Service aut. eller "privat" ?
Fra : Arne Lorenzen

Dato : 24-08-09 08:18

Den der dejlige CBF 1000 der runder de første 1000 i dag skal ha´sin
første service - jeg mener ikke der er noget i vejen for at ordne det
selv lissom jeg plejer, eller er der problemer med garantien så? Der er
2 år på mcén og 5 års garanti på drivlinen. Hvad gør den omhyggelige
hjemmeskruer?

Fra : kop

Dato : 24-08-09 15:27

.... den omhyggelige hjemmeskruer tager hen på sit aut. værksted, og får
samtidig checket om der er aktioner fra fabrikken der skal udføres.
Det er helt sikkert at garanti og evt. kulance ikke dækker hvis du selv
ordner sagerne; men det behøver ikke nødvendigvis at være en aut.
forhandler, et godkendt værksted er ok for at opretholde både garanti,
reklamationsret og kulance.

kop
F800ST

Fra : Rene´

Dato : 24-08-09 10:11

Da jeg købte min Kawasaki fra ny, talte jeg med importøren, om det med
at lade andre ikke-mærke værksteder servicere den, og om det havde
noget at sige mht. garantien. Han sagde, at jeg havde lov til at bruge
de u-autoriserede værksteder, men at jeg lige skulle huske på, at de
ikke får servicemeddelelser fra Kawasaki, så hvis min mc gik i stykker
pga. en ikke- udført reparation ifølge en servicemeddelelse, som den u-
autoriserede ikke havde modtaget, ville Kawasaki ikke dække skaden.
Kort sagt : De vil bruge enhver chance for at spare lidt penge.

Fra : Carsten

Dato : 24-08-09 19:12

"Arne Lorenzen" <alo@nospam.dkfritidmotorcykel.dk> skrev i en meddelelse
> 2 år på mcén og 5 års garanti på drivlinen. Hvad gør den omhyggelige
> hjemmeskruer?

han forhandler det første service (som basalt set er olieskift) med i
købsprisen
Hvis forhandleren kvier sig, så laver man en "jeg betaler materialer (=olie)
og du betaler timerne".
Hvis han stadig kvier sig, så handler man et andet sted.

Ikke noget du kan bruge til noget, men måske den næste nykøber i rækken.

Carsten

Fra : Anders Majland

Dato : 24-08-09 20:50

> [...]
> selv lissom jeg plejer, eller er der problemer med garantien så? Der er
> 2 år på mcén og 5 års garanti på drivlinen. Hvad gør den omhyggelige

En anden vinkel er at et værkted (uanset evt mærkeautorisaton) har en
forsikring der dækker hvis de kommer til at lave noget lort.

Skruer man selv eller har en anden privat mand til at gøre det står man
skidt hvis sker noget med cyklen.

Jeg har haft en der normalt har styr på hvad han laver til at justere
ventiler på min super tenere. Desværre har han så glemt at spænde en af
boltene til blikket over knastkæden...

Efter ~500km rasler bolten ud, ned langs knastkæden og smadrer tandhjulene
på oliepumperne.

Jeg betalte mig fra ventiljusteringen da jeg
1) Ikke havde gjort det før og ikke selv har et sæt shims
2) Ikke rigtigt havde tid til at skrue og måtte forvente at det nok ville
tage mig noget længere end en der havde styr på det.

MC'en har nu stået stille siden uge 26. Jeg er dog tæt på at være kørende
igen med ny knastkæde og tandhjul. Udover at jeg ikke har haft tid til at
skrue så har det taget lang tid at få de gamle forrør til at slippe så jeg i
det hele taget kunne komme til at åbne motoren og finde årsagen til
rasleriet ....

Og nye køretøjer er ingen garanti for at der ikke opstår problemer. Den
smart jeg købte i april var 10dage på værkted i sommer pga kortslutninger i
ledningsnettet og den har igen stået på værksted siden i fredags.
Formodenligt bare med en defekt generator ...

Var det mig der havde købt en fabriksny cykel ville jeg nok være tilbøjelig
til at få foretaget alm service af et mærkeværksted i reklamationsperioden

Alternativt så skide på garantien og lave alt selv fra begyndelsen ... Det
der er sparet i service lan jo godt klare at man også selv kommer til at
hænge på mindre defekter som de måske ville udvedre per kulance ...

Fra : Hekto

Dato : 25-08-09 04:13

On 24 Aug., 21:49, "Anders Majland" <See.Signat...@Address.invalid>
wrote:

> Alternativt så skide på garantien og lave alt selv fra begyndelsen .... Det
> der er sparet i service lan jo godt klare at man også selv kommer til at
> hænge på mindre defekter som de måske ville udvedre per kulance ...

Med de lange garantiperioder er man jo stavnsbundet til 'autoriseret
service' til overpris. Som Anders er inde på, så kan man jo prøve at
tage summen af 'garatiomkostningerne' og så overveje hvor meget der
kan gå galt? Man kan evt selv rgulere det med at overholde service i
et år og dermed får et års garanti - aller det antal Km man nu synes
er fornuftigt.

Jeg foretrækker noget brugt, som jeg så selv kan lave det fornødne på.
Forhåbentlig har den forrige ejer så fået lavet alle småskavankerne
under garantien ... og ikke slidt knallerten helt ned. ,o)

/Hekto

Fra : Arne Lorenzen

Dato : 26-08-09 07:40

Hekto og flere skrev den 25 aug 2009 i
m:

> klip

Tak for alle svarene - for mit vedkommende bliver det så autoriseret
service når indkøringsolien skal skiftes (nu), efterspænding foretages
mm. Og derefter bliver det hjemmeskrueri suppleret med privat mcmekker.
Mange penge sparet, og "Die Dicke" får udsøgt behandling Det er en
del af fornøjelsen ved at eje og køre en MC.