Mobitronic Lader
Fra : JH

Dato : 02-09-09 06:59

Hej.

Jeg har en Mobitronic Switch-Mode lader.

Når jeg sætter den på batteriet går blæseren i gang og det lyder som
om der sker en masse - men det gør der ikke. Så den kan altså godt
mærke om batteriet er på eller ej - men den kan ikke rigtigt gøre
noget ved det (spændingen forbliver uændret - selv over lang
tilkoblinkgstid).

Er der nogen der har lignende erfaringer med denne type lader - og
kanske tillige en løsning problemet?

Jeppe

Fra : SørenH

Dato : 02-09-09 15:58

JH skrev:
> [...]
> tilkoblinkgstid).
>
> Er der nogen der har lignende erfaringer med denne type lader - og

Hej Jeppe
Er det den gråblå modelserie fra Waeco ??!
Jeg havde een som var på landstrøm under en større gang lyn og torden i
havnen for 2 år siden.
Efter det opførte den sig som du beskriver det, osse når den ikke var
tilsluttet landstrøm, - dvs. at blæseren (og enheden) trak strøm fra
batteriet.
Jeg kontaktede Waeco, og en flink servicetekniker forklarede at de
sendte den til producenten i Tyskland, og at det ikke kunne betale sig
med mindre det var indenfor garantiperioden, - og det var det ikke!
Da vi skulle afsted på en flerårs tur købte jeg en tilsvarende model, så
alle kabeltræk og monteringsstedet passede.
Både den første og den nye har sammenlagt fungeret upåklageligt i ialt 6
år, heraf 2 hvor vi har boet i båden, så jeg mener det er en god lader
som bare ikke kan tåle overspænding/spidser ved lynnedslag.
Mvh
SørenH
s/y Marie af Næstved

Fra : Lars Schmidt

Dato : 02-09-09 18:53

Hejsa, er ret overbevist om det er dit batteri det er galt med, har selv en
Mobitronic der kører perfekt på 5 år.
prøv at måle spændingen når den lader, skal ligge omkring 13,8 når den er
opladet
Mvh hilsen Lars

Fra : JH

Dato : 07-09-09 04:34

Hej. Tak for gode indlæg.

Jeg har prøvet med to forskellige batterier - og de fungerer iøvrigt
fint under brug af en anden lader. Det fantastiske er, at der ikke
sker ændring i spændingsfaldet over terminalerne når jeg kobler
laderen til - blot går blæseren i gang. Jeg har ingen erindring om at
den skulle være blevet udsat for overspænding, men dét kan jeg
selvfølgelig ikke helt være sikker på. SørenH's historie peger dog i
retningen af at et ømt punkt er ramt, så jeg tror bare jeg må til
pungen og skaffe mig en erstatning.

Mvh
Jeppe

Fra : Ole Pagh

Dato : 07-09-09 17:38

JH skrev den 2009-09-07:
> [...]
> selvfølgelig ikke helt være sikker på. SørenH's historie peger dog i
> retningen af at et ømt punkt er ramt, så jeg tror bare jeg må til

Og du HAR checket at der ikke er gåer en sikring?
Denne kan evt. sidde inden i laderen.
Det er en pestilens at fejlfinde på sådanne ladere (SMPS), men hvis du
er til lidt elektronik, kan det betale sig at checke de 'store'
elektrolytkondensatorer, idet de typisk er udsat for stor belastning i
denne type ladere.
PS jeg kender ikke indmaden i Mobitronic ladere. Så det er bare
generelt jeg skriver.

--
hilsen Ole
(mail: fjern x'erne i mail adr.)