Rat aksler
Fra : Bjarke@Escape

Dato : 26-07-09 19:52

Kunne godt tænke mig et rat der er 10 cm større end det jeg har nu. Så jeg
kigge rlidt på hvad der findes brugt (og billigt).

Men der er øjensynligt en del forskellige aksler.

Nogen der kender (eller kan lave) en oversigt over hvilke systemer/diametre
der findes ?

Bjarke

--
Afsendt fra båden:
Maxi 999 - 'Escape' - Hundige

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 26-07-09 13:22

Ikke alene akseldiameteren; men også konestørrelsen og spline
størrelsen er det nødvendig at vide, og de vil nok variere fra
fabrikat til fabrikat.

Prøv at spørge din pedestalfabrikant hvilke ratdiametre han kan
levere.
Alternativet er evt. en lokal smed med rørbukkemaskiner til store
diametre, der kan komme på tale.

Mvh/Harding.

Fra : Bjarke@Escape

Dato : 26-07-09 20:36

Men der er vel (i praksis) et begrænset antal forskellige
udformninger/størrelser. Ellers er det jo helt umuligt for dem der
producerer og sælger nye rat ??

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 31-07-09 04:00

Der findes en ISO standard for konusudformninger.
Ud over diameteren på akslen så vær opmærksom på at konelængden
betegnes som f.eks. 1:10, 1:16, o.s.v.
Konens mål skal helst passe til rattets kone. Det afgørende er om
tingene passer samme, kan kinke eller tilspændingen alene foregår med
spændeskiven og møtrikken, der giver det endelige resultat.

Mvh/Harding

Fra : blueocean

Dato : 31-07-09 10:08

On 31 Jul., 11:59, "Harding E. Larsen" <hard...@larsen.tdcadsl.dk>
wrote:
> [...]
> tingene passer samme, kan kinke eller tilspændingen alene foregår med
> spændeskiven og møtrikken, der giver det endelige resultat.

Har du prøvet jefa marine

http://www.jefa.com/steering/steering.htm

de levere til bla. X-yacht o mange andre.

Gert

Fra : Bjarke@Escape

Dato : 31-07-09 21:59

Ja... så ved jeg der er 2 forskellige. Jefa's måde og den Orca har lavet på
min båd.... Der må da være en der har lavet "the (almost) complete list of
wheel shafts ..."....

Bjarke

Fra : Leon Hulstrøm

Dato : 01-08-09 00:01

"Bjarke@Escape" <maxi999.escape-krølleA-gmail.com> skrev i en meddelelse
> Ja... så ved jeg der er 2 forskellige. Jefa's måde og den Orca har lavet
> på min båd.... Der må da være en der har lavet "the (almost) complete list
> of wheel shafts ..."....

Du køber det rat (et standard) du vil have, med/uden snap-lås. Det kan næppe
betale sig at få speciel fremstillet et, det løber hurtigt op i 5k., dertil
kommer så montering af skum/læder.
Der er flere systemer, nogle med stråler, andre igen med konus og feder/not.
Det er en jungle.
Der er flere standarder og de bliver sjældent overholdt. Hver producent skal
absolut genopfinde den dybe tallerken igen.

Så kender du sikkert en med en drejebænk og tilpasser rat-centeret eller får
drejet en ny rat-aksel.
Ændre du diameteren væsentligt, så ændre det selvfølgelig også på gearingen,
men det kan du bare ændre tilbage på ror-kvadranten. Så skal du ikke tænke
på evt. tandhjul og andet skidt.

Mvh
Leon

Fra : Bjarke@Escape

Dato : 01-08-09 06:58

Hvordan får man sådan en svend op i en drejebænk ? Det jo lidt halvstort
(Ø100cm). Hvad vil det mon koste at få sådan et hul "boret" op til ca 25 mm
og lavet en rille til konus'en ?

Jeg har ingen gearingproblemer. Jeg vil "bare" skifte fra 90 til 100 cm i
håb om at det lige giver de ekstra cm jeg mangler når jeg sidder på karmen
og styrer....

Fra : Leon Hulstrøm

Dato : 01-08-09 10:10

> Hvordan får man sådan en svend op i en drejebænk ? Det jo lidt halvstort
> (Ø100cm). Hvad vil det mon koste at få sådan et hul "boret" op til ca 25
> mm og lavet en rille til konus'en ?

tja jeg vil skyde på 1200-1500kr uden regning.
De skal selvfølgelig bruge nogle korrekte mål, eller nok helst akslen.

Du må google en maskinfabrik i nærheden af hvor du bor
(http://www.google.dk/search?hl=da&q=drejeb%C3%A6nk+%C3%B81000&meta=&aq=f&oq)

Mvh
Leon

Fra : Steffen

Dato : 01-08-09 10:22

Hej Bjarke
Det må kunne lade sig gøre og sætte en større ring på det eksisterende ror,
med 4-5 simple beslag. Så er det også nemt at vende tilbage til originalen.
Få evt. en god smed til at lave det. Det kan ikke koste spidsen af en
jetjager.
Hilsen Steffen

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 03-08-09 01:52

Hej Bjarke,

Jeg går ud fra at du skal købe det nye rat så er muligheden for at
vælge et Jefa rat i den rigtige størrelse da tilstede.
Prøv at se på Jena´s site:
http://www.jefa.com/steering/steering.htm
Ud over ratdiametrene er der også en tegning af akselen med målsætning
m.m.

Mvh/Harding

Fra : Bjarke@Escape

Dato : 04-08-09 07:01

- men JEFA passer jo ikke i akslen, da deres aksler er koniske....

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 04-08-09 02:01

Hvordan ser Orca´s aksel ud? Der er ingen spec på deres hjemmeside.
Mvh/Harding

Fra : Bjarke@Escape

Dato : 04-08-09 22:43

Hel ret/plan aksel, ca 20-25 mm, med en løs 'måne' not og en møtræk med
fin-gevind for enden.

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 05-08-09 00:06

Så må der desuden være en anlægsflade som møtrikken spænder rattet op
imod.
Er akseldiameteren ikke noget mindre end f.eks. konen på en anden
rattype er det ikke let at lave en god bøsning.

Der findes også modeller hvor akselen er udformet som en spline, med
flere og forskelligt vinklede sider.

Det er tilsyneladende ikke let at skifte fabrikat, især ikke hvis man
ikke kommer fra et hjem med drejebænk.
(Hvad er et hjem uden drejebænk!?)

Mvh/Harding

Det giver også en mangfoldighed.

Fra : Bjarke@Escape

Dato : 05-08-09 08:36

Nu kommer jeg jo faktisk fra et hjem med drejebænk, men jeg er jo flyttet
hjemmefra 'for et par år siden'. Min far lever imidlertid stadig og hvad er
næsten lige så godt som et hjem med en drejebænk ? Uhindret adgang til en
drejebænk ....

Jeg kan bare ikke lige genneskue hvordan man skulle spænde sådan et rat op i
drejebænken og bore hullet op ? - på en sikker måde ....

Bjarke

Fra : HO

Dato : 05-08-09 09:37

> Jeg kan bare ikke lige genneskue hvordan man skulle spænde sådan et rat op
> i drejebænken og bore hullet op ? - på en sikker måde ....

Hej
Som jeg forstår, så er det en lige aksel med en not på styre konsol.
Rattet er med konisk hul.
Hvorfor så ikke bare tage en boremaskine og bore hullet op i rattet så det
bliver en lige hul.
skulle hullet blive for stort for at fjerne konus helt, ja så har du jo nemt
ved at dreje en bøsning?
Notgangen må du så file dig frem til, eller en foldbar rat og så med en bolt
halvt ned i akslen.
MVH
HO

Fra : blueocean

Dato : 05-08-09 04:30

On 5 Aug., 09:36, "Bjarke@Escape" <maxi999.escape-krølleA-gmail.com>
wrote:
> [...]
> flere og forskelligt vinklede sider.
>
> Det er tilsyneladende ikke let at skifte fabrikat, især ikke hvis man

Opspændning af så store ting som et rat, kan man ikke i en drejebænk,
så skal man have adgang til en fra B&W skibsværft.
Nej man lægger det op på en fræsebænk og så kan man Hone hullet op
meget præcist, lige til mindste 1/100 del af en millimeter.
Og skal man have en anden konus på kan man ved hjælp af en konisk dorn
udbore til en anden konus grad.

Og da jeg forstå at den skal være lige i hullet, skal du bare sørge
for at det rat du anskaffer har et noget mindre hul og så få det
fræset ud til din aksel diameter tilpasning hos en maskin virksomhed
som har maskinen, du kan jo prøve at forhøre dig hos Jefa om / Jan
eller de kan / vil gøre det for småpenge, jeg ved at de er til at tale
med.

mvh.
Gert

Fra : Leon Hulstrøm

Dato : 05-08-09 21:34

>snip

>Opspændning af så store ting som et rat, kan man ikke i en drejebænk,
>så skal man have adgang til en fra B&W skibsværft.

Nå så sjælden er en stor drejebænk nu ikke.

>Nej man lægger det op på en fræsebænk og så kan man Hone hullet op
>meget præcist, lige til mindste 1/100 del af en millimeter.

Uden at blive for teknisk, så er honing nok lidt overkill. Honing er en
højpræcisions proces med slibesten.
Det benyttes næsten kun for at opnå en "spejl-glat" overflade, hvor tæthed
er en faktor.

Et cylindrisk-pashul bores & rives, bores & rodes eller fræses.

>Og skal man have en anden konus på kan man ved hjælp af en konisk dorn
>udbore til en anden konus grad.

Korrekt, men ikke i en fræser. Det forgår i en drejebænk. At fræse en konus
er noget besværligt.

> [...]
>for at det rat du anskaffer har et noget mindre hul og så få det
>fræset ud til din aksel diameter tilpasning hos en maskin virksomhed

Klart det nemmeste, bore konus væk, lave pashul. dreje bøsning og stikke
not, lime fast med locktite cylindersikring.
Så er den ged barberet.

Mvh
Leon

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 09-08-09 07:36

Hej Bjarke,

Det er da ikke noget problem når man kommer fra et hjem med drejebænk.
Se på adaptoren til højre under "Cone adapter for hydraulic pumps "
Man køber et rat med et konisk hul hvor største diameteren på hullet
er 30 mm: Laver en kone som vist, sætter en tilpasset not i. Lav også
et par huller til pinolskruer om ikke der findes et baganslag for
konen, ellers vil den skride på den lige aksel.
Og så er man klar til at styre båden med et større rat.

Mvh/Harding