Overset ....
Fra : Bjarke@Escape

Dato : 24-07-09 09:47

Hvis man har et lille håb om at færger måske kigger efter lystsejlere, så
kan man vist godt pakke det sammen. Hvis en færge ikke engang opdager de
andre færger ....

Tankevækkende. Og som man kan se på billedet er det jo ikke fordi de ikke
har elektronisk udstyr til det ....

http://svt.se/svt/road/Classic/article/615/jsp/Render.jsp?a=1632869&d=102394&index=2&popup=true

Bjarke

--
Afsendt fra båden:
Maxi 999 - 'Escape' - Hundige

Fra : Jan Andreasen

Dato : 27-07-09 09:15

Du skal bare huske på, at når der skum på bølgerne, og I sejler med hvide
sejl og hvide både, så er I svære at se - også selvom man har div.
elektronisk udstyr. Selvom teknologien har gjort store fremskidt de sidste
år, er der stadig begrænsninger på udstyret.

Så hellere vige end at holde på sin ret. For hvor fedt er det at ligge på
hospitalet og kunne sige: "Godt nok blev jeg sejlet ned, fordi han ikke
kunne se mig - men det var ham, der skulle gå af vejen....."

Mvh Jan

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 27-07-09 12:23

Ja og hvis man så tror sig sikker med en af de fjollede Mobri
radarreflektorer som mange har siddende i riggen og oftest i
agterstaget.
De har et meget lille reflektionsområde på 3 grader i forhold til
lodret og deres virkning er som en hundredel af reflekrionen fra et
menneske, der som vi ved ikke bidrager meget.

At tro at man har en ret , man kan holde sig til, er også en
vildfarelse. Så bør man læse søvejsreglerne lidt mere tæt og forstå
meningen i både dem og noterne hertil.

Mvh/Harding

Fra : Bjarke@Escape

Dato : 29-07-09 22:32

Mobri reflektoren opfylder et meget væsentligt behov. Den sikrer at man
sejler kapsejlads i overensstemmelse med sejladsbestemmelserne. Intet andet.
Tosset.

Ja, store skibe går man af vejen for. Sådan er det bare.

Fra : claus.b.p.

Dato : 30-07-09 07:31

"Bjarke@Escape" <maxi999.escape-krølleA-gmail.com> skrev i meddelelsen
> [...]
> andet. Tosset.
>
> Ja, store skibe går man af vejen for. Sådan er det bare.

Uanset regler eller ej; så er det vel også rimeligt nok.

Mvh. Claus (pt Rudkøbing Havn)

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 30-07-09 05:35

Ja du har ret...desværre er reglerne således udformet for de
forskellige klasser at der blot er nævnt, at der ombord skal være en
radarreflektor. Nogle få angiver at den skal være mindst 1,5 meter
over vandlinien til underkanten af reflektoren. Enkelte skriver at den
skal have en diameter på mindst 25 cm eller tilsvarende reflektion.
Selv i Teknisk bestemmelse for udlejningsbåde under udstyrsliste står
der kun 1 stk radarreflektor.
Det er i virkeligheden i ubrugeligt nonsens.
En pose øldåser vil i de fleste situationer virke bedre end de
såkaldte radarreflektorer.
Mobri er nok den der er dårligst for ikke at sige ubrugelig. Den
reflekterer kun omkring 6% af signalet og kun i snævre områder den
skal holdes lodret og signaler inden for 3 grader kan reflekteres og
da både bevæger sig og gynger så virkeligheden i forhold selv til
veldefinerede målinger er tæt på ikke eksisterende.
Det er sørgeligt at regelmagere ikke besidder den fornødne baggrund
for st kunne definere brugbare regler.

Mvh/Harding

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 30-07-09 06:00

En tilføjelse:

RADARREFLEKTOR
I henhold til den internationale havkapsejladsorganisation ORC&#39;s
(Offshore Racing Council) bestemmelser skal en radarreflektors
diagonale mål være mindst 18" = 46 cm, hvis den er et oktaeder, ellers
skal den have en refleksionsflade svarende til mindst 10 m2.

Mvh/Harding