Er 2-takt eller 4 takt mest økonomisk ?
Fra : Per

Dato : 23-07-09 21:40

Hej NG !

EN af mine kollger fortalte mig at han har en gummibåd med en moderne 300 hk
2-takt motor. Den skulle iøvrigt kunne sejle helt op til 90 knob !!

Før havde han en 90 hk 4-takter.

300 hk motoren påstod han var mere økonomisk - altså den bruger mindre
brændstof end 4 takteren.

Er der nogen der kan nikke genkendende til det ?

Jeg har da altid troet en 2 takter var langt mere forslugen end en 4 takter,
selvom der er blevet forsket meget i 2 taktere med indsprøjtning.

mvh. Per

Fra : Henrik K

Dato : 23-07-09 15:37

4-takter er mig bekendt det mest økonomiske, men jeg har ikke nogen
dokumentation for det.

Jeg tror det med de 90 knob er en and - eller en teoretisk hastighed.
Jeg har en bekendt der har en RIB m. 2x 300hk og den kan IKKE gå 90
knob!

Mvh
Henrik

Fra : Lars Kristensen

Dato : 23-07-09 23:13

Per wrote:
> Hej NG !
>
> EN af mine kollger fortalte mig at han har en gummibåd med en moderne
> 300 hk 2-takt motor. Den skulle iøvrigt kunne sejle helt op til 90 knob !!

Mon ikke han har ment 90 km/t ?

Min bror har en 6,5m RIB med 250HK V6 på hækken. Den løber i omegnen af
de 60 knob (målt på GPS'en) når den bliver trimmet rigtigt, med den
store skrue og kun 2 personer i båden og lav benzin stand. Problemet er
at den har en tendens til at blive ustabil ved den hastighed - hækken
forsøger at overhale stævnen (er min teori da) - i hvert fald kan den
begynde at slingre kraftigt med hækken. 50-52 knob holder den fint
stabilt. ... Den er i øvrigt tilsalg hvis nogen skulle være interesseret.

Så den med de 90 knob tror jeg ikke på .. ike med mindre det er en STOR
RIB, men så kan en enkelt motor ikke skubbe den op i de hastigheder.

> Før havde han en 90 hk 4-takter.
>
> 300 hk motoren påstod han var mere økonomisk - altså den bruger mindre
> brændstof end 4 takteren.

hmm, så har hans 90'er været temmelig forslugen.

> Er der nogen der kan nikke genkendende til det ?
>
> Jeg har da altid troet en 2 takter var langt mere forslugen end en 4
> takter, selvom der er blevet forsket meget i 2 taktere med indsprøjtning.

Evinrude har lavet en serie 2-takts motore de kalder E-tec. De påstår de
er alt andet overlegne (groft sagt).
Den E-tec jeg har prøvet var ikke videre imponerende sammeholdt med en
tilsvarende HK-mæssig alm. 2-takts eller 4-takts. Den støjede som en
gammeldags 2-takt og var lige så sløv i optrækket som en 4-takts. Jeg
ved ikke hvordan benzinøkonomien var da jeg ikke skulle betale
regningen. Men jeg vil i hvert fald ikke umiddelbart anbefale den - i
hvert fald ikke i 30-35 HK klassen.

- Lars

Fra : Bjarke@Escape

Dato : 23-07-09 23:48

Tradiotionelt har 4 takt været mere økonomisk end 2 takt, men der er sket en
stor udvikling på 2 takts motorer. I princippt har de lavete tab, da de jo
ikke skal køre et unødigt stempelslag. Så i takt med at 2 takterne bliver
bedre til at styre forbrænding og indsprøjtning, så skal det nok passe de
ender med at blive de bedste

Bjarke

--
Afsendt fra båden:
Maxi 999 - 'Escape' - Hundige

Fra : Ukendt

Dato : 24-07-09 14:53

Her tager du fejl, kammerat
Det forholder sig ganske modsat.
Store to-taktere har en bedre økonomi end samme størrelse firetakter.
(for små motorer er det modsat)
Således har det været siden mindst(kan man sige sådan) i halvtredserne.

MVH
Egon

Fra : Bjarke@Escape

Dato : 24-07-09 16:46

- man holdt da op med at lave 2 takts bilmotorer fordi de var uøkonomiske.
Gamle DKW'er og SAAB'er slugte da bezin som et ondt år. I takt med at
benzinpriserne steg, kunne det bedre betale sig at køre med 4 taktsmotorer
selvom de er dyrere at fremstille.

Den teknologiske udvikling der har gjort stpre 2 takts motorer attraktive
igen, er da noget der er sket inden for de sidste 10-15 år ....

Eller har jeg fuldstændig sovet i motorlære timerne ? (kunne godt være ...
holdt en del fester den gang .....)

Fra : claus.b.p.

Dato : 24-07-09 23:48

> [...]
> igen, er da noget der er sket inden for de sidste 10-15 år ....
>
> Eller har jeg fuldstændig sovet i motorlære timerne ? (kunne godt være ...

Mon ikke snarere det var forureningsniveauet der ikke kunne holdes nede med
fortidens mekaniske teknologi? Selv en firetaktsmotor skal jo have
elektronisk styring for at kunne overholde normerne idag.

/Claus

Fra : Bjarke@Escape

Dato : 24-07-09 23:52

Jo, men SAAB og DKW skiftede jo til 4 takts i 60'erne og der bekymrede mange
sig jo ikke så meget om forurening......

Bjarke

Fra : Ukendt

Dato : 25-07-09 13:05

Man skal ikke undervurderer henholdsvis reklameævl og hensyn til
underleverandørers priser.

Men årsagerne kan man jo gætte sig til, alt efter temperement--

Tilbage står: Litteraturen siger: to-takt - bedst økonomi.
(vel at mærke for større motorer. Bilstørrelse og op)

Fra : Ukendt

Dato : 25-07-09 13:02

Jeg gætter på det sidste-- det med søvn i timerne

En ordentlig totakter, af de større, har i årevis været de mest økonomiske.
Men af en eller anden grund har industrien jo valgt at satse på de
firetaktede, og lagt al udvikling der.
Jævnfør forøvrigt de store skibsdieseler - totakter--.

Min opfattelse af forholdene bygger b.la. på faglitteratur fra 50tredserne
og frem.

Fra : Kent Friis

Dato : 25-07-09 17:10

Den Fri, 24 Jul 2009 17:45:46 +0200 skrev Bjarke@Escape:
> [...]
> Gamle DKW'er og SAAB'er slugte da bezin som et ondt år. I takt med at
> benzinpriserne steg, kunne det bedre betale sig at køre med 4 taktsmotorer

Hvis jeg husker ret fra 7. klasses fysiktimer, er det den indstrømmende
benzinblanding der skubber udstødningen ud af cylinderen i en
totakts benzinmotor med kaburator Der er altså åben for både ind
og ud på samme tid, og benzinen kan løbe lige igennem, samtidig med
at udstødningen kan blive i cylinderen. At holde de to ting adskilt
kan ikke lade sig gøre.

Derfor er en (karburator) benzin totakter uøkonomisk.

I en totakts diesel-motor (muligvis også en benzin indsprøjtningsmotor),
er det derimod ren luft der blæses ind. Om der blæser lidt ud igen på
den anden side betyder intet. Dieselen bliver sprøjtet ind under tryk
efter at der er lukket for både indsugning og udstødning, så det kan
ikke snige sig ud af cylinderen.

Derfor er en totakts diesel økonomisk.

De førnævnte store totakts motorer der er mere økonomiske end firetakts
er helt sikkert diesel-motorer.

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"

Fra : Bjarke@Escape

Dato : 25-07-09 17:31

Ja, lige præcis. Tråden her handler om benzinmotorer der bruges i
påhængsmotorer. Altså relativt lette motorer. Pers eksempler var på hhv 90
og 300 hk

Hardings link omhandler jo nyere 2 taksts motorer hvor benzinen sprøjtes ind
(på sammen måde som i en diesel). Det har ikke været muligt at lave på
motorer i 'påhængsmotorklassen' tidligere, men er en udvikling der er sket
de sidste 10 år. Det har løst det problem som Kent nævner, nemlig at
skylleprocessen på en alm indsugnings 2 taktsmotor i praksis er uøkonomisk,
fordi det der de friske dampe, der skal skylle udstødningsgassen ud.

Bjarke

Fra : Ukendt

Dato : 25-07-09 20:57

Nu skal vi jo ikke tærske langhalm på sagen.
Men jeg vil da påstå, at der åbenbart hersker en del vildfarelser på
området--

Fra : Ukendt

Dato : 25-07-09 20:53

"Kent Friis" <nospam@nospam.invalid> skrev i meddelelsen

> [...]
> og ud på samme tid, og benzinen kan løbe lige igennem, samtidig med
> at udstødningen kan blive i cylinderen. At holde de to ting adskilt

Hvad du her siger, lyder rigtigt, om man siger det hurtigt---
At adskille ind og ud har man gjort i årtier med succes.
Så det kan lade sig gøre.

> [...]
>
> Derfor er en totakts diesel økonomisk.
>
> De førnævnte store totakts motorer der er mere økonomiske end firetakts

Nix. Benzin.
Men jeg vil DA indrømme, at bilfabrikanter og andre har hemmeligholdt sagen
godt.-((

Egon

Fra : Ukendt

Dato : 24-07-09 14:50

Et af verdens store mysterier er jo, at man bruger 2-takterer til små
motorer, og fire-taktere til store.
Når det faktisk forholder sig således, at små fire-taktere er mere
økonomiske end små to-taktere, og store to-taktere mere økonomiske end store
fire-taktere--

Så mon ikke din kollega har ganske ret?

MVH
Egon

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 25-07-09 06:37

Måske mangler informationerne i dette link i debatten:

http://www.tohatsu.dk/tohatsu_tldifaq.htm

Mvh/Harding

Fra : Lars Clement

Dato : 27-07-09 12:14

--
Jo da , den er god nok . Men kun når man argumenterer med konen om lov til
at købe den større motor.

Me ellers er min erfa at en 60 hk 4t bruger ca 2/3 af en 2takt do.

Venligst

Lars Clement
indsætmitefternavn@hejlsnet.dk

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 27-07-09 12:13

Ja gammel erfaring og gammel teknik hører sammen men overskriften i
denne streng lød på:
"en moderne 300 hk 2-takt motor".

Så holder vi os til emnet, så er specifikationerne som angivet i mit
tidligere indlæg, at moderne totaktere er 4 takterne langt overlegent.

Mvh/Harding

Fra : Leon Hulstrøm

Dato : 27-07-09 21:40

>Så holder vi os til emnet, så er specifikationerne som angivet i mit
>tidligere indlæg, at moderne totaktere er 4 takterne langt overlegent.

Tja.. det nytter ikke at sammenligne en sprit ny 4T med en 10-20år gammel 2T
med riit-blok.

Sammenligner med moderne indsprøjtning og tænding på begge, så vinder 2T på
økonomi, vægt og topfart.
Men taber på moment, støj og langtid-holdbarhed.

Alle de satans knaldert 45'er har gjort meget på 2T teknologi siden.

Men det varer næppe længe så ser vi de første TDI påh.-motorer. De vil så
igen rykke på økonomi-siden.

Mvh
Leon

Fra : Ukendt

Dato : 02-08-09 20:01

Og undertegnede vil stadig påstå, at samme var gældende cirke omkring ww2---
Det står jo i bøgerne, for pokker---

Egon

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 28-07-09 08:49

Tja, det er jo bare udvikling!
'
Hitler lod bygge boxer-dieselmotorer til en flytype.
Motorerne var for tunge. Så byggede de flyene større og så var
motorerne for svage.
Større motorer blev bygget og derefter større fly igen... og sådan
blev det ved. De nåede vist aldrig af få et brugbart produkt.
DTU har erhvervet en af motorerne og bruger den i undervisningsøjemed.
TDI/CRDI påhængsmotorer er måske en mulighed der ikke ligger så langt
væk.

Mvh/Harding

Fra : Ukendt

Dato : 02-08-09 20:04

Men tyskerne havde da, om jeg husker ret, diesel rækkemotorer i nogle af
deres fly.
Een af disse er indenfor de sidste ti år indbragt til havnen i Rødvig af
fritidsdykkere.

Egon

"Harding E. Larsen" <harding@larsen.tdcadsl.dk> skrev i meddelelsen
Tja, det er jo bare udvikling!