Syn og 35-års reglen
Fra : Leo_Jensen

Dato : 19-06-09 03:59

Hejsa

Når biler runder de 35 skal de kun til syn hvert 8. år så vidt jeg
ved.

Nu bliver personbiler jo (generelt set) kaldt til syn hvert andet år
fra 1. indregistrering . Det betyder at jeg skal til mit 34-års syn
med 2CV'en i efteråret. Mon der så går 8 år til næste gang, fordi den
så er mere end 35 år ved næste indkaldelse, eller vil de mon se den en
gang mere ???
Er der mon nogen her der har en bil der er et par år ældre, I må jo
vide det...?

Leo

Fra : Peter C

Dato : 19-06-09 11:49

>Når biler runder de 35 skal de kun til syn hvert 8. år så vidt jeg ved.

Nej, kun hvis den, når den fylder 35, bliver omregistreret til veteran.
Så skal den synes igen når den fylder 40 .. OG FØRST DEREFTER hvert ottende
år.

>Er der mon nogen her der har en bil der er et par år ældre, I må jo vide
>det...?

MVH Peter C:
Der skal til 40-års syn med sin 69 Firebird i løbet af et par måneder

Fra : Matthias H Matthies~

Dato : 19-06-09 14:18

"Peter C" <pede_71@hotmail.com> skrev i meddelelsen

> [...]
> ottende år.

> MVH Peter C:
> Der skal til 40-års syn med sin 69 Firebird i løbet af et par måneder

Men er der ikke noget med, at hvis den bliver omregistreret til veteran, så
følger der en del begrænsninger i brugen af bilen?
Hilsen Matthias

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 19-06-09 17:22

" Matthias H Matthiessen" <matthiessen@dioder.dk> wrote in

> Men er der ikke noget med, at hvis den bliver omregistreret til
> veteran, så følger der en del begrænsninger i brugen af bilen?

Jo. Men sjældent noget der ikke allerede svarer til bilens brug:

"Et køretøj, der er registreret til veterankørsel, må kun benyttes
lejlighedsvis og ikke til erhvervsmæssig personbefordring, transport af
farligt gods, udrykningskørsel eller udlejning uden fører."

Derudover vil dit forsikringsselskab kræve at du har et andet køretøj som
dagligt køretøj, for at forsikre til veterantakst.

--
Fordi folk læser oppefra og ned.
Hvorfor er topposting irriterende?

Fra : Kent Nielsen

Dato : 19-06-09 12:31

> [...]

>gang mere ???
>Er der mon nogen her der har en bil der er et par år ældre, I må jo

Hej
Din bil skal først registreres til veterankørsel hvilket ikke sker
automatisk, derefter er der som du nævner 8 år mellem periodesyn MEN den
skal altid til syn det år den bliver 40 år.
Så jeg ville ved 36 års synet få ændret den til veteranstatus.

Kent Nielsen

Fra : Leo_Jensen

Dato : 19-06-09 14:37

On 19 Jun., 18:22, "Kent Oldhøj" <k...@oldhoj.dk> wrote:

> [...]
>
> Derudover vil dit forsikringsselskab kræve at du har et andet køretøj som
> dagligt køretøj, for at forsikre til veterantakst.

Tak til alle, det var da til at forstå. Næsten.

"Et køretøj, der er registreret til veterankørsel, må kun benyttes
lejlighedsvis og ikke til erhvervsmæssig personbefordring"

Jeg bruger bilen her kører året rundt til arbejde måske 2-3 gange pr-
uge, vel en 6-8.000 km/år. Jeg har dog en anden bil, så det krav er på
plads, men 'benyttes lejlighedsvis' er da noget der kan fortolkes
på... ?

Veteran/klassikerforsikringen har jeg allerede valgt fra, der var krav
om at jeg ikke kørte om vinteren. Jeg har råd til at betale en
ansvarsforsikring til fuld pris. Det er vist 15-1700 kr/år...

Leo

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 19-06-09 22:36

Leo_Jensen <leo.5500@gmail.com> wrote in

> [...]
> pr- uge, vel en 6-8.000 km/år. Jeg har dog en anden bil, så det krav
> er på plads, men 'benyttes lejlighedsvis' er da noget der kan

Jeg tror man vil kigge på om bilen reelt dækker et transportbehov, eller
om det er en hobbybil.

Fra : Leo_Jensen

Dato : 20-06-09 00:39

On 19 Jun., 23:35, "Kent Oldhøj" <k...@oldhoj.dk> wrote:

> Jeg tror man vil kigge på om bilen reelt dækker et transportbehov, eller
> om det er en hobbybil.

Jeg har kun biler, jeg synes er sjove og dermed hobby, men de dækker
da samtidig et transportbehov. Det bliver da ikke nemt at afgøre om
det er hobby uden at holde mig under opsyn...
De kan brokke sig over de kilometer jeg kører, men de *kunne* jo køres
til diverse Citroënarrangementer, dem er der mange af.
En 2CV er jo en lidt atypisk bil, den kan uden de store udgifter
holdes fuldt funktionsdygtig og bruges normalt uanset hvor gammel den
bliver. Altså en bil fra før 'brug og smid væk' blev indført....

Leo

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 20-06-09 08:32

> De kan brokke sig over de kilometer jeg kører, men de *kunne* jo
> køres til diverse Citroënarrangementer, dem er der mange af.

Jeg var jo medlem af bl.a Citroënisterne (tilbage i 80'erne mens Jean
Vincent var formand), og man kunne sagtens få hver weekend og hele
sommeren til at gå med møder, træf og diverse

Var også medlem af en lille ren 2CV klub der holdt til ude i Hvidovre
(hvad fanden var det den hed?). Totalt teknik freaks. Når de holdt møder
endte det altid med at et eller andet sagesløst medlems bil lå totalt
adskilt i en garage. "Vi samler den imorgen...SKÅÅÅL!" Mange sjove minder
omkring en skide bil...

> En 2CV er jo en lidt atypisk bil, den kan uden de store udgifter
> holdes fuldt funktionsdygtig og bruges normalt uanset hvor gammel
> den bliver. Altså en bil fra før 'brug og smid væk' blev indført....

Helt enig. For mig lyder det som om du skal fortsætte på normale vilkår.

Fra : Leo_Jensen

Dato : 20-06-09 03:31

On 20 Jun., 09:31, "Kent Oldhøj" <k...@oldhoj.dk> wrote:

> [...]
> endte det altid med at et eller andet sagesløst medlems bil lå totalt
> adskilt i en garage. "Vi samler den imorgen...SKÅÅÅL!" Mange sjove minder

Jeg var medlem på Fyn ret kortvarigt. Hyggeligt, men heller ikke meget
andet. Jeg savnede nogle teknikfreaks...

> Helt enig. For mig lyder det som om du skal fortsætte på normale vilkår.

Ja, det burde jeg nok, men hvis jeg kan slippe for at køre til syn
hvert andet år vil jeg da foretrække det. På 8 år kan en frisk
bundramme nok komme til at se gammel nok ud til at smutte igennem uden
afgift, ihugningsattesten har jeg...

Leo