Afladning trods landstøm?
Fra : HKN

Dato : 30-07-09 08:45

Jeg har erfaret at man trods landstrøm, stadig kan tappe sine
batterier for strøm; man tager 2 stk teenagere, lader dem medbringe
alt det elektroniske legetøj, som de bruger i deres hverdag sådom
mobiltlf, MP3 afspillere og bærbare computere, og så lader man dem
oplade disse ting i en lind strøm, samtidig med at køleskab og pumpe +
lys kører....

Surt er det så når man opdager at havnen IKKE har noget udstyr til at
jumpstarte motoren med - men der er nu dejligt her i sverige

Nu til det egentlige spørgsmål: er det mon sådan at 220V stikket i
båden i virkeligheden får strøm via inverteren? Således at jeg først
omformer 220V fra land til 12V på mine batterier, og derefter de 12V
til 220V via inverteren (som derved trækker ganske mange Ah ud af mine
batterier?)

Jeg har et voltmeter med, og det går MEGET langsomt med at lade de
batterier op, trods at vi har slukket for ALT på båden.

Nogen gode ideer til hurtigere ladning? Skal jeg evt frakoble 2 af de
3 fra banken af, og så få det ene ladet helt op så jeg kan starte
motoren? Jeg har en idé om at generatoren fra motoren leverer mere end
stikket fra land?

Mange hilsner
Henrik (som har sparet på strømmen til sin egen bærbare!)

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 30-07-09 09:04

Hej Henrik,

Om du har indkoblet en inverter kan du bedst se hvordan din
installation er sammenstrikket.

Motorens generator oplader som regel med større strøm end en
landlader. værdierne kan du se ud af manualerne som du forhåbentligt
har ombord.

Det kan også tænkes at batterierne er ældre og derfor ikke er gode til
at modtage ladning.
Køb en syremåler, den koster ikke meget, og den kan afgøre
batteriernes tilstand.

Mvh/Harding

Fra : Skipper

Dato : 30-07-09 16:05

HKN skrev:
> [...]
> stikket fra land?
>

> Mange hilsner
> Henrik (som har sparet på strømmen til sin egen bærbare!)

Tjek om der er vand på batterierne

Fra : Ukendt

Dato : 30-07-09 16:45

"HKN" <henrikndk@hotmail.com> skrev i en meddelelse
[...]

ja der er dejligt her i Sverige

Men tilbage til dit spørgsmål - som jeg måske ikke helt forstår.... fordi...
du har vel 2 seperate banker ?... altså et startbatteri (som der KUN tages
strøm fra i startøjeblikket) og så dine forbrugsbatterier.

Hvis ikke - så ville jeg starte der hvis jeg var dig. Se at få adskilt start
og forbrug - så løber du ikke ind i det bøvl mere.

venlig hilsen

JN

Fra : Steffen

Dato : 30-07-09 16:53

O-høj
Hvis du har en 12V -> 230V konverter kørende samtidigt med landstrøm, kan
det være problemet, da "intelligente" ladere bliver forvirret af den. Ellers
lad isoleret på hvert enkelt batteri.
Hilsen Steffen
Pd nr. 18, nuværende pos. Rødbyhavn

Fra : Henrik K

Dato : 30-07-09 11:06

Tak for alle inputs

Jeg har 3 batterier i banken - de ene er separeret til startstrøm, men
det lader til at når de 2 forbrugsbatterier er flade, så tappes der
fra dette til sidst? Det må jeg lige have kigget efter af en fagmand!

Batterierne er gel batterier - så der kan ikke måles vha syretester,
der kan ej heller fyldes vand på. De er fra november sidste år, så de
er relativt nye

Inverteren har ikke nogen tænd/sluk knap - men jeg kan jo prøve at
koble den fra batteri polen?

Har lige været væk i ca. 2 timer - der er spændingen steget med 0,05V
- så et eller andet er der galt.....

Mvh
Henrik

Fra : Henrik K

Dato : 30-07-09 12:42

Så har jeg nok fundet fejlen.....uden dog at kende løsningen!

Tog alle batterier af og målte på polskoene - der er slet ikke nogen
ladestrøm! Så den stigning i spænding jeg har set, må være kommet af
en eller anden form for selvregenerering?

Hvor mon så jeg finder fejlen? På el-tavlen kan jeg ikke se at der
skulle være nogen form for at jeg skal slå landstrøm til? Det eneste
jeg undrer mig over er det "stik" der er lige under voltmeter/
tankmåler - når jeg åbner for dette, som i størrelse er større end
sikringsstikkene, men mindre end cigarettænder udtaget, så er der ikke
noget i dette - skal der mon sidde en sikring derinde?

Mvh
Henrik

Fra : Henrik K

Dato : 30-07-09 14:26

Det må være et defekt skillerelæ der gør at jeg kan tappe fra
startbatteriet - det finder jeg ud af i morgen.

Mvh
Henrik

Fra : Henrik K

Dato : 31-07-09 03:14

Det var en sikring på laderen der var gået, så den stod og ladede med
ca. 7V.

Mvh
Henrik

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 31-07-09 03:22

Hej Henrik,

Dine skriverier giver mulighed for mange forskellige spørgsmål til
installationen generelt,selv om det måske ikke direkte kan forbindes
med den specifikke fejl.

Hvis du læser i manualen for inverteren står de nok noget om hvornår
den skal tilkobles og nogle betingelser herfor.
Som regel står der at den ikke skal være tilkoblet når der tilsluttes
landstrøm eller når motoren startes.
Afhængig af inverterens konstruktion og tilslutning skal du kunne
afbryde den kraftige + ledning mellem inverter og batteri. Det er ikke
nok at slukke for 230 voltskontakten på inverteren.
Laver man ikke denne adskillelse når de nævnte enheder tilsluttes vil
inverterens "intelligens" lave en afbrydelse af inverteren.
Derfor vil en primær afbryder være godt at indsætte.
Inverteren bør være tilsluttet motorbatteriet således at hvis man skal
forbruge stort til f.eks. en ovn, så skal man starte motoren først og
derefter tilslutte inverteren. Hovedparten sf strømmen der skal
forbruges leveres så fra de to enheder i forening med overvægt på
generatoren og kører motoren lidt længere efter forbrugskilden er
frakoblet får startbatteriet lidt yderligere opladning. En generator
kan levere betydeligt mere strom en de fleste landladere.

Skillerelæet kan sikkert have en indre kortslutning således at alle 3
batterier konstant er sammenkoblede; men det burde trods alt give
ladestrøm fra landladeren så derfor skal fejles måske søges i dårlige
ledningsforbindelser, eller som du skriver en manglende sikring; men
er det sandsynlig at en sikring lige pludselig forsvinder. Så må
installationen have fejlet i længere tid.

For fremtiden kan du efter at fejlen er fundet overveje hvordan din
installation skal være opbygget. Først og fremmest skal den være
"automatisk" således at du uverladet alt til elektronikkens formåen
eller vil du selv være "maskinmester" og styre op- og afladning af
batterierne og dermed have mere og direkte indflydelse på forbruget.
Forbruget, med baggrund i batteriernes kapacitet, er jo ikke uendelig
og derfor skal man hele tiden have i tankerne hvad forbruget er, både
under sejlads (for sejl) i havn og på ankerplads.
Måske skulle du overveje at medbringe en lille Hondagenerator, således
at det er muligt at lave strøm på ankerpladsen eller når man ligger
til ved en klippe i det svenske. Vi har en sådan generator med og den
placeres enten i land, i jollen eller i spilerfaldet med en hjælpesnor
til forstaget, således at generatoren lige er trukket fri af dækket.
Det nedsætter vibrationerne og støjen væsentligt at lade det elastiske
spilerfald være absorber.

Du kan også overveje i fremtiden om gelbatteri er det rigtige elller
alternativt batterier hvor du kan påfylde vand og dermed kunne måle
hver enkelt celles tilstand.
Det giver en stor tilfredshed at vide at man, hvis man udfører
regelmæssige målinger, har lidt styr på bådens forskellige
installationer.
Det kræver selvfølgeligt lidt tid og arbejde; men er det ikke også en
del af det at have båd, at man overvåger og vedligeholder den.

Jeg håber at du finder fejlen i dag så jeres ferie kan fortsætte med
positive oplevelser.

Mvh/Harding

Fra : Henrik K

Dato : 31-07-09 03:56

Hej Harding,

Tak for endnu et af dine altid udførlige svar Som sagt, så var det
en sikring på laderen der var gået - så den manglede ikke.
Mht inverteren, ja så skal jeg helt sikkert have sat en afbryder ind
når den skal på igen. For nuværende har jeg fjernet den, og ført
landstrømmen direkte til 220V stikkontakten, således at der kun kan
tankes 220V når vi har landstrøm.

Nu lades der på fuld tryk, og jeg kan også starte motoren igen

Jeg ved ikke rigtigt hvordan jeg finder ud af om der er fejl på
skillerelæet - det kan jeg vel næsten kun se ved at starte motoren og
så måle ladestrømmen på startbatteriet, hhv forbrugsbatterierne?

Hmmm....jeg synes at speedbådskørekortet er en god ting, men om det
ligefrem skal være påkrævet at have en eksamen fra DTU for at erhverve
sig en moderne sejlbåd ved jeg nu ikke ......

Tak igen

Mvh
Henrik

31 Jul., 11:21, "Harding E. Larsen" <hard...@larsen.tdcadsl.dk>

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 31-07-09 04:21

Hej Henrik,

Velbekomme!

Det var godt du fandt fejlen og fik det afhjulpet.

Du kan måle på skillerelæets udgang til hvert enkelt batteri.
Ladespændingen til batteri "1" måles og først når dette batteri er
godt oppe, skal du se spænding på de andre udgange i.h.t. til relæets
funktion.

Ja speedbådskørekortet er en begyndelse og på duelighedsprøvens
praktiske del får du lidt mere af vide om kontrol af motoren inden
start; men det begrænder sig til kontrol af olie og kølevand, samt se
om er ikke er olieudslip eller vand under motoren.

Om man har en praktisk håndværksmæssig uddannelse bag sig giver det
som regel lidt yderligere indsigt og interesse for hikkemikken.
Det er også godt at have en vedligeholdelses bog således at man ikke
glemmer nogle inspektionspunkter.
Jeg lavede en sådan for en del år siden og den er oplagt på B-31
Klubbens hjemmeside. Den er kun tilgængelig for medlemmer; men du kan
f.eks. købe Dansk Sejlunions vedligeholdelsesbog der er udkommet på et
senere tidspunkt en mine vedligeholdelsesbog men indeholder næsten
samme punkter.

Overskrifterne i min udgydelse er:

Vedligeholdelse forår og efterår

Afløb

Afrensning af bund

Ankergrej

Antenner

Aptering

Batterier

Bom

Bomtelt

Bundmaling

Cockpit

Cockpittelt

Dieseltank

Dørk

El

Ferskvandssystem

Grill

Horn

Hynder

Instrumenter

Kahytsbelysning

Kogeapparater

Køkkengrej

Køl

Køleskab

Kølevandssystem

Lanterner

Løbende rig

Løst grej

Mast

Motor

Motorcasing

Motorophæng

Navigation

Offeranoder

Ovenlys

Overbygning

Pentry

Pumper

Ror

Rullesejlstelt

Rullesystem

Salingshorn

Sejl

Signalgivere

Skrog

Spil

Spilerbom

Sprayhood

Stående rig

Stævnrør lejer skrueaksen

Styring

Toilet

Tovværk

Udluftninger

Udstødningssystem

Udvendige beslag

Varme

Vinduer

Vintertelt

Som du kan se kommer man godt rundt på båden for at holde båden i god
stand. Til hvert enkelt punkt er der både forklaringer, instruktioner
og advarsler der er gode at følge.

Jeg håber du kan bruge punkterne i din løbende vedligeholdelse af
båden.

Mvh/Harding

Fra : Flemming Torp

Dato : 31-07-09 06:39

Hej Harding og Henrik,

Er selv på vandet og prøver at give et lille pip fra Gimle i det
sydfynske vi en til formålet oprettet Gmail-konto ...

I mit system har jeg tre adskilte batteribanker: (1) startbatteri; (2)
Navigationsinstrumenter, radio, VHF og lænsepumper; (3) Inverter,
køleskabskompressor, ferskvandspumpe, PC, ladere, ankerspil, elspil,
osv.

Når jeg ytrer mig, er det fordi jeg er lidt overrasket over Hardings
forslag om at koble inverteren på startbatteriet. Jeg forstår logikken
i at motoren bør/skal være startet for at bruge krævende
installationer og at motoren kan lade batteriet, mens det leverer
mange ampere ... I min situation har jeg dog valgt at frede start-
batteriet, så jeg kan bruge de krævende elementer uden at skulle
starte motoren - og de mindre krævende, f.eks. PC, monitor og ladere,
som jeg lader køre på 220V, så jeg kan bruge de medleverede ladere ....
Jo, jeg ved godt, at det ikke er optimalt, men nemt ... I praksis er
motoren dog som hovedregel startet, når ankerspillet betjenes - og vi
har ikke elektrisk ovn ... Nok om det.

Mit råd til Henrik kunne være at installere en batterimåler. En sådan
har jeg haft rigtig megen glæde af: Jeg kan løbende se spændingen på
de tre batteribanker, deres tilstand, hvor meget, der er leveret af
amperetimer, en prognose på resterende tid ved nuværende forbrug, osv.
Når der lades kan jeg se, hvilken spænding og hvor mange ampere, der
lades med ... Det har givet mig en god forståelse af de forskellige
forbrugsenheders strømbehov osv. - og en rolig nattesøvn ... .

Og for at undgå "utilsigtet elektrisk samspil", har jeg helt adskilt
de 220V fra inverteren og de 220V fra land... De kan ikke på nogen
måde "overlappe"... Lidt flere stik og besvær, men igen: Rolig
nattesøvn ... Og så kan jeg finde ud af det ... ...

mvh
Flemming Torp - Gimle - X-342 - Helsingør

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 31-07-09 07:32

Hej Flemming,

Årsagen til at jeg ønsker en inverter tilkoblet startbatteriet er at
kunne få den fornødne effekt til forbrugeren (elektrisk ovn) og ikke
nøjes med mindre effekt m.m.

I Henriks eksempel kunne man forestille sig at inverteren var
tilsluttet forbrugsbatteriet.
Når motoren starten vil man med et skille relæ komme i den situation
at startbatteriet først skal oplades til den fastsatte værdi for
relæet og først derefter vil generatoren påbegynde opladning af
forbrugsbatteriet. Ovnen som jeg har ombord kan skifte mellem over-
eller undervarme eller begge dele samtidigt. hvert varmelegeme er på
350 W.
Skal begge køre samtidigt bruges 700 W svarende til næsten 60 Amp. fra
batteriet. Fås ikke et godt tilskud fra generatoren aflades
forbrugsbatteriet ret så meget. Det undgås ved at inverteren er
tilsluttet startbatteriet.
Det er ikke unormalt at en ovn kører op mod en time.
Det skal bemærkes at inverterens plusledning til batteriet frakobles
inden motoren startes og først derefter tilkobles igen. Årsagen er at
nyere inverteres elektronik ved det spændingsfald der sker når
motorens startmotor indkobles, opfatter at batteriet er "fladt" og
frakobler derfor inverteren.
Proceduren for ind- og udkobling er beskrevet i inverterens manual.

Alternativet er jo at man skal medbringe en noget større og altid godt
opladet forbrugsbatteripark hvis man vil anvende ovnen ofte.
En ovn er en meget og over længere tid forbrugende enhed.
Vandpumper, boremaskiner PC´er og lignende tæller ikke rigtig i denne
sammenligning.
Når vi har landstik tilkoblet kører ovnen selvfølgelig direkte fra
land. og der lades på forbrugsbatteriet.

At anvende en batterimåler er helt fint og som du skriver: "en
prognose på resterende tid ved nuværende forbrug" kræver dog at
meteret overvåges. Er der termostat på ovnen er det jo ikke
ligegyldigt hvornår man aflæser meteret om det ikke integrerer over et
stykke tid.
Vores problemer er altid batterikapacitet, vægt, plads
opladningsmuligheder, og så lige det stigende antal forbrugerne vi
bringer ombord.

Der er lidt om det med at have en maskinmester ombord.

Mvh/Harding