/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Xenon lygter
Fra : Gismo


Dato : 19-06-09 20:01

Hej.

Har anskaffet en bil med xenon lygter, der er sådan noget aut. tænding af
lygterne, det bevirker at lygterne for det meste er slukket og dagen, når
jeg
så køre ind i carporten tænder de, og få sekunder senere slukker jeg bilen,
og lygterne slukker selvfølgelig igen.

Har sådan lygter godt, af blive tændt og slukket kort tid efter???
Eller betyder det ikke en huende fis.

Gismo



 
 
Brian (19-06-2009)
Kommentar
Fra : Brian


Dato : 19-06-09 20:12


"Gismo" <baatnakkedummy_@hotmail.com> skrev i meddelelsen

> Har anskaffet en bil med xenon lygter, der er sådan noget aut. tænding af
> lygterne, det bevirker at lygterne for det meste er slukket og dagen, når
> jeg
> så køre ind i carporten tænder de, og få sekunder senere slukker jeg
> bilen,
> og lygterne slukker selvfølgelig igen.
>
> Har sådan lygter godt, af blive tændt og slukket kort tid efter???
> Eller betyder det ikke en huende fis.

Jeg tror ikke der sker det store ved at de tænder og slukker en enkelt gang,
så længe det ikke er mange hurtige gentagelser, ala når man kipper med det
lange lys.

/Brian


Ukendt (19-06-2009)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 19-06-09 21:17


"Brian" <nej@tak.du> skrev i en meddelelse
news:4a3be2ff$0$90273$14726298@news.sunsite.dk...

> Jeg tror ikke der sker det store ved at de tænder og slukker en enkelt
> gang, så længe det ikke er mange hurtige gentagelser, ala når man kipper
> med det lange lys.

Mener at ha læst et sted, når man kipper med lyset,
går der en 'klap ned'...passer dêt ?



Henrik B. (19-06-2009)
Kommentar
Fra : Henrik B.


Dato : 19-06-09 21:27

">> Eque <<" <-> skrev i meddelelsen
news:4a3bf248$0$56770$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

>> Jeg tror ikke der sker det store ved at de tænder og slukker en enkelt
>> gang, så længe det ikke er mange hurtige gentagelser, ala når man kipper
>> med det lange lys.
>
> Mener at ha læst et sted, når man kipper med lyset,
> går der en 'klap ned'...passer dêt ?

Korrekt!

--
http://www.saabklub.dk/


Klaus D. Mikkelsen (19-06-2009)
Kommentar
Fra : Klaus D. Mikkelsen


Dato : 19-06-09 21:30

">> Eque <<" skriver:
>
> Mener at ha læst et sted, når man kipper med lyset,
> går der en 'klap ned'...passer dêt ?

På nogle biler - ja.
Størstedelen af biler med xenon har det kun på nærlyset og halogener til
fjernlyset.
Senere i "xenonhistorien" byggede man bi-xenonn

http://wikicars.org/en/Bi-xenon_Headlights

Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Ukendt (19-06-2009)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 19-06-09 21:39


">> Eque <<" <-> skrev i en meddelelse
news:4a3bf248$0$56770$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
> "Brian" <nej@tak.du> skrev i en meddelelse
> news:4a3be2ff$0$90273$14726298@news.sunsite.dk...
>
>> Jeg tror ikke der sker det store ved at de tænder og slukker en enkelt
>> gang, så længe det ikke er mange hurtige gentagelser, ala når man kipper
>> med det lange lys.

Om HID:

"... Du kan ligefrem ødelægge HID-lygten ved at slukke den hurtigt efter, at
den er blevet tændt og dermed ikke er ordentlig varm. Tilsvarende skal du
vente et stykke tid med at tænde den igen, efter at den lige er blevet
slukket. Fænomenet benævnes restart time. Holdbarheden af det kostbare
HID-element er i højere grad knyttet til antallet af tænd/sluk-begivenheder
end til den samlede brændtid."



Brian (19-06-2009)
Kommentar
Fra : Brian


Dato : 19-06-09 22:41


">> Eque <<" <-> skrev i meddelelsen
news:4a3bf248$0$56770$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> Mener at ha læst et sted, når man kipper med lyset,
> går der en 'klap ned'...passer dêt ?

Jeg tror faktisk det var omvendt på min Saab. Med normalt lys, sidder der en
klap der begrænser lyset. Har du langt lys på, fjernes begrænsningen, og
lyset står mildest talt ud over det hele.
Kipper man med lyset, er det de seperate fjernlyslygter der bruges.

/Brian


Ukendt (20-06-2009)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 20-06-09 07:57


"Brian" <nej@tak.du> skrev i en meddelelse
news:4a3c0603$0$90268$14726298@news.sunsite.dk...
>
> ">> Eque <<" <-> skrev i meddelelsen
> news:4a3bf248$0$56770$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
>> Mener at ha læst et sted, når man kipper med lyset,
>> går der en 'klap ned'...passer dêt ?
>
> Jeg tror faktisk det var omvendt på min Saab. Med normalt lys, sidder der
> en klap der begrænser lyset. Har du langt lys på, fjernes begrænsningen,
> og lyset står mildest talt ud over det hele.
> Kipper man med lyset, er det de seperate fjernlyslygter der bruges.

OK lidt Storm-P.



Henrik B. (20-06-2009)
Kommentar
Fra : Henrik B.


Dato : 20-06-09 10:11

"Brian" <nej@tak.du> skrev i meddelelsen
news:4a3c0603$0$90268$14726298@news.sunsite.dk...

>> Mener at ha læst et sted, når man kipper med lyset,
>> går der en 'klap ned'...passer dêt ?
>
> Jeg tror faktisk det var omvendt på min Saab. Med normalt lys, sidder der
> en klap der begrænser lyset.

Ja, der sidder en klap for den nederste del af pæren/optikken. Når du
blænder op, så vipper denne klap ned, så du får de fulde lys fra lygten...

> Kipper man med lyset, er det de seperate fjernlyslygter der bruges.

Nej! Det er BÅDE de seperate halogenlygter OG Xenon lyset, som giver
langlys. Både ved langlys og ved "overhalingslys".

--
http://www.saabklub.dk/


Brian (20-06-2009)
Kommentar
Fra : Brian


Dato : 20-06-09 22:14


"Henrik B." <saab@_nospam_tdcadsl.dk> skrev i meddelelsen
news:4a3ca7cd$0$15875$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

> Nej! Det er BÅDE de seperate halogenlygter OG Xenon lyset, som giver
> langlys. Både ved langlys og ved "overhalingslys".

Såfremt at xenon lygterne i forvejen er tændt, ellers ikke.

/Brian


Henrik B. (21-06-2009)
Kommentar
Fra : Henrik B.


Dato : 21-06-09 20:08

"Brian" <nej@tak.du> skrev i meddelelsen
news:4a3d50ff$0$90272$14726298@news.sunsite.dk...

>> Nej! Det er BÅDE de seperate halogenlygter OG Xenon lyset, som giver
>> langlys. Både ved langlys og ved "overhalingslys".
>
> Såfremt at xenon lygterne i forvejen er tændt, ellers ikke.

Sæ'fø'li'... )

--
http://www.saabklub.dk/


Henrik B. (19-06-2009)
Kommentar
Fra : Henrik B.


Dato : 19-06-09 21:27

"Brian" <nej@tak.du> skrev i meddelelsen
news:4a3be2ff$0$90273$14726298@news.sunsite.dk...

> Jeg tror ikke der sker det store ved at de tænder og slukker en enkelt
> gang, så længe det ikke er mange hurtige gentagelser, ala når man kipper
> med det lange lys.

Tværtimod er det dét som slider på en Xenon pære...

--
http://www.saabklub.dk/


Brian (19-06-2009)
Kommentar
Fra : Brian


Dato : 19-06-09 22:39


"Henrik B." <saab@_nospam_tdcadsl.dk> skrev i meddelelsen

>> Jeg tror ikke der sker det store ved at de tænder og slukker en enkelt
>> gang, så længe det ikke er mange hurtige gentagelser, ala når man kipper
>> med det lange lys.
>
> Tværtimod er det dét som slider på en Xenon pære...

Tjoo, det har jeg også læst flere steder, men rent logisk spiller det ikke i
dette tilfælde. Om Gismo's tænd-sluk cyklus varer 2 sekunder, eller 10
timer, burde ikke spille en rolle - han har jo tænd-sluk cyklussen uanset
hvad.

Men det er klart at kipper du med lyset (jeg ved godt at man ikke kan kippe
med en xenon lygte), vil det forøge sliddet voldsomt.

/Brian


Henrik B. (20-06-2009)
Kommentar
Fra : Henrik B.


Dato : 20-06-09 10:14

"Brian" <nej@tak.du> skrev i meddelelsen
news:4a3c0583$0$90272$14726298@news.sunsite.dk...

> Tjoo, det har jeg også læst flere steder, men rent logisk spiller det ikke
> i dette tilfælde. Om Gismo's tænd-sluk cyklus varer 2 sekunder, eller 10
> timer, burde ikke spille en rolle - han har jo tænd-sluk cyklussen uanset
> hvad.

Problemet er jo netop at Gismo vil forsøge at undgå den udnødvendige
tænd/sluk, ved at køre bilen i garage...

> Men det er klart at kipper du med lyset (jeg ved godt at man ikke kan
> kippe med en xenon lygte), vil det forøge sliddet voldsomt.

Nej! Når du kipper med lyset ændres lyset i pæren ikke. Det eneste som sker
er, at den klap som dækker for det halve af optikken fjernes. Altså ingen
forskel på slidtagen af pæren.

--
http://www.saabklub.dk/


Brian (20-06-2009)
Kommentar
Fra : Brian


Dato : 20-06-09 22:16


"Henrik B." <saab@_nospam_tdcadsl.dk> skrev i meddelelsen
news:4a3ca848$0$15874$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> "Brian" <nej@tak.du> skrev i meddelelsen

>> Men det er klart at kipper du med lyset (jeg ved godt at man ikke kan
>> kippe med en xenon lygte), vil det forøge sliddet voldsomt.
>
> Nej! Når du kipper med lyset ændres lyset i pæren ikke. Det eneste som
> sker er, at den klap som dækker for det halve af optikken fjernes. Altså
> ingen forskel på slidtagen af pæren.

Henrik, læs nu hvad jeg skriver...

Hint: Det er noget med at man *ikke* kan kippe med en xenon lygte, på
traditionel vis.

/Brian


Henrik B. (21-06-2009)
Kommentar
Fra : Henrik B.


Dato : 21-06-09 20:13

"Brian" <nej@tak.du> skrev i meddelelsen
news:4a3d519e$0$90271$14726298@news.sunsite.dk...

>>> Men det er klart at kipper du med lyset (jeg ved godt at man ikke kan
>>> kippe med en xenon lygte), vil det forøge sliddet voldsomt.
>>
>> Nej! Når du kipper med lyset ændres lyset i pæren ikke. Det eneste som
>> sker er, at den klap som dækker for det halve af optikken fjernes. Altså
>> ingen forskel på slidtagen af pæren.
>
> Henrik, læs nu hvad jeg skriver...
>
> Hint: Det er noget med at man *ikke* kan kippe med en xenon lygte, på
> traditionel vis.

Du skriver alligevel at kipper man med lyset, vil det forøge sliddet
voldsomt - det er ikke korrekt!

--
http://www.saabklub.dk/


Brian (21-06-2009)
Kommentar
Fra : Brian


Dato : 21-06-09 20:53


"Henrik B." <saab@_nospam_tdcadsl.dk> skrev i meddelelsen
news:4a3e8658$0$15890$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

> Du skriver alligevel at kipper man med lyset, vil det forøge sliddet
> voldsomt - det er ikke korrekt!

Så må du lige pisse ud i sne, hvad jeg skriver - for jeg forstår ikke hvad
du mener.

Du _kan_ ikke kippe med xenonlygterne (at kippe; som at tænde/slukke pæren
hurtigt) i en bil med org. monteret xenonlygter.

Hvis du kunne, ville du tænde/slukke lampen hurtigt flere gange efter
hinanden, hvilket der vist er general konsensus om, er en skidt ting.

/Brian


Henrik B. (21-06-2009)
Kommentar
Fra : Henrik B.


Dato : 21-06-09 21:46

"Brian" <nej@tak.du> skrev i meddelelsen
news:4a3e8fa6$0$48241$14726298@news.sunsite.dk...

> Du _kan_ ikke kippe med xenonlygterne (at kippe; som at tænde/slukke pæren
> hurtigt) i en bil med org. monteret xenonlygter.

Nej det kan du ikke, og så alligevel. For når man kipper med langlyset, er
det blot en klap inde i lygten, som vipper ned. Dét giver langlyset. Dette
er selvfølgelig forudsat at der er såkaldt BiXenon på bilen - ligesom der er
på din.

> Hvis du kunne, ville du tænde/slukke lampen hurtigt flere gange efter
> hinanden, hvilket der vist er general konsensus om, er en skidt ting.

Lampen tænder og slukker ikke. Når man kipper med Xenonlyset, er det blot et
klap, som hurtigt vipper ned, vipper op...

--
http://www.saabklub.dk/


Klaus D. Mikkelsen (21-06-2009)
Kommentar
Fra : Klaus D. Mikkelsen


Dato : 21-06-09 21:53

"Henrik B." skriver:
>
> Lampen tænder og slukker ikke. Når man kipper med Xenonlyset, er det blot et
> klap, som hurtigt vipper ned, vipper op...

Faktisk kipper man med klappen.

Egentligt er det bi-xenon'en med klappen der gør det rigtigt - ikke
pæren der tænder og slukker.
http://ordnet.dk/ods/opslag?id=475662

Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Henrik B. (21-06-2009)
Kommentar
Fra : Henrik B.


Dato : 21-06-09 22:21

"Klaus D. Mikkelsen" <er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev i meddelelsen
news:4A3E9D91.9B7D5703@du.kan.finde.den...

>> Lampen tænder og slukker ikke. Når man kipper med Xenonlyset, er det blot
>> et
>> klap, som hurtigt vipper ned, vipper op...
>
> Faktisk kipper man med klappen.
>
> Egentligt er det bi-xenon'en med klappen der gør det rigtigt - ikke
> pæren der tænder og slukker.

Skriver jeg det ikke tydeligt nok?

--
http://www.saabklub.dk/


Brian (22-06-2009)
Kommentar
Fra : Brian


Dato : 22-06-09 16:31


"Henrik B." <saab@_nospam_tdcadsl.dk> skrev i meddelelsen
news:4a3e9c03$0$15888$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

>> Du _kan_ ikke kippe med xenonlygterne (at kippe; som at tænde/slukke
>> pæren hurtigt) i en bil med org. monteret xenonlygter.
>
> Nej det kan du ikke, og så alligevel. For når man kipper med langlyset, er
> det blot en klap inde i lygten, som vipper ned. Dét giver langlyset. Dette
> er selvfølgelig forudsat at der er såkaldt BiXenon på bilen - ligesom der
> er på din.

Nu må du lige prøve at blive enig med dig selv

Det lader til at vi er enige, men at der bare er gået Rasmus Modsat i dig.

>> Hvis du kunne, ville du tænde/slukke lampen hurtigt flere gange efter
>> hinanden, hvilket der vist er general konsensus om, er en skidt ting.
>
> Lampen tænder og slukker ikke.

Hvilket jeg jo har skrevet...

> Når man kipper med Xenonlyset, er det blot et klap, som hurtigt vipper
> ned, vipper op...

Hvilket jeg også har skrevet længere oppe.

/Brian


Ukendt (22-06-2009)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 22-06-09 19:21


"Brian" <nej@tak.du> skrev i en meddelelse
news:4a3fa3c2$0$48246$14726298@news.sunsite.dk...

>> Når man kipper med Xenonlyset, er det blot et klap, som hurtigt vipper
>> ned, vipper op...
>
> Hvilket jeg også har skrevet længere oppe.

Kan man høre når klappen går op og ned ?



Brian (22-06-2009)
Kommentar
Fra : Brian


Dato : 22-06-09 21:09


">> Eque <<" <-> skrev i meddelelsen
news:4a3fcb8e$0$56788$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> Kan man høre når klappen går op og ned ?

I bilens tilfælde, så absolut - den er jo ganske maskimekanisk

/Brian


Henrik B. (19-06-2009)
Kommentar
Fra : Henrik B.


Dato : 19-06-09 21:27

"Gismo" <baatnakkedummy_@hotmail.com> skrev i meddelelsen
news:4a3be074$0$15896$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> Hej.
>
> Har anskaffet en bil med xenon lygter, der er sådan noget aut. tænding af
> lygterne, det bevirker at lygterne for det meste er slukket og dagen, når
> jeg
> så køre ind i carporten tænder de, og få sekunder senere slukker jeg
> bilen,
> og lygterne slukker selvfølgelig igen.
>
> Har sådan lygter godt, af blive tændt og slukket kort tid efter???
> Eller betyder det ikke en huende fis.

Det er ikke sundt for dine Xenonpærer! Det som "slider" på sådan en fætter
er netop tændingen, hvor spændingen kortvarigt stiger til 25.000 Volt.

Og modsat en glødepære, betyder det ikke så meget, om pæren lyser to eller
ti timer ad gangen...

--
http://www.saabklub.dk/


Klaus D. Mikkelsen (19-06-2009)
Kommentar
Fra : Klaus D. Mikkelsen


Dato : 19-06-09 22:41

Gismo skriver:
>
> Har anskaffet en bil med xenon lygter, der er sådan noget aut. tænding af
> lygterne, det bevirker at lygterne for det meste er slukket og dagen, når
> jeg
> så køre ind i carporten tænder de, og få sekunder senere slukker jeg bilen,
> og lygterne slukker selvfølgelig igen.

Kører du ikke med lys på bilen hele dagen?


Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe

ask meeeeee (20-06-2009)
Kommentar
Fra : ask meeeeee


Dato : 20-06-09 08:42

> Kører du ikke med lys på bilen hele dagen?
>
>

Måske en bil med LED Kørelys som tænder det andet lys automatisk når det
bliver mørkt ( nye VW )



Klaus D. Mikkelsen (20-06-2009)
Kommentar
Fra : Klaus D. Mikkelsen


Dato : 20-06-09 08:48

ask meeeeee skriver:
>
> Måske en bil med LED Kørelys som tænder det andet lys automatisk når det
> bliver mørkt ( nye VW )

Hvilke VW er det?

Golf er det ihvertfald ikke.....


Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Gismo (21-06-2009)
Kommentar
Fra : Gismo


Dato : 21-06-09 15:35


"Klaus D. Mikkelsen" <er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev i en meddelelse
news:4A3C05F4.CF8286A0@du.kan.finde.den...
>
> Kører du ikke med lys på bilen hele dagen?
>
Det er den nye Audi A4, køre med LED, indtil en sensor registrere for
lidt lys så bliver xenon tændt.

Og den tænder jo når jeg køre i carport, hvorefter jeg slukker for bil
og dermed xenonlys kort efter..

Gismo



Mathias (20-06-2009)
Kommentar
Fra : Mathias


Dato : 20-06-09 14:59

> Har anskaffet en bil med xenon lygter, der er sådan noget aut. tænding af
> lygterne, det bevirker at lygterne for det meste er slukket og dagen, når
> jeg
> så køre ind i carporten tænder de, og få sekunder senere slukker jeg
> bilen,
> og lygterne slukker selvfølgelig igen.

Kan du ikke slå over på positionslys inden du kører i carporten, og dermed
undgå de tænder?

Mvh Mathias


Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177501
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408527
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste