Fortøjning.
Fra : Klaus H

Dato : 02-08-09 15:14

Hej med jer.

Min sejlbåd der var fortøjet med to 10mm fortøjningsliner, forsynet med "kødben", sprængte alle "kødben" i torsdags.

Var jeg bare uheldig, eller er mine liner for tynde?

Hvad vil i anbefale?

Klaus H
S/Y Mette, Esbjerg

Fra : Ukendt

Dato : 02-08-09 15:48

>Min sejlbåd der var fortøjet med to 10mm fortøjningsliner, forsynet med
>"kødben", sprængte alle "kødben" i torsdags.
>Var jeg bare uheldig, eller er mine liner for tynde?
>Hvad vil i anbefale?

Du forlæller ikke størrelsen på din sejlbåd men den skal være ret lille hvis
du skal nøjes med 10mm

Anbefalede dininsioner for polyester tovværk
Båd vægt indtil:
1,0 tons 14 mm
2,0 tons 16 mm
3,0 tons 18 mm
5,0 tons 20 mm
8,0 tons 22 mm

Henning A

Fra : Ukendt

Dato : 02-08-09 16:32

<<Hej med jer.

[...]

Uden i første omgang at forholde mig til om 10 mm er nok - det kommer
naturligvis an på bådstørrelse og den havn du ligger i -

Hvordan mener du "sprængte alle "kødben" i torsdag" - du stikker tovværket
ind i den ene ende snor/vikler tovværket rundt om "kødbenet" 2-4 gange og så
går ud i den anden ende - så mener jeg ikke lige det skulle være muligt at
"springe" et "kødben" -

Har du monteret korrekt ?

mvh
www.scanboat.com / Per Krabbe

Fra : Klaus H

Dato : 02-08-09 16:46

"scanboat.com / Per Krabbe" <pkc(snabelA)scanboat(punktum)com> skrev i en meddelelse news:4a75b180$0$56785$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> [...]
> går ud i den anden ende - så mener jeg ikke lige det skulle være muligt at

Båden er på 26 fod og ca. 1250 kg.
Alle kødben var monteret, som jeg mener er korrekt, gennem alle huller og 6 omdrejninger om midten. Samtlige blev rykket i stykker i gennemføringerne i den ene ende.

Klaus H

Fra : Ukendt

Dato : 02-08-09 17:11

[...]
<

Prøv at tage dem med der hen hvor du har købt dem - umiddelbart burde det
ikke kunne ske. Måske er 6 omg. for meget ?

mvh
per

Fra : HO

Dato : 02-08-09 17:38

"Klaus H" <khvaek@6705e.dk> skrev i en meddelelse

[...]

Hej
6 omgange er for meget - så skal gummiben strækkes for meget - 3 omgange
max.
Gummi kødben skal jo ikke indgå som fortøjningstov, men afbøde et hurtig
træk i tov, hvorefter tovet holder båden.
Esbjerg - hmm har den hængt i fortøjningerne på grund af lav vandstand?
MVH
HO

Fra : Klaus H

Dato : 02-08-09 22:29

cut> Gummi kødben skal jo ikke indgå som fortøjningstov, men afbøde et hurtig
> træk i tov, hvorefter tovet holder båden.
> Esbjerg - hmm har den hængt i fortøjningerne på grund af lav vandstand?
cut

Nej, det er ikke på grund af tidevandet. Den ligger for tiden på østkysten.
Jeg tror mere på den der med for mange omgange, især fordi det er hullerne i enden der er trukket i stykker.
Mon man skulle prøve de flettede fortøjninger med indbygget gummifjeder, fra Roblon? De er godt nok lidt pebrede.

Klaus H

Fra : Bjarke@Escape

Dato : 02-08-09 23:32

Nej, kødbenene er da velfungerende. Ingen grund til at købe noget der er
dyrere end det

Udover at der kun skal vikles 3 gange rundt, så vil jeg gætte på, at dit
tynde tovværk også "skær" mere i gummiet end en ordentlig tyk fortøjring.
Man kender det jo selv fra fald. 8mm er ofte stærk nok til meget, men det
ødelægger hænderne, så vi bruger 10 eller 12 mm, som er godt at have i
hånden.

Jeg vil mene du bør bruge 12-14 mm afhængig af hvad kødbenene er lavet til.

Husk også at på ferieturen kan man godt bruge nogle gamle skøder, men til de
rigtige fortøjninger dur de ikke. De er alt for faste. Rigtige fortøjninger
kan giver sig i den måde de er flettet.

Bjarke

--
Afsendt fra båden:
Maxi 999 - 'Escape' - Hundige

Fra : HO

Dato : 03-08-09 06:42

[...]

Nej det er da for dyrt.
Hvis du bruger rigtig tykkelse på tov og gummikødben er det rigeligt.
Jeg har brugt Forsheda i mange år, til flere forskellige både, blandt andet
til en træ kutter på 11T uden problemer.

http://www.aquarama.com.au/mooringlines.html

Husk at tjekke på de billige net butikker før køb.

http://www.netbaad.com/

http://www.shipshop.dk/

MVH
HO