Hvad fanden er nu det?
Fra : Benny

Dato : 18-06-09 06:49

En af mine venner har boet nogle år i England. Hun tog kørekort
derovre.

Damen er nu flyttet tilbage til danervang for et par år siden. For et
måned siden blev hun stoppet i en fart kontrol, og nu har hun
modtaget en bøde for at køre uden kørekort.

Reglerne siger at hvis du ikke får dit kørekort konverteret til dansk
inden for 12 måneder bliver det ugyldigt og du skal op til ny teori og
køreprøve. Hvaf fa... har vi EU til???

Benny

Fra : Fly Christensen

Dato : 18-06-09 14:26

On Thu, 18 Jun 2009 05:48:46 -0700 (PDT), Benny <hojvaelde@gmail.com>
wrote:

> [...]
>
>Reglerne siger at hvis du ikke får dit kørekort konverteret til dansk
>inden for 12 måneder bliver det ugyldigt og du skal op til ny teori og

De samme regler galt, når man flyttede fra DK til DE. De blev ophævet
for ca. 10 år siden.

Fly

Fra : Mogens

Dato : 18-06-09 15:38

"Fly Christensen" <x_nospam_x@gmx.net> skrev i meddelelsen

> De samme regler galt, når man flyttede fra DK til DE. De blev ophævet
> for ca. 10 år siden.

Jep, de har taget røven på hende. Afvis bøden...

/Mogens
"udenlandsdansker"

Fra : Niels Bengaard

Dato : 18-06-09 15:58

[...]

----

Er ens kørekort fra et andet EU land og er man under 70 år gammel skal det
ikke ombyttes.
Havde hun ikke kørekortet med får hun naturligvis en bøde.

Mvh Niels

Fra : Anders Houmark

Dato : 18-06-09 17:35

"Niels Bengaard" <bengaard@FJERNDETTE850r.dk> skrev i en meddelelse

> Er ens kørekort fra et andet EU land og er man under 70 år gammel skal det
> ikke ombyttes.
> Havde hun ikke kørekortet med får hun naturligvis en bøde.

Og havde hun det ikke med, så får hun vel kun en bøde på 500 kroner, for at
glemme kørekortet?

Mvh Anders

Fra : Benny

Dato : 18-06-09 11:06

On 18 Jun., 16:58, "Niels Bengaard" <benga...@FJERNDETTE850r.dk>
wrote:
> [...]
> ikke ombyttes.
> Havde hun ikke kørekortet med får hun naturligvis en bøde.

Hun havde kørekort med, og det blev inddraget af betjenten.

Benny

Fra : thl

Dato : 18-06-09 19:15

wrote:
> [...]
> Havde hun ikke kørekortet med får hun naturligvis en bøde.

Hun havde kørekort med, og det blev inddraget af betjenten.

Der er noget der ikke stemmer her:
https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=123635#K12
§ 91. Personer, der har sædvanlig bopæl i Danmark, skal være i besiddelse af
dansk kørekort for at føre motordrevet køretøj her.

Stk. 2. Motordrevet køretøj kan dog føres i Danmark på baggrund af et
færøsk, grønlandsk eller udenlandsk kørekort efter det tidspunkt, hvor
sædvanlig bopæl er etableret, i det omfang det følger af bestemmelserne i §§
92-94.

..

§ 93. Et kørekort udstedt i et andet EU- eller EØS-land giver indehaveren
ret til at føre samme køretøjer i Danmark, som det berettiger til at føre i
udstedelseslandet i den i kørekortet angivne gyldighedsperiode, medmindre
denne er længere end til indehaverens fyldte 70. år.

§ 94. Motordrevet køretøj kan efter det tidspunkt, hvor sædvanlig bopæl i
Danmark er etableret, kun føres på grundlag af et færøsk, grønlandsk eller
udenlandsk kørekort, hvis kørekortet er gyldigt, og indehaveren opfylder de
aldersbetingelser, der gælder for udstedelse af et tilsvarende dansk
kørekort, jf. bestemmelserne herom i kapitel 1.

mvh

Thorbjørn

Fra : thl

Dato : 18-06-09 19:37

wrote:
> [...]
> Havde hun ikke kørekortet med får hun naturligvis en bøde.

Hun havde kørekort med, og det blev inddraget af betjenten.

Se også
https://www.borger.dk/Emner/dagligtransportogrejser/koerekort/Sider/koerekortiudlandet.aspx

Ombytning til dansk kørekort
Hvis du har et kørekort fra et EU-land eller Island, Norge eller
Liechtenstein kan du bruge det ligeså længe som dit kørekort er gyldigt,
eller du kan uden køreprøve få det byttet til et dansk EU-kørekort, hvis du

Fra : Armand

Dato : 18-06-09 20:00

Benny skrev:

> Hun havde kørekort med, og det blev inddraget af betjenten.

For et par år siden brugte KBH politis færdselsafd. det velbesøgte
Bakke-åbningsarrangement til at mobbe motorcyklisterne generelt. Bl.a.
oplevede et stort antal at blive noteret for den klassiske forseelse:
"For kort bagskærm"!
Arrangementet var i marts måned og da var det endnu ikke gået op for
etaten at reglerne om bagskærme var blevet EU-normaliseret "til den
korte side" ved nytår, så efter at organisationer og berørte
efterfølgende havde fået gjort opmærksom på dét måtte man igang med at
udsende tiltalefrafald istedet for bøder!

Eksemplet viser at hvad den uniformerte på asfalten gør ikke
nødvendigvis er korrekt :-|

Det helt platte i denne sammenhæng er at det man er i færd med at belære
damen om er at hun skal tage et dansk såkaldt EU-kørekort

--
Armand.

Fra : N/A

Dato : 18-06-09 20:00

Fra : alexbo

Dato : 18-06-09 20:27

"Benny" skrev

>Damen er nu flyttet tilbage til danervang for et par år siden. For et
>måned siden blev hun stoppet i en fart kontrol, og nu har hun
>modtaget en bøde for at køre uden kørekort.

Måske var det engelske billede udløbet.
Kørekortet gælder til 70 år, men billedet skal fornyes hver 10 år.

>Reglerne siger at hvis du ikke får dit kørekort konverteret til dansk
>inden for 12 måneder bliver det ugyldigt og du skal op til ny teori og
>køreprøve.

Er det noget betjenten har sagt, noget der står i bødeforlægget, eller er
det noget du selv har fundet frem?
Det er i hvert fald ikke rigtigt.

mvh
Alex Christensen

Fra : Benny

Dato : 18-06-09 14:13

On 18 Jun., 21:27, "alexbo" <ale...@email.dk> wrote:
> "Benny"  skrev

> Måske var det engelske billede udløbet.
> Kørekortet gælder til 70 år, men billedet skal fornyes hver 10 år..

Damen er fra midt 30erne. Hun vil nok være ked af blive sammenlignet
med en 70årig

> Er det noget betjenten har sagt, noget der står i bødeforlægget, eller er
> det noget du selv har fundet frem?
> Det er i hvert fald ikke rigtigt.

Det var betjentens ord.

På bødeforlæget står der noget om at føre bil uden gyldig kørekort.
5000 i bøde.

Benny

Fra : alexbo

Dato : 19-06-09 08:39

> [...]

> Kørekortet gælder til 70 år, men billedet skal fornyes hver 10 år.

Damen er fra midt 30erne. Hun vil nok være ked af blive sammenlignet

Det er meget muligt, men hvis billedet er fra først 20erne, er kørekortet
udløbet.

I Danmark gælder kørekortet til man er 70 år, med det samme billede.
Sådan er det ikke med engelske kort, retten til at køre bil gælder til man
er 70 år, men selve kortet gælder 10 år, så skal man have et nyt kort med et
nyt billede.
Så hvis din venindes kort er over 10 år gammelt, så har hun kørt med et
ugyldigt kort.
Hvad fanden har vi internettet til?

mvh
Alex Christensen

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 18-06-09 21:39

Benny skriver:

> Damen er fra midt 30erne. Hun vil nok være ked af blive sammenlignet
> med en 70årig

2009 - 1935 = 74
(i år) - (fra midt 30erne) = nuværende alder.

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Lars Arup

Dato : 18-06-09 22:05

Tænk at tænke det samme som Klaus, så har jeg prøvet det med!!

MVH Lars Arup

Fra : N/A

Dato : 18-06-09 22:05

Fra : Benny

Dato : 18-06-09 23:55

On 18 Jun., 23:04, "Lars Arup" <l...@sletdettetdcadsl.dk> wrote:
> Tænk at tænke det samme som Klaus, så har jeg prøvet det med!!
>
> MVH Lars Arup
>
> ">> Damen er fra midt 30erne. Hun vil nok være ked af blive sammenlignet

Undskyld. Der sku have stået midt i 30erne. Tankefejl. Undskyld.

Benny