OPensource Navigations Program til PC
Fra : blueocean

Dato : 02-09-09 01:43

Hej er stødt på dette program, som er en Opensource standar.

http://sourceforge.net/projects/opencpn/files/ det kan downloades
herfra, fylder ikke meget.

Der kan læses mere om det på dette forum http://www.cruisersforum.com/forums/f121/opencpn-13653.html

Gert

Fra : blueocean

Dato : 02-09-09 01:52

On 2 Sep., 09:42, blueocean <gert.kj...@gmail.com> wrote:
> Hej er stødt på dette program, som er en Opensource standar.

> [...]

OG så er der lige et mere for dem som vil køre på en Linux Maskine,
mener der har været efterspurgt det her på Usenet.

http://www.barcosoft.com/

Der er 2 versioner en gratis og en betaler version., Umiddelbart ser
det ret godt ud... men kender ikke linus så godt.

\Gert

Fra : Ulf

Dato : 03-09-09 22:15

Hej,

Er der en beskrivelse af hvad det kan? Sådan bare i korte træk.
Det er lidt skræmmende at se 56 sider i et forum om alverdens mærkelige
fejl, mangler og rettelser.
Er den udgave der er til download, nogenlunde stabil/brugbar?

MVH
Ulf

Fra : blueocean

Dato : 03-09-09 15:22

On 3 Sep., 23:15, Ulf <u...@email.dk> wrote:
> [...]
> fejl, mangler og rettelser.
> Er den udgave der er til download, nogenlunde stabil/brugbar?

Hvilken en mener du , Linux udgaven eller WinGPS4 ??, WINGPS 4 er ret
satbil, den er af samme type som Nv-Verlag Navigatot pro.

Linux udgaven kender jeg ikke, men ud fra dem som har prøvet den
virker den stabil. men jeg ved det som sagt ikke.

\Gert

Fra : blueocean

Dato : 03-09-09 15:24

On 3 Sep., 23:22, blueocean <gert.kj...@gmail.com> wrote:

> [...]
>
> Linux udgaven kender jeg ikke, men ud fra dem som har prøvet den
> virker den stabil. men jeg ved det som sagt ikke.

Ok jeg glemt lige, iflg. dem på Cruisenet, er den opensource version
god og stabil......
\Gert

Fra : Torben Bach

Dato : 05-09-09 00:04

blueocean wrote:
> [...]
>
> http://sourceforge.net/projects/opencpn/files/ det kan downloades
> herfra, fylder ikke meget.
>
> Der kan læses mere om det på dette forum

Måske overser jeg noget og spørger derfor: hvilke elektroniske kort kan
anvendes i programmet?

Mvh
Torben

--
\\\\////
(@@)

Fra : HEME

Dato : 06-09-09 14:52

C-Map CM93/2, ikke C-map 93/3 og tilsyneladene uden at angive koder for
kortet.

mvh
HEME

Fra : Henrik K

Dato : 05-09-09 03:34

Umiddelbart ser det ud som om det er BSB og NV (som vist er de samme?)

Mvh
Henrik

Fra : Henrik K

Dato : 05-09-09 03:43

UI er i tråd med Open Source std. Det er formentlig kun fanatiske
tilhængere af denne slags programmel, som vil bruge det. Men
interessant at nogen har lagt arbejdet i det.

Da man alligevel skal ud investere i kort, så vil jeg sige at DLSK er
et langt bedre valg. Og vil man have mere end det, så er TIKI et
rigtig godt valg.

Blot mine $ 0.02 - det er ihvertfald slette fra min maskine igen.

Mvh
Henrik

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 07-09-09 02:08

"Navigationsprogrammet" i DLS lader meget tilbage i forhold til
navigationsprogrammer; men med det bedste kortmaterialet og temaerne
vejer tungt når man skal vælge program. Det gør at man langt hen af
vejen accepterer manglende funktionaliteter og medfører at man ikke
forfalder til at bruge megen tid med næsen i skærmen; men kan bruge
tiden til udkik og oplevelse af naturen.
Med DLS installeret kan man tillige indlægge de svenske og norske
søkort i samme høje standard og det er også muligt at indlægge teemaer
som f.eks. det svenske over naturhavne og ankerpladser. Der vises ikke
kort i dette tema men luftfotos med indtegnede dybdekurver og
placeringen af sten under vandet med dybdeangivelse.
Det er meget let at indlægge disse kort/temaer som man kan tage fra de
andre DLSprogrammer lægge dem i en mappe og brænde en CD hvorfra man
kan lave en samlet overførsel. Man skal huske at klikke nej til
overskrivning af allerede eksisterende kort.
Samme metode kan bruges ved opdatering med nye kort.

Mvh/Harding

Fra : Ukendt

Dato : 07-09-09 11:54

Interessant diskussion ...

Jeg hører til en af dem, som har valgt et alternativ til DLSK, som
navigationsprogram, selvom jeg har investeret i tidligere versioner ...

Hvad kortkvaliteten i DLSK angår, er jeg enig - den er høj.

Men hvad er det egentlig, der gør, at det opleves sådan?

Hvor i "kortfremstillingsprocessen" sker denne forbedring?
Eller er det et softwareproblem? Eller hur?

Jeg har altid "troet", at grund-datamaterialet til de elektroniske
søkort var det samme og stammede fra KMS ...

(Jeg ser her bort fra de vektorgrafiske kort ... f.eks. C-Map).

Flemming Torp - Gimle - DEN-61 - X-342 - Helsingør

Fra : Ole Pagh

Dato : 07-09-09 18:01

Flemming Torp:
> [...]
>
> Hvad kortkvaliteten i DLSK angår, er jeg enig - den er høj.
>
> Men hvad er det egentlig, der gør, at det opleves sådan?

At den OPLEVES høj tror jeg skyldes at vi ser den helt samme typografi
samme på skærmen som på de papirkort som vi har brugt i årtier (i det
mindste dem der har sejlet i mange år), og den er ens med de kort som
vi gennemtrawlede under uddannelsen til yacht skipper,
duelighedsbeviset etc.
Den typografi er vi tryg ved og behøver derfor kun kaste et kort blik i
kortet / på skærmen for at danne sig et hurtigt billede af situationen.
(Jeg tager ikke her nogen stilling til om KMS'skort er mere præcise end
andres gentegninger, scanninger etc)

Da jeg fik navigator med vektorkort (C-Map), følte jeg i starten
overhovedet ikke at de kunne bruges - for det så jo forkert ud, eller i
det mindste alt for anderledes!
Det tog nok det meste af en sæson at vænne sig nogenlunde til dem. Bare
det at man ikke behøvede at have Nord op var noget jeg først prøvede
efter flere måneder, for det virkede HELT forkert i starten i forhold
til papir og rasterkort.

I dag, knap 4 sejlsæsoner senere ville jeg ikke (kunne) undvære
vektorkortene og det føles HELT naturligt og trykt at sejle med dem (og
med 'track' op).

Jeg indrømmer at det nok har noget med alderen at gøre at det kendte
føles trygt og nyt lidt 'skræmmende', og det til trods for at jeg i
hverdagen nærmest vader i seneste højteknologi. :/

--
hilsen Ole
(mail: fjern x'erne i mail adr.)

Fra : Flemming Torp

Dato : 07-09-09 23:13

Hej Ole,

Nu bringer du en anden kort-typografi ind i debatten ...
OK - det kommenterer jeg nedenfor ... Men først:

Min umiddelbare undren gik på, hvorfor BSB-baserede kort generelt virker
(er ?) mindre nøjagtige end de kort man ser på skærmen, når man anvender
DLSK.
Harding har antydet, at de tyske søsportskort (som er BSB-baserede) f.eks.
ikke indeholder specialkort, men det kan jeg ikke helt forstå, for der er
masser af specialkort med på den CD, der fulgte med de tyske søsportskort,
jeg har anskaffet - f.eks. over de Sydfynske Øhav. Men Bjarke (eller var det
dig?) har jo også påvist, at der er forskel ... så det er nok rigtigt,
selvom jeg ikke har et overblik over omfanget af forskellene ...

Så det rejser et nyt spørgsmål: Er der væsentlig forskel på de "rigtige
danske KMS-papirsøkort" og "de tyske søsportskort" ...
Og det næste: Er der forskel på de forskellige mærker af de tyske
søsportskort ? ... hvadenten de er papirbaserede eller elektroniske ...

Nyt emne ... ...:

Hvad forskellen imellem rasterkort og vektorkort angår, må jeg erkende, at
jeg også er blevet "vektor-kort-fan" ...

Primært grundet den fantastiske zoom in/out funktion og så det, at man frit
kan vælge, hvilke detaljer, man vil have med på sine kort ... f.eks.
dybdekurver, fyrkarakterer, stednavne, detaljer i land osv. Men jeg må
erkende, at jeg ikke er klar over, om f.eks. C-Map's kort er bedre/dårligere
end BSB-kort. Jeg har nemlig ikke givet mig tid til at foretage systematiske
sammenligninger ... Måske jeg får tid og lyst til det en dag ...

Jeg er enig med dig i, at det kræver en vis tilvænning ift. rasterkortene,
som vi har vænnet os til fra papirkortene - men det synes jeg nu ikke er en
uoverstigelig hindring ...

--
Flemming Torp - Gimle - X-342 - Helsingør

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 07-09-09 05:13

Hej Flemming,

Dem der fremstiller BSB kortene betaler ikke KMS for at få den danske
stats opmåling af de danske områder; men de tegner selv kort der i
nogle tilfælde afviger fra de opmålinger og erfaringsresultater som
KMS besidder.
Vi har tidligere her i dette forum haft emnet oppe og Bjarke lavede
nogle billeder af kort der viste forskellen. ( uddrag der viste løbet
ved stenkarret i Bøgestrømmen). Konklusionen var at BSB kortene ikke
levede op til KMS kortene og ikke var velegnede. Selvfølgelig kan man
komme igennem bøgestrømmen blot med anvendelse af synet evt. suppleret
med kikkert og klart vejr.
De detailjerede specialkort som KMS fremstiller har BSB ikke med.

I sommerferien installerede jeg BSB kortene over den svenske vestkyst
(900 serien) men alle detaljer over skærgården som findes med på 900
serien var ikke medtaget. (Papirkort over området havde jeg med og de
anvendtes for sammenligning.Øerne var vist med blåt omkring, ingen
bøjer dybdekurver, vanddybder m.m. var med på BSB kortene.
De svenske .IT kort som hører til det svenske DLS har alle detaljer
med.

Mvh/Harding

Fra : Ukendt

Dato : 07-09-09 12:53

Jeg kan godt huske Bjarkes indlæg med et link til billeder af
forskellige kortkvaliteter.
Det var tydeligt, at DLSK's kort i det område er bedre. But why?
Jeg forstod faktisk ikke, hvori forskellen bestod.

Er det ikke korrekt, at BSB-kort og DLSK-kort er indscannede?
Indscannes der med forskellig opløsning? Eller:
Er de baseret på forskellige input? Eller:
Er det for at undgå at betale licens til KMS?
I så fald, hvad er så grundlaget?
For de måler vel ikke selv farvande op?
Eller er der en anden forklaring?

Det, der undrer mig er, at der er et kolossalt (verdens)marked for
BSB-kort (og dermed kan man vel også forvente mange ressourcer) og
dertil mange forskellige og meget udbredte navigationsprogrammer, der
benytter BSB-kort, mens DLSK kun er udbredt i Skandinavien. Er det ikke
"lidt underligt"?

Fra : Bjarke@Escape

Dato : 10-09-09 18:00

Den ligger stadig på nettet .....

http://www.maximalt.dk/artikler/kort/kortsammenligning.htm

--
Afsendt fra båden:
Maxi 999 - 'Escape' - Hundige

Fra : blueocean

Dato : 07-09-09 06:10

On 7 Sep., 13:53, "Flemming Torp" <fletopkanelbolle2rp.danmark> wrote:
> [...]
> bøjer dybdekurver, vanddybder m.m. var med på BSB kortene.
> De svenske .IT kort som hører til det svenske DLS har alle detaljer

Er der nogen som afprøvet DLSK på Windows 7, ????

Gert

Fra : claus.b.p.

Dato : 09-09-09 15:12

"blueocean" <gert.kjaer@gmail.com> skrev i meddelelsen

>Er der nogen som afprøvet DLSK på Windows 7, ????

Jeg har kun prøvet på Windows 7 64bit udgaven, og der lader DLSK sig ikke
installere. Det kan ikke køre på noget 64bit system, så der halter det også
bagefter!

Mvh. Claus

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 07-09-09 08:02

Nørdens Fadervor.

Vor Fader, du som er i Pc’erne

Helliget være dit navn

Komme dit rige.

Ske din vilje!

Som på Internet således også på skærmen.

Giv os i dag vor daglige PC

og forlad os tastefejl,

Som også vi forlader dine styrefejl!

Og led os ikke ind i Pc fejl,

Men fri os fra svar tider.

For dit er Riget og Magten og Systemet

i evighed (ENTER)

Mvh/Harding

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 08-09-09 12:07

Hej Flemming,

Problemet ligger i at de ved ikke at anvende KMS´kort i den fulde
udstrækning men tegner med mangler eller anvender en anden dybdekurve
størrelse kan undgå kopieringsproblemerne.
I praksis medfører det at i lavvandede områder undlades en
kurvestørrelse omkring et lavt område men at der kun angives en dybde
som et enkeltstående punkt.
Prøv f.eks at sammenligne DLS med BSB fo området ind til Sandvig
ankerplads. Med BSB ses lavvandsområdernes udstrækning ikke hvorimod
med DLS kan man navigere sikkert ind gennem bankerne. Selvfølgelig
bruger man også dybdemåleren i en sådan situation hvor dybden under
kølen ikke er ret stor.
Anvendelse af de danske dybdekurver og farver giver en umiddelbar let
overskuelighed hvorimod en jævn blå farve med enkelte punktangivelser
ikke har samme værdi.
Hvis du sammenligner kortene over skærgården vil forskellen være endnu
mere markant og du vil nok hurtigt overveje at støtte dig til
papirkortene.

Mvh/Harding

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 14-09-09 12:54

I forlængelse af kortskitserne som du har gengivet så har Garmin
tilbagekaldt BlueChart g2 og BlueChart g2 Vision version 2009.
Årsagen er, at der er unøjagtigheder og udeladelser i
dybdeangivelserne og farvelægninge, som kan give anledning til
fejlagtig opfattelse af sejldybder med risiko for skader på båd og
besætning. Læs mere på:
http.// www.garmin.dk/kort
Kilde FTLF.

Mvh/Harding