/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Olieforbrug - Suzuki GS500E
Fra : steelman


Dato : 26-07-09 08:41

Hej,

Jeg har netop köbt min allerförste motorcykel nogensinde - valget
endte pä en Suzuki GS500E fra '98. Den körer godt frem og tilbage til
job (ca 35km pr. vej) og jeg er generelt glad for den. Spilder ingen
olie.
Nu har jeg sä haft dens förste tur tvärs over Danmark. Da jeg tjekker
olien efter turen, er der nästen intet tilbage. Kan det passe at efter
at have kört i alt ca 1.000km er den "helt" tör for motorolie?

Som sagt sä ved jeg ikke meget om motorcykler, da dette er min förste.
Men jeg havde da nok forventet at den kunne köre noget längere inden
den skulle toppes op. Sä nu bliver jeg jo helt bekymret over om der
mon er noget galt.....

Mvh Kasper

 
 
Thomas Jensen (26-07-2009)
Kommentar
Fra : Thomas Jensen


Dato : 26-07-09 15:57


>. Kan det passe at efter
>at have kört i alt ca 1.000km er den "helt" tör for >motorolie?

Havde du tjekket olien inden du tog afsted ?
Men luftkølede maskiner kan godt bruge en del olie, hvor meget har den gået
?

--
mvh

Thomas Jensen
Yamaha FZS600 1998 + DT125R 1994
http://dfmc.dk/?id=11



anonym (26-07-2009)
Kommentar
Fra : anonym


Dato : 26-07-09 16:18

steelman skrev:
> Hej,
>
> Jeg har netop köbt min allerförste motorcykel nogensinde - valget
> endte pä en Suzuki GS500E fra '98. Den körer godt frem og tilbage til
> job (ca 35km pr. vej) og jeg er generelt glad for den. Spilder ingen
> olie.
> Nu har jeg sä haft dens förste tur tvärs over Danmark. Da jeg tjekker
> olien efter turen, er der nästen intet tilbage. Kan det passe at efter
> at have kört i alt ca 1.000km er den "helt" tör for motorolie?
>
> Som sagt sä ved jeg ikke meget om motorcykler, da dette er min förste.
> Men jeg havde da nok forventet at den kunne köre noget längere inden
> den skulle toppes op. Sä nu bliver jeg jo helt bekymret over om der
> mon er noget galt.....
>
> Mvh Kasper

Har du målt olie inden turen?
Husk at målningen skal ske uden at skrue oliepinden i.
Næsten sikker på at min gs500e's tidligere ejer har målt med iskruet
oliepind, for ved 1. oliemålning hjemme hos mig var den næsten tom. Den
blev fyldt efter og har siden ikke haft et olieforbrug, der er værd at
nævne.
Noget røv at man skal være udsat for sådan noget, når man køber hos en
forhandler.

Thomas Jensen (26-07-2009)
Kommentar
Fra : Thomas Jensen


Dato : 26-07-09 17:43


> Noget røv at man skal være udsat for sådan noget, når man køber hos en
> forhandler.

jeg har oplevet modsat med min FZ6S jeg havde engang, kom fra service og der
var flere vibrationer.
Forstod det ikke og prøvede andre maps i powercommander og jeg ved ikke
hvad.
Der var så for meget olie på
Sugede det op så det passede, om vupti den kørte fint igen.

De har nok bare hældt det på der stod de skulle og ikke tjekket om det
passede....

Sgu nemmere med maskiner der er gamle nok til man ikke skal bekymre sig om
at garanti og så skal have den på værksted

--
mvh

Thomas Jensen
Yamaha FZS600 1998 + DT125R 1994
http://dfmc.dk/?id=11



Jesper (26-07-2009)
Kommentar
Fra : Jesper


Dato : 26-07-09 18:33

Ja - olien skal måles uden at skrue pinden i.
Men at hævde at motoren er helt tom for olie fordi pinden dårigt kan nå ned
til olien er altså at overdrive.
Svjh skal der 2,3 liter på ved skift incl filterskift - efterfylder i med
omkring 2 liter, når pinden siger motoren er tør ?
Nej vel - det bliver vel højest til 0,2 - 0,4 l, altså ca 10-20 %
Ikke noget der skader motoren - selvølgeligt forudsat det kun sker
lejlighedsvis.
Forresten - når i lærer motoren lidt bedre at kende behøver i ikke pejle
oliestanden så tit - man kan høre det på den, når der begynder at være lidt
lav oliestand.

Mvh
Jesper Hedegaard
-signaturen er osse på ferie o)


anonym" <nejtaktilspam@fergregrtgs.dk> skrev i en meddelelse
news:4a6c73b5$0$48234$14726298@news.sunsite.dk...
> steelman skrev:
>> Hej,
>>
>> Jeg har netop köbt min allerförste motorcykel nogensinde - valget
>> endte pä en Suzuki GS500E fra '98. Den körer godt frem og tilbage til
>> job (ca 35km pr. vej) og jeg er generelt glad for den. Spilder ingen
>> olie.
>> Nu har jeg sä haft dens förste tur tvärs over Danmark. Da jeg tjekker
>> olien efter turen, er der nästen intet tilbage. Kan det passe at efter
>> at have kört i alt ca 1.000km er den "helt" tör for motorolie?
>>
>> Som sagt sä ved jeg ikke meget om motorcykler, da dette er min förste.
>> Men jeg havde da nok forventet at den kunne köre noget längere inden
>> den skulle toppes op. Sä nu bliver jeg jo helt bekymret over om der
>> mon er noget galt.....
>>
>> Mvh Kasper
>
> Har du målt olie inden turen?
> Husk at målningen skal ske uden at skrue oliepinden i.
> Næsten sikker på at min gs500e's tidligere ejer har målt med iskruet
> oliepind, for ved 1. oliemålning hjemme hos mig var den næsten tom. Den
> blev fyldt efter og har siden ikke haft et olieforbrug, der er værd at
> nævne.
> Noget røv at man skal være udsat for sådan noget, når man køber hos en
> forhandler.



Knud Dam (26-07-2009)
Kommentar
Fra : Knud Dam


Dato : 26-07-09 20:23


"Jesper" <Eksistererr@ikke.dk> skrev i en meddelelse
news:4a6c9366$0$48236$14726298@news.sunsite.dk...

> Forresten - når i lærer motoren lidt bedre at kende behøver i ikke pejle
> oliestanden så tit - man kan høre det på den, når der begynder at være
> lidt lav oliestand.

Hej Jesper.

Hvordan hører man, at oliestanden er lav ?

Mvh.

KD



Western (26-07-2009)
Kommentar
Fra : Western


Dato : 26-07-09 21:47

"Knud Dam" <danteknikdetteskalvaek@get2net.dk> skrev

> Hvordan hører man, at oliestanden er lav ?

Jeg havde for del år siden en GS 400, og der kunne høres tydelig forskel
på om oliestanden var på min. eller max. Der var ganske enkelt mindre
mekanisk støj når der var max oliestand. En GS 500 har meget til fælles
med 400'eren, så for mig er det ikke overraskende at Jesper kan høre om
der (for) lidt olie på.


--

Leif Westen



Armand (26-07-2009)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 26-07-09 22:51

Western skrev:
> "Knud Dam" <danteknikdetteskalvaek@get2net.dk> skrev
>
>> Hvordan hører man, at oliestanden er lav ?
>
> Jeg havde for del år siden en GS 400, og der kunne høres tydelig forskel
> på om oliestanden var på min. eller max. Der var ganske enkelt mindre
> mekanisk støj når der var max oliestand. En GS 500 har meget til fælles
> med 400'eren, så for mig er det ikke overraskende at Jesper kan høre om
> der (for) lidt olie på.
>
HURRA!
Jeg elsker at høre om folk med ægte uforfalsket fingerspitzengefühl!!

--
Armand.

Dennis Hellan Peders~ (27-07-2009)
Kommentar
Fra : Dennis Hellan Peders~


Dato : 27-07-09 08:25


"Western" <leif.westenFjerneS@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
news:4a6cc0a8$0$8575$ba624c82@nntp06.dk.telia.net...
> så for mig er det ikke overraskende at Jesper kan høre om der (for)
> lidt olie på.
>

Hemmm.......... jeg er lidt overrasket over hvor få der kører med
høreværn



--
Mvh.
Dennis Pedersen. (dejligt halvdøv med mine formstøbte høreværn
monteret)
99' BMW R 1150 GS
06' Kawasaki ER-6n ABS (fruens)



Western (27-07-2009)
Kommentar
Fra : Western


Dato : 27-07-09 16:43


"Dennis Hellan Pedersen" <dhp(@)dalbynet.dk> skrev
>
> Hemmm.......... jeg er lidt overrasket over hvor få der kører med
> høreværn

....men dem er jeg ikke iblandt!

--

Leif Westen



Western (27-07-2009)
Kommentar
Fra : Western


Dato : 27-07-09 20:11

"Western" <leif.westenFjerneS@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
news:4a6dcafa$0$8590$ba624c82@nntp06.dk.telia.net...
>
> "Dennis Hellan Pedersen" <dhp(@)dalbynet.dk> skrev
>>
>> Hemmm.......... jeg er lidt overrasket over hvor få der kører med
>> høreværn
>
> ...men dem er jeg ikke iblandt!


Og dén udtalelse kom til at udtrykke det modsatte af hensigten; jeg ER
nemlig en af de få(?) som kører med høreværn.


--

Leif Westen



Ulvir (27-07-2009)
Kommentar
Fra : Ulvir


Dato : 27-07-09 21:00

"Western" <leif.westenFjerneS@stofanet.dk> skrev i meddelelsen
news:4a6dfbc4$0$25188$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...

> Og dén udtalelse kom til at udtrykke det modsatte af hensigten; jeg ER
> nemlig en af de få(?) som kører med høreværn.

Også her- jeg slukker bare for mine høreapparater.. Eller kører uden..




Thore Jensen Bergens~ (28-07-2009)
Kommentar
Fra : Thore Jensen Bergens~


Dato : 28-07-09 07:30

Dennis Hellan Pedersen skrev:
>
> Hemmm.......... jeg er lidt overrasket over hvor få der kører med
> høreværn
>
>
Har set din smiley, meeen..

Det er noget nemmere at høre mekanisk støj når man kører med
(ordentlige) ørepropper!

Thore

Dennis Hellan Peders~ (28-07-2009)
Kommentar
Fra : Dennis Hellan Peders~


Dato : 28-07-09 17:32


"Thore Jensen Bergenstoff" <crap@bergenstoff.dk> skrev i en meddelelse
news:4a6e9ad4$0$56768$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Dennis Hellan Pedersen skrev:
>>
>> Hemmm.......... jeg er lidt overrasket over hvor få der kører med
>> høreværn
>>
>>
> Har set din smiley, meeen..
>
> Det er noget nemmere at høre mekanisk støj når man kører med
> (ordentlige) ørepropper!


Hej.

Har det omvendt med bimse, den lyder som om den er ved at falde fra
hinanden når jeg kører på den uden mine høreværn, så i med propperne,
formstøbte fra DOT-E med 25db dæmpning, så kører den som en drøm


--
Mvh.
Dennis Pedersen.
99' BMW R 1150 GS
06' Kawasaki ER-6n ABS (fruens)



Jesper (26-07-2009)
Kommentar
Fra : Jesper


Dato : 26-07-09 21:26


"Knud Dam" <danteknikdetteskalvaek@get2net.dk> skrev i en meddelelse
news:4a6cacaa$0$48245$14726298@news.sunsite.dk...
>
> "Jesper" <Eksistererr@ikke.dk> skrev i en meddelelse
> news:4a6c9366$0$48236$14726298@news.sunsite.dk...
>
>> Forresten - når i lærer motoren lidt bedre at kende behøver i ikke pejle
>> oliestanden så tit - man kan høre det på den, når der begynder at være
>> lidt lav oliestand.
>
> Hej Jesper.
>
> Hvordan hører man, at oliestanden er lav ?
>
> Mvh.
>
> KD
>
Hej Knud
Det er såmænd meget let....hvis man har øre for det.
Du kan høre det på motorens lyd; den begynder at støje lidt mere.....svært
at beskrive - ikke at jeg er musikalsk, men det er måske lidt i den
boldgade; enten kan du høre det eller også kan du ikke

Kan også høre det på min nuværende, vandkølede Bimmer...det er noget med at
mororen ændrer lyd - ikke det store men alligevel.
Måske jeg har en sjælden og absolut underkendt form for begavelse

Men prøv alligevel selv at lytte efter til dagligt; det høres nok bedst ved
lavere hastighed, f.eks. bykørsel - og det er nok i detaljerne, du skal
lytte; siger ventilerne ikke lidt mere i dag ?
Eller også er jeg bare mere bekymret over udgifter end gennemsnittet af
MC-kørere herhjemme og bekymrer mi derfor mere om det mekaniske lydbillede


Mvh
Jesper Hedegaard
-signaturen er osse på ferie



Jim Andersen (27-07-2009)
Kommentar
Fra : Jim Andersen


Dato : 27-07-09 08:34

Jesper wrote:
> Det er såmænd meget let....hvis man har øre for det.
> Du kan høre det på motorens lyd;

Det er da ulig meget nemmere blot at kigge på skueglassset.

/jim (ER-5)



Knud Dam (27-07-2009)
Kommentar
Fra : Knud Dam


Dato : 27-07-09 08:37


"Jim Andersen" <jba020@politiSLET.dk.invalid> skrev i en meddelelse
news:4a6d584f$0$15872$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

> Det er da ulig meget nemmere blot at kigge på skueglassset.
>
> /jim (ER-5)

Der er ikke skueglas på en GS 500; men det er nu også meget hurtigt at
checke vha oliepinden.

; - )

KD



Kasper (26-07-2009)
Kommentar
Fra : Kasper


Dato : 26-07-09 11:27

> Havde du tjekket olien inden du tog afsted ?

Nej jeg skal väre ärlig at jeg ikke tjekkede oliestanden da jeg köbte
maskinen, da den er köbt hos en forhandler, sä jeg troede at den var
fyldt rigtigt op. Men det kan man äbenbart ikke altid stole pä :-/
Men jeg fylder den op, og sä holder jeg öje med det. Men generelt er
det sä ikke for meget at bruge al olien pä ca. 1000km, hvis det viser
sig at väre tilfäldet?

> Men luftkølede maskiner kan godt bruge en del olie, hvor meget har den gået?
ca. 45.000 km

> Husk at målningen skal ske uden at skrue oliepinden i.
Ja. Jeg skruer oliepinden op. Törrer den af og sätter den löst ned i
(uden at skrue den i). Tager den op igen og afläser. Men det var lidt
svärt at se, da olien er sä klar (?)

Armand (26-07-2009)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 26-07-09 23:13

Kasper skrev:
>> Havde du tjekket olien inden du tog afsted ?
>
> Nej jeg skal väre ärlig at jeg ikke tjekkede oliestanden da jeg köbte
> maskinen, da den er köbt hos en forhandler, sä jeg troede at den var
> fyldt rigtigt op. Men det kan man äbenbart ikke altid stole pä :-/
> Men jeg fylder den op, og sä holder jeg öje med det. Men generelt er
> det sä ikke for meget at bruge al olien pä ca. 1000km, hvis det viser
> sig at väre tilfäldet?
>
1 liter på 1000km plejer at være tommelfingerregelen for hvornår det er
tid for en motor-renovering.
Der er sikker langt under ½ liter mellem top og bund -mærkerne på
pejlepinden, men nu du er ájour kan du let regne på
distance/efterfyldnings-behov ved næstkommende lejlighed!

Når du har forliget dig med GS'erens forbrug, så vær opmærksom på at
kraftig acceleration og højere hastighed bruger mere end roligere
kørestil => oftere kontrol!

--
Armand.

Thomas Jensen (27-07-2009)
Kommentar
Fra : Thomas Jensen


Dato : 27-07-09 05:40

> Når du har forliget dig med GS'erens forbrug, så vær opmærksom på at
> kraftig acceleration og højere hastighed bruger mere end roligere kørestil
> => oftere kontrol!
>

på min gamle xj600, som også brugte olie, havde jeg altid en shampooflaske
med 250ml olie med under sædet .
Så hvis jeg ikke havde fået tjekket, havde jeg altid noget med, så den kunne
trille til nærmeste tank eller hjem, og få fyldt på. Den fyldte ikke så
meget.

Men jeg fik det faktisk aldrig brugt, for når du ved den bruger olie,
tjekker man oftere

--
mvh

Thomas Jensen
Yamaha FZS600 1998 + DT125R 1994
http://dfmc.dk/?id=11



Jim Andersen (27-07-2009)
Kommentar
Fra : Jim Andersen


Dato : 27-07-09 08:30

steelman wrote:
> Hej,
> Som sagt sä ved jeg ikke meget om motorcykler, da dette er min förste.

Hvorfor læser du ikke så ikke lidt på lektien inden du køber og kører?

> Men jeg havde da nok forventet at den kunne köre noget längere inden
> den skulle toppes op.

Hvem har givet dig den forventning? Slå ham.

Tillykke med cyklen!

/jim



Jacob Bunk Nielsen (27-07-2009)
Kommentar
Fra : Jacob Bunk Nielsen


Dato : 27-07-09 08:36

"Jim Andersen" <jba020@politiSLET.dk.invalid> writes:
> Jesper wrote:
>> Det er såmænd meget let....hvis man har øre for det.
>> Du kan høre det på motorens lyd;
>
> Det er da ulig meget nemmere blot at kigge på skueglassset.

Ikke på en GS500, som ikke har noget skueglas.

--
Jacob | ........@
Yamaha FZS 1000 | ......_[]-=*
www.bunk.cc | .....(o)Z_/(o)

"J.C.Kløve" (27-07-2009)
Kommentar
Fra : "J.C.Kløve"


Dato : 27-07-09 11:07

steelman skrev:
> Hej,
>
> Jeg har netop köbt min allerförste motorcykel nogensinde - valget
> endte pä en Suzuki GS500E fra '98. Den körer godt frem og tilbage til
> job (ca 35km pr. vej) og jeg er generelt glad for den. Spilder ingen
> olie.
> Nu har jeg sä haft dens förste tur tvärs over Danmark. Da jeg tjekker
> olien efter turen, er der nästen intet tilbage. Kan det passe at efter
> at have kört i alt ca 1.000km er den "helt" tör for motorolie?
>
> Som sagt sä ved jeg ikke meget om motorcykler, da dette er min förste.
> Men jeg havde da nok forventet at den kunne köre noget längere inden
> den skulle toppes op. Sä nu bliver jeg jo helt bekymret over om der
> mon er noget galt.....
>
Det var vel ikke dig jeg mødte på Campen forleden, gl. køreskole GS, og
dyb undren over at olien tilsyneladende var fordampet på vejen?

Hvis så, så tjente min hukommelse mig vel - dækslet skal ligge på
gevindet ved måling

____

Hvis den har været belastet ud over det daglige (og det har den jo nok,
med bagage passager osv. kan en ældre luftkølet godt blive lidt
forslugen mht olie. Vær ops. på det, efterfyld, og når du (som kim
skriver) begynder at lande på 1l pr. 1kkm så er det ved at være tid til
at få kikket på motoren (eller skifte til næste MC i rækken )

--
Dun@nt
1KSFau Hvidguld
DFMC: http://www.dfmc.dk/?id=223 - DMCN #745 - DMC - MCTC
http://dunant65.blogspot.com/

Jesper Pedersen (27-07-2009)
Kommentar
Fra : Jesper Pedersen


Dato : 27-07-09 08:05

On 26 Jul., 16:40, steelman <kbst...@gmail.com> wrote:
> Hej,
>
> Jeg har netop köbt min allerförste motorcykel nogensinde - valget
> endte pä en Suzuki GS500E fra '98. Den körer godt frem og tilbage til
> job (ca 35km pr. vej) og jeg er generelt glad for den. Spilder ingen
> olie.
> Nu har jeg sä haft dens förste tur tvärs over Danmark. Da jeg tjekker
> olien efter turen, er der nästen intet tilbage. Kan det passe at efter
> at have kört i alt ca 1.000km er den "helt" tör for motorolie?
>
> Som sagt sä ved jeg ikke meget om motorcykler, da dette er min förste..
> Men jeg havde da nok forventet at den kunne köre noget längere inden
> den skulle toppes op. Sä nu bliver jeg jo helt bekymret over om der
> mon er noget galt.....

Det er en GS 500, ikke ukendt at de bruger olie, især hvis de skal
slæbe nogle kg, eller får masser af omdrejninger. Er der en
eftermonteret fuldkåbe på vil det også påvirke det.

Jesper G (30-07-2009)
Kommentar
Fra : Jesper G


Dato : 30-07-09 15:05

steelman wrote:
> Hej,
>
> Jeg har netop köbt min allerförste motorcykel nogensinde - valget
> endte pä en Suzuki GS500E fra '98. Den körer godt frem og tilbage til
> job (ca 35km pr. vej) og jeg er generelt glad for den. Spilder ingen
> olie.
> Nu har jeg sä haft dens förste tur tvärs over Danmark. Da jeg tjekker
> olien efter turen, er der nästen intet tilbage. Kan det passe at efter
> at have kört i alt ca 1.000km er den "helt" tör for motorolie?
>
> Som sagt sä ved jeg ikke meget om motorcykler, da dette er min förste.
> Men jeg havde da nok forventet at den kunne köre noget längere inden
> den skulle toppes op. Sä nu bliver jeg jo helt bekymret over om der
> mon er noget galt.....
>
> Mvh Kasper


Hej

Min gamle GS'er brugte også fjollet meget olie. Den kunne godt bruge fra
max til under min på en 250km tur. Tror det var en ½L den brugte på
sådan en tur. Prøvede at bore den op med nye stempler osv. uden held.
Det skete først en væsentlig forbedring da jeg skiftede til en tykkere
olie (dyr/dum erfaring). Sååå.. Prøv at skifte til en tykkere olie. Hvis
du bestiller fra louis, så var letløbsolie (kan ikke lige huske det
tyske ord) en rigtig skidt ide.

Mvh Jesper G

Kasper (13-08-2009)
Kommentar
Fra : Kasper


Dato : 13-08-09 13:47

Tusind tak for alle jeres tilbagemeldinger! Jeg holder godt øje med
oliestanden... Men jeg kørte hjem til det vestjyske fra Kbh. og den
havde ikke brugt så meget olie. Så den var nok bare ikke fyldt
ordentligt op fra forhandleren.
Men tak for hjælpen.

On 27 Jul., 09:30, "Jim Andersen" <jba...@politiSLET.dk.invalid>
wrote:
> Hvorfor læser du ikke så ikke lidt på lektien inden du køber og kører?
>
> > Men jeg havde da nok forventet at den kunne köre noget längere inden
> > den skulle toppes op.
>
> Hvem har givet dig den forventning? Slå ham.

Nu troede jeg at en gruppe som denne også kunne være et sted for folk
som havde spørgsmål og gerne vil vide mere om deres (nye) interesse,
og ikke kun er en gruppe for indvidede, indelukkede folk, som ikke er
interesseret i at lære fra sig. Dejligt at se at andre kan komme med
gode konstruktive svar.

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177552
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408849
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste