GPS
Fra : Torben Pd 57 Sirius

Dato : 06-09-09 12:26

Hej NG

Når man nu ser på prisen på en kortplotter og sammenligner den med en
GPS med vejkort til en bil, så er prisen jo himmelråbende forskellig.
Så er der nogen der har set om man kan få sø kort til en "bil GPS"

Hilsen
Torben
Pd 57 Sirius

Fra : Ivar

Dato : 06-09-09 21:00

Torben Pd 57 Sirius skrev:

> Så er der nogen der har set om man kan få sø kort til en "bil GPS"

En bil-gps har software, der kan finde vej på land. Den software
kan jo ikke lige bruges til navigation på vand. Så bil-gps'en skal
have noget speciel software for at kunne navigere til havs. Hvis
man lavede sådan en, kunne jeg forstille mig, at den ville blive
relativ dyr, da kundekredsen er meget mindre end til biler.

Med andre ord, du skal ikke regne med at kunne få sø-navigation
til samme pris som navigation til biler.

Ivar Magnuson

Fra : John Hilt

Dato : 10-10-10 08:16

On Sun, 06 Sep 2009 21:59:37 +0200 Ivar <dild@[nozpam]webspeed.dk>
wrote in news:dk.fritid.sejlads

>En bil-gps har software, der kan finde vej på land. Den software
>kan jo ikke lige bruges til navigation på vand. Så bil-gps'en skal
>have noget speciel software for at kunne navigere til havs.

No problem:

- Verdens mest solgte håndholdte GPS
http://www.garmin.dk/node/666

Vejledende udsalgspris: 2.299,00 kr.

- GPSMAP® 60 Cx og dens søstermodeller er verdens mest udbredte
håndholdte GPS, som ses i brug overalt i verden under selv de mest
ekstreme forhold - en status opnået på grund af fantastisk høj
pålidelighed, brugervenlighed og lang batterilevetid. For professionelle
brugere som militære elitekorps, nødhjælps- og redningsarbejdere og
ekstremsportsfolk er en håndholdt GPS lig med en GPSMAP® 60 Cx.

- GPSMAP® 60 Cx kan via datakort-indgangen tilføjes eksempelvis
BlueChart g2 søkort eller City Navigator vejkort med mulighed for
vejnavigation direkte til gadedøren. Senest tilkommet er det længe
ventede Topo Danmark, et detaljeret topografisk landskabskort over
Danmark med hidtil uset detaljeringsgrad.

Fra : Ivar

Dato : 10-10-10 14:51

John Hilt skrev:

> No problem:

> - Verdens mest solgte håndholdte GPS
> http://www.garmin.dk/node/666

> Vejledende udsalgspris: 2.299,00 kr.

Det var godt nok en gammel besked du svarer på.

Fra : Preben Andersen

Dato : 06-09-09 21:04

http://www.garmin.dk/node/914
--
mvh/Preben

Fra : Flemming Torp

Dato : 07-09-09 00:10

Hej Torben,

En "bil-GPS" kan være mange ting ...
En billig mulighed er en PDA/Pocket PC m/Windows, som kan benytte Maptecs
programmel:

http://maptech.mytopo.com/products/PocketNavigator/index.cfm

Jeg har dog prøvet med en lidt ældre Medion-model ...
Jeg forestillede mig den som en back up-løsning i cockpittet
I sollys du'r det ikke - og billedet ER meget lille.
Og navigationen er heller ikke særlig nem.

Men benytter man i forvejen en PDA i bilen, er det jo en overkommelig
mulighed - som jeg dog ikke vil anbefale.

--
Flemming Torp - Gimle - X-342 - Helsingør

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 07-09-09 01:57

Hej Torben,

Har du set denne: http://www.garmin.dk/node/914

Mvh/Harding

Fra : Torben Pd 57 Sirius

Dato : 07-09-09 08:51

On 7 Sep., 09:57, "Harding E. Larsen" <hard...@larsen.tdcadsl.dk>
wrote:
> Hej Torben,
>
> Har du set denne:http://www.garmin.dk/node/914
>
> Mvh/Harding
>
> On 6 Sep., 20:26, Torben Pd 57  Sirius <tgb...@it.dk> wrote:
>
> Hej Harding

spændende mulighed, men prisen er absuolut ikke spændende, det var
derfor jeg tænkte i en bil GPS, med søkort, har for år tilbage set en
i en vist nok Føtex reklame, hvor de skrv at man også kunne få søkprt
til den. Og prisen var omkring 1000 - 1500

Mvh
Torben

Fra : Ole Jeppesen

Dato : 07-09-09 12:56

En Garmin 420 søkortplotter kan købes for 3995 incl kort over de indre
danske farvande. Så kan det vist ikke betale sig at eksperimentere med
halve løsninger. Garmin 420 fungerer fortræffeligt, selv om skærmen
ikke er for stor.
Kort alene koster fra 1000 til 2000

Hilsen
Ole Jeppesen
Søfie af Hejlsminde
Larsen 28

Fra : Mike

Dato : 15-09-09 09:36

Og nu Garmin 420 kan købes her billigere
http://baadservice.dk/vmchk/Garmin-GPSmap-420.htm

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 08-09-09 01:42

Hej Torben,

Ja prisen på 620 er sikkert væsentligt højere end de 1000 - 1500 du
nævner; men muligheden for bil/båd navigator er indeholdt.
Det kan godt være at det tidligere har været tilbud på en billig
indretning men kortene lader nok meget tilbage. Jeg føler at de nok er
i stil med kortene i de mobiltelefoner der har GPS. De viser noget;
men ikke nok til at være et hjælpemiddel ved navigation ombord.

Jeg anvender en PC og bruger tid på sammenligning af programmer og
kort og ud fra dette konstateret at der findes mange gode,smarte og
let brugelige programmer med god navigationsfunktionaliteterer helt så
gode Der findes også programmer der ikke er helt så gode; men hvor
kortene til gengæld er helt i top med flest mulige detaljer. Ved at
kunne køre med forskellige programmer kan man vælge f.eks. de gode
navigationsprogrammer, desværre med mindre detalierede kort, som
hjælpemidel på dybt vand og anvend de gode kort når man skal ind på en
snæver plads.

Se i øvrigt tråden hvor vi diskuterer kortdetaljer igen, igen.

Mvh/Harding

Fra : Bjarke@Escape

Dato : 08-09-09 17:42

Bil gps og bil gps ...... en indbygget gps i en standard bil koster mellem
10 og 20.000 alt efter mærke.... Så der er meget mellem himmel og jord .....

--
Afsendt fra båden:
Maxi 999 - 'Escape' - Hundige

Fra : Torben Pd 57 Sirius

Dato : 09-09-09 09:29

On 8 Sep., 18:42, "Bjarke@Escape" <maxi999.escape-krølleA-gmail.com>
wrote:
> [...]
> snæver plads.
>
> Se i øvrigt tråden hvor vi diskuterer kortdetaljer igen, igen.

Hej NG

Jeg takker for de gode og fylestgørende svar, og må endnu engang
kostatere at alt maritimt koster spidsen af en jet jager. Har en
Garmin 52 GPS og en stak papir kort, Det rækker langt, kan jo så
combinere det med en bærbar PC + Det levende Søkort.

Hilsen
Torben
PD 57 Sirius

Fra : Christian Stidsen

Dato : 14-09-09 18:42

> [...]
>Garmin 52 GPS og en stak papir kort, Det rækker langt, kan jo så
>combinere det med en bærbar PC + Det levende Søkort.

Er jo så tankevækkende at vi i det maritime erhverv stadig sejler i
papirkort - og det fungerer faktisk fremragende!

Christian

Fra : Henning Rasmussen

Dato : 09-09-09 18:44

[...]

Jeg har en bekendt, som engang købte en, vist nok Garmin, med begge
dele. Han fandt hurtigt ud af, at skærmen er for lille til søkort.

--
Med sejlerhilsen
Henning _/) _/) _/)

Fra : Ukendt

Dato : 09-09-09 18:59

> Når man nu ser på prisen på en kortplotter og sammenligner den med en
> GPS med vejkort til en bil, så er prisen jo himmelråbende forskellig.
> Så er der nogen der har set om man kan få sø kort til en "bil GPS"

Jeg har en håndholdt Garmin Vista Hcx med søkort ... den virker fint...
Ellers findes der jo også Garmin Nuvi 500 og 550

http://www.panbo.com/Garmin_nuvi_500_marine_screen_small.jpg

http://www.garminindonesia.com/images/stories/jasamarine/Nuvi-550/garmin_nuvi_550_crossover.jpg

Mvh
Allan