Dæk til R1150RT?
Fra : Ukendt

Dato : 05-09-09 12:13

Var ude at køre en længere tur, bla igennem Århus (dvs en masse start/stop).
Jeg oplevede 4 gange at baghjulet spandt i både 1. og 2. gear ved igangsæt,
og 1 gang sejlede bagenden ved en overhaling. Jo, det var da vådt, men en
godt stykke fra frostvejr og vi snakker en 400kg maskine (med mig på altså)
og max 95hk, så en ræser er det ikke just :) Dækkene er metzler (mener det
er z6) med ca 4 mm tilbage.

Nå, men ikke nogen fed oplevelse. Jeg fik fint tæmmet maskinen, men jeg
havde ikke følelsen af 100% kontrol,. og jeg tror de biler, der så min
bagende sejle, tænkte det samme, så der skal ske noget.

Er der nogen der har forslag til dæk til sådan en "morfarcykel" .
Prioritet 1 er god vedhæft i vådt + tørt. Levetid og pris er mindre
vigtigt.

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 05-09-09 13:03

<tp> writes:

> [...]
> 400kg maskine (med mig på altså) og max 95hk, så en ræser er det ikke
> just :) Dækkene er metzler (mener det er z6) med ca 4 mm tilbage.

Hvis det var gennem byen skal du være opmærksom på at der er mange ting
i byen der gør at selv gode dæk ikke har en chance. Oliespild ved
lyskryds, hvide striber og fodgængerfelter og kloakdæksler mm.

Jeg har selv tidligere kørt med Metzler Roadtec Z6, og synes de havde
rimelig god vedhæftningsevne i vådt føre. Jeg kunne godt få dem til at
slippe med lidt nedlægning og godt med gas på våd vej, men jeg har også
en cykel der er 100 kg lettere end din og har 40-50 HK mere.

Nu kører jeg med Michelin Pilot Power. De holder ikke helt så længe med
de bider rigtig godt. Og alligevel fik jeg lige drejet på et kloakdæksel
i vådt vejr i går, så den slog med bagenden. Det er der ingen dæk der
kan klare.

> Nå, men ikke nogen fed oplevelse. Jeg fik fint tæmmet maskinen, men
> jeg havde ikke følelsen af 100% kontrol,. og jeg tror de biler, der så
> min bagende sejle, tænkte det samme, så der skal ske noget.

Måske du bare skal overveje at give lidt mindre gas i byen når det er
vådt, og du ikke kan se hvor oliepletterne ligger? Var det lige begyndt
at regne eller havde det kun regnet let? SÃ¥ har regnen heller ikke
skyllet alt snavset væk fra vejen, og så er der glat uanset hvilke dæk
du har. NÃ¥r det har regnet kraftigt i en halv time er det meste snavs
væk, og så bør man have rimelig godt greb, hvis der ikke er spildt olie
eller lignende.

> Er der nogen der har forslag til dæk til sådan en "morfarcykel" .
> Prioritet 1 er god vedhæft i vådt + tørt. Levetid og pris er mindre
> vigtigt.

Hvis du skal have noget med mere bid end Z6, så skal du have et egentlig
sportsdæk, men vær klar på at dit bagdæk sikkert bliver fladt ret
hurtigt, hvis du kører på motorvej, og at dit fordæk er slidt op på
ingentid, hvis man skal tro Orlas erfaringer fra
http://home20.inet.tele.dk/tfv/bmw/tanker/index.html

--
Jacob | ........@
Yamaha FZS 1000 | ......_[]-=*

Fra : Ukendt

Dato : 05-09-09 15:54

On Sat, 05 Sep 2009 14:02:57 +0200, Jacob Bunk Nielsen wrote:

Lidt kommentarer til Jacob og Simon

> [...]
> hurtigt, hvis du kører på motorvej, og at dit fordæk er slidt op på
> ingentid, hvis man skal tro Orlas erfaringer fra

Det er ikke blot mine erfaringer, mange på tyske fora har samme erfaring.
Dual-compound-dæk dur bare slet ikke på forenden af en telelever :-| Der
bliver hurtigt to "voldgrave" på hver side af den hårde midte. Det gør
anbefalingen af Pilot Road 2CT tvivlsom, ligesom Pilot Power 2CT er ret
ubrugeligt. Ydermere er Pilot Road fordækket meget livligt ifølge en af
mc-chaufførerne, som har kørt dækket på en TDM, og dét skal man overveje
nøje til en R1200, det er ihvertfald ikke en god idé til en S, om det går
an til RT skal jeg ikke kunne sige. Under alle omstændigheder skal et Pilot
xx være uden 2CT.

Jup, Pilot Power fordækket ser underligt ud allerede efter 5.000 Km. Det
har "hæl/tå", men på tværs af dækket, (vil prøve at skyde et par foto's
snarest). Det er på ingen måde så irreterende som et normalt hæl/tå, der
som regel kan mærkes som vibrationer, især under bremsning, derfor har jeg
ladet dækket sidde på, og det er vist omkring 8.000 Km. gammelt nu, og det
står stadig godt fast i tørt, som regn.

Jeg deler ikke ubetinget forslaget om sportsdæk, for de kan være ulideligt
svære at få varme, og bid i, og da specielt i regn. Også derfor at Michelin
lavede Pilot Power. Et dæk som er meget let at få varmt, og som dog bevarer
et sportsdæks bid for almindeligt landevejsbrug. Bagsiden er kort levetid,
og på bane er det ikke rigtigt godt, det bliver simpelthen for varmt.

Et andet godt bud er Continental Road Attack, som også er let at holde
varmt, og virker meget pålideligt i regn, men som heller ikke egner sig til
kørsel på bane. Kløver erfarede hvordan et overophedt Road Attack opførte
sig. På S'en holdte Road Attack fordækket noget længere en PP, men dog med
irreterende hæl/tå vibrationer de sidste tusinde Km.

Orla Pedersen, hvis hjemmeside er under flytning, TDC lukker.
http://www.tfv-org.dk
http://www.tfv-org.dk/general/clearout oprydning, opdateret 2-11-08

Fra : Simon

Dato : 05-09-09 14:02

tp wrote:
> Dækkene er metzler (mener det er z6) med ca 4 mm tilbage.

Er bagdækket adskillige år gammelt (næppe, på sådan en touring-svend..),
så synes jeg man har foremmelsen af at de bliver lidt hårde og
plastic-agtige i overfladen?
(Står på dæksiden
http://www.daytonamotorcycletraining.com/images/TireCodeNumbers.jpg),

Jacobs kommentarer er gode.. - Z6'erne betragtes vist som et OK dæk, skal
der skiftes til det optimale i vådt, er det enten Pilot Road2 eller Dunlop
Roadsmart... de er også designet til at varme hurtigt op.

--
Simon, Århus
Kawa ER-6n '07

Fra : KentBM

Dato : 05-09-09 21:15

Simon skrev:
> Jacobs kommentarer er gode.. - Z6'erne betragtes vist som et OK dæk,
> skal der skiftes til det optimale i vådt, er det enten Pilot Road2 eller
> Dunlop Roadsmart... de er også designet til at varme hurtigt op.

Min R1150R som både har nogle færre heste end R1150RT, men også nogle
færre kilo har ingen problemer med Metzeler Z6. Men måske kører jeg
(endnu) mere morfar end tp gør Race er noget som foregår i min
Peugeot 107.

Metzeler Z4 var vist standard på nogle R1150RT? Med Z4 sejler maskinen
rundt, men alligevel kører nogle betjente rundt på disse dæk på deres
BMW. Og med Z6 efter hvad jeg har hos BMW Service i Rødovre.

--

Kent

Fra : Kai Harrekilde-Peter~

Dato : 05-09-09 21:24

KentBM <kentF_JERNmagnussen@aim.com> writes:

> [...]
> rundt, men alligevel kører nogle betjente rundt på disse dæk på deres
> BMW. Og med Z6 efter hvad jeg har hos BMW Service i Rødovre.

Z4 er noget skrammel, særligt i vådt!

Z6 er et helt andet dæk. Jeg har været særledes tilfreds med Z6 på
Retteren, både til daglig transport, på 6500km Nordkap-retur ferie og
på en enkelt tur på Ring Knutstorp.

Der er kommet en opdateret udgave af Z6 som hedder 'Z6 Interact' som
skulle matche de nyere Michelin'er.

Kai
--
Kai Harrekilde-Petersen DoD DMCN PMC DMC d.f.m oldermand
Yamaha YZF-R1 '03 (blå/sort) Polini 911DB 6.2hp (hvid)

Fra : Richard

Dato : 05-09-09 09:41

On 5 Sep., 14:02, Jacob Bunk Nielsen <s...@bunk.cc> wrote:

> Hvis du skal have noget med mere bid end Z6, så skal du have et egentlig
> sportsdæk, men vær klar på at dit bagdæk sikkert bliver fladt ret
> hurtigt, hvis du kører på motorvej,

Måske det nye Z6 Interact dual compound-dæk kunne være værd at prøve
her, når dækket en gang kommer til landet?

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK

Fra : Hans Posselt

Dato : 05-09-09 21:36

<tp> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Er der nogen der har forslag til dæk til sådan en "morfarcykel" .
> Prioritet 1 er god vedhæft i vådt + tørt. Levetid og pris er mindre

Hej
Har lige været i alperne på et sæt nye Dunlop Road Smart dæk. Jeg har før
haft dårlige erfaringer med Dunlop, men disse *Road Smart levede virkelig op
til det bedste. Bider godt i tørt og vådt føre og har en glimrende
retningsstabilitet. Motorcyklen ligger helt stabilt i hurtige kurver såvel
som langsomme hårnalesving. Levetiden ser ud til at være OK.
Har før haft Z6, som var irriterende lang tid om at blive slidt op (var også
voldsom glatte på de første km). Brosten 021 er gode, men fordækket holder
ikke meget.

MVH Hans (R 1200 RT)

Fra : Ukendt

Dato : 05-09-09 21:42

> [...]
> Har før haft Z6, som var irriterende lang tid om at blive slidt op (var
> også voldsom glatte på de første km). Brosten 021 er gode, men fordækket

Lyder som et interessant bud.

Jeg kan forstå at Z6'erne ikke er direkte dårlige, men omvendt har min cykel
sandsynligvis stået noget tid ved en forhandler (købt i foråret), så det
udelukker ikke at dækkene er gamle. Anyway, noget andet end dem skal det
være. De nye Z6 er så dual compond, som Orla fraråder, så dem springer jeg
over. Dunlop det bliver

og til KentBM. Trods hypper er RTeren næppe meget rapper end en R, men den
får da lidt at leve af fra tid til anden. Jeg er vant til maskiner med
flere krafter og den del af mig kommer frem af og til, trods morfar looket.
Ellers kunne jeg jo bare tage skoda'en

Tak for input

Fra : Simon

Dato : 06-09-09 12:16

tp wrote:
> nye Z6 er så dual compond, som Orla fraråder, så dem
> springer jeg over. Dunlop det bliver

mmm - nej... Roadsmart er dual compound; Z6 Interact er single...

--
Simon, Århus
Kawa ER-6n '07

Fra : Ukendt

Dato : 06-09-09 13:09

On Sun, 06 Sep 2009 13:16:22 +0200, Simon wrote:

> Z6 Interact er single...

Jo deet, den skulle jeg også først lige kigge nærmere på, men jo, Z6
Interact er bygget lidt i stil med Avon Azaro, hvor det er stivheden, og
dermed opvarmningen, der varierer fra midt til sider.

Orla Pedersen

Fra : N/A

Dato : 08-09-09 07:35

Fra : N/A

Dato : 08-09-09 07:35

Fra : Richard

Dato : 05-09-09 16:35

On 5 Sep., 22:42, <tp> wrote:

> [...]

Næ, og Motorrad & Reisen oplevede selv plus fik en del meldinger om
BT021, der smed store flager af slidbanen i 2008 og fjernede det
derfor fra deres anbefaling fra en tidligere test i forbindelse med en
ny test i Sept/Okt 2008-nummeret. Bridgestone havde måske haft for
travlt med at producere deres succesdæk?

>  De nye Z6 er så dual compond, som Orla fraråder

Hvad er der galt med Metzelers's dual compound Z6 Interact?

> så dem springer jeg over.  Dunlop det bliver

Deres Roadsmart var også den positive overraskelse i ovennævnte test,
men Pirelli Diablo Strada 'vandt' immervæk testen foran Z6 og Pilot
Road 2...

Selv har jeg haft rigtig stor glæde af kombinationerne Avon Storm/
Azaro og Azaro/Azaro må mine VF1100S, men vil alligevel prøve
kombinationen Z6/Z2. Det er det eneste andet alternativ i radialdæk,
efter at Dunlop er holdt op med at producere D205 i disse størrelser.
De nævnte dæk fra testen findes kun i bredder til nyere cykler, i det
mindste hvad bagdæk angår

Godt du har et større udvalg, se at få prøvet mulighederne af

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK

Fra : Kai Harrekilde-Peter~

Dato : 05-09-09 23:41

Richard <rpaderichard@netscape.net> writes:

> [...]
>
> Deres Roadsmart var også den positive overraskelse i ovennævnte test,
> men Pirelli Diablo Strada 'vandt' immervæk testen foran Z6 og Pilot

Det er værd at bemærke at Pirelli ejer Metzeler og at der for nogle
dæk kun er navn og mønster til forskel.

> Selv har jeg haft rigtig stor glæde af kombinationerne Avon Storm/
> Azaro og Azaro/Azaro må mine VF1100S, men vil alligevel prøve
> kombinationen Z6/Z2.

Øhm, hold dig længst muligt væk fra Z2, tak.

Af en eller anden årsag var både Z2 og Z4 ekstremt glatte i regnvejr,
mens deres samtidige Z1/Z3 sports-brødre ikke var det. Til gengæld
blev Z1/Z3 slidt op i løbet af nul komma nul fem.

Kai (burde gå i seng nu)

Fra : Richard

Dato : 07-09-09 10:25

On 6 syys, 00:41, Kai Harrekilde-Petersen <k...@harrekilde.dk> wrote:

> Øhm, hold dig længst muligt væk fra Z2, tak.

Pba erfaringer fra bane eller vej?

> Af en eller anden årsag var både Z2 og Z4 ekstremt glatte i regnvejr,
> mens deres samtidige Z1/Z3 sports-brødre ikke var det.  Til gengæld
> blev Z1/Z3 slidt op i løbet af nul komma nul fem.

Virkelig så stor forskel? nu kører jeg helst ikke i regnvejr, men
men...

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK

Fra : Kai Harrekilde-Peter~

Dato : 07-09-09 18:52

Richard <rpaderichard@netscape.net> writes:

> Pba erfaringer fra bane eller vej?

Begge dele, som jeg lige husker det
Men nok mest fra offentlig vej.

> Virkelig så stor forskel? nu kører jeg helst ikke i regnvejr, men
> men...

Ja, det var som nat og dag.

Kai

Fra : Torben Scheel

Dato : 08-09-09 07:35

Richard wrote:

> Virkelig så stor forskel? nu kører jeg helst ikke i regnvejr, men
> men...

Z4 fungerede fint for mig på Knutstorp, hvor kyllingestriberne blev
fjernet. Når de er varme fungerer de godt. En efterårstur på Z4'ere er
ret uhyggelig - de bliver simpelthen ikke varme. Jeg sammenlignede med
en Transalp på BT45 efter en frisk tur - Z4 kunne være kommet lige fra
garagen, BT45 var dejligt håndlune. Jeg tror det primært er der
problemet ligger.

Nu kører jeg Z6 og dækkene vækker altid tillid. Jeg kan ikke genkende
problemet med at stå fast fra hverken FJ eller TDM.

--
vh
Torben

Fra : N/A

Dato : 08-09-09 07:35

Fra : Richard

Dato : 08-09-09 12:23

On 8 Sep., 08:34, Torben Scheel <torben_sch...@hotmail.com> wrote:

> [...]
>
> Nu kører jeg Z6 og dækkene vækker altid tillid. Jeg kan ikke genkende
> problemet med at stå fast fra hverken FJ eller TDM.

Ok, så er det godt, at Z2 "kun" er bagdæk og et Z6 skal foran. Bliver
spændende at se, hvordan de opfører sig ifht Storm/Azaro-
kombinationen, hvor bagdækket er 140/80 mod Z2´s 130/80; burde kunne
mærkes i svingene. Tiden vil vise det...

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK