Batterimåler
Fra : Claus

Dato : 19-08-09 07:13

Hej gruppe
Jeg savner at kunne aflæse mine batteriers tilstand. Jeg er ikke skarp nok
til at kunne få særlig meget ud af bådens volt- og amperemetre. Jeg har 3
batteribanker: forbrug, start og bovpropel.
Der er adskilt fra hinanden og startbatterierne bruges aldrig til andet end
start, ligesom bovpropelbatteriet kun bruges til bovpropellen. Altså kune
jeg måske nøjes med en instrument der holdt øje med forbrugsbatteriernes
tilstand.
Hvad skal jeg købe?
Mange hilsner
Claus

Fra : Ukendt

Dato : 19-08-09 09:22

For et par år siden installerede jeg en batterimåler fra Mastervolt -
Masterlink BTM III. Den kan håndtere "overvågning" af tre adskilte
batteribanker, men kun meget detaljeret information om den ene af dem,
så det lyder som om, den kunne være velegnet i din situation.

http://www.mastervolt.com/view_product.php?lang=2§ion=mobile&prggr_id=1027&prg_id=1138&pro_id=5906

Den importeres i Danmark af http://www.sej-tech.dk/

Udover at være kunde, er jeg på ingen måde involveret i de nævnte
firmaer, men kan dog anbefale begge. Min batterimåler har givet mig
"flere rolige nætter" ... Jeg behøver ikke længere gætte på batteriernes
tilstand og får præcise data om tilstand, aktuelt forbrug, samlet
forbrug osv.

Flemming Torp - Gimle - DEN-61 - X-342 - Helsingør

Fra : Ukendt

Dato : 19-08-09 10:58

Da jeg fik en kopi af mit svar, kunne jeg konstatere, at der var en fejl
i det link, jeg havde inkluderet ...

Når jeg bruger copy-paste fra Google Chrome, får jeg følgende link - som
IKKE fungerer:

http://www.mastervolt.com/view_product.php?lang=2§ion=mobile&prggr_id=1027&prg_id=1138&pro_id=5906

Når jeg bruger IE8 får jeg følgende link:

http://www.mastervolt.com/view_product.php?lang=2§ion=marine&prggr_id=1027&prg_id=1138&pro_id=5906

Det ser ud til at '2&section' i Google Chrome ændres til '2§ion ???
Det overstiger min begrænsede IT-viden ...

Håber det sidste link virker ...

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 19-08-09 03:03

Afhængigt af batteritypen findes der forskellige metoder til at aflæse
batteriernes tilstand.
På de åbne batterier hvor du kan fjerne et dæksel over hver celle kan
du bruge en syremåler, den koster omkring en halvtredser. Dens sugerør
sætter du ned i væsken og suger den nødvendige mængde op hvorefter en
flyder giver en aflæsning for syrens vægtfylde samt en dertil hørende
skala med betegnelsen Good, Fair og Recharge.
Med en sådan syrevægt får du den mest sikre måling af hver enkelt
celles tilstand og det giver dig et fingerpeg om en celle er dårlig og
batteriet derfor trænger til fornyelse. En dårlig celle er årsag til
at batterierne ikke kan oplades og afgive den forventede mængde strøm.

Desuden findes der lukkede batterier hvor syremåling ikke kan
foretages.
Her anvender man normalt et voltmeter til at måle batteriets spænding
efter at batteriet i en periode ikke har været udsat for op eller
afladning. Der findes en tabel over hvad e enkelt spændingsværdier
svarer til i procent ladning.
For at kunne udføre denne måling tilfredsstillende kræves et godt
digitalt voltmeter der er i regelmæssig kontrol.
Er det ikke i kontrol mod en reference er værdien af det målte
usikker. Sådan er det med al elektronisk måling.
Tilsvarende på syremåleren er der usikkerhed i nøjagtigheden af
instrumentet men her er det en fast vægt der er indbygget og den
forandrer sig ikke ukontrolleret som et elektrisk instrument.

Mange har desværre den opfattelse at når de aflæser et tal på et
instrument er det absolut, hvilket ikke er tilfældet.

Der er fremstillet elektrisk/elektroniske instrumenter hvor der måles
over en lille shuntmodstand som indskydes i minusledningen på
batterierne over denne modstand måles et spændingsfald der omregnes
til at vise den strøm der passerer i enten den ene eller anden retning
afhængig af opladning eller afladning af det enkelte batteri.
Samtidigt måles også batteriets samlede spænding og værdierne indgår i
en regneenhed der kan udtrykke forskellige tal for amperetimer,
spænding og strøm og der kan indstilles alarmer for hvornår batteriets
tilstand kommer under en defineret grænse.
I Bådnyt juli 2009 er der en beskrivelse og monteringsforslag til et
sådant instrument.

De forskellige forslag giver dig valgmuligheder både i forhold til
batteritypen og hvor skrap du er til at aflæse instrumenter og forstå
værdiernes betydning.

Mvh/Harding

Fra : Ole Pagh

Dato : 19-08-09 16:26

Claus udtrykte præcist:
> [...]
> måske nøjes med en instrument der holdt øje med forbrugsbatteriernes

Olav Hansen har nogen udemærkede små batterimonitorer til ca. 230 kr
/stk ved køb af 2 stk. Han kalder dem 'diodevoltmeter':

http://www.olav-hansen.dk/ladere.htm.

Jeg har haft fingrene i 3-4 af dem og de fungerer fint og er præcise
nok til vores brug.

Du skal blot bemærke at batteriernes spænding skal aflæses medens der
IKKE er noget forbrug eller ladning af dem.

Men de er glimrende til at overvåge ens batterier til en rimelig pris.

--
hilsen Ole
(mail: fjern x'erne i mail adr.)

Fra : SørenH

Dato : 20-08-09 19:25

Ole Pagh skrev:
> [...]
> IKKE er noget forbrug eller ladning af dem.
>
> Men de er glimrende til at overvåge ens batterier til en rimelig pris.

Jeg er helt enig med Ole.
Ud fra beskrivelsen af dit behov er de små led-målere - som jeg osse har
positive erfaringer med - perfekte!
Køb endelig ikke de der viseristrumenter som udstyrs-pusherne reklamerer
med!! De er ikke en pind værd, da vi taler om at måle brøkdele af volt!
Mvh
SørenH
s/y Marie af Næstved
- osse udstyret med et Battmeter som via shunt måler forbrug og ladning
på forbrugsgruppen, - det koster, men er uvurderligt når man bor i båden!

Fra : Mads Bo Falk

Dato : 20-08-09 13:51

Hej.

Jeg ville bestemt kigge på den her:
http://www.yachtbits.com/nasa/nasa_clipper_battery_monitor_system.php

Tilsyneladende meget information til en lav pris, købt i England.

--
vh/ Mads Bo Falk,
S/Y Mathilde, Pd26, Århus