Nyere Toyota RAV4 med defekt computer...
Fra : Jean

Dato : 16-06-09 11:36

Hej!

En i min familie ejer en Toyota RAV4 1,8 benzin, der er næsten 5 år.
Kilometer: 67.000.

Når bilen kommer over 4.000 R/min så humper den... som om den får for lidt
benzin.

Det autoriserede Toyota-værksted har aldrig set fejlen før, og har dømt
computeren færdig. En udskiftning der koster godt 10.000 kr.

I min familie står Toyota, som kvalitetsbil... ja faktisk kører hele
familien Toyota.

Jeg er skuffet over så ny en bil, med så få kilometer skal have så stor en
udgift på noget som "ikke må gå i stykker".

Har jeg ret til at være skuffet?

Mvh Jean.

Fra : Leo Havmøller

Dato : 16-06-09 11:44

> Har jeg ret til at være skuffet?

Hørt i Langt fra Las Vegas: "Far er ikke skuffet. Far er rasende!"

Leo Havmøller

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 16-06-09 12:03

Jean skrev:

> Har jeg ret til at være skuffet?

Vi har også haft elektroniske fejl på vores ialt 3 Toyotaer fra 1997:

En Carina blev ved med at halv-dø når den var kold; gerne i et kryds :-/ og
næste Carina skulle have udskiftet en styreenhed til...bob bob...airbags'ne
var det vidst.

Dertil en 2-3 tændingslåse.
Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 16-06-09 12:08

Hans Paulin (6310) skrev:

> En Carina blev ved med at halv-dø når den var kold;

En uautoriseret mekaniker skiftede tændkabler og tændrør (til en pebret
pris) - Toyota hældte noget fikumdik i tanken, men ligemeget hjalp det, så
vi solgte l*rtet til den pågældende mekaniker og købte en anden (et andet
sted ).
Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Kent Glerup

Dato : 16-06-09 16:07

Jean skrev:
> [...]
>
> Det autoriserede Toyota-værksted har aldrig set fejlen før, og har dømt
> computeren færdig. En udskiftning der koster godt 10.000 kr.

Start med at finde et andet værksted så du kan få et andet sæt øjne på
den! Der findes mange uautoriserede værksteder som er rigtig hårde til
fejlsøgning på motorer.

/Kent Glerup

Fra : thl

Dato : 16-06-09 17:37

"Jean" <ask@me> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Jeg er skuffet over så ny en bil, med så få kilometer skal have så stor en
> udgift på noget som "ikke må gå i stykker".

Øv, har selv prøvet det, men jeg fik min repareret hos Frederikssund
Autodele
for den halve pris.

Mvh
Thorbjørn

Fra : Jørgen L.

Dato : 16-06-09 21:23

> [...]
>
> Jeg er skuffet over så ny en bil, med så få kilometer skal have så stor en
> udgift på noget som "ikke må gå i stykker".

Hej Jean.

Har de fået den serviceret hos Toyota ?
I så fald kan det måske tænkes at hvis de går lidt til til den måske kan få
den ind under kulance måske noge med halv skade eller lign.

--
Hilsen Jørgen
Toyota Landcruiser 3,0 D-4D & LMC Lord Ambassador 560 RD

Fra : Jean

Dato : 16-06-09 22:47

Jørgen L.:
> Har de fået den serviceret hos Toyota ?

Den er købt hos autoriseret Toyota-værksted, da den var et år gammel, og
havde kørt 17.000 km.
Alle services er foretaget på samme værksted.

> I så fald kan det måske tænkes at hvis de går lidt til til den måske kan
> få den ind under kulance måske noge med halv skade eller lign.

Det er forsøgt. De er ikke til at hugge eller stikke i.... tror du det vil
hjælpe at klage til Toyota Danmark?

Mvh Jean.

Fra : Brian

Dato : 18-06-09 13:36

"Jean" <ask@me> skrev i meddelelsen

> Det er forsøgt. De er ikke til at hugge eller stikke i.... tror du det
> vil hjælpe at klage til Toyota Danmark?

Jeg ville prøve at kontakte Toyota Danmark, gerne via mail.
Hold sproget i en pæn tone, og prik lidt til deres 112% ry.

/Brian

Fra : Jean

Dato : 18-06-09 14:36

Brian skrev:
> Jeg ville prøve at kontakte Toyota Danmark, gerne via mail.
> Hold sproget i en pæn tone, og prik lidt til deres 112% ry.

Hej Brian.

Det er gjort, og de har svaret.

"Det er selvfølgelig beklageligt, at din bil ikke kører optimalt, men vi
har, som du sikkert er bekendt med, 3 år/100.000 KM garanti på vores biler.
Når bilen er ude over denne garanti, dækker vi som hovedregel ikke
omkostningerne ifbm. reparationer.
I de sjældne tilfælde, hvor Toyota alligevel har dækket ude over den
almindelige garanti, har den pågældende fejl været generel på modellen -
hvilket man må sige langt fra er tilfældet her. "

Efterfølgende har Toyota-værkstedet ringet. Nu er det ikke bare computeren,
men også katalysatoren, (som os bekendt ikke fejlede noget), så regningen
lyder nu på 30.000+

Så meget for Toyotas 112 %....

Mvh Jean.

Fra : Brian

Dato : 18-06-09 15:34

> Efterfølgende har Toyota-værkstedet ringet. Nu er det ikke bare
> computeren, men også katalysatoren, (som os bekendt ikke fejlede noget),
> så regningen lyder nu på 30.000+
>
> Så meget for Toyotas 112 %....

Lyder som et værksted der skyder i blinde. Der er masser af små uauoriserede
værksteder der har speciale i et enkelt bilmærke. Hvis du afslører hvor du
er geografisk, er der sikkert nogen i gruppen der kender til en dygtig
Toyota mekaniker, i dit område.

Jeg ville dog alligevel forsætte med at gå Toyota Danmark på klingen. Det er
ret skidt at de har et værksted, der på den måde skyder i blinde, og gætter
sig frem til fejlen - på kundernes regning. Det er der ikke meget 112% over.
En af fordelene ved at bruge aut. værksted, skulle jo gerne være at de har
bedre muligheder for at fejlfinde, end den lokale røvballemekaniker.

Det er fair nok at bilen er uden for garantiperioden, men en motorstyring
eller katalysator, skal jo ikke stå af efter 5 år, medmindre en
udefrakommende ting, har forårsaget det.

Jeg synes da forøvrigt at jeg kan huske en kampagne fra Toyota værkstederne,
hvor reservedele til bilerne blev billigere, efterhånden som bilen blev
ældre. Når bilen er omkring 5 år gammel (for ny til at "smide ud", men for
gammel til garanti), er man åbenbart i et limbo, hvor Toyota værkstederne
skal tjene pengene til glasfacaderne.

Samme oplevelser som du har, kan man sikkert finde inden for andre mærker
også

/Brian

Fra : Jean

Dato : 18-06-09 16:08

Brian skrev:
> Jeg ville dog alligevel forsætte med at gå Toyota Danmark på klingen.

Jeg har skrevet tilbage til koordiantoren hos Toyota Danmark. Desværre tror
jeg konjunkturerne er imod mig...

Hvad kan man gøre fra nu af? Vi er desværre ikke medlem af FDM. Det ville
ha' været rart at snakke med nogle uafhængige.

Jeg er efterhånden meget skuffet over værkstedet, for som du siger lader det
til de skyder i blinde.

Rent geografik er vi i midt/vest-Danmark.

Mvh Jean.

Fra : Kent Glerup

Dato : 18-06-09 18:50

Jean skrev:

> Rent geografik er vi i midt/vest-Danmark.

Staldtips: Kibæk Autoværksted (Automester) :)
De kan deres kram mht fejlsøgning på motorer.

/Kent Glerup

Fra : Jens C. Hansen

Dato : 17-06-09 11:55

Jean wrote:
> En i min familie ejer en Toyota RAV4 1,8 benzin, der er næsten 5 år.
> Kilometer: 67.000.
>
> Når bilen kommer over 4.000 R/min så humper den... som om den får for
> lidt benzin.

Hvordan ser tændrørene ud?

Har de overvejet om det kunne være;

· Skidt i tanken / indsugningsslange delvist tilstoppet
· Delvist tilstoppet brændstoffilter
· Ditto luftfilter

> Det autoriserede Toyota-værksted har aldrig set fejlen før, og har dømt
> computeren færdig.

På hvilket grundlag?
Når de ikke har set fejlen før, har de ingen erfaring med den, og så kan
det lige så nemt være noget helt andet.
Hvad siger en udlæsning af computeren?

> En udskiftning der koster godt 10.000 kr.

Det var dyrt, og sammenholdt med at de ikke har set fejlen før, er det
en stor satsning at investere i, hvis det så ikke er den alligevel.

Spørg dem, hvem som betaler den, hvis det ikke er der fejlen ligger.

Fra : Jean

Dato : 18-06-09 08:20

"Jens C. Hansen" skrev:
> Hvordan ser tændrørene ud?
>
> Har de overvejet om det kunne være;
>
> · Skidt i tanken / indsugningsslange delvist tilstoppet
> · Delvist tilstoppet brændstoffilter
> · Ditto luftfilter

Vi har ikke selv kigget på bilen.

> På hvilket grundlag?
> Når de ikke har set fejlen før, har de ingen erfaring med den, og så kan
> det lige så nemt være noget helt andet.
> Hvad siger en udlæsning af computeren?

Jeg har ikke selv set udlæsningen fra computeren.

> Det var dyrt, og sammenholdt med at de ikke har set fejlen før, er det en
> stor satsning at investere i, hvis det så ikke er den alligevel.
>
> Spørg dem, hvem som betaler den, hvis det ikke er der fejlen ligger.

Faktisk koster udskiftningen 9.700 + moms, så det er godt 12.000 kr.
istedet.

Det lader til du har ret i at de er gal på den.... de skulle i hvert fald
ha' ringet i går og aftalt afhentning, men intet skete.

Mvh Jean.

Fra : Kent Glerup

Dato : 18-06-09 19:15

Jean skrev:

> [...]
>
> Det lader til du har ret i at de er gal på den.... de skulle i hvert
> fald ha' ringet i går og aftalt afhentning, men intet skete.

Med dine erfaringer ville jeg ikke aflevere bilen til det værksted.
med sådan en potentiel regning ville jeg først sørge for at få nogle
friske øjne på problemet!

/Kent Glerup

Fra : Martin [6000]

Dato : 19-06-09 00:05

> Hvad kan man gøre fra nu af? Vi er desværre ikke medlem af FDM. Det

Det kan nåes endnu.. meld dig ind og tag en snak med dem hvis det er.

Fra : Martin [6000]

Dato : 20-06-09 21:46

> Hmm,
> Lidt som:
> "Der er ild i huset, jeg må hellere købe en brandforsikring...."

Bedre sent end aldrig

> FDM sagsbehandler ikke på fejl der opstået på køretøjer før indmeldelse,

OK så har min kammerat bare været heldig. Der var stort bøvl med en
forhandler, så meldte han sig ind og vupti der var hjælp i hoved og røv.

> Desuden er Toyota ikke forpligtet til at gøre noget ved problemet, da
> der ikke længere er garanti på bilen.

Enig. Derfor er FDM nu meget rar alligevel

Fra : Henrik B.

Dato : 21-06-09 21:32

> [...]

> Det autoriserede Toyota-værksted har aldrig set fejlen før, og har dømt
> computeren færdig. En udskiftning der koster godt 10.000 kr.

Som flere nævner: Find et værksted, hvor du kan få en "second opinion".

Dernæst så skal du gøre opmærksom på, at du ikke vil betale for, at de
skifter i blinde! Således at hvis de skifter en boks til 10.000,-+ kroner,
og det ikke hjælper, så må de tage lortet tilbage, og kredittere delen.

Ang. KAT'en, så find evt. en uafhængigt værksted, hvor de kan måle din CO,
for at se om KAT'en fungerer. Det kan typisk gøres for et par hundredlaser -
eller kage til kaffen...

--
http://www.saabklub.dk/

Fra : Henrik B.

Dato : 21-06-09 21:34

> [...]
>
> Det autoriserede Toyota-værksted har aldrig set fejlen før, og har dømt
> computeren færdig. En udskiftning der koster godt 10.000 kr.

Eller spørg evt. hér, om andre har oplevet lign.:
http://www.toyotaklub.dk/e107_plugins/forum/forum.php

Eller hér:
http://www.bilgalleri.dk/html/grp_vis.asp?GroupID=1403

--