Danskere vilde med små biler
Fra : Tom

Dato : 16-06-09 16:06

http://epn.dk/privat/biler/article1726236.ece

Tja ud fra artiklen så ser det ud som om at danskere i særlig grad har
kastet sig over de små biler. At journalisterne så konkluderer at "vi"
skulle være vilde med de små biler synes jeg måske er en voldsom
overfortolkning eller hvad mener panelet?

Jeg ser det mere som et resultat af den afgiftspolitik som skiftende
regeringer i årtier har valgt. I bund og grund er det vel de færreste som
"elsker" en Alto, men hvis en bil i den kaliber skal koste 100.000 Kr i mest
skrabede model og benzinen skal koste små 11 Kr/liter og værkstedspriserne
er 50% over vore nabolandes. Hvad er så tilbage til at vælge imellem?.....en
mellemklassebil kan jo næsten ikke erhverves for mindre end 350.000 Kr.

Fruen her på matriklen mener i øvrigt at vi nærmer som østeuropæiske
tilstande da kommunismen var "in". Der skulle alle der havde råd også nøjes
med en Trabant, Wartburg og skulle det være fint, så en Lada. Tror hun har
ret i denne betragtning....at vores valg reelt bliver indsnævret at de
vandvittige afgifter som skal regulere vores adfærd. Vi har måske bare ikke
rigtigt opdaget det, men det er jo for manges vedkommende faktisk Staten som
vælger vores (ny)biler......eller er vi virkelig kommet dertil hvor vi bare
"elsker" de små biler?

--
Tom

Fra : Steen

Dato : 16-06-09 16:10

"Tom" <christensen@bigfoot.com> skrev i meddelelsen
> [...]
> faktisk Staten som vælger vores (ny)biler......eller er vi virkelig kommet
> dertil hvor vi bare "elsker" de små biler?

Tja, jeg står for at skulle købe en ny dyt til konen - og det bliver et valg
mellem Splash og i10 - og det er da også kun pga økonomien. Jeg vil ikke
give 250.000 for en ny bil.

Fra : Knud

Dato : 16-06-09 16:20

Med det relativt lave kørselsbehov og korte afstande vi har i Danmark er der
jo ingen seriøs grund til at køre de større limousiner på banen.
En Aygo, Alto, Fiesta etc kan sagtens dække det behov.

Knud

Fra : Anders Majland

Dato : 16-06-09 21:44

> Med det relativt lave kørselsbehov og korte afstande vi har i Danmark er
> der jo ingen seriøs grund til at køre de større limousiner på banen.
> En Aygo, Alto, Fiesta etc kan sagtens dække det behov.

Større limosiner ... du glemmer da vist de store komfortable stationcars der
ligger midt imellem. Biler som passat, mondeo, c5 osv

Der er himmelvid forskel i komforten i den klasse og så de små

Vores C5 rummer nemt en familie på 4 og det "skrammel" vi ofte køre med.
Såsom indkøb af bleer i hele kasser, barnevogn eller til en ferietur. Den er
blandt de biligste i den klasse men komforten er temmelig god. Ture på
landevej kan den også holde 20km/l sålænge man holde hastigheden nede hvor
man ikke risikerer klip. (Vores gennemsnit er 16,5km/l over 50000km)

Smart'en deriomod lever op til de fleste fordomme om en lille bil... Den
støjer, er vindfølsom, undermotoriseret og køreegenskaberne er skal vi
kalde dem "specielle". Samtidig har den aerodynamik som en kummefryser så
selvom den på papiret kan køres ganske sparsommeligt så er praksis noget
andet hvis man bare planter højre fod tungt. Den kan ifølge min ScanGauge
dog ikke presses under 10.6km/l ... (Vores snit over de første 4000km er
22km/l)

--
anders dot majland at jyde dot dk
2009 Smart ForTwo 0,8 CDI Pure Komfort

Fra : Mikael

Dato : 16-06-09 09:29

On 16 Jun., 17:20, "Knud" <knu...@privat.dk> wrote:
> [...]
> jo ingen seriøs grund til at køre de større limousiner på banen.
> En Aygo, Alto, Fiesta etc kan sagtens dække det behov.

Laver du nu gas igen?????

Men det er måske fint nok for dig, men det er vist de færreste
børnfamilier som kan klare sig med sådan en lille pissepotte.
Selvom der er korte afstande kan man jo godt køre turen mange gange
ellers ville jeg jo ikke kunne komme op på 35.000km privat og 60.000km
på jobbet om året.

Så jeg vil absolut ikke have sådan en lille skrammelkasse.

Mikael

Fra : Ivar

Dato : 16-06-09 22:18

Tom skrev:

> At journalisterne så konkluderer at "vi" skulle være vilde med de små biler
> synes jeg måske er en voldsom overfortolkning eller hvad mener panelet?

Danskerne er vilde med billige biler, ikke små biler. Bemærk at Smart
ikke er med. Den er lille og dyr, det er ikke det danskerne vil have.
Årsagerne til, at der sælges flere små biler end i 2007, er dels
krisen og afgiftnedsættelsen på økonomiske biler, der har gjort
billig biler endnu billigere.

Som resultat af det absurde danske afgiftsystem kan fremtidens bilpark
bestå af en blanding af biler på størrelse med skotøjsæsker
til familiernes transport, og firhjulstrækkere på størrelse med
Himalaja
til transport af enkeltpersoner.

Ivar Magnusson

Fra : Søren C

Dato : 16-06-09 16:29

Du må vidst hellere tale for dig selv.
Jeg har en lille mellemklasse bil. Ikke en stor bil men noget større
end
de pisse potter som alle køber nu. Ser du... Den er sq for lille til
os efter vi
har fået et barn. Det er fandme ikke nemt at tage på familie besøg
på den anden side af bæltet når barnevognen skal pakkes og konen's
garaderobeskab skal være der også.
Vi overvejer kraftigt at skifte den ud med en større stationcar.
Jeg kører ca 30-40000km om året. Har prøvet diverse småbiler
som nummer 2 bil. Hold kæft nogle larmene skrammelkasser! ALLE
sammen!!

Fra : Ukendt

Dato : 16-06-09 23:35

"Søren C" <soren_Helskov@hotmail.com> skrev i en meddelelse
[...]

Du får hvad du betaler for.
Fordelen ved de små er også,
at de ofte kører lige så mange kilometre
som de større modeller...endsige holder
lige så længe !

Fra : Brian

Dato : 17-06-09 08:20

">> Eque <<" <-> skrev i meddelelsen

> Du får hvad du betaler for.
> Fordelen ved de små er også,
> at de ofte kører lige så mange kilometre
> som de større modeller...endsige holder
> lige så længe !

Hvordan kan man udlægge det som en fordel, at de kører lige så langt og
holder lige så længe, som en "voksen" bil ?

Det skulle de for dælen da også gerne gøre...

/Brian

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 17-06-09 08:49

"Brian" <nej@tak.du> wrote in

> Hvordan kan man udlægge det som en fordel, at de kører lige så langt
> og holder lige så længe, som en "voksen" bil ?

Nogle vil endda se det som en ulempe

--
Fordi folk læser oppefra og ned.
Hvorfor er topposting irriterende?

Fra : Ukendt

Dato : 17-06-09 21:50

> ">> Eque <<" <-> skrev i meddelelsen

> Hvordan kan man udlægge det som en fordel, at de kører lige så langt og
> holder lige så længe, som en "voksen" bil ?

Indkøbsprisen sat op mod antal km.
og år.

> Det skulle de for dælen da også gerne gøre...

Netop.

Fra : Gitte

Dato : 17-06-09 07:07

"Tom" <christensen@bigfoot.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> værkstedspriserne er 50% over vore nabolandes. Hvad er så tilbage til at
> vælge imellem?.....en mellemklassebil kan jo næsten ikke erhverves for

Du har fuldstændig ret, jeg tror de færreste er vilde med små biler, men
tvunget til at købe dem.

Jeg har selv behov for en større bil pga. da jeg ofte skal have børn og
bagage med, men med de priser har jeg ikke råd til at købe noget brugbart
som f.eks. en Berlingo.

Jeg er tvunget til at presse ungerne og bagagen ind i en lille bil, og må så
leve med den øgede trafikale risiko der er ved at jeg selv sidder med knæene
op under hagen når jeg kører, samt at ungerne sparker i ryggen af sædet osv.

Jeg kunne købe en gammel brugt bil med plads, men da jeg intet kan selv ,
vil det blive en dyr fornøjelse at vedligeholde en gammel øse (bilen altså)

Glad for små biler - NEJ

Tvunget til en lille bil JA

Mvh
Gitte

Fra : Torben Scheel

Dato : 17-06-09 07:19

Gitte wrote:

> Tvunget til en lille bil JA

Der er ingen tvang. Bilen er bare den mest belejlige løsning for dig -
ellers ville du jo vælge noget andet, ikke?

Sikke en jammer over et forbrugsgode vi _har_ råd til.

--
vh
Torben

Fra : ulrich

Dato : 17-06-09 08:24

> [...]
> ellers ville du jo vælge noget andet, ikke?
>
> Sikke en jammer over et forbrugsgode vi _har_ råd til.

Netop! - Overforkælede børn af generationen.

'ulrich'

Fra : Gitte

Dato : 17-06-09 09:17

> [...]
> ellers ville du jo vælge noget andet, ikke?
>
> Sikke en jammer over et forbrugsgode vi _har_ råd til.

Du skal jo holde dette op mod udgangspunktet, som var at "VI ER GLADE FOR AT
KØBE SMÅ BILER" , så jeg jamrer ikke men konstaterer at konklusionen på at
der sælges mange små biler i dk, er forkert.

Det er IKKE fordi vi er glade for små biler !!!!

Fra : Torben Scheel

Dato : 17-06-09 09:24

Gitte wrote:

> Det er IKKE fordi vi er glade for små biler !!!!

Suit yourselv - jeg vælger at være glad for de muligheder jeg har. Det
giver mig mere end at være sur over dem jeg ikke har.

--
vh
Torben - med en 16 år gammel spand i garagen.

Fra : Ivar

Dato : 17-06-09 17:26

Torben Scheel skrev:

> Suit yourselv - jeg vælger at være glad for de muligheder jeg har. Det giver
> mig mere end at være sur over dem jeg ikke har.

Det da utroligt, som du har svært ved at forstå en tekst.
Det er ikke spørgsmål om hvad du vælger at være glad for.
Prøv at forholde dig til emnet, som diskuteres:
Er danskerne glade for små biler eller billige biler?

Ivar Magnusson

Fra : Torben Scheel

Dato : 18-06-09 09:22

Ivar wrote:

> Det da utroligt, som du har svært ved at forstå en tekst.
> Det er ikke spørgsmål om hvad du vælger at være glad for.
> Prøv at forholde dig til emnet, som diskuteres:
> Er danskerne glade for små biler eller billige biler?

Jeg forholder mig til Gittes indlæg. Det er lissom dynamikken på usenet,
ikk'

--
vh
Torben

Fra : Ivar

Dato : 18-06-09 16:08

Torben Scheel skrev:

> Jeg forholder mig til Gittes indlæg. Det er lissom dynamikken på usenet, ikk'

Jo, men du tog ikke hensyn til, hvad hendes indlæg var om. Hun
er da helt sikkert glad for at have en bil, også selvom den
er lille. Det var bare ikke det, indlægget handlede om. Det var
om det var økonomi eller størrelsen på bilen, der var afgørende
for købet.

Ivar Magnusson

Fra : Armand

Dato : 18-06-09 18:47

Ivar skrev:

> Det da utroligt, som du har svært ved at forstå en tekst.
> Det er ikke spørgsmål om hvad du vælger at være glad for.
> Prøv at forholde dig til emnet, som diskuteres:
> Er danskerne glade for små biler eller billige biler?

Du foretrækker sikkert jeans som benbeklædning!?
Men ér det nu denim-stoffet; farven designet eller modens diktat - Eller
måske slet og ret fordi du danner relationer til cowboy's??

Det ér altså ikke til sådan lige at pinpointe hvad det er der drager en,
og da slet ikke en gruppe som småbils-ejerne :-|

For min part er jeg måske ikke ligefrem vild med noget ved min småbil
(hvis 206'eren hører derunder), men jeg er meget tilfreds med den
tilstrækkelighed der er i den.
Selvom jeg har haft kørekort siden '77 er den det dyreste køretøj jeg
til dato har erhvervet mig, så det kan ikke tillægges prisen at jeg
erhvervede den. Hvis det skulle være noget er det brændstof-økonomien
der er den væsentligste grund!

--
Armand.

Fra : Allaan

Dato : 17-06-09 12:16

> [...]
> ellers ville du jo vælge noget andet, ikke?
>
> Sikke en jammer over et forbrugsgode vi _har_ råd til.

Ja jeg fatter det heller ikke, hun kan jo bare købe en Range Rover som den
jeg har, så er der plads til det hele.

Jeg har så en lille bil Mazda 3, som jeg så bruger til de korte ture ved
siden af.

Hvad er hendes problem.

Fra : Claus Frørup

Dato : 17-06-09 09:00

Isang tao pinangalanan, Gitte nagsulat:

klip

>Glad for små biler - NEJ
>
>Tvunget til en lille bil JA

Tsk,tsk sikke da en jammer.... du kan da bare gøre som dem her:
http://www.youtube.com/watch?v=mqrxUbCgIuM&feature=related

Hehe
--
Dette er en signatur.

Læs den ikke.

Fra : Leo_Jensen

Dato : 17-06-09 02:41

On 17 Jun., 10:23, Torben Scheel <torben_sch...@hotmail.com> wrote:

> [...]
>
> --
> vh
> Torben - med en 16 år gammel spand i garagen.

Helt enig. Jeg foretrækker til enhver tid min 1992 Jaguar frem for en
lille moderne potte med interiør af økologiske fibre og genbrugsplast.
Gode sæder, plads, ægte læder og træ giver ligesom et bedre
indeklima...
Vi skal op i mellemklassen for at være tilfredse med pladsforholdene
da vores 2 unger snart er voksne og jeg har ret lange ben.
Jaguaren er ikke dyrere at køre i en en 3-6 år gammel Mondeo, Avensis
osv. Gør-det-selv-service og afskrivning er forklaringen på det
regnskab...
Daglige småture og pendling gøres i en 2CV, men kunne da lige så godt
gøres i en 107 eller Panda. Det er de garanteret lige så gode til, men
mon de gør det billigere ? ...

Leo

Fra : Mogens

Dato : 18-06-09 15:44

> [...]

> overfortolkning eller hvad mener panelet?
> Jeg ser det mere som et resultat af den afgiftspolitik...

Jep, enig ;)

> [...]
> faktisk Staten som vælger vores (ny)biler......eller er vi virkelig kommet
> dertil hvor vi bare "elsker" de små biler?

Ja her i huset er vi kommet til at elske en "småbil". Den hedder Smart og
lever ganske enkelt 100% op sit navn. For dælen da den er nice