Dæktryk
Fra : stolle68

Dato : 24-08-09 01:48

Hej Gruppe

Jeg fik for 1,5 måned siden, nyt bagdæk efter en punktering.
Jeg tjekkede så lige mit dæktryk i går, inden en længere tur og blev
noget overrasker over at baghjulet havde over 3,5 Bar.
Mit spørgsmål til jer kloge hoveder er:
Kan det have skadet dækket at jeg har kørt med for højt dæktryk i lang
tid?
Kan det skabe problemer at jeg nu kører med det rigtige dæktryk 2,5
Bar,
i forhold til at dækket har kørt med 3,5?

På forhånd tak

Mange hilsener
Martin
Aprilia Shiver 750 '08

Fra : H. P. Holm

Dato : 24-08-09 09:51

stolle68 skrev:

> [...]
> Kan det skabe problemer at jeg nu kører med det rigtige dæktryk 2,5
> Bar, i forhold til at dækket har kørt med 3,5?

Hvad måler du dæktrykket med, og er dækket helt koldt?
De luftbeholdere der står på de fleste tankstationer er mere eller
mindre hærget ... prøv nogen stykker.

Du er med på, at der ofte er 2 markeringer på skalaen?
2,5 bar = cirka 36 psi
3.5 bar = cirka 50 psi

Jeg er nødt til at spørge for at være sikker på at du ikke har lukket
luft ud til 25 psi (1,7 bar) - det er ualmindelig sjusket af dig at
køre over en måned med nyt dæk uden at kontrollere dæktrykket! - Men
hellere for meget end for lidt, og alting er sikkert helt OK.

Fra : stolle68

Dato : 24-08-09 04:44

On 24 Aug., 10:50, "H. P. Holm" <B...@mogensen.mail.dk> wrote:

> [...]
> køre over en måned med nyt dæk uden at kontrollere dæktrykket! - Men
> hellere for meget end for lidt, og alting er sikkert helt OK.

Fyldte luft på, på en tankstation, og det er 2,5 Bar jeg kører med nu..

- Ja min tiltro til service værkstedet skulle måske ikke være så stor,
og mon ikke jeg fremover tjekker mit dæktryk lidt oftere

Fra : Kai Harrekilde-Peter~

Dato : 24-08-09 23:15

stolle68 <martin@stolten.eu> writes:

> [...]
> Jeg tjekkede så lige mit dæktryk i går, inden en længere tur og blev
> noget overrasker over at baghjulet havde over 3,5 Bar.

Det er vist en hovsa fra værkstedet, da de satte dækket på plads igen.

De hurtige svar bør være nej og nej

Kai
--
Kai Harrekilde-Petersen DoD DMCN PMC DMC d.f.m oldermand
Yamaha YZF-R1 '03 (blå/sort) Polini 911DB 6.2hp (hvid)