Wantet: Steen !!
Fra : ulrich

Dato : 22-06-09 20:21

Hallo Steen

Håber du ser denne efterlysning. - Har brug for råd.
- Mail to: pilgrim.cyclemotors at mail.dk
Undskyld frimodigheden,

Palle,
Djursland

Fra : Glente45

Dato : 22-06-09 14:05

On 22 Jun., 21:20, "ulrich" <ulr...@lite.dk> wrote:
>    Hallo Steen
>
>    Håber du ser denne efterlysning. - Har brug for råd.
>     - Mail to: pilgrim.cyclemotors at mail.dk
>    Undskyld frimodigheden,
>
>     Palle,
>     Djursland

Hej Palle - hvis det er et generelt råd kunne det være at forum kunne
hjælpe

Bent
GSF1200

Fra : ulrich

Dato : 22-06-09 21:51

"Glente45" <glente45@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Palle,
> Djursland

Hej Palle - hvis det er et generelt råd kunne det være at forum kunne

Tak for opmærksomheden Bent. - Selvfølgelig vil der herinde kunne fås
ideer til, hvilket digital multimeter jeg ville få mest glæde af. Men min
umiddelbare
tanke var, at Steen Gruby, som har en viden ud over det almindelige, ville
kunne
pege på det rette.

- Men jeg ta'r gerne imod råd fra alle med erfaring.

Jeg savner et kvalitetsprodukt som 'Fluke 88'. Spottede et eksemplar på
eBay, bød kr. 2200 og havde
forventet at vinde. Men en anden havde haft samme tanke - og et lidt større
bud.

Sådan, - indtil nu.

Palle
Bonneville 650 + Div. Matchless

Fra : Glente45

Dato : 22-06-09 15:05

On 22 Jun., 22:50, "ulrich" <ulr...@lite.dk> wrote:

> [...]
> eBay, bød kr. 2200 og havde
> forventet at vinde. Men en anden havde haft samme tanke - og et lidt større

Jeg skal ikke gøre mig klog på elektroniske multimetre, men med en
pris på 2200 burde du kunne få stort set alt du peger på - de
billigste koster under 100 kr....

Fluke 88 kan fås for 361 dollar - det svarer vel til ca 2000 kr
http://www.amazon.com/Automotive-Meter-Combo-Kit-FL885-5AKIT/dp/B000HAOSJM

Og alternativer må jeg sige pas til

Bent
GSF1200

Fra : Steen Gruby

Dato : 22-06-09 23:10

On Mon, 22 Jun 2009 14:05:04 -0700 (PDT), Glente45 <glente45@yahoo.dk>
wrote:

Hej.

Jeg var ikke klar over at det var mig den var adresseret til, men her
er jeg så )

>Jeg skal ikke gøre mig klog på elektroniske multimetre, men med en
>pris på 2200 burde du kunne få stort set alt du peger på - de
>billigste koster under 100 kr....

Nu er Fluke 88v ikke blot et almindeligt HN multimeter, men et
instrument der er designet til moderne køretøjer med
brændstofindsprøjtning.
Det store spørgsmål er om man har noget at bruge det til i det
daglige?
Hvis man får et sådant instrument tilbudt til under 1000 Kr er det OK
nok at købe det, men for en hobbymekanikker er det for dyrt i forhold
til den glæde man har af det.

Jeg har et djævelsk spørgsmål før man anvender et instrument til en
given måling: "Hvad forventer du at få ud af den måling"?
Hvis man ikke ved nøjagtigt hvad der bør komme ud af en måling, og
dermed ved 100% hvorledes skidtet virker er målingen omsonst.
Sagt på en anden måde: Selv det dyreste instrument kan ikke erstatte
viden om hvorledes konstruktionen virker --------------
Simpelt udtrykt: Instrumenter kan ikke erstatte viden, men viden kan
bringe en i stand til at anvende simple instrumenter og få det samme
ud af det

Til normalt "høkerbrug" anvender jeg faktisk et billigt HN
digitalmeter i værkstedet (Der sker ikke så meget hvis jeg træder på
det), og når det virkelig bliver alvorligt finder jeg mit oscilloscope
fra radioafdelingen - Så er der også sved på panden

>Fluke 88 kan fås for 361 dollar - det svarer vel til ca 2000 kr
>http://www.amazon.com/Automotive-Meter-Combo-Kit-FL885-5AKIT/dp/B000HAOSJM

Fluke har fremstillet et utal af kvalitetsmåleinstrumenter til
forskellige formål, herunder autoindustrien.
Også små multimeter der kan gøre det ud for et oscilloscope, skide
gode men dyre.

>Og alternativer må jeg sige pas til

Der er ikke nogen direkte alternativer jeg kender til.
Skal jeg være helt ærlig dækker min måleinstrumentpark over dedikerede
instrumenter der kan det meste af det man kommer ud for, men de er
ikke indkøbt til MC formål men til radio og elektronik.
At de så kan benyttes til MC formål er en anden sag.

Conrad Elektronic www.conrad.de har mange instrumenter der kommer tæt
på til en overkommelig pris, men det er ikke Flukes kvalitet og
funktionsomfang.

Og så lige en sidste tese omkring måleinstrumenter.
Det der er vigtigt er at kende de instrumenter man har og dermed også
deres begrænsning.
Enhver måling er befængt med fejl, og hvis man kan gennemskue det er
man godt hjulpet

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : ulrich

Dato : 23-06-09 08:11

"Steen Gruby" <oz9zi@virker.ikke> skrev i en meddelelse
> [...]
> deres begrænsning.
> Enhver måling er befængt med fejl, og hvis man kan gennemskue det er

Tak! - til begge, - Det var til stor hjælp.

Ang. eBay. Mit bud gjaldt Fluke 88 m. tilbehør - nyt. Pris i DK Kr.
4259 + Moms.

'88' eren er designet til motorkøretøjer, så jeg tænkte den ville være
velegnet som suplement til mine
gamle drejespole/analoge testere.

Og det er nu ikke til hobby - det er mit levebrød.

Men jeg medgi'r at målinger med mit 'til at ta' og føle på'
mekanisk/analoge Sirius anlæg falder mig noget nemmere
end forståelsen af forvirrede/nervøse digitalvisninger.

Den gavn jeg kan have af Fluke 88, vil nok kunne findes i et mere
prisvenligt niveau. Jeg har blot brug for kvalitet, nøjagtig- og enkelhed.

Et bud på det? - Det var derfor jeg tænkte på dig Steen.

Med bedste hilsen, - og ønske om en god dag,
Palle
Triumph Bonneville 1971 - snart 'On Road'
Matchless G3LS 1958 - kører
Matchless G11 1957 - projekt
BMW R60/6 1978 - til salg
Velocette Viper 1962 - er rejst

Fra : Steen Gruby

Dato : 23-06-09 16:47

On Tue, 23 Jun 2009 09:11:02 +0200, "ulrich" <ulrich@lite.dk> wrote:

Hej Palle.

> '88' eren er designet til motorkøretøjer, så jeg tænkte den ville være
>velegnet som suplement til mine gamle drejespole/analoge testere.

Hvis det er til noget der ligner det der er i din signatur har du ikke
noget at bruge en Fluke 88 til

Nu kommer den vanskelige del af det at vælge
måleværktøj - Hvad har jeg egentlig behov for?
Ohm, Volt og Ampere fås oftest i et og samme unstrument under
betegnelsen et universaminstrument.
De findes analoge (viserinstrument) så vel som digitalt (ciffer
display) visende.
Til de fleste formål er det hip som hap hvilket af de to typer man
vælger, dog med een undtagelse - Når der måles den absolutte
ladespænding over batteriet.
Her vinder digitalinstrumentet helt klart.

En speciel afart a digitalmultimeteret har indbygget
tangamperemeteret, der er beregnet til at måle strøm i en leder ved
induktiv kobling.
DC (Jævnstrøm) tangamperemetere er sjældne at finde, men virkelig en
behagelighed at arbejde med på MC elektronik.
De findes i forskellige fabrikater, og forskellen er den sample rate
(måleperiode) der benyttes.
Jeg har haft Fluke på jobbet, og har Voltcraft (Conrad Elektronic) og
Biltema 15-281.
Her er det igen Fluke og alle de andre

Nogle digitalinstrumenter findes også med frekvenstæller - Den kan
bruges som omdrejningstæller ved at benytte en pick-up fra en
stroboskoplampe.

Så er der selvfølgelig stroboskoplampen til at checke / stille
tændingstidspunktet,
Det findes (endnu) ikke indbygget i et universalinstrument, og må som
sådan også anskaffes seperat.
Stroboskobet har som regel også indbygget omdrejningstæller og
kamvinkelmåler (Dwell Time).

Et specielt instrument er man nød til at bygge selv hvis man vil have
det - En belastning til Dynamo / Generator med indbygget voltmeter.
Instrumentet består i al sin enkelhed af tre belastningsmodstande på
godt 10 Ohm 45 Watt koblet i en stjerne med et voltmeter parallelt.
På den måde kan en trefaset generators faser checkes på een gang.

Så kommer vi til indsprøjtningsmotorer.
Hertil er et oscilloscope lignende instrument der kan vise pulser ned
til 0,5 mS med rimelige stigtider en nødvendighed.
Tidligere var et oscilloscope ensbetydende med katodestrålerør og
+100KKR.
Det har bl.a. Fluke lavet om på ved at fremstille et håndholdt
oscilloscope med digitalt display og på den måde lagt op til et
kombineret universalinstrument og oscilloscope a'la' Fluke 88.
Hvis man kan klare sig med et lille håndholdt oscilloscope er der
flere muligheder på markedet.

Til normalt brug mener jeg helt seriøst at det Branford DT2286 HN
sælger for 159 Kr, er tilstrækkeligt til de fleste formål.
Jeg har checket sådan et for målenøjagtighed, og det kan uden at
blegne sammenlignes med betydeleg dyrere instrumenter.

Biltemas lille tangamperemeter er et glimrende suplement, men kan
faktisk også anvendes til det meste.
Prisen er vist noget med 325 Kr.

Jeg har kigget mig lidt omkring, og Conrad Elektronic har faktisk et
instrument VC-1008, der også kan anvendes som 8MHz oscilloscope til en
pris af 259 € - Det lyder ikke helt tosset, og jeg tror det er det
tætteste man kan komme Fluke 88 uden at være det.
Jeg kunne finde på at købe det bare for at prøve hvad det kan

Der er en mulighed jeg ikke har kigget meget på, men som kunne være en
løsning på "mangfoldighedesmåleinstrumentet" - Computeren.
Der findes en del "Black boxes" til USB der faktisk er et
måleinstrument der benytter PC'en som display.
De har samtidig den store fordel at man kan sikre sine målinger på
hard disc eller andet lagermedie.
Jeg har set alle de instrumenter der er behov for på den måde, men de
har samme fejl som alt andet - Kvalitet koster penge.

> Og det er nu ikke til hobby - det er mit levebrød.

Selv med den in mente, ville jeg tænke mig om to gange før der røg
4KKr. af bogen for noget man ikke ved om er pengene værd set i
brugsværdi.
En parameter der 100% afgør at det SKAL være "det" instrument er hvis
fabrikanten i sine manualer henviser til målinger der er foretaget med
netop "det" instrument - Så er der ingen vej udnom hvis man vil leve
af det

> Men jeg medgi'r at målinger med mit 'til at ta' og føle på'
>mekanisk/analoge Sirius anlæg falder mig noget nemmere
> end forståelsen af forvirrede/nervøse digitalvisninger.

Hvis du er vant til at benytte dine aldrende instrumenter og kender
dem så godt at en fejlvisning også er bekendt opfylder de formålet.
Jeg kender mange prof. der klarer sig bedre med deres gamle måleudstyr
end de ville med "state of the art" glimmer.

> Den gavn jeg kan have af Fluke 88, vil nok kunne findes i et mere
>prisvenligt niveau. Jeg har blot brug for kvalitet, nøjagtig- og enkelhed.
>
> Et bud på det? - Det var derfor jeg tænkte på dig Steen.

Det har jeg vist givet?