Defekt bremsecylinder?
Fra : Dak

Dato : 19-06-09 21:21

Her i dag begyndte den ene klods at slide på metallet så det lød et
helvedes larm hver gang jeg bremsede.

Jeg pillede så højrehjulet af samt cylinderen og kunne konstatere at den
ene klods(den yderste) var slidt helt ned til metallet. Men så kunne jeg
også se at den anden klods(den inderste), som sidder ved selve
cylinderen der skubber mod skiven, næsten har fuld "plade".

Er der bare kun skiftet en klods i sidste "bremseservice" eller er der
noget jeg skal gøre/være opmærksom på inden jeg smider nye klodser på?

--
Dak
"Daewoo Matiz 0.8 '99"

Fra : amlogst

Dato : 19-06-09 21:43

Hej Dak
Det er en typisk skivebremsefejl - Det er stemplet i bremsekaliberen som
er groet fast (rust).
Når bremsepedalen slippes skal stemplet frit kunne bevæge sig tilbage og
bremseklodserne slippe sit tag i skiven.
Det er varme som har ødelagt bindemidlet i "den lille klods", så din
bremseskive kan også risikere at have taget skade (især hvis der er tale
om en ventileret skive).

Mvh. ERLO

STØDDÆMPERE til alle biler haves.

Fra : Søren

Dato : 20-06-09 07:54

amlogst skrev:
> Hej Dak
> Det er en typisk skivebremsefejl - Det er stemplet i bremsekaliberen som
> er groet fast (rust).

Det lyder nu ikke helt korrekt. Problemet er at caliberen ikke har
kunnet glide frit - sikkert pga. rust og møg.

mvh Søren

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 19-06-09 21:49

Dak skriver:

> [...]
> også se at den anden klods(den inderste), som sidder ved selve
> cylinderen der skubber mod skiven, næsten har fuld "plade".

Har den overhovedet bremst med den inderste?

> Er der bare kun skiftet en klods i sidste "bremseservice"

Så er det et omend meget useriøst værksted!

> eller er der
> noget jeg skal gøre/være opmærksom på inden jeg smider nye klodser på?

At caliperen kan glide let frem og tilbage.

Du har en fast del, der er monteret på navet, herpå sidder der oftest 2
(eller flere) stænger, som selve caliperen kan glive let frem og tilbage
hen over.

Caliperen er som regel "U formet", hver den ene langside af U'et
indeholder selve bremsecylinderen og den anden blot er metal.

I bunden af U'et er caliperen ophængt på de tidligere nævnte stænger.

Inde i midten af U'et er så bremseskiven og de 2 bremseklodser. Når
cylinderen udvider sig (du træder på bremsen) vil den klemme
bremseklodser ind mod skiverne og bilen bremser. Men da den ikke kun
skal bremse på den ene side af skiven, skal caliperen kunne forskubbe
sig lidt sideværts, så den klemmer lige meget fra begge sider.

Det at den kan flytte sig lidt sideværts gør også at den kan kompensere
for slid på bremseklodserne.

Mit bud er at caliperen ikke kan bevæge sig.....

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Henning Præstegaard

Dato : 20-06-09 08:21

"Dak" <> skrev i meddelelsen ...
> [...]
>
> Er der bare kun skiftet en klods i sidste "bremseservice" eller er der
> noget jeg skal gøre/være opmærksom på inden jeg smider nye klodser på?

Hvis der har været metal mod metal er der stor sandsynelighed for at
bremseskiven har taget skade.

mvh
Henning