Mini pc til indbygning
Fra : Dieter Hahn

Dato : 23-08-09 19:52

Hej folkens...

For et halvt års tid siden, blev der her i gruppen skrevet noget om mini
pc'er.
Ikke mini bærbare, men små DC-PC'er til fast montage.
Jeg mener der var et link til en online-shop, hvor afsenderen agtede at
købe.

Er der en venlig sjæl der kan hjælpe videre?

Mvh
D. Hahn

Fra : JesperÅrhus

Dato : 23-08-09 13:27

Er det denne side?

http://www.danbit.dk/produkter/0100.phtml

Mvh Jesper

Fra : blueocean

Dato : 24-08-09 06:31

On 23 Aug., 20:52, "Dieter Hahn" <d...@fjerncompex.dk> wrote:
> [...]
> købe.
>
> Er der en venlig sjæl der kan hjælpe videre?

Digital Yacht, levere også Blæseløse PC til Maritimt anvendelse.
http://www.digitalyacht.co.uk/

Men hvis du er hurtg har Bilka en Ascer mini PC på tilbud til 2695,-
Intel Atom pro, 4 Gb ram og 160 Gb disk. Jeg vil tro at den kan gøre
det samme.

\Gert

Fra : blueocean

Dato : 24-08-09 06:43

> [...]
> købe.
>
> Er der en venlig sjæl der kan hjælpe videre?

Hej igen,

Du kan også købe den her, noget billiger
http://www.wupti.com/Produkter/Computer-og-IT/Computere/92.G1EYZ.FFP_(Wupti1).html

\Gert

Fra : Carlo Gabelgaard

Dato : 24-08-09 17:48

Denne har jeg selv nedenstående.
Har monteret den med en 12 -> 19 volt converter, så den også virker når vi
er på søen.

http://eu.msi.com/index.php?func=proddesc&maincat_no=654&cat2_no=666&prod_no=1776

M-V-H

Carlo Gabelgaard

Fra : Ukendt

Dato : 24-08-09 19:43

Der var også en, der kiggede lidt på de såkaldte Asus Box PC'er:

http://www.linuxshoppen.dk/products.php?showgroup_id=9&gclid=CN3fyZ31vJwCFVOK3godzXbznQ#Asus_Eee_Box

Men indtil videre har jeg haft problemer med at få min
navigationsapplikation - SOB - til at køre på den lille bærbare netbook
fra Asus ... Eee PC 1000HA, som jeg købte i foråret ... med henblik på
at bruge den som "båd-computeren" ...

Af en eller anden grund (der desværre ligger udover min IT-forstand, da
den skulle køre standard Win XP), kan den ikke "finde" C-Map-kortlæseren
via USB-stikket, selvom jeg har indlæst driveren, så jeg har opgivet og
istedet fortsat med at bruge min gamle Medion bærbare PC, ... der
desværre er lidt forslugen - rent strømmæssigt. Det har dog ikke været
det store problem i år, da vi ofte lå i havn med elforsyning til
opladning ...

Flemming Torp - Gimle - DEN-61 - X-342 - Helsingør

Fra : HEME

Dato : 24-08-09 20:28

Israelerne har lavet en særdeles lille og rimelig hurtig pc, måske er det
noget for dig?

se:
http://www.fit-pc.dk/index.php?option=com_content&view=section&layout=blog&id=4&Itemid=55&lang=da

mvh
heme

Fra : Ivar

Dato : 26-08-09 22:24

HEME skrev:

> Israelerne har lavet en særdeles lille og rimelig hurtig pc, måske er det
> noget for dig?

Hvis man er gør det selv typen, køber man den uden æske.
Dette kort er fra Intel og hvis man tilslutter en standard
harddisk, har man en komplet PC, der kører på 12V og er uden
ventilator. Dog vil jeg nok være lidt nervøs ved at tilslutte,
den direkte til batteriet, da spændingen kan komme en del op.

http://www.pricerunner.dk/pl/35-1236351/Bundkort/Intel-D945GSEJT-Bulk-Sammenlign-Priser

Hvis man køber den som "bulk" får man kun kortet. Køber man den
i den almindelige indpakning, får man kabler med, så hardisken
kan få strøm fra kortet., så mangler man kun en ledning til
12V og en skærm.

http://www.intel.com/Assets/PDF/prodbrief/321436.pdf

Lille, lav og lydløs.

Ivar Magnusson

Fra : blueocean

Dato : 25-08-09 06:48

On 24 Aug., 21:28, "HEME" <n...@mail.com> wrote:
> Israelerne har lavet en særdeles lille og rimelig hurtig pc, måske er det
> [...]

Har lige kigget på den Israelske PC Fit-PC2 den ser rigtig godt ud,
dens lille størrelse aog ydeevne taget i betragtning, vil jeg tro den
er egnet som navigations computer til båden. Dens pris er ikke
afskrækkende, Vil være en alvorlig konkurrent til de øvrige mini PC.

Gert

Fra : blueocean

Dato : 25-08-09 07:12

On 24 Aug., 18:48, "Carlo Gabelgaard" <ca...@gabelgaard.dk> wrote:
> Denne har jeg selv nedenstående.
> Har monteret den med en 12 -> 19 volt converter, så den også virker når vi
> [...]

Carlo

Dit link virker ikke.............)

Gert

Fra : Carlo Gabelgaard

Dato : 25-08-09 18:39

Hmmm

http://eu.msi.com/index.php?func=prodpage1&maincat_no=654

På msi hjemmeside findes Wind Top AE1900 under all in one

M-V-H

Carlo

Fra : Henrik K

Dato : 25-08-09 07:31

Ja, den ser da fin ud - som et alternativ til en bærbar....

Vær blot opmærksom på at følgende; den kan ikke holde til at være gemt
væk, da kabinettet ikke er designet til varmeafgivelse i større stil.
Den vil formentlig heller ikke bryde sig om det fugtige miljø i
længere tid.
Men hvis du tager den med dig når du forlader båden, så tror jeg
absolut den er et godt bud!

Alternativt skal du finde noget tilsvarende med en EN 50155
godkendelse (en Industri PC) men så er prisen også en anden.

Mvh
Henrik

Fra : Dieter Hahn

Dato : 25-08-09 20:14

Hej igen..

Tak for de mange forslag.

Jeg er blevet lidt bidt af ideen med at tilslutte direkte til bådens 12 v.
anlæg.
Måske er det bare noget jeg bilder mig ind, men det må da koste en masse
energi (watt), at have ekstra omformere, fra 12 til 15 eller 9 volt eller
lignende, og batterier der stille og rolig aflader.(bærbar løsning)

Vil en industrie pc, med 12 v. DC ikke bruge mindst?

Dieter

Fra : claus.b.p.

Dato : 26-08-09 09:37

"Dieter Hahn" <dh@fjerncompex.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> lignende, og batterier der stille og rolig aflader.(bærbar løsning)
>
> Vil en industrie pc, med 12 v. DC ikke bruge mindst?

Alle op- eller nedkonverteringer af spænding vil i sagens natur medføre et
energitab. Uanset om du konverter fra 230 volt eller 12 volt. Indmaden i
alle PC'er vil benytte spændinger på fra 1,2 volt over 3,3 volt til 5 volt.
(Og 12 volt til harddisks mm.) Så der vil i sagens natur foregå
konverteringer inden i boxen under alle omstændigheder. Men opkonvertering
til 230volt og derefter nedkonvertering i powersupplyen til 18 volt, det er
jo dobbeltkonfekt. Kan man finde 12volt til 18 volt konverteren til
fornuftige penge er det IMO den fornuftigste løsning. Med en afbryder, så
man kan slukke helt, når den ikke er i brug. Laptop producenterne siger
iøvrigt, at grunden til at man stadig benytter externe strømforsyninger er,
at man ikke kan undgå varme (energitab) og det er ikke ønskeligt inden i
laptoppen.
En industri-PC kan ikke nødvendigvis forventes at være designet med henblik
på lavt energiforbrug. Derimod er en laptop designet til at spare på
strømforbruget, for at få maximal levetid på batteriet.
Om man så kan leve med de halvdårlige skærme der sidder på en laptop, er så
en anden ting. Desværre går producenterne i 99% tilfælde efter mode istedet
for funktionalitet, - dvs. at man næsten kun kan købe modeller der er i sort
pianolak-look, umuligt at holde fri for fedtfingre, og med en blank
overflade på skærmen, som gør den umulig at se i dagslys!

Mvh. Claus

Fra : Ukendt

Dato : 26-08-09 10:16

Hej Claus,

Interessant indlæg.

Jeg er helt enig i, at de skærme, man normalt ser på diverse bærbare,
notebooks, netbooks etc. ikke egner sig til navigationsbrug på båden.
Der skal "helt andre boller på suppen" - dvs. noget i nærheden af 1.000
'nits', men det koster jo også på strømkontoen ...

Hvad op- og nedkonvertering angår er det klart, at der er et spild ...

I min situation har jeg valgt at bruge inverteren (12 V --> 230 V) og de
eksisterende/medfølgende strømforsyninger - f.eks. til notebook PC'en,
til monitoren og til de mange små, der bruges til opladning af
mobiltelefoner, modem, trådløs mus, batterier til kamera, osv.

På den måde har man to klare grænseflader: 230 V - eller 12 V ... og jeg
kan bruge alle de medfølgende transformere - også når der er landstrøm.
Og jeg bilder mig ind, at enhedernes elektronik er nogenlunde godt
beskyttet imod 'spikes', når jeg f.eks. starter motoren ... Men: Det
koster ...

Ved at benytte inverteren, der har 12 V input og leverer 230 V som
output til f.eks. PC'ens strømforsyning, der konverterer de 230 V til
det, som PC'en skal have - lad os kalde det 'PC V' - er der - som du
skriver - et unødigt spild af energi.

Alternativet er en konverter, der går direkte fra batteriernes 12 V og
til 'PC V'.

Mit spørgsmål er så: Findes der en relativt simpel beregningsmetode, så
man kan få et mål for, "hvad omvejen over de 230 V koster".

Sagt på anden måde: Hvis man ved at bruge inverteren, der giver 230 V,
bruger f.eks. 15 Ah fra servicebatteriet for at holde PC og monitor
kørende på en sejldag, hvor meget ville det så være, hvis man med en
anden løsning "gik direkte til monitorens 12V og PC'ens spænding med en
12 V til 'PC V' konverter"? ...

Kan det beregnes nogenlunde nøjagtigt?

Min holdning er, at, hvis det er et 5%'s problem, vil jeg blot fortsætte
med at benytte mit nuværende set up, som er meget enkelt at
administrere.

Hvis det f.eks. er et 30-50 %'s problem ville det nok være klogt at
finde en dedikeret strømforsyninger fra 12 V til 'PC V' ...

Mon jeg har formuleret mig, så spørgsmålet er nogenlunde forståeligt og
muligt at besvare?

Fra : claus.b.p.

Dato : 26-08-09 21:36

"Flemming Torp" <fletopkanelbolle2rp.danmark> skrev i meddelelsen
> [...]
> en dedikeret strømforsyninger fra 12 V til 'PC V' ...
>
> Mon jeg har formuleret mig, så spørgsmålet er nogenlunde forståeligt og

Fuldt forståeligt, men lidt sværere at svare præcist på. Man har en
certificering for strømbesparende IT udstyr, kaldet 80plus, som indikerer at
det godkendte udstyr (fx. strømforsyningen) har en effektivitet på min. 80%.
Deraf slutter jeg at man skal regne med mellem 10 og 20 % tab for hver
konvertering. Altså mellem 20 og 40% tab her.Hvis forbruget er fx. 40W på en
laptop, vil det samlede forbrug fra batteriet altså være ca. 4,5A. Der er
også et tomgangsforbrug, som man er nødt til at regne med, hvis man ikke kan
slukke, når PC ikke benyttes. (Måske 5-10W) En opkonverter fra 12V til 15V
eller 18V vil jeg ikke forvente mere end max. 10% tab i. Det er en enklere
proces, pga. de lavere spændinger. Forbruget vil måske være 3,75A. Men har
man nu 230V inverteren kørende alligevel til andre formål, så er
strømbesparelsen jo ikke så stor, ved at flytte PC'en. Jeg vil se om jeg kan
lave nogle målinger ved lejlighed, hvis det har interesse.

Mvh. Claus

Fra : Ukendt

Dato : 26-08-09 22:37

> [...]
> formål, så er strømbesparelsen jo ikke så stor, ved at flytte PC'en.
> Jeg vil se om jeg kan lave nogle målinger ved lejlighed, hvis det har

Tak for orientering.

I mit nuværende "set-up" ville jeg gerne have min notebook PC og den
eksterne monitor kørende, mens jeg sejler med navigationsprogram og er
der anden - og mere effektiv (?) - strømforsyning til disse to enheder,
er der ikke behov for at have inverteren (12 V --> 230 V) kørende, når
jeg sejler.

Ifølge dokumentationen for monitoren kan den køre på 12 V DC, så den
kunne jeg vel ligeså godt køre direkte på servicebatterierne... Jeg ved
ikke præcist, hvad den bærbare skal have af spænding, men det ligger vel
på 15 - 18V. Det kan jeg finde ud af.

Alle instrumenter samt VHF og kortbordsplotteren kører direkte og kun på
bådens batterier.

Så mit problem er i virkeligheden: Er der stort spild ved at køre PC og
monitor via inverteren's 230 V udgang - som jeg gør nu - sammenholdt med
at lade monitoren køre direkte på batterierne og PC'en på en dedikeret
strømforsyning der opkonverterer de 12 V til den spænding, som PC'en
skal have ? ...

Når jeg tøver, er det jo fordi, det nuværende setup er meget enkelt og
nemt at betjene: Der er ført 230 V kabler til PC og monitor og jeg skal
blot bruge én omskifter, når jeg går fra landstrøm til "inverterstrøm"
og omvendt ...

Så hvis "spildet" ikke er "voldsomt", ville jeg faktisk foretrække den
nuværende løsning.

Er det muligt at sige lidt mere præcist om forskellen i effektivitet
imellem de to "set ups", ville jeg være meget interesseret, men det er
ikke noget, du må bruge en masse tid eller kræfter på ...

Flemming Torp - Gimle - DEN-61 - X-342 - Helsingør

Fra : claus.b.p.

Dato : 27-08-09 12:00

> "claus.b.p." <cbp33@hotmail.com> skrev i en meddelelse

//klip>
> [...]
> imellem de to "set ups", ville jeg være meget interesseret, men det er
> ikke noget, du må bruge en masse tid eller kræfter på ...

Hvis du kan bruge PC og skærm med 12V forsyning direkte, så er det klart den
mest effektive løsning. Men der er en fare ved det, for på nogle apparater
betyder 12V altså 12V , og batterispændingen varierer måske fra 10 til 15V
afhængig af om man forbruger eller lader på batteriet. Jeg har prøvet flere
apparater på en variabel strømforsyning, og nogle er så flinke bare at slå
fra, når spændingen bliver for høj eller for lav. Jeg har et par gamle
Hitachi laptops som kører fint på 12V batteriet, men de er desværre noget
forældet til normal brug. Dell vil gerne have mindst 13-14V, de forsynes
normalt fra 18 til 20V forsyning.
Det er op til dig selv om du vil optimere, der er som tidligere nævnt
formentlig 20-40% besparelse på at køre uden 12-230V inverter. Eller det er
altså 20-40% kortere driftstid på et batteri.
Med 100Ah batteri, forbrug 4A er det 12,5 times drift til 50% afladning, ved
5A (+25%) forbrug er det 10 timer. Men man kan selvfølgelig også spare noget
strøm ved at slå alle strømsparefunktioner til på PC og skærm.

Mvh. Claus

Fra : Ukendt

Dato : 27-08-09 12:11

Ved at følge denne tråd om strømforbrug tip pc, er følgende faldet mig ind:

Den store strømsluger er, om jeg er rigtigt orienteret, harddisken.
Kunne man undgå at den kører for meget, ville en del være vundet.

Hukommelseskort er jo efterhånden til at få i temmelig store størrelser,
hvad kapacitet angår.

Mon det ikke skulle være muligt, at indlæse exempelvis nav-programmer på et
sådant, og kører det fra samme?
Ligesom en del af, om ikke hele, styreprogrammet?

MVH
Egon

Fra : clausbp.

Dato : 30-08-09 21:59

news tele dk skrev:
> [...]
> et sådant, og kører det fra samme?
> Ligesom en del af, om ikke hele, styreprogrammet?

Det kan man godt, på visse PC'er ihvertfald. Men harddisken er nu ikke
den store skurk, et hurtigt kig på en 2,5" 80GB Toshiba disk viser at
den bruger 1W ved standby og 2W ved seek. Processor og bundkort bruger
nemt 10-30W, afhængig af hastighed mm. Den største mulige
strømbesparelse på en given PC er formentlig at slukke skærmen, men
dermed har man jo lidt svært ved at følge med i hvad PC'en laver...

Mvh. Claus

Fra : Henrik K

Dato : 25-08-09 13:45

Heldigvis kan de fleste Industri PC'er typisk køre på 9 - 36V, så det
er kun at bestille en extra strømforsyning med, og så klippe det kabel
m stik der går fra trafoen til PC'en, montere det i en strømskinne el.
hvor nu dine andre instrumenter tager deres strøm fra.

Mvh
Henrik

Fra : blueocean

Dato : 26-08-09 15:03

On 26 Aug., 22:35, "claus.b.p." <cb...@hotmail.com> wrote:

> [...]
> lave nogle målinger ved lejlighed, hvis det har interesse.
>
> Mvh. Claus- Skjul tekst i anførselstegn -

Klart at ved brug af dc-dc konvertere får man et langt højre effekt
forbrug, men hvis man bruger 12v-230 volt inverter til en laptop
strømforsyning ,
Det vil jeg mene er en dårlig løsning.

Min opsætning ser sådan ud:
mini PC 12 Volt direkte fra bådens batteri forsyning, en 15" LCD skærm
fra Dell (ældre sag) som køre 12 Volt også, Ca forbrug på hele
moliviyyen er 20 Watt fra PC 25 Watt fra Skærm, Det kan jeg have
kørende i adslkillige timer. Jeg har 440 ah tilrådighed, til Køl /
Frys og Vand toilet navigations instrumenter og PC /skærm. Dette
fungere fint sammen også når motor startes, Selvom vi sejler for sejl
sker det af og til at vi varmer vand til the / kaffe fra elkedlen som
startes via en inverter på 1,6 KW. har aldrg været under 80 % af
batteri kapaciteten.

OG jeg skal lige indsparke at jeg aldrig har regnet på mit samlede
forbrug.

\Gert

Fra : Ukendt

Dato : 26-08-09 23:11

Hej Gert,

Tak for input ... Jeg kommenterer længere nede.

Af en eller anden grund indrykkes din kommentar
ikke i mit svar, så jeg har indsat ¤-tegn forrest i
mine kommentarer nedenfor ...

"blueocean" <gert.kjaer@gmail.com> skrev i en meddelelse
On 26 Aug., 22:35, "claus.b.p." <cb...@hotmail.com> wrote:
> "Flemming Torp" <fletopkanelbolle2rp.danmark> skrev i
> meddelelsennews:4a94fd2f$0$56776$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

SNIP
> [...]

Klart at ved brug af dc-dc konvertere får man et langt højre effekt
forbrug, men hvis man bruger 12v-230 volt inverter til en laptop

¤ Hvorfor laver den ikke indrykningstegn, når jeg vil svare dig?
¤ I stedet sætter jeg ¤-tegn foran mine kommentarer:

¤ Jeg er helt enig, men er nysgerrig efter at vide *hvor* dårlig ...
¤ Desværre har jeg ingen idé om størrelsesordenen og,
¤ hvordan man laver den rigtige beregning.

[...]

¤ Hvis man regner lidt "løst" svarer det ca. til et forbrug på 4 Amp.
¤ Det er lidt mindre end min "løsning" med inverter - 5-6 Amp.
¤ Min inverter er "en lille sag" på 6-800 Watt, som ikke bruges til
¤ "tunge opgaver". Vi har en lille el-kedel, men den bruges kun,
¤ når vi er på landstrøm. Til gengæld vil jeg gerne kunne sejl-sejle
¤ i op til tre døgn med 6-10 timers daglig sejlads - uden at gå i havn
¤ og tanke strøm og vand - og have kolde colaer m.v. hele tiden(!)
¤ Derfor er jeg ret interesseret i at kende mit "el-regnskab",
¤ og vide, hvor meget der er at spare, ved at gøre det på en anden
¤ måde ... Det er nyt for mig at bruge PC'en og ekstern monitor
¤ som søkortplotter, når jeg sejler.

OG jeg skal lige indsparke at jeg aldrig har regnet på mit samlede
forbrug.

¤ Det klarer min batterimåler løbende ... Giver mig ro i sindet!

\Gert

Flemming Torp - Gimle - DEN-61 - X-342 - Helsingør

Fra : claus.b.p.

Dato : 27-08-09 12:21

"blueocean" <gert.kjaer@gmail.com> skrev i meddelelsen
On 26 Aug., 22:35, "claus.b.p." <cb...@hotmail.com> wrote:
//klip

> [...]
>batteri kapaciteten.
>
>OG jeg skal lige indsparke at jeg aldrig har regnet på mit samlede

Jeg er enig i at inverter løsningen ikke er optimal, men den er nem!
Jeg benytter 2 x 24V, hvert bestående af 2 x 12V 120Ah. Dette er samlet set
nok til alt ombord, men da båden blev konstrueret i starten af 70'erne havde
man ikke forudset at de 12V, som er lavet som et midtudtag på 24V
batterierne, ville blive benyttet så meget. Resultatet er at et af
batterierne lades dårligt op, og aflades meget. Så jeg er ved at montere et
ekstra 12V sæt til forbrug, og en 24 til 12V konverter til ladning af det.
Min 12V-230V inverter kører hele tiden, men så har drengene strøm til
playstation eller video eller hvad de gider. Men jeg er nu også nødt til at
have de 370 hk startet op hver gang jeg vil sejle...
Det er ikke noget problem at benytte storforbrugere som biltelefoner(!)
eller kaffemaskiner, da de sjældent bruges ret længe ad gangen. Såvel
mobilladere som laptopladere går på lavt forbrug, når det indbyggede batteri
er ladet op. Man skal blot have dimensioneret kabler, inverter, sikringer
mv. til det største spidsforbrug. Men en PC er en storforbruger hvis man
ikke passer på, da man har svært ved at slukke for den igen, når den først
er tændt.

Mvh. Claus

Fra : blueocean

Dato : 27-08-09 03:21

On 27 Aug., 00:10, "Flemming Torp" <fletopkanelbolle2rp.danmark>
wrote:
> [...]
> mvh
> Flemming Torp - Gimle - DEN-61 - X-342 - Helsingør- Skjul tekst i anførselstegn -

Hej

Enig i det , vi sejl sejler da også meget, indtil nu har vi sejlet med
sejl i flere døgn uden at behøve at starte mortoren, skal lige siges
at vi også har et solpanel til at lade med. Det har vi haft en del år
nu. Og har altid fungeret effektivt.

Og ja mit batterimåler varsler mig hvis den er gal.

\Gert

Fra : Ukendt

Dato : 27-08-09 14:31

wrote:
> Hej Gert,
SNIP
> [...]

nu. Og har altid fungeret effektivt.

Og ja mit batterimåler varsler mig hvis den er gal.

¤ Hej igen Gert,

¤ Kan du sige lidt mere om dit solpanel?
¤ Hvad er specifikation og format?
¤ Forudsat, du er på disse breddegrader,
¤ kan du så give et bud på, hvor meget
¤ et solpanel kan lade med - f.eks. på en
¤ gennemsnitssommerdag ? ...

Flemming Torp - Gimle - DEN-61 - X-342 - Helsingør

Fra : blueocean

Dato : 27-08-09 03:41

wrote:
> [...]
> mvh
> Flemming Torp - Gimle - DEN-61 - X-342 - Helsingør- Skjul tekst i anførselstegn -

Og jeg glemte lige at tilføje, at da vi sejlede i middelhavet jo lå
for anker i op til 10 døgn uden brug af lader eller anden energi
tilførsel end vores solpanel. Og når vi ligger for anker så er al
navigation on 24 timer, her køre log lod navigation og ikke mindst
vores Navtext samt vores VHF. Køl / Frys køre jo hele tiden,
navigations lys hvis vi sejler natsejlads, og ellers kun ankerlys hvis
der er behov for det. En stor del af tiden når vi sejler har vi
autopilot på, også når vi sejler for sejl. Jeg tror at hvis man er
bevidst om sit forbrug på den måde at man lade det der er nødvendgt
køre og ellers har et nogenlunde stort batteritank kapacitet, vil man
nemt kunne få det til at fungere uden de store problemer.

Jeg ville hvis jeg var dig Flemming undgå at bruge inverteren til at
forsyne div apparater med 230 volt støm, idet du får en stor spild
procent af strøm. Min laptop eks. IMB Thinkpad T41 køre på en mobil
tilslutning hvis jeg vil have den på. sagt = den køre på 12 Volt fra
bådens batterier. Jeg blev lidt overrasket i sommeres da jeg så hvor
meget en mobiltelefon brugte i ladetilstand fra de 12 volt den fik,
omkring 3 amp. det var meget , så det spilder jeg ikke strøm på, men
venter til jeg har landstrøm på.

Det er jo et stort emne som har mange løsninger og ligeså mange
meneinger, men jeg tror at hvis man tænker positivt om sit frobrug kan
man nemt og med få midler få det til at fungere.

\Gert

Fra : Henrik K

Dato : 27-08-09 04:51

Helt lavpraktisk - har du så blot kappet ledningen fra
strømforsyningen, og sat den direkte til batterierne?

Mvh
Henrik

Fra : blueocean

Dato : 27-08-09 05:03

On 27 Aug., 12:51, Henrik K <henrik...@hotmail.com> wrote:
> Helt lavpraktisk - har du så blot kappet ledningen fra
> strømforsyningen, og sat den direkte til batterierne?
>
> Mvh
> Henrik

> - Vis tekst i anførselstegn -

Hej Henrik,
Ikke forstået "kappet" ledningerne til Hvad.

Forstår det sådan, at det er ledninmgen fra min laptop lader jeg har
kappet ledningn på, Svaret er nej, jeg har købt et mobilt stik til
laptoppen hos laptiop.dk til IBM Pc´r, så sådan forstår jeg dit
spørgsmål.
Og til min Delle skærm er svaret ja her har jeg taget ledningen og
kappet den fra strømforsyningen.

Min Mini-PC som er fra Digital Yacht køre direkte på de 12 volt. fra
batterierne. Jeg har ikke nogen form for filter eller andet imellem.

\Gert

Fra : Børge Wedel Müller

Dato : 29-08-09 19:25

Hmmmm

Jeg besidder et blandet sæt af laptops fra Compaq til de nyeste fra Lenova.

Jeg haraltid købt en 12volt til "hvad de nu behøver" converter, og den
nyeste Lenova foretrækker 20 volt.

Men hvad ville der egentligt ske, hvis jeg bare gav dem 12volt direkte?
1: Ville de brænde sammen"?
2: Ville jeg samlet set få lavere forbrug?
3: Ville de simpelthen ikke virke?

mvh
/Børge

Fra : claus.b.p.

Dato : 01-09-09 12:17

"Børge Wedel Müller" <boerge@myller_fjern.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> 1: Ville de brænde sammen"?
> 2: Ville jeg samlet set få lavere forbrug?

Der vil ikke ske noget ved at forsyne dem med lavere spænding, men der er en
god chance for at de ikke vil virke.
Den switching strømforsyning der sidder indeni PCen vil forsøge at få effekt
nok ved at trække mere strøm, men et eller andet sted slår den fra.
Hvis PCen normalt skal forsynes med 12 eller 15 Volt (fx. ældre Compaq) vil
det sikkert virke, men hvis normalen er 18-20 Volt er det for langt fra.
Det ville teknisk ikke være et problem at konstruere dem til et bredere
forsyningsspektrum, men det har ikke været i designernes tanker. Fx. kan min
Navman navigator køre fint på alt fra 10 til 30 Volt. Går spændingen op, går
strømforbruget ned.

Mvh. Claus