de droppede netop auktiondelen, bl.a p.g.a usikkerheden om
reglerne).

Uanset hvad er den nok næppe meget værd i praksis, idet man kun kan
opnå denne ret ad rettens vej, der er ingen beskyttelse i form ad
forbrugerklagenævn mv.

http://www.fdih.net/nyheder/pressemeddelelsevedrhandelmedbrugtesagerpanettet.aspx

--
-Michael
Honda CBR600-info + div. CBR600-dele m.m. til salg på: